С промени в Кодекса за социалното осигуряване, приети на първо четене, се дава възможност затворът и наборната военна служба за репресираните лица да се признават за действителен стаж за пенсия. Законопроектът бе предложен от ДПС и бе подкрепен със 131 гласа "за", 31 - "против" и 38 "въздържал се". "За" гласуваха народните представители от "Демократична България", ГЕРБ-СДС, ДПС, "Български възход" и 20 депутати от "Продължаваме Промяната". "Против" бяха депутати от групите на "Възраждане", част от "БСП за България" и част от "Продължаваме Промяната". С "въздържал се" гласуваха 18 от депутатите на левицата и 20 от депутатите на ПП, съобщи БТА.
В доклада на водещата комисия е записано, че със законопроекта се предлага периодите на наборна или мирновременна алтернативна служба, както и периодите, които се зачитат за трудов/осигурителен стаж по чл.7 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица, да се зачитат за действителен стаж при пенсиониране. Съгласно мотивите на законопроекта с тези допълнения ще се даде възможност на определени лица да допълнят своя стаж и да придобият пенсионни права.
От името на вносителите законопроектът бе представен от Севим Али, който посочи, че редовната наборна военна служба е била задължение на всички лица, подлежащи на такава служба и с предложените промени ще се отстрани неравнопоставеността при зачитане на действителен стаж на тези лица, както и на лица, които са реабилитирани, интернирани, изселвани.
В хода на дебата Искрен Арабаджиев от ПГ "Продължаваме Промяната" посочи, че те не подкрепят законопроекта, тъй като е достатъчно, че на тези лица им се признава осигурителният стаж. Не е редно, отбеляза депутатът и посочи, че пенсия ще получават хора, които не са правили осигурителни вноски. Народният представител допълни , че става дума за около 2000 души, чиято пенсия би била около 314.50 лв., а средствата, които ще са нужни, ще са между седем и осем милиона на годишна база. Той призова да се реши тази несправедливост спрямо малка част от сънародниците ни.
Атанас Славов от "Демократична България" каза, че обсъждаме изключително кратък и важен законопроект, защото, по думите му, той показва отношението към близкото ни минало. Славов бе категоричен, че въпросният законопроект ще даде минималната дължима от нашето общество компенсация на онези български граждани, които са пострадали от тоталитарния режим. Важно е да подчертаем, че това е част от нашето осмисляне на близкото ни минало, добави депутатът. По думите му става дума за конституционни и граждански права. ДБ в 47-ото НС подкрепи този законопроект, ще го направим и днес, заяви Славов.
Георги Гьоков от левицата настоя, че се решават политически проблеми чрез социалната система. Няма как да продължава това повече. Аз не казвам, че тези хора не са пострадали, не казвам, че те не трябва да имат права, но защо решаваме този проблем на тези хора чрез социалната система, попита Гьоков.
Мустафа Карадайъ коментира, че законопроектът предвижда две промени, с които се опитват да уредят прилагането на различно тълкуване от страна на администрацията, спрямо трайната практика на Върховния административен съд, който недвусмислено в своите решения изтъква, че времето на наборна стаж се признава за осигурителен стаж от трета категория. Карадайъ обясни, че именно това не се признава от администрациите, с аргумент че е записано действителен стаж задължително. Той посочи, че става въпрос на тълкувание и непрестанна борба с чиновника, за едното право и то на репресирани хора. Днес вече 33 години живеем в демокрация, благодарение на цената, която те платиха за тази демокрация, някои платиха тази цена с живота си, други със здравето си, трети платиха тази цена със свободата си, заяви председателят на ДПС.
Костадин Костадинов, председател на ПГ "Възраждане" ,заяви, че няма да подкрепят тази поправка в КСО. Тома Биков от ГЕРБ-СДС заяви, че ще подкрепят предложението на ДПС, тъй като е елементарен жест не само към хората, преживели Възродителния процес, но и към всички, загубили човешките си права през тези години. Председателят на парламента Вежди Рашидов ( ГЕРБ-СДС) обърна внимание, че е един от тези, които много добре помнят Възродителния процес. По думите му тогава много българи са се срамували от това, което се е случвало. До днес аз не съм поискал извинение от целия български народ, и то е само защото живях между достойни български граждани, които нямаха никаква вина, каза той.
Днес говорим за едни седем милиона, не са пари колеги, защото, по думите на Рашидов, това са хората, които са построили социализма в строителни войски. Аз бях войник там, днешна България тя е построена от тези български граждани. Това са хората, които до днес са на всички български строежи, това са честни, достойни хора, които живеят на собствената си земя, добави Рашидов.
Тези хора построиха България, допълни Рашидов и призова депутатите да не политизират въпроса, а да приемат законопроекта на първо четене.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Фондация Костя Копейкин
Коментиран от #16, #25
15:26 04.01.2023
2 Меди Доган
Коментиран от #7
15:26 04.01.2023
3 Митьо Очите
15:27 04.01.2023
4 БОЗА
Този коментар изразява личното мнение на автора.То може да не съвпада с позициите на "Факти",като цяло,и на отделни коментиращи в частност,за което БХ(Баклава и Халва)
15:28 04.01.2023
5 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
Но за престъпниците които сега децата и внуците са олигарси, робовладелци и чорбаджии, да им се признават наказанията за трудов стаж, не съм съгласен.
15:31 04.01.2023
6 БЕЗРАБОТЕН
Коментиран от #9
15:34 04.01.2023
7 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #2 от "Меди Доган":
Амеда сега прибира голяма пенсия и рента от обръчите от фирми, прави си оргиите всяка вечер в различните палати и замъци и не знае на кой свет се намира!15:34 04.01.2023
8 Парадоксално , че
15:35 04.01.2023
9 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #6 от "БЕЗРАБОТЕН":
а и ако хване, ще ти дават и детски надбавки даже!15:36 04.01.2023
10 Това е идиотизъм
Коментиран от #40
15:37 04.01.2023
11 този път
15:40 04.01.2023
12 завод
15:42 04.01.2023
13 Мхм
15:44 04.01.2023
14 Питам само
15:47 04.01.2023
15 В затвора
15:48 04.01.2023
16 верно е
До коментар #1 от "Фондация Костя Копейкин":
Навремето ми издадоха документ от военното окръжие в който пише колко и къде съм служил.Накрая пише, да послужи при пенсиониране.15:49 04.01.2023
17 Мисирко Мисирков
15:49 04.01.2023
18 Даа
15:50 04.01.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 За университет и докторантура няма....
Коментиран от #26
15:50 04.01.2023
21 Започна извиването на ръце
15:51 04.01.2023
22 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
15:51 04.01.2023
23 Псевдоним
15:52 04.01.2023
24 Спорното
Между другото нищо ново след 9.09.1944 година половината от т.н. "активни" борци са лежали в затвора за криминални прояви, но ......... и т.н. !!!
15:57 04.01.2023
25 А бе вие не можете ли да четете?!
