Last news in Fakti

8 Юли, 2018 00:00 4 322 2

Речният круизен туризъм в Европа е в разцвет

  • светослав филев-
  • круиз-
  • речен круиз-
  • туризъм-
  • корабоплаване

През тази година имаме два круиза за българи, припомня капитан Светослав Филев

Речният круизен туризъм в Европа е в разцвет - 1
Снимка: БТА

Повече от 350 круизни кораба плават днес по вътрешните водни пътища на Европа - основно по реките Дунав, Майн, Рейн и Мозел. Преди петнайсетина години техният брой е бил не повече от 100. Това показва, че интересът към речния круизен туризъм непрекъснато се увеличава, каза в интервю за БТА капитан Светослав Филев, изпълнителен директор на единствената българска компания, специализирана в речния круизен туризъм. По думите му това е сериозно предизвикателство за компанията със седалище в Русе.

Филев заяви, че дружеството е едно от основните в Източна Европа, по Долен и Среден Дунав, което работи в областта на речния круизен туризъм. По думите му държави като Унгария, Словакия, Сърбия, Хърватия и Румъния нямат присъствие на този пазар. "Така ние се конкурираме основно с компании от Западна Европа, което никак не е лесно", каза Филев. Той посочи, че към момента компанията е собственик на четири кораба с общ капацитет от 640 легла.

Догодина се очаква флотът на дружеството да се увеличи. В холандска корабостроителница се строи моторният кораб "Адора". Той ще е най-големият и модерен плавателен съд от флота на компанията - с дължина от 135 метра и широчина 11,40 метра. Ще има 95 кабини на три палуби, като част от тях ще са с френски балкони и в тях ще могат да пътуват 190 туристи. Наред с обичайните за този тип кораби - основен ресторант и панорамен бар, е предвиден и кърмови ресторант, в който ще се предлагат алтернативни менюта по избор, а туристите ще могат да наблюдават как се приготвя храната им.

Предстои корабът да бъде пуснат на вода през пролетта на идната година. Той ще плава под български флаг за един от основните партньори на русенската компания - известен германски туроператор, чиито първи пасажери ще се качат от Пасау в началото на април 2019 година.

По думите на Филев инвестицията за новия кораб от почти 33 млн. лева е навременна и много необходима. Причината е, че с всяка изминала година конкуренцията в бранша се засилва. "Не можем да си позволим да изоставаме от съвременните тенденциите и да рискуваме позиции, които сме градили вече 35 години. За първи път ще имаме много различен както в техническо, така и в интериорно отношение кораб", каза кап. Филев.

Речният круизен туризъм в Европа е в разцвет

Най-многобройни са германските туристи,

има също австрийци, швейцарци, американци, австралийци, канадци

Той обясни, че корабите на компанията работят на пълен капацитет през този сезон. През миналата година с плавателните съдове на дружеството са пътували около 22 000 туристи. Сред чужденците, които ползват услугите на компанията, най-многобройни са германците - над 90 процента. Има също австрийци, швейцарци, не много често пътуват и американци, австралийци, канадци.

Екипажите на корабите са еднородни - българи, владеещи добре германски и английски език. Кухнята на борда е гордост за дружеството и предлага специалитети от българската и интернационална кухня. За да са доволни туристите на борда на корабите се организира целодневна анимационна програма, включваща представяне на българския фолклор, състезания, беседи, скечове, дегустация на български вина и други. "Това се приема много добре от гостите ни", заяви Филев.

Той коментира, че нараства и броят на българските туристи, които пътуват с корабите на компанията. "Преди няколко години решихме да предложим круизи и за българи. Тогава от капацитета на кораба запазихме малка част, която да предлагаме за българи през целия туристически сезон. След първите две години стана ясно, че има немалко желаещи", каза Филев. Така през миналата година предложили пълен чартър на един от корабите само с български туристи, като бил продаден целият круиз.

"През тази година имаме два круиза за българи - в края на октомври и в началото на ноември. Единият е по река Дунав - Пасау-Будапеща-Пасау, а другият е по река Рейн - Германия - Холандия - Белгия. И двата круиза вече са продадени", каза Филев. По думите му дружеството залага на постоянно обновление на флота си и увеличение на капацитетите си при запазване на високото качество на туристическия продукт, който предлага.

Проблемите по река Дунав

Един от проблемите в българо-румънския участък на река Дунав е ниското ниво през летните месеци, което затруднява корабоплаването, а понякога и го спира. Филев коментира, че това води до прекъсване на пътуването, дори и до сторниране на круизи. Тези форсмажорни обстоятелства създават неудовлетвореност у туристите, въпреки че им биват предлагани алтернативни варианти, причиняват и допълнителни финансови разходи на компанията.

"През последните няколко години обаче отговорните за това институции на държавно ниво правят всичко възможно да се сведе до минимум периодът, в който корабоплаването е затруднено", заяви Филев. Той коментира, че като капитан на кораб е изпадал неведнъж в ситуация на ниско ниво и опасни прагове по реката.

"Няма точна рецепта как да се действа. Решенията се взимат в последния момент от конкретните навигационни условия. В нашата професия винаги има риск. Това, на което уча младите си колеги е да предприемат само разумен риск", заяви Филев.

Липсват кадри

Млади специалисти обаче все по-рядко се срещат. За съжаление, напоследък се наблюдава отлив към професиите "капитан", "моряк", дори има недостиг на хора в обслужващия персонал - като камериерки, каза Филев.

Проблемът с кадрите напоследък се задълбочава и смятам, че ще бъде едно от сериозните предизвикателства в бъдеще, коментира той.

"Опитваме се да направим всичко възможно и да задържим нашите квалифицирани специалисти с пакет от най-различни мерки. Основната идея е плавно и постепенно доближаване на доходите до тези в конкурентните компании. Другото, което трябва да направим, е да популяризираме този вид труд, който се полага на корабите ни, сред младите хора", каза Филев.

По думите му гладът за кадри в сферата на речния круизен туризъм се е увеличил и заради нарастващия брой на корабите. Не са малко и българските квалифицирани специалисти, които работят на плавателни съдове под чужд флаг.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Костова

    1 0 Отговор
    Аз работя за швейцарска компания, Дунав-турс няма как да ми предложи 235 евро детски на месец и 10 месеца на заплата от порядъка на 1500 евро и малко повече за младши рецепционист, както и ротация-6 седмици на борда, 2 седмици платен отпуск. Но битовите условия са ужасни, няма и фитнес,поради което смятам да се ориентирам към ОАЕ или Швейцария, работа на суша.

    Коментиран от #2

  • 2 Едикоя си

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Костова":

    Личи си, че опитът по корабите ви е минимален, даже повече от минимален. Относно ротацията и заплатите на Вайкинг - не преувеличавайте. Ротацията е както си я договориш, зависи от шефа ти, на фронт офиса. Фитнес на кораб - качете се на презокеанските, на речните няма, освен, ако не е мн голям лукс, а Вайкинг не е. И не сравнявайте бг с швейцарски стандарти, в нашата страна не се съхраняват парите на билионерите и не се събират в Давос да ни спретват пландемии. Като не ви харесва да сте българка, или се отречете или се напънете да помогнете народната си страна.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове