Новини

България с най-малко нови автомобили в Европа

Едва 5% машините от автопарка у нас са на възраст под 5 години

Публикувана: 10 Август, 2019 10:16
31 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1301
България с най-малко нови автомобили в Европа
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.5 от 4 гласа.

България е в дъното на класацията по възраст на автопарка от страните в Европейския съюз. Страната ни има дял едва 0,2% от всички регистрирани нови автомобили в ЕС. Това показват данни от анализ на Евростат за 2018 г.

До 5 години са около 5% от автомобилите (около 160 хил.), до 10 години – 10% (около 400 хиляди коли), между 10 и 20 години – 60% (близо 2,4 милиона броя) и над 20 години - около 25% (близо 1 млн. автомобила). През миналата година у нас са регистрирани около 35 хиляди нови автомобила при първа регистрация за около 15 млн. броя в страните на ЕС, което за страната ни е дял едва от 0,2%. Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 години за миналата година са били около 1,7% от общия брой на автомобилите.

У нас има регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. броя автомобили, но тези цифри търпят корекции, тъй като всяка година в страната ни се внасят по около 100 хил. коли втора употреба, в същото време в КАТ се дерегистрират няколко десетки хиляди автомобила.

Страната ни е на едно от последните места в ЕС и по регистрирани автомобили на 1000 жители – едва 393 коли, което е близо два пъти по-малко от лидера Люксембург – 670 коли на 1000 жители, сочи европейската статистика.

Възрастта на колите в други страни от ЕС

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 години е отчетен в Люксембург – 25% . Следват Дания – 24%, Белгия – 22%, Швеция – 20%, Австрия – също 20%.

На другия полюс – най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша – 40%, Естония – 28%, България – 25%, Малта, Литва и Румъния – по 20%.

Кои са най-моторизираните нации

В категорията най-моторизирана нация, тоест брой леки коли на 1000 жители, лидер отново е Люксембург – 670 автомобила на 1000 жители, следват Италия с 625 автомобила на 1000 жители, Финландия – 617 автомобила, Малта – 61, и Кипър – 609.

В другия край на скалата, с особено ниска степен на моторизация, е позиционирана Румъния – 261 автомобила на 1000 жители, Унгария – 355, Латвия – 360, Хърватия – 390, България – 393.

Къде са регистрирани най-много автомобили

Топ 5 на страните с най-висок брой регистрирани автомобили в ЕС за миналата година се оглавява от Германия – 3,4 млн. нови регистрации, Великобритания – 2,3 млн., Франция – 2,1 млн., Италия – 1,9 млн., Испания – 1,3 млн.

Данните на регистрираните нови автомобили по вид гориво сочат рязък скок на колите на бензин – промяна от 50% на сто до 57% на сто в рамките на една година. Делът на колите на дизел е паднал драстично от 45% до 35%, отчита още данните на Евростат.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.5 от 4 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Балканец
(гост)

Неутрално
1 Отговор
Малка и съдрана ни е чергата. Затова е така.

Оценка:
-0 +38

Бесен Язовец
(гост)

Неутрално
2 Отговор
В България са ретро маниаци затова, да не си мислите че от липса на пари, пфффф!!!

Коментиран от #22


Оценка:
-4 +39

iko
(гост)

Неутрално
3 Отговор
И с най-малки заплати в европа...

Коментиран от #16


Оценка:
-0 +34

Миризлив пор
(гост)

Неутрално
4 Отговор
Кражбите, напишете за кражбите. Много хора могат да си позволят чисто финансово да карат нови коли НО не искат проблеми - разбирай да плащаш 2-3000 Каско на година и като ти откраднат колата да се занимаваш със застрахователи. Отделно данъка и той не е малък, както и лихвите по лизинга спрямо държавите с нов автопарк. Доходите няма да коментирам.

Коментиран от #25


Оценка:
-1 +32

Гостилничаря
(гост)

Неутрално
5 Отговор
Това е констатация, стара колкото света. Не вярвам да учудва някого, някой да не е съгласен с нея или пък някой да не знае причините за това. И скоро няма изгледи нещата да се променят към по-добро.....