До коментар #1 от "Фондация Костя Копейкин":
Става дума за турските изселници,които определени външни сили ги принудиха да напуснат родината си!Това за казармата!По отношение на затворниците:Затворник няма права,няма осигуровки!Кое не ви е ясно!Кретени,Костадинов и Възраждане вече са втора политическа сила,колкото и да не ви харесва!Коментиран от #28
15:59 04.01.2023
26 И къде го
До коментар #20 от "За университет и докторантура няма....":
Пише, че затворниците имат право? В КСО го няма!16:01 04.01.2023
27 ТаУмВзе
16:02 04.01.2023
28 А защо затворникът
До коментар #25 от "А бе вие не можете ли да четете?!":
Няма права? Грешка на законодателя! Превъзпитават го? А от друга страна го принуждава, икономически, на стари години, да извършва престъпления, поради липса на средства! Много държавнически.Коментиран от #33
16:06 04.01.2023
29 Тити
16:06 04.01.2023
30 Анонимен
Коментиран от #32
16:06 04.01.2023
31 Бачо Киро
16:07 04.01.2023
32 Бачо Киро
До коментар #30 от "Анонимен":
В Гуантанамо викаш яко им спазваха правата, пишман-демократе ...16:08 04.01.2023
33 Бачо Киро
До коментар #28 от "А защо затворникът":
Затворникът естествено че няма права, има номер. И в Меката на демокрацията е тъй. Ако работи в затвора може и да му се брои нещо, но не съм чак толкова запознат. Правата му се възстановяват като си изкара наказанието. Какви осигуровки искаш да му текат по време на лежане в затвора? Ти нормален ли си...16:11 04.01.2023
34 Анонимен
16:13 04.01.2023
35 Анонимен
16:24 04.01.2023
36 сирене
16:36 04.01.2023
37 Очевидец
Коментиран от #44
16:38 04.01.2023
38 Българин
16:40 04.01.2023
39 Пенсионер съм
16:55 04.01.2023
40 Идиотизъм е,че не осмисляш написаното
До коментар #10 от "Това е идиотизъм":
Става дума за политически затворници по време на социализЪма. И колко много дебили се съгласили. С такъв народ малко ни е всичко, което ни се случва. 80%,а може би и повече.Коментиран от #43
17:18 04.01.2023
41 СТАРШИНА ОТ ЗАТВОРА
17:28 04.01.2023
42 ха ха
17:37 04.01.2023
43 позеленял
До коментар #40 от "Идиотизъм е,че не осмисляш написаното":
щото при мутрокрацията сега няма репресирани ? или мачкани по приумици на политическите полицай-милиционери ?17:40 04.01.2023
44 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #37 от "Очевидец":
Ако не беше турското робство, сега България нямаше да е това в което се превърна за последните 33 години!17:41 04.01.2023
45 Тодоров
На професионалните военни - категорията е първа!
Справедливо ли е спрямо срочно служещите?
Казармата НЕ СЕ ПРИЗНАВА ЗА ДЕЙСТВИТЕЛЕН ОСИГУРИТЕЛЕН СТАЖ - това директно ощетява - пенсиониращите се мъже при възраст 67г.
18:27 04.01.2023
46 Димов
19:15 04.01.2023
47 Димов
19:22 04.01.2023
48 Димов
Коментиран от #50, #51
19:30 04.01.2023
49 Димов
19:35 04.01.2023
50 Който осигурява
До коментар #48 от "Димов":
Работно място е длъжен до осигурява работещият. Санкцията е гроба, от 25 заплати. Но законът не се отнася за МП, па после защо нямаме правосъдие. Ми нямаме.Коментиран от #52
19:38 04.01.2023
51 Ти и аз
До коментар #48 от "Димов":
Няма да я плащаме, защото лишеният, от свобода, сам си я е заработил, но законът го ощетява!Коментиран от #53
19:46 04.01.2023
52 Димов
До коментар #50 от "Който осигурява":
Това, че работодателят те осигурявал е демагогия. Ти си изработваш всички осигуровки. Работодателят си е направил сметка, колко пари ще му струваш, колко от тях трябва да внесе като негова част по осигуровките ти, и колко да ти даде наръка. Това, последното, е само една част от изкараните от теб пари.20:23 04.01.2023
53 Димов
До коментар #51 от "Ти и аз":
Дай извадка, каква част от БВП е приност от затворника. САЩ си построиха пътната мрежа с ангарията на затворниците.20:24 04.01.2023
54 ХАХАХА
00:07 05.01.2023
55 Даа!,
11:18 05.01.2023
56 Димов
12:06 07.01.2023
57 баба Цола
21:10 08.01.2023