Московски: Спечелихме битка, войната продължава

Публикувана: 5 Юни, 2018 08:33
5 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 806
ШРИФТ ПЕЧАТ

Решението на Европейския парламент за пакета „Мобилност” не е повод за фанфари и да викаме „победа”, а показа, че всичко може да се случи чрез диалог, компромис

Имаме пълен успех за пакета „Мобилност“ на ниво комисия, но крайният резултат едва ли ще стане ясен дори и по време на Австрийското председателство. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски по повод решението на Комисията по транспорт в Европейския парламент, която отхвърли част от текстовете на пакета „Мобилност“, срещу които протестираха българските превозвачи, предаде репортер на Агенция „Фокус“.

„На днешната Комисия по транспорта изцяло бяха удовлетворени исканията на българската страна, за което благодарим за всички усилия, които положи премиерът Бойко Борисов към своите колеги – премиери на други държави, и в ЕНП. Днес проведохме два пъти среща с превозвачите и категоричната позиция на правителството е в тяхна подкрепа. Благодаря за усилията, които положи и нашият евродепутат Андрей Новаков в преговорите в последните дни за устойчивото прилагане на нашите предложения в Транспортната комисия“, каза още министър Московски.

Той посочи и темите, с които българската страна не беше съгласна. „На първо място с това, на три седмици водачите да се прибират вкъщи. На второ място, изцяло отпадат ангажиментите за заплащане на командировъчни такива, каквито са в съответните държави в Европа за сектор „Транспорт“ – дали той ще е международен или транзитен, няма значение. Отпада тоталната забрана за спане в кабините на камионите при положение, че камионът е паркирал на място с видеонаблюдение, което означава, че могат да бъдат използвани места на бензиностанции, което устройва нашите превозвачи.

И на трето място – темата за каботажа. Нашите предложения бяха за три дни гратисен период, преди да започне да бъде калкулиране като каботаж – там е постигнато споразумение за 48 часа, което също устройва нашите превозвачи. Така че за момента на ниво транспортна комисия, преди да влезе в пленарна зала имаме пълен успех в предложенията, които сме подали и са съгласувани с транспортния бранш“, обясни Московски и посочи, че предстои съвет, на който ще бъде докладвано моментното състояние на казуса и ще се чака крайният резултат в пленарна зала.

„Но това според мен няма да стане дори по време на Австрийското председателство на Съвета на ЕС. Ако темата трябва да бъде гласувана тогава, означава, че трябва да бъде свикван извънреден съвет на министрите на транспорта, което не вярвам да се случи. Ние имаме готовност да реагираме“, коментира транспортният министър.

„Решението на Европейския парламент за пакета „Мобилност” не е повод за фанфари и да викаме „победа”, а показа, че всичко може да се случи чрез диалог, компромис и без да повишаваме тон”, каза премиерът Бойко Борисов по повод отпадането на част от текстовете, срещу които българските превозвачи протестираха.

Т.нар. пакет „Макрон” беше гласуван от комисията по транспорт в Европарламента.
„Не съм съгласен с тезата, че сме победили президента Еманюел Макрон, защото когато бяха в София до 2 часа през нощта с канцлера Меркел и с президента Макрон сме обсъждали с него точка по точка пакета за мобилност”, поясни Борисов.

„В нашето европейско семейство нещата не се получават с чукане по масата и с изхвърляне какво ще стане, и какво няма да стане”, допълни той.
Той каза още, че със същия диалог са успели да постигнат бюджет с 8% повече за кохезионната политика, докато други държави имат с 25% по-малко за следващия период.
„За момента нещата се случват по най-добрия начин за България точно чрез убежденията и диалога. Защото иначе не се случват. Ако някой си мисли, че може да пребори Франция, Германия, Австрия, Холандия заедно, значи е наивник на средна възраст”, коментира още Борисов.

