Правителството да поеме контрола над „Лукойл“, за да спре спекулата с горивата!
Реалната цена на литър бензин в момента е 2,40 лв., а на дизела е 2,50. Останалото е измама!
Това призовава във видео, публикувано във „Фейсбук“, съпредседателят на ВМРО Искрен Веселинов. В него той подробно обяснява как руската компания, която е монополист на пазара на горива у нас, реално ограбва българските граждани.
През 2021 г. цената на петрола сорт „Урал“ се е търгувал за 66,16 USD, „Брент“ за 67 USD и цената на дизела е била 2,23 лв./литър. През 2022 г. – буквално преди два дни – сортът „Урал“ се е търгувал за 78,07 USD, „Брент“ за 95,67 USD и цената на дизела е 3,34 лв./литър.
Простата сметка показва, че бензинът и дизелът са поскъпнали с 50% за крайния потребител, докато цената на сорта „Брент“ се е покачила с 40% като цена, а на сорта „Урал“ с 12%.
Реално 2/3 от поскъпването е заради измамата на „Лукойл“, който фактурира цените на сорт „Урал“ равни на цените на сорта „Брент“. Прави го чрез посредническа фирма, която също е собственост на „Лукойл“, която купува от Русия нефта и им го препродава на скъпата цена.
Веселинов обръща и специално внимание на останалата 1/3 от цената, която също е завишена заради монополното положение на „Лукойл“ над акцизните складове.
За да внесеш гориво в България, не ти е нужна просто една цистерна и добра оферта. Нужно е горивото да постъпи под митнически надзор в акцизен склад. Оказва се, че „Лукойл“ държи 80% от вместимостта на тези складове. С това реално убива всякаква възможност за някаква честна конкуренция и съответно за естествен пазар. Ако не беше тази измама, горивата щяха да са с 1/3 по-ниски, подчертава съпредседателят на ВМРО и прави заключение:
Да, може дизелът да бъде 2,50 лв./литър. И да – може бензинът да бъде 2,40 лв./литър. За това обаче е нужно държавата да влезе в своята роля. Да принуди „Лукойл“ да спре с измамите. И ако не успее – нашият призив на ВМРО към служебния кабинет е да постъпи, както в момента прави италианското правителство – да се възползва от европейската директива и да поеме контрола над управлението на „Лукойл“.
Прилагаме пълния текст на видеообръщението на съпредседателя на ВМРО Искрен Веселинов във "Фейсбук":
Може ли цената на бензина и дизела у нас да бъде 2,50 лв. и по-малко? Може! Ако не съществуваха измамите на Лукойл.
Може ли българското правителство да наложи волята си над един частен монополист, какъвто е „Лукойл“? Тепърва предстои да видим!
Каква е истината за цените на бензина и дизела, която плащаме в България?
През 2021 г. цената на петрола сорт „Урал“ се е търгувал за 66,16 USD, „Брент“ за 67 USD и цената на дизела е била 2,23 лв./литър.
През 2022 г. – буквално преди два дни – сортът „Урал“ се е търгувал за 78,07 USD, „Брент“ за 95,67 USD и цената на дизела е 3,34 лв./литър.
Простата сметка показва, че бензинът и дизелът са поскъпнали с 50% за крайния потребител, докато сортът „Брент“ се е покачил с 40% като цена, а сортът „Урал“ - с 12%.
Реално 2/3 от поскъпването е заради измамата на „Лукойл“, който фактурира цените на сорт „Урал“ равни на цените на сорта „Брент“. Прави го чрез посредническа фирма, която също е собственост на „Лукойл“, която купува от Русия нефта и им го препродава на скъпата цена. Българската държава знае за това. Българската държава знаеше за това и когато трябваше да се пребори за дерогация, за да работи нашата рафинерия с руски нефт. Въпреки, че държа да отбележа, че „Лукойл“ има кладенци за добив на петрол и в Ирак, примерно, и в други точки на света. Но така или иначе българската държава се пребори за отсрочка на европейското ембарго над руския нефт за 2 години и половина без по никакъв начин да защити потребителя и да поиска „Лукойл“ да фактурира бензина и нафтата на реалните цени за суровината. В резултат 2/3 от поскъпването на бензина и нафтата се дължи на измамата на „Литаско“ – фирмата доставчик, която е регистрирана в Швейцария, но е 100% собственост на „Лукойл“ – Русия.
