"Имали сме правителство на малцинството. Давам примера с Филип Димитров - то е типично на малцинството. Първото на Бойко Борисов беше също на малцинството. Има разлика обаче от това, което сега чувам да се говори, защото като слушам какво се говори се питам въобще в тази работа какво точно искат да ми кажат. Правителство на малцинството не означава "аз имам 60 и няколко депутати - гласувайте каквото ви дойде”. Тоест, това е подкрепа за това правителство, но то е партийно. На партията, която го предлага и е ясна подкрепата. Разбира се може да се направи това, което в последните дни върви в публичното пространство - през един от възлагателните мандати да бъде направено правителство, в което да не участват толкова политици, а да са предимно хора, които не са толкова ангажирани политически. Tези дни си мисля, как тази конституционна конструкция създава затруднения и за такова правителство”, обясни в интервю за Дарик радио конституционалистът и бивш депутат проф. Екатерина Михайлова в отговор на въпроса за формиране на правителство на малцинството. Според нея процедурата с мандатите изглежда като собственост на получилата го партия - нещо което блокира политическите процеси.
“Съвсем нормално е да се търси широка подкрепа, независимо колко имаш в първата група, която има възлагателен мандат”, заяви експертът и даде пример с правителството на НДСВ в коалиция с ДПС, където партията на Симеон Сакскобургготски е разполагала с парламентарна фракция от 120 души и все пак е влязал в коалиционно управление.”В Конституцията има два способа, които изискват абсолютно мнозинство от 121. Единият е при вот на недоверие, а вторият е при върнат закон от президента за прегласуване. Там трябва да има 121 гласа, за да си потвърдиш закона. Как правиш законодателна програма, а не се разбираш за управлението? Управлението е законодателство”, отправи критика Михайлова към необичайните практики по законодателство, без стремеж към управление.
“Проблемно е. Проблемно е, защото отиваме в посока на президентска република. Единственият контрол идва от страна президента. Проблем е за държавата, защото случващото се в парламента е много странно и тук Борисов беше прав, когато каза “Ами ние какво ги контролираме тези министри? Те могат да откажат да дойдат и какво да им направим? Нищо.” Те нито са ги избрали, нито могат през механизмите на политическия контрол и търсене на отговорност да прекратят техните функции. Те са назначени от президента”, заяви проф. Михайлова и констатира, че е “по-добре и за малко да работи парламента, но да си свърши поне другата функция, която е и първа записана в текста на Конституцията - законодателната. Ще станат вече близо три години без законодателство - това е много лошо за страната”, посочи конституционалистът.
“Нещата са добили толкова гротескна форма, че вече като започнем да говорим за парламента в лекция и студентите започват да се смеят. Това е много лошо. Много лошо, защото създава усещане. Това са следващите поколения, които ще трябва да се занимават с политика и не мисля, че тези студенти са изолиран случай от останалите им приятели в тяхната възрастова група. Това означава, че започват да виждат несериозно отношение на тези, които ни управляват”, обясни университетският преподавател относно това, което вижда като отношение на студентите към парламентаризма в страната
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Минева
16:44 20.05.2023
2 Бай Онзи
16:44 20.05.2023
3 "Хитреците"
16:50 20.05.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Българка
17:32 20.05.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 вкоиаре
17:47 20.05.2023
9 хммм
17:59 20.05.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Дебел К@р
18:18 20.05.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Безразличие
18:54 20.05.2023
15 Анти
18:57 20.05.2023
16 Сандо
19:34 20.05.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.