Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Тревожни резултати по математика след 7 клас

Публикувана: 5 Юли, 2019 12:17
23 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5823
Тревожни резултати по математика след 7 клас
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.3 от 3 гласа.

Тревожно ниски са резултатите по математика от националното външно оценяване след 7. клас. Средният брой точки е 33.62 при максимални 100, което на практика ги приравнява с оценката Среден (3) в училище, показва представеният днес анализ на Министерството на образованието и науката. Резултатите по български език и литература са над средата - 53.06.

И тази година в Топ 10 на училищата и по български, и по математика преобладават математическите, пише "Офнюз".

"Резултатът по математика е тревожен", призна зам.-министър Таня Михайлова, а министър Красимир Вълчев обясни, че няма драматични разлики в резултатите на децата тази и миналата година, но сега форматът на изпита е различен, което дава това отражение. Сега изпитът е единен, не е разделен на два модула, има повече задачи за проверка на функционалната грамотност, увеличен с една е броят на задачите, изискващи пълно решение, т.е. с отворен отговор.

"Ясно е, че тазгодишният випуск деца не са много по-различни от миналогодишния. Няма драматични разлики в резултатите или мотивацията. Очевидно е, че се дължи на формата", каза той, но допълни, че "очевидно имаме проблем с резултатите по математика, който е от много години". Насочихме дейности по интереси към математиката и природните науки, за да провокираме интереса, но е факт, че той е понижен, каза министърът.

Причините са и външни, и вътрешни - смята той. "Имаме различно поколение, при което много по-трудно се провокира интересът за учене, особено по математика и природни науки. Има и вътрешни за системата фактори. Основният е необходимостта от подготвени и мотивирани учители. Изводът ни е, че трябва да продължим да правим повече от същото - повече мотивирани учители, повече методическа подкрепа от регионалните управления на образованието, повече квалификация относно прилагането на компетентностния подход. Изготвихме програма, но това далеч не е достатъчно. Трябва да настроим системата за придобиването на функционална грамотност", коментира министърът.

Според него на учителите трябва да се даде достатъчно свобода, за да могат да работят ефективно и да вложат повече усилия в работата с всяко дете.

55 567 седмокласници се явиха по български, 55 474 - по математика.

Резултатите показват, че повече деца са работили върху всички задачи, което показва, че смяната на формата (от изпит с два модула към единен изпит) дава положителен резултат.

По български 44.3% са се справили с отворените въпроси, 57.9% - със затворените. По математика съответно процентите са едва 19.2% и 49.9%.

Няма как тук да се направи съпоставка с миналата година, тъй като изчисленията тогава са правени за всеки от модулите поотделно, докато сега изпитът е единен. Липсата на разделение между първи и втори модул, по който традиционно работеха по-малко деца, е и причината общите резултати да са по-ниски.

С максималните 100 точки по български език и литература са 16 ученици при трима миналата година. При математика са съответно 141 и 68.

Нула точки по български имат 107 при 127 през 2018 г., а по математика - 109 и 174.

Едно единствено дете има 100 точки и по двата предмета. Миналата година не е имало такъв ученик.

С нула точки и по двата предмета сега са 12 души, докато миналата година не е имало такива.

Броят ученици с максимален брой точки на затворените въпроси по български е 2031, по математика - 1054.

Максималният брой по български на отворените въпроси имат 24-има, по математика - 191.

С нула точки на отворените въпроси по български са 3081, по математика -17 501.

"Изпитът не може да бъде съпоставен с предходните години. Не можем да кажем дали децата са се справили по-добре или не, тъй като форматът е различен, броят на задачите е различен, типовете задачи - също, задачите, насочени към функционална грамотност са повече. По съпоставимите между двете години показатели има по-добри резултати", коментира Евгения Костадинова, директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование".

По думите ѝ единният изпит е довел до значително намаляване на учениците, които не работят върху въпросите, изискващи отворен отговор. По български намалението е с около 8 500 ученици, по математика - с около 3 500.