Оценка:
-0 +26

разбрал
(гост)

Неутрално
6 Отговор
Жизненият стандарт е право пропорционална величина на качеството на политиката. Или казано по заобиколен начин - колкото по-тъп е алфа-мъжкаря, толкова по-гладно е стадото. Колкото по-тъпо е стадото, толкова по-тъп е водача. Омагьосан кръг му казват.

Оценка:
-2 +29

Клоши
(гост)

Неутрално
7 Отговор
Всичко опира и до народопсихология. Приятелите ми в по-голямата си част са програмисти и съпортаджии. Взимат със сигурност повече пари от 50% от хората на запад, каращи нови коли.. НО! Просто не искат нова кола. Единия кара полицейска Астра от 2000-ната, която е като разкован казан, но не би я сменил за нищо на света. Другия кара дизелово бмв на 18 години, трети кара японска екзотика на газ, която пак е на 15+ години.
Не е проблем покупката на нова кола. Плащате първоначално 10%, а остатъкът се разсрочва за 4-5 години. Оскъпяването буквално е под 500 лв за целия период, а месечната вноска е 300-400 лв. Да, ама Ганьо не иска да дава 200 лв за смяна на масло. Иска сам пред блока са го сменя. Не му се дават 5% от стойността на колата за каско. Не иска нови гуми да купува, а такива 10-та употреба и т. н.

Коментиран от #11


Оценка:
-24 +6

Borislav Popov
(гост)

Неутрално
8 Отговор
Ми естествено е за една от най бедните страни в ЕС, а може би и най бедната. Но, направи ми впечатление, че бедната България е по моторизирана от супер богатата Русия, където на 1000 човека се падат само 309 автомообила ... и да не ми разправят тук русуфилити, че руснаците пък имали много нови автомобили, понеже на изток от Урал, всеки трети автомобил е нов внос, с десен волан от гниещата Япония. То и в европейската част на Русия щеше да е пълно с коли нов внос о страните на ЕС, но не им е изгодно на руснаците да ги вкарват, заради високите мита и затова си джиткат там с нови Лади - Гранти (най купувания автомобил в Русия) и разните бюджетни марки, като Рено - Логан-Сандеро, Киа - Рио, Хюндай - Соларис и т.н.

Коментиран от #10


Оценка:
-12 +7

Елементарна сметка
(гост)

Неутрално
9 Отговор
При 3.5 млн автомобили и 7 млн население, то излиза че при нас нормата е 500 автомобила на 1000 души население. Тея журналя дали влагат грам мисъл при списването на статиите или само copy/paste

Оценка:
-0 +13

Rusnak
(гост)

Неутрално
10 Отговор

До коментар #8 от "Borislav Popov":


А бе глупендър. Нямам и един приятел или познат с автомобил втпра употреба. Всички са с коли че и по две.

Коментиран от #12


Оценка:
-3 +10

Гостилничаря
(гост)

Неутрално
11 Отговор

До коментар #7 от "Клоши":


Аз лично смятам, че народопсихологията се гради от и със времето, в което живее човек, който и да е той. У нас е в това състояние още от времето, когато се чакаше по 20 години за Лада та до сега. Ако нещо се промени коренно (дай боже) към добро, всички да могат да си позволят ново без проблеми, ще минат години и манталитетът ще се промени в унисон с обстановката, това е бавен, но неизбежен процес....

Оценка:
-3 +5

Borislav Popov
(гост)

Неутрално
12 Отговор

До коментар #10 от "Rusnak":


А бе глупендер, имам много приятели и познати в Русия, които джиткат на оригинални японки, нов внос и не щат и да чуят за нови бюджетни таралясници със цена от милион и кусур рубли бе, каскет с каскет такъв. Ко ша прайм ?

Оценка:
-8 +6

NikNay
(гост)

Неутрално
13 Отговор
Според парите и колите ! Дай сега да почнем да вземане кредити и да си купим нови коли, че да не се излагаме пред чужденците. . . . .

