Тревожно ниски са резултатите по математика от националното външно оценяване след 7. клас. Средният брой точки е 33.62 при максимални 100, което на практика ги приравнява с оценката Среден (3) в училище, показва представеният днес анализ на Министерството на образованието и науката. Резултатите по български език и литература са над средата - 53.06.
И тази година в Топ 10 на училищата и по български, и по математика преобладават математическите, пише "Офнюз".
"Резултатът по математика е тревожен", призна зам.-министър Таня Михайлова, а министър Красимир Вълчев обясни, че няма драматични разлики в резултатите на децата тази и миналата година, но сега форматът на изпита е различен, което дава това отражение. Сега изпитът е единен, не е разделен на два модула, има повече задачи за проверка на функционалната грамотност, увеличен с една е броят на задачите, изискващи пълно решение, т.е. с отворен отговор.
"Ясно е, че тазгодишният випуск деца не са много по-различни от миналогодишния. Няма драматични разлики в резултатите или мотивацията. Очевидно е, че се дължи на формата", каза той, но допълни, че "очевидно имаме проблем с резултатите по математика, който е от много години". Насочихме дейности по интереси към математиката и природните науки, за да провокираме интереса, но е факт, че той е понижен, каза министърът.
Причините са и външни, и вътрешни - смята той. "Имаме различно поколение, при което много по-трудно се провокира интересът за учене, особено по математика и природни науки. Има и вътрешни за системата фактори. Основният е необходимостта от подготвени и мотивирани учители. Изводът ни е, че трябва да продължим да правим повече от същото - повече мотивирани учители, повече методическа подкрепа от регионалните управления на образованието, повече квалификация относно прилагането на компетентностния подход. Изготвихме програма, но това далеч не е достатъчно. Трябва да настроим системата за придобиването на функционална грамотност", коментира министърът.
Според него на учителите трябва да се даде достатъчно свобода, за да могат да работят ефективно и да вложат повече усилия в работата с всяко дете.
55 567 седмокласници се явиха по български, 55 474 - по математика.
Резултатите показват, че повече деца са работили върху всички задачи, което показва, че смяната на формата (от изпит с два модула към единен изпит) дава положителен резултат.
По български 44.3% са се справили с отворените въпроси, 57.9% - със затворените. По математика съответно процентите са едва 19.2% и 49.9%.
Няма как тук да се направи съпоставка с миналата година, тъй като изчисленията тогава са правени за всеки от модулите поотделно, докато сега изпитът е единен. Липсата на разделение между първи и втори модул, по който традиционно работеха по-малко деца, е и причината общите резултати да са по-ниски.
С максималните 100 точки по български език и литература са 16 ученици при трима миналата година. При математика са съответно 141 и 68.
Нула точки по български имат 107 при 127 през 2018 г., а по математика - 109 и 174.
Едно единствено дете има 100 точки и по двата предмета. Миналата година не е имало такъв ученик.
С нула точки и по двата предмета сега са 12 души, докато миналата година не е имало такива.
Броят ученици с максимален брой точки на затворените въпроси по български е 2031, по математика - 1054.
Максималният брой по български на отворените въпроси имат 24-има, по математика - 191.
С нула точки на отворените въпроси по български са 3081, по математика -17 501.
"Изпитът не може да бъде съпоставен с предходните години. Не можем да кажем дали децата са се справили по-добре или не, тъй като форматът е различен, броят на задачите е различен, типовете задачи - също, задачите, насочени към функционална грамотност са повече. По съпоставимите между двете години показатели има по-добри резултати", коментира Евгения Костадинова, директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование".
По думите ѝ единният изпит е довел до значително намаляване на учениците, които не работят върху въпросите, изискващи отворен отговор. По български намалението е с около 8 500 ученици, по математика - с около 3 500.
По български учениците се справят най-добре със задачите за намиране на информация в текст, с лексикологията, с тези, които изискват разпознаване на факти от художествен текст. Най-трудни са им граматиката, синтактичната синонимия и тълкуването на текст.
По математика най-успешно се справят с: намиране на корен на уравнение; решение на неравенство; прилагане на заучен алгоритъм и с формулите за съкратено умножение. Най-трудни са им: вероятност на случайно събитие; еднакви триъгълници; моделиране на числови изрази; разчитане на данни и задачите с практическо приложение на наученото.
Класация
И по български, и по математика областта на първо място по резултати е София град. По български я следват Смолян, Перник, Варна, Габрово и Благоевград. По математика - Варна, Смолян, Бургас, Русе, Кърджали и Пловдив.
Отзад напред първа по български е Ямбол, а преди нея са Сливен, Шумен, Монтана, Хасково и Силистра. По математика последна е Видин, преди която се нареждат Шумен, Монтана, Враца и Сливен.
Училищата с най-високи резултати по български език и литература*
1. Математическа гимназия "Акад. К. Попов", Пловдив - среден успех 90.4 т.
2. Софийска математическа гимназия - 90.13 т.
3. Математическа гимназия, Варна - 89.93 т.
4. ЧОЕ "Света София", София - 89.75 т.
5. ППМГ „Гео Милев“, Стара Загора – 89.45 т.
6. ППМГ „Акад. Иван Ценов“, Враца – 86.84 т.
7. ПЧМГ, София – 86.64 т.
8. ПМГ „Акад. Сергей Корольов“, Благоевград – 85.62 т.
9. ППМГ, Ловеч - 85.71 т.
10. 145 ОУ „Симеон Радев“, София – 85.39
*Класацията не включва училищата с по-малко от 20 ученици
Училищата с най-високи резултати по математика*
1. МГ „Д-р Петър Берон“, Варна – 96.13 т.
2. СМГ – 94.92 т.
3. МГ „Акад. К. Попов“, Пловдив – 94.28 т.
4. МГ „Баба Тонка“, Русе – 92.64 т.
5. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“, Бургас – 91.66 т.
6. ПЧМГ, София – 91.22 т.
7. ЧОУ „Света София“, София – 87.66 т.
8. ПМГ Христо Смирненски“, Перник - 84.81 т.
9. ПМГ „Акад. Боян Петкавнчин“, Хасково – 83.99 т.
10. ППМГ „Гео Милев“, Стара Загора – 78.78 т.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Иян
Коментиран от #22
12:23 05.07.2019
2 Нараства броя на Ромите
Коментиран от #5
12:28 05.07.2019
3 гарантирано от ГЕРБ
12:29 05.07.2019
4 Лупи
Дано след десетилетия на някой му хрумне отново да развива наука и образование на световно ниво у нас, както бай Тодор на времето, когато раздаде хляба в ръцете на повечето от днешнтие лекари и инженери.
12:31 05.07.2019
5 реалист
До коментар #2 от "Нараства броя на Ромите":
Тук проблема не е в циганите, за съжаление необразовани са почти всички деца, които само се мотаят в училищата, но не и да учат на необходимото ниво и качествоКоментиран от #6
12:31 05.07.2019
6 Точно те са проблема!
До коментар #5 от "реалист":
Нашите деца се интегрират към циганите, а не обратното!Коментиран от #8
12:34 05.07.2019
7 dfghjk
Коментиран от #13
12:41 05.07.2019
8 ха ха
До коментар #6 от "Точно те са проблема!":
На крива ракета, космоса й пречи ... що копираш циганията, ти нямаш ли свой поглед върху нещата12:47 05.07.2019
9 Чичо
1988 година - средното образование в България (като качество) е на 3-то място в Европа (не в ЕС);
2018 - вече сме на "завидното" 32-ро място.
Е, какво са коментираме!? Само да напомня на някои тук пишещи, че ЮНЕСКО не са бесепари...
12:58 05.07.2019
10 РОДИТЕЛ
Конкретно за математиката- то като броим, че повече от половината деца са ходили и на частни уроци, резултатите са направо УМОПОМРАЧИТЕЛНИ! Вие от МОН, ако поне един от вас прочете това и помисли, ще му се поиска незабавно да се гръмне!
Коментиран от #19
12:59 05.07.2019
11 Маната и Керанов
13:01 05.07.2019
12 Факт
13:19 05.07.2019
13 РОДИТЕЛ
До коментар #7 от "dfghjk":
Само да ти кажа, че задачките са като за математическа гимназия, или технически университет, но не всички ще стават математици, архитекти и др.професии, изискващи такива знания. Крайно време е децата да имат право на избор и отрано да се ориентират към това, което ги влече, имат талант и могат да се развият вбъдеще. Не игнорирам основните неща и понятия, които трябва да знаят, но при сегашната система 50% са напълно излишен материал. ? Ти реши ли задачките, защото и по една ТВ не можаха?Коментиран от #14
13:22 05.07.2019
14 ghcjm
До коментар #13 от "РОДИТЕЛ":
Да, почти всичките ги реших, но първо имам 7-мокласник-матурист и второ математиката никога не ми е била трудна. Но това съм аз. Жена ми, която е същото поколение като мен нищо не може да реши от тази матура. Нали точно това казвам, че кой чул, недочул, коментира колко било скапано образованието и колко младите са необразовани. А всъщност що е то образование и как се оценява е такава безкрайна тема, че няма смисъл да се коментира.13:44 05.07.2019
15 Йозеф
13:52 05.07.2019
16 Милена
15:36 05.07.2019
17 gfdsj
16:37 05.07.2019
18 Димов
18:25 05.07.2019
19 Ани
До коментар #10 от "РОДИТЕЛ":
Напълно съгласна. Това е тъжната истина20:12 05.07.2019
20 Родител
01:09 06.07.2019
21 Айшето
14:58 06.07.2019
22 Лоли
До коментар #1 от "Иян":
Задачите по математика тази година ми се сториха по-лесни от миналата.Аз ги решавам без проблем.Завършила съм преди 23 години ПМГ в провинцията като от тогава нищо не съм преговаряла и гледала по сегашните учебници.Просто трябва да се мисли и съобразява, но сегашното поколение не се учи на това, което е много жалко.Нямат грам постоянство, желание за знание, интерес и не са научени да мислят въобще камо ли логично. Наизустяват се задачи и без формули са до никъде, камо ли да се замислят колко лесно се извеждат. Но за това са виновни всички-политици, родители и учители. Като цяло смятам, че и сегашната тестова система не дава добри резултати.18:15 06.07.2019
23 ДОКО
08:02 08.07.2019