По български учениците се справят най-добре със задачите за намиране на информация в текст, с лексикологията, с тези, които изискват разпознаване на факти от художествен текст. Най-трудни са им граматиката, синтактичната синонимия и тълкуването на текст.

По математика най-успешно се справят с: намиране на корен на уравнение; решение на неравенство; прилагане на заучен алгоритъм и с формулите за съкратено умножение. Най-трудни са им: вероятност на случайно събитие; еднакви триъгълници; моделиране на числови изрази; разчитане на данни и задачите с практическо приложение на наученото.

Класация

И по български, и по математика областта на първо място по резултати е София град. По български я следват Смолян, Перник, Варна, Габрово и Благоевград. По математика - Варна, Смолян, Бургас, Русе, Кърджали и Пловдив.

Отзад напред първа по български е Ямбол, а преди нея са Сливен, Шумен, Монтана, Хасково и Силистра. По математика последна е Видин, преди която се нареждат Шумен, Монтана, Враца и Сливен.

Училищата с най-високи резултати по български език и литература*

1. Математическа гимназия "Акад. К. Попов", Пловдив - среден успех 90.4 т.

2. Софийска математическа гимназия - 90.13 т.

3. Математическа гимназия, Варна - 89.93 т.

4. ЧОЕ "Света София", София - 89.75 т.

5. ППМГ „Гео Милев“, Стара Загора – 89.45 т.

6. ППМГ „Акад. Иван Ценов“, Враца – 86.84 т.

7. ПЧМГ, София – 86.64 т.

8. ПМГ „Акад. Сергей Корольов“, Благоевград – 85.62 т.

9. ППМГ, Ловеч - 85.71 т.

10. 145 ОУ „Симеон Радев“, София – 85.39

*Класацията не включва училищата с по-малко от 20 ученици

Училищата с най-високи резултати по математика*

1. МГ „Д-р Петър Берон“, Варна – 96.13 т.

2. СМГ – 94.92 т.

3. МГ „Акад. К. Попов“, Пловдив – 94.28 т.

4. МГ „Баба Тонка“, Русе – 92.64 т.

5. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“, Бургас – 91.66 т.

6. ПЧМГ, София – 91.22 т.

7. ЧОУ „Света София“, София – 87.66 т.

8. ПМГ Христо Смирненски“, Перник - 84.81 т.

9. ПМГ „Акад. Боян Петкавнчин“, Хасково – 83.99 т.

10. ППМГ „Гео Милев“, Стара Загора – 78.78 т.

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.3 от 3 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Иян
(гост)

Неутрално
1 Отговор
Алоооо!А какъв ще е резултатът през следващата учебна година,след като тестовете за 10 клас още не са готови!?Това говори ли ви нещо?

Коментиран от #22


Оценка:
-1 +8

Нараства броя на Ромите
(гост)

Неутрално
2 Отговор
Така че не очаквайте високи резултати! Бутате ги до 7 клас, а сега избутайте ги до висшето! Че може пък да станат утре "ядерни инжинерин"!

Коментиран от #5


Оценка:
-0 +12

гарантирано от ГЕРБ
(гост)

Неутрално
3 Отговор
Герберестан няма нужда от образован народ, щото образованите и интелигентните са проблем за тоталитарните управления

Оценка:
-2 +23

Лупи
(гост)

Неутрално
4 Отговор
За това, което чака Боковистан няма нужда от математици! Трябва да ви е пределно ясно това, приключихме с наука и образование на тоя етап. Най-нормалното нещо е мутра да няма понятие от образование по простата причина, че всяка мутра в детските си години се е борила усърдно срещу образователната система и за мутрата да ходиш на училище и смотаните даскали да ти казват какво да правиш е най-глупавото нещо на света.
Дано след десетилетия на някой му хрумне отново да развива наука и образование на световно ниво у нас, както бай Тодор на времето, когато раздаде хляба в ръцете на повечето от днешнтие лекари и инженери.