Оценка:
-2 +14

Behemoth
(гост)

Неутрално
14 Отговор
Ама броя на жипуви е най голям на броя население.... Смятаиииии....що за селяни има ....

Оценка:
-1 +6

Динку от до Ямбул
(гост)

Неутрално
15 Отговор
Нещо за Динко няма ли да драснеш

Оценка:
-0 +5

Можеби
(гост)

Неутрално
16 Отговор

До коментар #3 от "iko":


И в света.???

Оценка:
-0 +0

Guest
(гост)

Неутрално
17 Отговор
Елементарната сметка показва, че нов автомобил реално е набутвация на фона на 5-8 год. автомобил с история и мн. добро техн. с/яние. Не ми се развиват теми как точно се формират харчовете, но набързо: нов автом. за 30 к лв., 10 к първонач. вноска. За 5 год. лизинг останалите 20 к лв. стават 25 к! Пет каски, общо 5 к лв. Значи грубо ще легне 40 бона за 5 год. Ако приемем че се кара 10 год. като личен автомобил (значи тук разковничето е личен автомобил, "скоростните", служебни "баничарки" не ги коментираме) в България значи до 300 к км пробег. Извън резонните харчове за консумативи, над 5-та год. да хвърлите още максимум 3 - 4 к лв. за съединител, окачване и ремонт (евентуален) на турбина и др. такива! Е, има си рискове и от по-сериозни ремонти, но те важат за коя ли не техническа единица! Т. е. за 10 год. по тази кола хвърляте едно 45 хил. лв. Ако вземем от представителство същият модел на 5 год. с история, до 150 к км, какво се получава?! Най-вероятно ще го спазарим, особено, ако го плащаме в брой на 40-50 % от стойността му, като нов. При това може да ги измуфтим за профилактично "отстраняване" на евентуални близки проблеми! Т.е. на 10-тата год. този автомобил ще Ви коства около20 - 25 к лв. А при тази схема за сума до 50 к лв, за 10 год. може да си позволявате 2 автомобила нов модел, като разликата е едно първоначално опър.яв.не на седалките! Та те това е от личен опит: един лизингован нов, 8 годишен вече на 150 к км и два от същата марка и представителс

Коментиран от #18, #20


Оценка:
-2 +5

Guest
(гост)

Неутрално
18 Отговор

До коментар #17 от "Guest":


Та те това е от личен опит: един лизингован нов, 8 годишен вече на 150 к км и два от същата марка и представителство, единият взет на 4 год, при мен е от 2 и втори, от същият модел като първия(лизингования), последни производства пак на 8 год., 185 к км, от няколко месеца е при мен. И двете коли са с история и надлежно попълвани сервизни книжки. Вече аз ги ползвам за служебни! По-"младата" даже е и с фактури от обслужвания! И трите са пушки та дрънкат, а и си имам базата за сравнение. Та нова кола е булшит за джоба, но... Трябва да има и баламу.н.ци. Нали тъй?!

Коментиран от #26


Оценка:
-2 +4

Бъди това което си
(гост)

Неутрално
19 Отговор
Българина се пише за баровец с 10-15 годишни мерцедеси БМВ Ауди

Оценка:
-1 +7

NikNay
(гост)

Неутрално
20 Отговор

До коментар #17 от "Guest":


Колега, какво трябва да означава това "к" което поставяш след цифрите?

Коментиран от #24


Оценка:
-0 +4

onq s konq
(гост)

Неутрално
21 Отговор
Глупавият човек просто чете фактите,докато Умният СИ ГИ ОБЯСНЯВА логично.А причината България да е на едно от последните места по закупуването на нови автомобили е ,че ние СИ ПАЗИМ СИЛИТЕ за след строежа на НОВИЯ ЗАВОД на ФВ!И като започне да бълва продукция,ще купуваме колите не от Авто магазините,а буквално ще ги грабим още от Портала.

