Йоханес Хаан, европейски комисар за регионална политика, отбеляза исторически момент днес с прекосяването на новия мост свързващ Видинския регион и съседния Калафат. Мостът, който е съфинансиран със средства от Европейския съюз е вторият мост по 630-километровата граница между България и Румъния, показвайки как Дунавската стратегия на ЕС развива сътрудничеството в региона.
Комисар Хаан заяви: "Горд съм, че Европейския кохезионен фонд допринесе за построяването на този забележителен мост и се радвам този прогрес от юли месец, когато го посетих за последен път. Това е достоен символ на "Европа в акция" – свързвайки общности и култури и постигайки целите на нашия Съюз. Той е стратегическа връзка в транс-европейските коридори, свързващи Югоизточна и централна Европа.Този мост отваря множество възможности за предприемачи, иноватори, научни работници и млади хора от двете страни на реката".
Той добави: "Комисията следеше процеса на изграждане на моста отблизо, за да се справим със закъсненията и да осигурим бързата му реализация. Очаква се мостът да е напълно функционален в началото на следващата година. Той е изграден на място, където Дунав е широк приблизително около 1,3 км. След окончателното му завършване, дължината на моста ще бъде около 1,8 км. Той ще има 4 пътни ленти, една влакова линия и алеи за пешеходци и колоездачи."
Проектът на моста, подкрепен с около 106 милиона евро от европейските фондове, представлява основна част от приоритетните транспортни проекти на ЕС. Това са пътни и железопътни транспортни коридори, които трябва да свържат Гърция през България и Румъния с Централна Европа. Очаква се също проектът да намали времето на пътуване между Западна и Централна Европа и Югоизточна Европа.
Разбрахме се с изпълнителите напролет да пуснем моста, каза от своя страна премиерът Бойко Борисов след първото си преминаване по свързания Дунав мост 2. Преди три години, когато дойдох, Дунав мост 2 го нямаше и това беше един абсолютно провален проект. Вие виждате, за две години не могат да придвижат една компания, която практически няма никакво значение от коя страна на моста ще бъде. Аз благодаря на колегата Понта, че показва едно друго европейско поведение, каза Бойко Борисов. Той благодари и на еврокомисаря Йоханес Хаан. Министър-председателят обясни, че символичното първо преминаване по моста се прави във връзка с уговорката с него, че ако съоръжението бъде свързано и премиерите на двете държави преминат по него, ще можем да си получим парите по проекта. "Ние направихме необходимото, а комисарят Хаан дойде от Брюксел, за де се убеди с очите си, че това е факт. За нас това е важно, защото имаме половин милиард да ни се възстановят пари от Брюксел и всеки милион ни е ценен”, добави Бойко Борисов.
Българският премиер беше единственият, който не говори на английски по време на официалните изявления на "Дунав мост 2". Румънският му колега предпочете да не говори на родния си език, дори и с риск да направи няколко грешки, които да бъдат отбелязани след това в румънските медии. Виктор Понта изрази надежда, че до няколко седмици ще бъде създадена общата компания, която ще отговаря за експлоатацията на съоръжението. На Румъния й трябваха две години да подпише меморандума за създаването на компанията, но днес вече е даден мандат на румънския министър на транспорта да приключи процедурата по създаването на дружеството.
Две години загубихме в обсъждане на това къде да бъде централата на компанията, но аз попитах коя от двете страни е вложила повече средства и тъй като това е българската, според мен е справедливо там да бъде и централата, обясни премиерът Понта. Той коментира, че понякога много важни проекти като "Дунав мост 2" биват блокирани заради дребна бюрокрация. Понта, също като българския си колега, говори за прилежащата към моста инфраструктура и нейното важно значение.
Румънският министър-председател изрази надежда, че двамата с българския премиер Бойко Борисов ще са в първия автомобил, който ще премине по готовия "Дунав мост 2".
Преди това премиерът Борисов, еврокомисар Хаан, министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и председателят на АПИ инж. Лазар Лазаров инспектираха строежа на пътната връзка на АМ „Хемус” с околовръстния път на София – пътен възел Яна.
България може да бъде използвана за пример как се изпълняват инфраструктурни обекти, как се строят магистрали и се въвеждат в експлоатация, заяви еврокомисарят по регионална политика Йоханес Хаан при инспекцията.
Проектът се изгражда по ОП „Транспорт 2007-2013”, финансиран от Европейския съюз, и е на стойност 32,2 млн. лв. без ДДС.
Пътят е част от Трансевропейския транспортен коридор IV. Новото трасе, с дължина 8,46 км, ще свърже съществуващия участък от автомагистрала "Хемус" с околовръстния път на София.
Хаан обясни, че България не е само пример за усвояване на всички европейски фондове, тя няма нито една спряна или замразена програма.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА