София се моторизира, автомобилите се увеличават, пътниците в градския транспорт намаляват. Това показват резултатите от анкета за придвижванията в София, проведена при съставянето на План за устойчива градска мобилност.
От 2017 г. с обществен транспорт се придвижват 37% от респондените. За сравнение през 2011 г. те са 44% и в броя им се наблюдава значителен спад.
Процентът на хората, придвижващи се с автомобил като шофьори и пътници, се е покачил с 1,2% - от 29,1% до 30,3%. Пешеходците също се увеличават от 21,7% до 29,7%. Значително е увеличението при велосипедистите – от 0,1% до 1,7% за 2017 г. , пише в. "Труд".
От пътуванията само с обществен транспорт най-използван е автобусът с 44,4%. Следван е от трамвая с 24,3%, метрото с 21,8% и тролейбуса с 9,6%.
От четирите вида обществен транспорт само при метрото се наблюдава увеличение от 2011 г., когато е заемало дял от 9,8%. Използването на автобуса намалява с 50%, на трамвая от 26,8%, а на тролейбуса от 12,5%.
Анкетираните признават, че биха ползвали градския транспорт при някои подобрения. Най-честият отговор е, че са необходими по-добри разписания и по-кратки интервали на превозните средства. Други отговори са по-нови превозните средства, по-удобни връзки между маршрутите и цената на билета да е съобразена с времето или разстоянието за пътуване.
При въпрос по каква причина не се ползва велосипед, хората най-често посочват големите разстояния. Друг отговор е по обективни причини като пренос на багаж или здравословни състояние, както и несигурността на придвижване и не достатъчно доброто състояние на инфраструктурата.
По данни от ЦГМ от 2014 г. линиите на наземния градски транспорт, в които се возят над 15 хил. пътника дневно са 8 – 4 автобусни и 4 трамвайни. Най-натоварените тролейбусни достигат 12 хил. пътника на ден. Трамваите номер 5 и 7 дори надхвърлят 20 хил пътника.
Другите 2 свръхнатоварени трамвая са 20 и 22. Всеки от четирите най-натоварени автобусни линии достига до Югоизточна София, която не е обслужена от нито един трамвай, или до бул. Цариградско шосе. Линия номер 280 свързва Студентски град с Цариградско шосе и СУ, линия 204 – Ж.К. Дружба, Цариградско шосе, бул. България, Ж.К. Гоце Делчев, а линия 111 свързва двата най-населени жилищни комплекси в столицата – Младост и Люлин, като се движи по околовръстното. Четвъртият натоварен автобус е линия 72 – от Западен парк, през Орлов мост и Подуяне до хотел Плиска.
По данни за 2017 г. метрото превозва средно по 250 хил. пътника на ден или 7,6 млн. на месец. През работен ден ползваемостта преминава 300 хил. пътника и достига до 350 хил., а събота и неделя се ползва със средно около 40% по-малко.
Столицата ни има двойно повече автомобили на глава от населението, отколкото Виена, сочат експертите, които събират данни за изготвянето на визията за София за 50 години напред.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 толерантен
09:38 28.06.2018
2 Иванчо
09:43 28.06.2018
3 Morgoth
Коментиран от #10
09:44 28.06.2018
4 Ристе
09:45 28.06.2018
5 Сссерем
Коментиран от #8, #14
09:55 28.06.2018
6 Петър
09:57 28.06.2018
7 Аз бре
10:03 28.06.2018
8 back to USSR
До коментар #5 от "Сссерем":
Няма тема, по която да не се-се-с@реш.10:36 28.06.2018
9 олеее
10:38 28.06.2018
10 малиии
До коментар #3 от "Morgoth":
Тва абсолютно не е вярно- колкото и хубав да е градския, почти всеки ще продължи да се вози на кола.Сложи си ръка на сърцето и си признай.Коментиран от #12, #13
10:40 28.06.2018
11 Zax
Едно отиване до центъра с автобус (3км) ми отнема 40 минути и 3,2 лева (в едната посока). Познайте колко време се чудя дали да ида с кола, такси или градски транспорт.
10:47 28.06.2018
12 Zax
До коментар #10 от "малиии":
Не си прав. Примерно в Лондон предпочитам да пътувам с транспорт. Супер удобен и бърз (по Софийски мерки де. И там има какво да се желае) Но за сравнение ще ти кажа от Кингстън до Гринуич стигам за около 1,5-2 часа (с чакането по спирките). Това са около 30 км през целия град.10:53 28.06.2018
13 ГосТ
До коментар #10 от "малиии":
И аз така мисля, селските бекове и първенюта си сакат лека кола. Няма оправия. А цената на билета и разписаниет след 8:30 pm е отделна работа.12:08 28.06.2018
14 ГосТ
До коментар #5 от "Сссерем":
Пфууу един път да ми харесаш !12:10 28.06.2018
15 Пернииик
14:18 29.06.2018