Математиката е най-трудният предмет за учениците от V до X клас. По-малките определят като сложни също история и география, а по-големите – физика и химия. Това показват резултатите от електронната анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.
В проучването на доброволен принцип и анонимно участваха 5200 деца. Част от тях - 2184 ученици, бяха достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата. 3016 ученици се включиха благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето.
Учениците изразиха мнението си за отделните предмети по степента на трудност за научаване, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата приложимост и метода на преподаване.
Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината „Човекът и природата“. Независимо че определят за най-сложна математиката, те смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.
Децата от V и VI клас трудно приемат прехода от „Човекът и обществото“ към двата отделни учебни предмета „География“ и „История“. Очевидна е необходимостта от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове. Подобен проблем има и в VII клас при разделянето на „Човекът и природата“ на „Химия“ и „Физика“. Инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи биха помогнали за преодоляване на тези трудности.
Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици. Учениците с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.
Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.
Гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Едновременно с това, също като по-малките, те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като български език и литература и математика. Почти всички отчитат необходимостта от повече упражнения.
Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас. Част от този процес са проучванията на мненията на учители, ученици и родители.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 муцунка
15:11 10.05.2022
2 Харизан
За съжаление системата изисква препускане през материала и учителите освен ако не са наистина отдадени на идеята и не подходят с огромно разбиране по принцип остават децата да се мъчат, което демотивира дългосрочно.
Отделно че материала ни за 5 клас е материала за 9 клас на запад. Не че е лошо - запада си глези децата а към нашите да има сингапурски изисквания - но трябва и правилния подход за да получим сингапурските резултати.
Коментиран от #24
15:16 10.05.2022
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Б А Й Х @ Й ‼️
Не им трябва да сметнат заплатата и разходите ‼️
Не им трябва да пресмятат скоростта и спирачния път , като карат кола лете или зиме ‼️
Не им трябва като взимат или предписват лекарства ‼️
Дори да пресметнеш колко време има още до обяд , края на работния ден или автобуса НЯМА ДА ИМ ТРЯБВА ‼️‼️‼️
Коментиран от #14, #35
15:17 10.05.2022
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
Коментиран от #17
15:19 10.05.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 шири
15:20 10.05.2022
11 Вуйчое
15:21 10.05.2022
12 док
15:21 10.05.2022
13 имаджин
15:23 10.05.2022
14 Информиран
До коментар #5 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
В университета докато на мен ми преподаваха как да смятам интеграли, аз обяснявах на професорите за какво се ползват в истинския живот. Та те самите не знаеха.Как очаквате децата да знаят колко е важна математиката, когато самите учители не знаят, а само са назубрили няколко формули и очакват същото от учениците?
Коментиран от #22, #33
15:24 10.05.2022
15 Никой
15:25 10.05.2022
16 бушприт
15:25 10.05.2022
17 Информиран
До коментар #8 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":
Съгласен.Историята и литературата са изключително ценни, но единствено за хора които вече имат житейски опит.
В училищната програма нямат никакво място. И ползи от това да назубриш какво искал да каже авторът или кой бил лошият в клането и кой - добрият - няма; само вреди и загуба на време.
15:26 10.05.2022
18 Тегло
15:27 10.05.2022
19 лоза
15:29 10.05.2022
20 Дааа
Да погледнат учебните програми от 80-86 година от миналия век. Бях отличник по физика, химия, биология, литература и най-вече математика... удоволствие беше да се учи и материала, защото беше последователен и логичен, сега се гаврят с децата, нарочно ги затормозяват с сложна материя. Властта иска прости и шашнати хора , които да манипулира лесно. Вярно с това висше нищо не постигнах, една заплата заради шуробаджанаците комунисти. но не съжалявам. Успях, когато трябва да им покажа колко са прости. Доказах, че има Господ и когато трябва, той ни напътства чрез нашите действия. Смело мога да твърдя, че боклуците си получават заслуженото, стига да знаеш и имаш опита да ги накажеш. Но затова се искат умни хора, а не рая, за която материалното е над всичко.
15:41 10.05.2022
21 Северозапад
Но! По онова време учебниците се пишеха в БАН, сменяха се с нови на 8-10 години, и бяха едни и същи за цялата страна. А днес - всяка година по няколко учебника по един предмет, написани от Сульо и Пульо. Шарени, тежки, скъпи и с кошмарно съдържание.
Е как да се научат децата?
15:43 10.05.2022
22 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #14 от "Информиран":
Така е ! Днешните не са учители, те не учат децат! Днешните са преподаватели- преподаде урока и си излиза ! Затова келеши се хвалят с клипове как карат с 200км/ч , а не знаят как да сметнат и не си дават сметка колко метра изминават за една секунда! После , ама тя има АВС защо не спря ‼️15:43 10.05.2022
23 Тома
15:46 10.05.2022
24 отговор
До коментар #2 от "Харизан":
Потресаващо! Това е резултатът от модела налаган от чалга културата, плейметки и прочее модели за опростачване.15:47 10.05.2022
25 ДОКО
Коментиран от #28, #29
15:47 10.05.2022
26 въпросче
15:51 10.05.2022
27 Шматка
15:51 10.05.2022
28 Дааа
До коментар #25 от "ДОКО":
Добре дошли в чалгария. Страната, в която дори не могат да сметнат колко са спечелили от откраднатото, защото не знаят математикаХахаха.
15:55 10.05.2022
29 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #25 от "ДОКО":
Когато попаднеш на лекар и сестра , които вместо 3mg ти изпишат и поставят 30mg или 3g от лекарство няма да мога да ти се обадя ‼️15:57 10.05.2022
30 Преминаващ оттук
16:05 10.05.2022
31 Дика
16:11 10.05.2022
32 Факт
16:23 10.05.2022
33 Хахаха
До коментар #14 от "Информиран":
Смятай какви професори си имал аз в 9 клас задах този въпрос на учителката за какво ми е да знам всичко това и кога ще ми потрябва отговорът беше кратък и много ясен НИКОГА математиката се учи за да се развие логическо мислене нна човека16:27 10.05.2022
34 Тапата
16:56 10.05.2022
35 moiraine
До коментар #5 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Познаването на елементарните аритметични операции със сигурност е важно и необходимо в реалния живот. Само че и до ден днешен не ми е ясно за какво са ми разните синуси, тангенси и котангенси. Стоят си в главата ми като понятия, за които нямам спомен какво означават, и толкова. От алгебрата не помня абсолютно нищичко, а от геометрията с напъване мога да сметна обиколка и лице на кръг. При това учителят ми по математика в гимназията умееше да обяснява прекрасно и беше сред най-обичаните от учениците, но това не направи предмета му любим за мен.21:02 10.05.2022
36 Тотьо
23:20 10.05.2022