Важното е да се поучаваме от историята и да не се водим от чужди диктати. Това каза Негово Величество Цар Симеон II в интервю за сайта www.ahtezimedii.com, съобщиха от пресофиса на Н.В. Цар Симеон II.
Иван Стамболов: Ваше Величество, лесно ли един политик може да се превърне от роб на думите в господар на мълчанието?
Негово Величество Симеон II: Едва ли, понеже ако вече е станал роб на думите си, да се превърне в господар на мълчанието е почти непостижимо. Особено в днешната реалност, където политиците считат, че ако не са всекидневно в социалните мрежи, значи ги няма. Което е тъжно според мен.
И.С.: Когато за първи път употребихте термина „господари на мълчанието“, сякаш не успяха да Ви разберат добре и реакцията беше малко нервна. Кога един човек, облечен във власт, трябва да говори и кога – да мълчи?
Н.В. Цар Симеон II: Прав сте, за съжаление. Не се изтълкува правилно тази моя мисъл. Подобна бе реакцията и при „крилатата фраза” с „чипа”… Облеченият във власт човек може да говори, когато знае. И да не се произнася, когато темата не му е позната. Човек не може да бъде експерт по всичко.
И.С.: Медиите съюзници ли са или противници на властта?
Н.В. Цар Симеон II: За мен медиите имат друга роля – предимно да осведомяват. Но ако искат, те могат да бъдат и двете – и съюзник, и противник. Аз лично предпочитам да не са нито едното, нито другото, а да бъдат обективни.
И.С.: Случвало ли се е някоя медия да изопачи думите Ви? Чувствали ли сте се жертва на медийна манипулация?
Н.В. Цар Симеон II: Г-н Стамболов, Вие със сигурност имате достъп до редица записи на интервюта и мои изказвания през годините, и ще видите там, че това се е случвало многократно, а дори бих добавил – настойчиво. Но не се считам жертва. По-скоро съм оставал свидетел.
И.С.: Как преценявате днешните български медии? Успяват ли да бранят истината? Успяват ли да намерят баланса между развлечение и възпитание в ценности?
Н.В. Цар Симеон II: Не съм медиен експерт, за да давам оценки, но като гражданин, моето мнение е, че ролята на медиите е да бранят истината. Също така и да изпълняват ролята, която Вие самият споменавате. Балансът е важен, но лично аз не виждам защо медиите да се превръщат в педагози, да възпитават целенасочено. Хубаво е, ако запазят обективността си винаги, независимо от другите им намерения.
И.С.: Но ако все пак медиите решат да се „превърнат в педагози“, какви ценности трябва да възпитават?
Н.В. Цар Симеон II: Би било по-добре ценностите да се възпитават у дома, а нека медиите да помагат.
И.С.: Каква е оценката Ви за Европейския съюз в годините след последните избори за Европейски парламент? В сравнение с него какви са преимуществата и недостатъците на Хабсбургската монархия?
Н.В. Цар Симеон II: Аз съм убеден европеист и подкрепям изцяло идеята на ЕС. Една от причините е, че нямаме алтернатива, в която Европа като континент да си запази тежестта – икономическа или политическа, в съвременните условия. Ако има нещо, което не работи в ЕС, нека се поправи. В този случай не е необходимо Картаген да бъде разрушаван! Историята е показала, че Хабсбурската монархия се разпадна след Първата Война. Значи ние днес би следвало да се поучим от това, да си извадим поуки и да не допуснем ЕС да се разпадне.
И.С.: Какво мислите за военните действия в Украйна?
Н.В. Цар Симеон II: Нямам думи, с които да си изкажа ужаса и възмущението, че подобна трагедия може да се случва в Европа в 21 век.
И.С.: Става ли светът по-безбожен? Ще успее ли да оцелее християнската цивилизация?