Оценка:
-2 +8

гост
(гост)

Неутрално
22 Отговор

До коментар #2 от "Бесен Язовец":


Ами те се дават същите пари, просто в българския вариант се дават за ремонти, майстори, загубено време и риск на употребата на мпс с неизправности, а европейците отиват и си купуват една евтина количка, която 5г. минава в сервиза и се обслужва редовно, ремонтира се ако се наложи, платили са 50% от цената й на лизинг за този период. Например купуваш си кола за 30х. лв, плащаш по 3х.лв годишно или 250лв месечно като караш по 10-15х.км на година. Да, ама у нас такъв лизинг няма, карат те да си изплатиш цялата кола за същия период и оттам става много трудно, сравнявал съм лизинг на една и съща кола у нас и в Германия и Германеца взима колата за 250лв месечно, а българина на 500лв, за кого е по-лесно да плати тези пари със средната зплата за страната?

Оценка:
-0 +7

DBS
(гост)

Неутрално
23 Отговор
До голяма степен това се дължи и на факта ,че мн хора с примерно 40 000 ,отделени за кола ,взимат 4..7 годишни А6 А8 .... хиксове и тн.премиуми .

Оценка:
-0 +5

Guest
(гост)

Неутрално
24 Отговор

До коментар #20 от "NikNay":


https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BB%D0%BE-
За по-бързо писане...

Оценка:
-1 +0

Ром ама кубински
(гост)

Неутрално
25 Отговор

До коментар #4 от "Миризлив пор":


Ми кенефа на Европа.Кво се чудите .Обидно,не обидно,така си е.

Оценка:
-2 +7

Диамантената ръка
(гост)

Неутрално
26 Отговор

До коментар #18 от "Guest":


Баламурници са тия дето всичките им кинти ги дават за нова, тия дето имат достатъчно не си вземат 5-6 годишни на по 180000 км

Оценка:
-2 +3

Брах ви лайката гербаджийска
(гост)

Неутрално
27 Отговор
Питам се, що ли? И сам си отговарям бах тоя боко

Оценка:
-0 +4

Марио Кроненберг
(гост)

Неутрално
28 Отговор
Как да си купи нова кола българинът с тези смешни заплати?!? За нормален живот на 4-членно семейство трябват над 3000 лв, а повечето такива получават чисто около 2000... И за какво по-напред?!? Докато МРЗ не стане 1 000 лв НЕТО, мин. пенсия 500 лв, и ДДС на лекарства, горива, храни и енергия да се намали на 10%, всичко което политиците говорят, е ДЕМАГОГИЯ!!!

Оценка:
-0 +4

не е толкова просто
(гост)

Неутрално
29 Отговор
Проблема на колите 2-ра ръка е, че кола с реална история и карана от нормален 1-ви собственик се намира доста трудно. На повечето българи мечтата им е, този който е пръднал пръв на седалката да се прекара и да продаде колата на безценица, за да се насадят те и да се хвалят как са ударили кьоравото. Ако съдим по автопарка обаче се оказва, че "спечелилите" с покупката на автомобили 2-ра ръка са колкото тези с билетчетата от "Държавната лотария". Мнозинството си е хвърлило парите на вятъра и си е накичило още проблеми на врата. Като собственик на 2 чисто нови коли мога да кажа, че набутвацията е голяма и никой с акъла си не би продавал на цените от Горубляне, освен ако не е притиснат от обстоятелствата. Така, че в метафоричен ред с лотарията горе бих го казал така - спрете да търкате билетчета и спрете да храните търгашите, като им обирате евтиния боклук, който после е непродаваем.

Оценка:
-0 +2

Доналд Тромпета
(гост)

Неутрално
30 Отговор
Тиквуций и партия ГРОБ ни докара до това положение ама то за какво са ни нови коли нали шкембе воеводата ще ни купи чисто нови самолети без бомби и ще се возим на тях .

Оценка:
-0 +3

Васил
(гост)

Неутрално
31 Отговор
Най малко защото и заплатите са малки

Оценка:
-0 +2

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Отец Сионий
Отец Сионий с коментар за ракията и НАП
Ракията в Троянския манастир е колекция и приемственост"

Още бисери