Оценка:
-0 +15

реалист
(гост)

Неутрално
5 Отговор

До коментар #2 от "Нараства броя на Ромите":


Тук проблема не е в циганите, за съжаление необразовани са почти всички деца, които само се мотаят в училищата, но не и да учат на необходимото ниво и качество

Коментиран от #6


Оценка:
-3 +11

Точно те са проблема!
(гост)

Неутрално
6 Отговор

До коментар #5 от "реалист":


Нашите деца се интегрират към циганите, а не обратното!

Коментиран от #8


Оценка:
-1 +10

dfghjk
(гост)

Неутрално
7 Отговор
Доста ми любопитно колко от оплаквачките в коментарите са били някога отличници по математика. Сигурен съм, че ако днес им троснем да направят една матура за 7-ми клас дори и тези 33 точки ще са един недостижим мираж. Болшинството народ не може да си сметне правилно рестото в магазина и посмъртно не може да начертае прав ъгъл само с линия и молив, обаче иначе "младите" са му криви и за нищо не стават.

Коментиран от #13


Оценка:
-6 +12

ха ха
(гост)

Неутрално
8 Отговор

До коментар #6 от "Точно те са проблема!":


На крива ракета, космоса й пречи ... що копираш циганията, ти нямаш ли свой поглед върху нещата

Оценка:
-3 +3

Чичо
(гост)

Неутрално
9 Отговор
Статистика на ЮНЕСКО:
1988 година - средното образование в България (като качество) е на 3-то място в Европа (не в ЕС);
2018 - вече сме на "завидното" 32-ро място.
Е, какво са коментираме!? Само да напомня на някои тук пишещи, че ЮНЕСКО не са бесепари...

Оценка:
-0 +11

РОДИТЕЛ
(гост)

Неутрално
10 Отговор
Тревожете се, ама много!!! От "Развито социалистическо общество" и УПК преди 1989г., до днешните простотии. Всеки министър прави "реформи", всяка година нови учебници и програми, коя от коя по...! Децата са функционално неграмотни, не могат да си сметнат сметката в кварталния магазин, без калкулаторчето на телефончето. Карате ги да учат абсолютно излишни неща, които никога няма да приложат в живия живот, а отгоре на всичко материалът е толкова много, че нямат време да го осмислят.
Конкретно за математиката- то като броим, че повече от половината деца са ходили и на частни уроци, резултатите са направо УМОПОМРАЧИТЕЛНИ! Вие от МОН, ако поне един от вас прочете това и помисли, ще му се поиска незабавно да се гръмне!

Коментиран от #19


Оценка:
-2 +18

Маната и Керанов
(гост)

Неутрално
11 Отговор
Образованието ни е чалга...

Оценка:
-0 +4

Факт
(гост)

Неутрално
12 Отговор
Берем плодовете на сътвореното от БКП и ДС!

Оценка:
-3 +4

РОДИТЕЛ
(гост)

Неутрално
13 Отговор

До коментар #7 от "dfghjk":


Само да ти кажа, че задачките са като за математическа гимназия, или технически университет, но не всички ще стават математици, архитекти и др.професии, изискващи такива знания. Крайно време е децата да имат право на избор и отрано да се ориентират към това, което ги влече, имат талант и могат да се развият вбъдеще. Не игнорирам основните неща и понятия, които трябва да знаят, но при сегашната система 50% са напълно излишен материал. ? Ти реши ли задачките, защото и по една ТВ не можаха?

Коментиран от #14


Оценка:
-2 +11

ghcjm
(гост)

Неутрално
14 Отговор

До коментар #13 от "РОДИТЕЛ":


Да, почти всичките ги реших, но първо имам 7-мокласник-матурист и второ математиката никога не ми е била трудна. Но това съм аз. Жена ми, която е същото поколение като мен нищо не може да реши от тази матура. Нали точно това казвам, че кой чул, недочул, коментира колко било скапано образованието и колко младите са необразовани. А всъщност що е то образование и как се оценява е такава безкрайна тема, че няма смисъл да се коментира.

Оценка:
-1 +5

Йозеф
(гост)

Неутрално
15 Отговор
Подрастващите са функционално неграмотни над 90%, в следващите 20 години се очаква остър недостиг на квалифицирана работна сила.

Оценка:
-0 +7

Милена
(гост)

Неутрално
16 Отговор
Проблем, най - вече, има с добре подготвени учители - педагози по математика,както и с подходът в преподаването на децата, които по - трудно усвояват материала.

Оценка:
-0 +3

gfdsj
(гост)

Неутрално
17 Отговор
Само за равновесие - аз ги реших всичките, а мъжот ни една

Оценка:
-0 +0

Димов
(гост)

Неутрално
18 Отговор
Сред тези са и бъдещите концесионери на българските плажове.

Оценка:
-0 +1

Ани
(гост)

Неутрално
19 Отговор

До коментар #10 от "РОДИТЕЛ":


Напълно съгласна. Това е тъжната истина

Оценка:
-0 +3

Родител
(гост)

Неутрално
20 Отговор
Мисля, че е крайно време МО да престане да обвинява учителите или децата. Слабите и незадоволителни резултати се дължат именно на ГОЛЯМОТО количество излишна информация, несъобразена с възрастта на учениците както и на недостъпния език на списваве на учебниците! Жалки са да оправдават безхаберието си с тълкувания за въздействието на формата на матурите! Ами, ако децата не ходят на частни уроци, какви ли ще са тогава резултатите???

Оценка:
-0 +12

Айшето
(гост)

Неутрално
21 Отговор
Ми бате каза - мат'рял.....и ученици и учители...

Оценка:
-0 +0

Лоли
(гост)

Неутрално
22 Отговор

До коментар #1 от "Иян":


Задачите по математика тази година ми се сториха по-лесни от миналата.Аз ги решавам без проблем.Завършила съм преди 23 години ПМГ в провинцията като от тогава нищо не съм преговаряла и гледала по сегашните учебници.Просто трябва да се мисли и съобразява, но сегашното поколение не се учи на това, което е много жалко.Нямат грам постоянство, желание за знание, интерес и не са научени да мислят въобще камо ли логично. Наизустяват се задачи и без формули са до никъде, камо ли да се замислят колко лесно се извеждат. Но за това са виновни всички-политици, родители и учители. Като цяло смятам, че и сегашната тестова система не дава добри резултати.

Оценка:
-0 +0

ДОКО
(гост)

Неутрално
23 Отговор
АБЕ КАКВО СТЕ СЕ ХВАНАЛИ ЗА ТАЯ МАТЕМАТИКА БЕ...КАКВО ТОРМОЗИТЕ ДЕЦАТА С НЕЩА КОИТО НЕМА ДА ИМ ТРЯБВАТ В ЖИВОТА..УЧЕТЕ НА МАТЕМАТИКА ГЕНЕРАЛ БОКО ОТ БАНКЯ..И НАПИШЕТЕ УЧЕБНИК КЪДЕТО ПОСОЧЕТЕ ЧЕ НАЙ ДОБРИЯТ УМНОЖИТЕЛ СЕ КАЗВА ЦВИЧКО УШКО УСПЯЛ ДА ПРЕВЪРНЕ ПАНЕЛЕН АПАРТАМЕНТ В 300 КВАДРАТА..ТОВА ПИШЕТЕ НЕ ЗАНИМАВАЙТЕ ДЕЦАТА С ФАНТАСМАГОРИИ..

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Владимир Путин
Руският президент няма време за кино. Дори за филми с негово участие
Не можах да гледам филма на Оливър Стоун за мен"

Още бисери