Н.В. Цар Симеон II: Не съм пророк, но трябва да призная моята загриженост от сигналите, които част от обществото дава. За това отдалечаване от религията, защото тя била отживелица, старомодна и прочее. А дали Християнската цивилизация ще оцелее – първо би следвало да определим кое считаме за Християнска цивилизация. Но все пак, тя се е оказала устойчива за тези 2000 години, в доста мрачни времена е оцеляла, въпреки отчаянието на мнозина. И лично за мен, ако я нямах тази солидна опора – вярата – предизвикателствата в живота ми, а те не са малко, щяха да са много по-трудни за разрешаване.
И.С.: Трябва ли властта да помни Бог? А трябва ли медиите да помнят Бог? Какво дава това помнене (и този страх) на едните и на другите?
Н.В. Цар Симеон II: Концепцията за Бог надали може да се ограничава само в рамките на Християнството. И ако понятието за „Бог” се олицетворява с доброто, морала, етиката – считам, че би било желателно управниците да се придържат към този Бог. Но също така мисля, че трябва да се избегнат злоупотребите и радикализацията в името на религията.
И.С.: Как оценявате българските правителства след управлението на НДСВ? Възходящ или низходящ е техният тренд?
Н.В. Цар Симеон II: Това е въпрос на лична преценка. За мен по-важното е, че НДСВ изкара целия си управленски мандат, което допринесе за стабилността на страната. А обществото желае стабилност, предсказуемост и спокойствие.
И.С.: Успява ли България да оцени адекватно световните събития и да вземе правилните за себе си решения?
Н.В. Цар Симеон II: Това е относително. Важното е да се поучаваме от историята. Да има ясна представа за приоритетите на България. И да не се водим от моди, емоции или още по-малко – от чужди диктати.
И.С.: Какво бихте посъветвали всеки следващ министър-председател на България като човек, който е бил на неговото място? А какво бихте го посъветвали като цар?
Н.В. Цар Симеон II: Като човек ще Ви кажа, че и Царят е човек. Съветът ми е да се следи винаги интересът на Родината ни. Много повече отколкото да се следи личният успех, имиджът. И човек да бъде готов да понася критики, когато е в тази си роля на политик.
И.С.: Какво ще пожелаете на българите по случай идващия голям празник Възкресение Христово?
Н.В. Цар Симеон II: Да посрещнем този светъл ден в мир! С надеждата за разум, добрина и Вяра! Защото с вярата може да се преодолеят и най-големите премеждия. За нас православните християни, Възкресението е най-светлият празник. Знаем, че за католиците това е Рождество.
Тук, връщайки се на въпроса Ви за Господ, отправям сърдечен поздрав с Христос Воскресе!
30 Март, 2022 14:00 4 799 26
Симеон II: Важно е да не се водим от чужд диктат
Аз съм убеден европеист и подкрепям изцяло идеята на ЕС, заяви той
Снимка: БГНЕС
Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 60 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Мони 3
14:02 30.03.2022
3 88888
14:05 30.03.2022
4 АнтиГост
14:05 30.03.2022
5 Най-лошото
14:05 30.03.2022
6 Царчок
До коментар #1 от "Човешка ценност":
След 800 дни.14:05 30.03.2022
7 Нафъфорий
Коментиран от #9
14:08 30.03.2022
8 Макробиолог
14:12 30.03.2022
9 Емил
До коментар #7 от "Нафъфорий":
комунистите искат да няма богати! ЕС иска да няма бедни!14:12 30.03.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 TROY
14:15 30.03.2022
12 Иван
14:18 30.03.2022
13 SDEЧЕВ
14:18 30.03.2022
14 Primo
Ама, че наглост.
14:20 30.03.2022
15 Фен на дедо мони
14:24 30.03.2022
16 pepy
Добре звучи, ама дали е така в конкретния случай?
14:28 30.03.2022
17 data
14:38 30.03.2022
18 ЧОЧО
14:54 30.03.2022
19 Вова Zавоевателя
15:06 30.03.2022
20 и кво от това?
15:39 30.03.2022
21 Димов
16:12 30.03.2022
22 Димов
16:21 30.03.2022
23 Републиканец
17:31 30.03.2022
24 Българин
18:16 30.03.2022
25 √(n&Варна)
22:50 30.03.2022
26 дедо ви мони горскийо
23:51 30.03.2022