Другата 1/3 от цената също е интересна, защото тя е функция на монополното положение на „Лукойл“ спрямо акцизните складове в България. За да внесеш гориво в България, не ти е нужна просто една цистерна и добра оферта. Нужно е горивото да постъпи под митнически надзор в акцизен склад. Оказва се, че „Лукойл“ държи 80% от вместимостта на тези складове. С това реално убива всякаква възможност за някаква честна конкуренция и съответно за естествен пазар. Ако не беше тази измама, горивата щяха да са с 1/3 по-евтини. В Момента в КЗП има дело срещу „Лукойл“ именно за това.
Да, може дизелът да бъде 2,50 лв./литър. И да – може бензинът да бъде 2,40 лв./литър. За това обаче е нужно държавата да влезе в своята роля. Да принуди „Лукойл“ да спре с измамите. И ако не успее – нашият призив на ВМРО към служебния кабинет е да постъпи, както в момента прави италианското правителство – да се възползва от европейската директива и да поеме контрола над управлението на „Лукойл“.
Рафинерията е монополна, рафинерията е регистрирана в Руската федерация и съответно това е имущество, което може временно – до края на войната – да бъде управлявано от българската държава. По този начин ще се пресекат измамите. Така българският потребител ще спестява повече от 1 лев за литър гориво и така ще се изсветли бизнесът.
Не на последно място българската държава още в първите дни на парламента трябва да промени правилата и да даде възможност на конкуренцията да „натиска“ цената на петрола надолу.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ВМРО
18:20 23.08.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 вижда се
18:21 23.08.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Сатана Z
До коментар #4 от "Много българско":
Само да вметна,че ДДСто на горивата в Кралството са 5%,а в БГ е 20%.Коментиран от #26
18:24 23.08.2022
9 БгТопИдиот
.
18:25 23.08.2022
10 Слънчев вятър
18:25 23.08.2022
11 Анти-маймуна
18:25 23.08.2022
12 Танк
Коментиран от #21
18:25 23.08.2022
13 4578
Коментиран от #17
18:26 23.08.2022
14 г-н
18:30 23.08.2022
15 Да си вземем рафинерията
18:31 23.08.2022
16 гост
18:32 23.08.2022
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Култура миянко
18:33 23.08.2022
19 Красимир Петров
18:34 23.08.2022
20 Този луд човек
18:37 23.08.2022
21 кмйнх
До коментар #12 от "Танк":
Ей това никой не ще да го схване...Рафинерията е ЧАСТНА собственост и ЕДИНСТВАТА грижа на управата е да НОСИ ПЕЧАЛБА на собственика си. И много искам някой да ми обясни следното:
Когато всички около теб продават бензина на 3лв. (защото при тях себестойността е да кажем 2,50лв.) кое ще те стимулира ти да продаваш бензина на 2,50лв. щото твоята себестойност е 2лв.? Продаваш на 3лв. като всички и си прибираш бясната печалба...
А желаещите да "поемат контрол" над рафинерията са добре дошли- 3 минути (да бе- МИНУТИ) по-късно от рафинерията няма да излезе и 1л. гориво. Записвайте си- рафинерията НЕ КУПУВА и НЕ РАЗПОЛАГА със СОБСТВЕНИ КОЛИЧЕСТВА НЕФТ. Всички суровини и готови продукти в резервоарите са собственост на "Литаско" които веднага ще бъдат изнесени от страната и следва забавлението "10лв./л. бензин на черно" щото бензиностанциите ще спрат работа.
И после тея с "поетият контрол" ще трябва отнякъде да купят петрол, да го доставят и преработят- минимум 3 месеца време и забравяте за "Уралс" на ниски цени, ще си го плащате като "Брент" както и сега...