Бойко Борисов припомни как до 2.30 часа през нощта преди срещата за Западните Балкани в София са разговаряли с Макрон и Меркел и дори с одеяла са ги завивали заради студа, като пред тях са изложили "довод по довод". Именно с диалог, разбиране и много работа, според Борисов е постигната подкрепа за българската позиция.

Като капитулация на пакета “Макрон” определи евродепутатът Андрей Новаков одобрените от комисията промени в пакета за мобилност. Новаков е единственият български евродепутат, който имаше право да гласува днес и е сред авторите на одобрените поправки. Евродепутатът Ангел Джамбазки обаче призова за по-малко еуфория и обясни, че това е началото на процедурата и остават някои притеснителни текстове.

Отхвърлено бе предложението водачите да се прибират у дома "възможно най-често, поне веднъж седмично". Прието бе предложението водачите да имат право да ползват "нормалната седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа, ползвани като обезщетение за предишни намалени седмични почивки, във всички зони за паркиране със специален сертификат", посочва БТА.

Промените предвиждат международните водачи да могат да прекарат у дома или на друго място по техен избор поне една нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа, след всеки четири последователни седмици. Въвежда се определение за "дом" на водача - там, където той е регистриран по адрес в държава от ЕС. Когато водач избере да се върне за почивка у дома, работодателят ще трябва да му предоставя средства за това.

По желание на водача дневните почивки ще може да бъдат ползвани в превозното средство, ако то разполага с подходящи условия за спане за всеки водач и превозното средство е неподвижно. Предвижда се обособяването на охраняеми паркинги за почивка по международните пътища, които ще бъдат обозначени, сертифицирани и ще отговарят на много условия, включително за достъп до тоалетна, вода, душове, храна и безжичен интернет.

Предлага се въвеждането на интелигентни записващи устройства в камионите за международни превози. Службите за проверка ще могат да разчитат данни от устройствата от разстояние, а устройствата ще трябва да съхраняват данните по два месеца. Устройствата ще имат спътникова връзка и ще записват часовете на работа и почивка, както и държавите, през които превозното средство е преминало. Всички тези предложения ще залегнат в предстоящите преговори между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС.

За по-малко еуфория след днешното гласуване призова евродепутатът Ангел Джамбазки. Днешното гласуване не е финалът на процедурата. Следва предложеният текст да бъде разгледан от трите основни институции, а след това да отиде на Съвет на европейските министри, след което да се върне отново в Европарламента. Но тъй като догодина има избори, не всички държави ще са склонни да рискуват с такива сложни правила.

Пред Дарик Ангел Джамбазки обясни: "Предстоят преговорите в Европейския съвет, след това преговорите в Европейската комисия, след това гласуваме в Европарламента. Аз съм сигурен, че тези, които са предложили промените в пакета "Мобилност", имат още някой коз в ръкава. Тази битка е спечелена на ниво транспортна комисия. Да видим какво ще се случи на ниво преговори между Еврокомисията, Европейския съвет и ЕП и на ниво гласуване в Европарламента. Този разговор тепърва предстои".

Евродепутатът признава, че гласуването е започнало по-добре от очакваното: "Има обаче някои текстове, които си остават притеснителни - например командироването на работниците ще важи за каботажните превози от първия ден, като камионът ще трябва да се прибере поне веднъж на три седмици, за да товари или да разтовари, а това по същество си е същото.

Добра новина е, че командироването няма да важи за транспортните работници, което е добре за нашите превозвачи. Няма да се налага да се прибират задължително водачите по домовете си на 21-ия ден, ако заявят предварително, че искат да пътуват другаде - това е вратичка, която могат да използват. Ако няма обособени хотели, паркинги и пр., няма да ги задължават да спят на такива места, а ще могат да използват и кабината на камиона".

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Волфганг Шойбле
Германският финансов министър пред "Ханделсблат"
Един ден гърците ще ми издигнат паметник в знак на признателност..."

Още бисери