Коментиран от #24, #41
18:37 23.08.2022
22 Тома
18:37 23.08.2022
23 Чавдар
18:39 23.08.2022
24 Танк
До коментар #21 от "кмйнх":
Прав си, абсолютно прав, че няма да го разберат.18:43 23.08.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Сметководител
До коментар #8 от "Сатана Z":
Ами ако ДДС-то не е 20%, откъде ще взимат заплати хилядите партийно-назначени от караДжамбазите бюрократични "калинки" в МО, АгБгЧ, Екологоята, .....?!18:54 23.08.2022
27 Искрено Безличен
18:58 23.08.2022
28 Чували сме
И сега е така.
18:59 23.08.2022
29 ганю
на какво не разказахте играта за 30 г.сега е часна собственост
ще трябва да си построите нова или да вдигнете на крака Плама
нямате избор
19:09 23.08.2022
30 С парите от паспортите
20:02 23.08.2022
31 Иван
20:11 23.08.2022
32 Дръвчо
20:16 23.08.2022
33 Преди
Проблем е стар и се казва това мое ли или държавно.
Другото може да е вярно тези сметки.
Когато искаш да е има приемливи цени спечели изборите
Сложи си министър който ще внася петрол природна газ
Пропан бутан втечнена газ на Долна Граница определена
От КЕВАР ЗА НАЙ МИНИМАЛНА ЦЕНА КОЯТО МОЖЕ ДА ВНЕСЕШ ГОРИВА ПЕТРОЛ ПЕТРОЛНИ ПРОДУКТИ ТОК
ЩЕ КАЖЕТЕ ТОВА Е СМЕШНО И НЕВЪЗМОЖНО. ДА АМА НЕ ПРЕЗИДЕНТА НА САЩ ГОСПОДИН БАЙДЕН ГО НАПРАВИ ЦЕНИТЕ НАГОРИВАТА НА СВЕТОВНИТЕ ПАЗАРИ КАКТО В САЩ ПАДНАХА. КАК ГО НАПРАВИ
ОТИДЕ ДА ДОГОВОРИ СЪС СЪУДИТСКА АРАБИЯ И ДРУГИ СТРАНИ ПОВЕЧЕ КОЛИЧЕСТВА ПЕТРОЛ И ГАЗ.
ЦЕНАТА ПАДНА НА $90.хх за барел. ГОРДЕЯ СЕ ЧЕ НЕСГРЕШИХМЕ ЗА ИЗБОРА НА ПРЕЗИДЕНТ. ВИНАГИ МОЖЕ ДА СЕ РАЗЧИТА НА ТАЗИ АДМИНИСТРАЦИЯ.
20:25 23.08.2022
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 асдаа
20:57 23.08.2022
36 безпартиен
22:03 23.08.2022
37 Павел пенев
22:04 23.08.2022
38 насилствена национализация номер две
Коментиран от #39
22:53 23.08.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Истината
До коментар #21 от "кмйнх":
вариант 1Държавата може да принуди Лукойл да не купува от Литаско, а директно. Всички решения на общото събрание на Лукойл могат да се блокират от държавата, чрез правото им на златна акция, включително да се смени ръководството или свика Общо събрание.
Да, продажната цена по бензиностанциите ще остане малко под тази на конкуренцията, но печалбата ще се отчита в Лукойл и в държавата ще влиза 10% данък.
вариант 2
Директно, от днес, да се въведе мито на сорт Уралс, с което да се изравни с цената на Брент. Така веднага 20$ на барел влизат в хазната. С тях държавата може да изплаща не 25 ст на литър компенсация, а 75 ст/л.
вар. 3
В момента данъчните разглеждат сделките на свързаните лица особено и не се съгласяват със схемата за пренос на печалбите помежду им. Това обаче не се прилага за Лукойл. Защо? Защо схемата с ишлемето (още от 90те години се прилагаше повсеместно - Кремиковци, Химко...) се прекрати при всички други свързани лица, а за Лукойл си затварят очите? Ако печалбата се отчита и облага в БГ, то компенсацията може да е двойна.
00:01 24.08.2022
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 асдаа
19:14 24.08.2022
46 Анонимен
06:07 25.08.2022
47 Тони
20:23 26.08.2022
48 Българин
13:45 03.09.2022