Миналата седмица шумно беше обявена новината, че вече чрез камерите на Националното ТОЛ управление (НЦТОЛУ) ще се следи за средна скорост и нарушителите ще бъдат санкционирани. На пръв поглед това е идея и възможност, която би могла да допринесе за превенция над нарушителите по републиканската пътна мрежа. Това се казва в позиция на Сдружение „Европейски център за транспортни политики“ по отношение на идеята за въвеждане на контрол на средна скорост чрез употребата на ТОЛ системата.
Какво представлява системата
Между две камери на ТОЛ-а се изчислява средната скорост на дадено МПС, като в първата точка и в следващата се засича регистрационният номер на автомобила. Ако се установи превишаване на скоростта, то метаданните и снимката, доказващи нарушението, ще се изпращат към МВР от националното ТОЛ управление за съставяне на електронен фиш и изпращането му към потенциалния нарушител.
Налице са няколко особено интересни факта.
На първо място тази система далеч няма да заработи скоро, както се очаква от всички ни. В момента националното ТОЛ управление, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Българският институт по метрология (БИМ) тепърва започват да работят съвместно по идеята за измерване на средна скорост посредством камерите на ТОЛ-а.
На второ място към момента НЦТОЛУ са изпратили за сертифициране системата за средна скорост към БИМ, но тепърва ще трябва да се прави доработка на софтуера. Например защото сегашният е пригоден да работи за нуждите на ТОЛ системата. Изниква и въпросът кой ще плати доработката на софтуера. Най-вероятно добавянето на новата функция ще бъде платена от страна на националното ТОЛ управление на фирмата КАПШ, която продължава да е собственик на софтуера за нуждите на ТОЛ-а.
На трето място никой не говори и съответно нищо не се прави за възможностите, които дава една друга система, която вече е изградена и доказано работи много добре. Става дума за RFID чиповете, които всички автомобили в България вече имат на предното си обзорно стъкло. Тези чипове или както ги наричаме „еко-стикерите“ бяха въведени с цел превенция над връщането на километражите на автомобилите. Но същественото при тях е, че камерите, които могат да ги прочетат, са в пъти по-евтини от камерите, необходими за прочитането на рег. Номер, и не се влияят от това дали времето навън е топло или студено, дали е тъмно или светло и дали рег. номер на МПС-то се вижда достатъчно добре.
Не четвърто място камерите, които четат регистрационните номера, включително и тези, които се използват от НЦТОЛУ, са много скъпи поради това, че се изисква много висока резолюция, за да може да бъде прочетен номера. В същото време, ако два автомобила се движат на малка дистанция един зад друг или лек автомобил е закриван от по-голямо превозно средство, то тогава системата на ТОЛ-а вероятно изобщо няма да отчете кога точно е минало дадено превозно средство през рамката с камерите. Това прави системата доста неефективна. Също така ако предният регистрационен номер е зацапан от кал или покрит със сняг отново няма да може ефективно да се използва системата.
Така например като много ефективни могат да бъдат посочени системите за следене на средната скорост в Сърбия и в Турция, но и на двете места не се използват снимките от регистрационните номера, а се използва именно RFID чип. В тези държави системите са значително надградени и при тях не е никакъв проблем да санкционират и автомобили с чужди номера. Нещо, с което ние тук в България много изоставаме. Така всички, които карат в България, с чужди регистрационни табели, на практика се разминават с почти всякакви санкции. Това важи с пълна сила например за традиционно пътуващите всяко лято гастарбайтери от Западна Европа към Турция. И ако се питате защо, когато минат границата стават примерни, то точно тук е отговорът - системите за налагане на санкции за нарушения по пътищата работят достатъчно надеждно.
На пето място остава и въпросът дали МВР ще имат капацитета да обработят постъпващата информация за потенциални нарушители от системата за средна скорост. Като се има предвид, че към момента „Пътна полиция“ трудно обработва данните от стационарните и мобилните камери, или това, че от Столична община всеки месец подават данни за нарушители, минаващи през BUS лентите и МВР не може да ги обработи, то как се очаква с добавянето на системата за средна скорост те да се справят ефективно. Какво е предприело ръководството на МВР по този въпрос, ако изобщо той е бил разглеждан?
Ето и важните въпроси
Резонно е при всички тези факти да повдигнем въпроса дали е включен RFID чипът в тази система, която се разработва в момента от НЦТОЛУ, МВР и БИМ и ако не е, то защо?
Какво се цели всъщност - да направим доработка на един софтуер и да дадем още пари на една чужда частна фирма или да направим една работеща и ефективна система за установяване на нарушители и превенция над пътнотранспортните произшествия?
Както винаги, със съжаление трябва да кажем, че явно идеята е просто да се дадат едни пари на една фирма, а пътната безопасност остава отново по периферията и явно никой не го е грижа истински за живота и здравето на собствените ни граждани.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 запознат
15:56 23.11.2023
3 Кирчо и кокорчо
15:56 23.11.2023
4 Винкело
Коментиран от #26, #36
15:58 23.11.2023
5 Сиганин
Коментиран от #11
16:04 23.11.2023
6 Ами
16:06 23.11.2023
7 Аби
16:08 23.11.2023
8 Петър
Това не е вярно, всеки ден, от пунктовете на КАТ за регистрация на МПС, излизат хиляди МПС които нямат RFID чипове, и това е съвсем законно.
16:08 23.11.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Охотник
16:18 23.11.2023
11 ФАКТИ
До коментар #5 от "Сиганин":
Нали, щото или те снима по време на нарушаването на закона или всичко останало са предположения. С БМВ 8 което е 601 коня мога да вдигна 300 за отрицателно време и разстояние, преди следващата тол камера (все пак не са на 1 км разстояние една от друга) да отбия на бензиностанцията да изпия едно кафе, да изпуша една цигара и да се забавя и ето, примерен шофьор, ама нарушението ще е на лице и то много лошо нарушение дето може да донесе много смърт ако стане ПТП ама пред камерите ще съм изряден. Адвокатите много обичат "Ами то средна скорост, може би, сигурно" в съда ще падат тея отраз.Коментиран от #14
16:19 23.11.2023
12 Петър
До коментар #9 от "бузю":
Да, но на джигита ще му е гадно като пие това кафе, той е джигит точно защото иска да кара по цялата дължина на магистралата София-Бургас с 200км.ч. и да обяснява после, че е взел разстоянието София-Бургас за два часа, а при камерите за средна скорост няма да може да се хвали, ще го вземе това разстояние за същото време като Форд Фиеста 1.1 куб. см.Коментиран от #47
16:27 23.11.2023
13 Ного хубав
16:32 23.11.2023
14 Петър
До коментар #11 от "ФАКТИ":
Да, но на джигита ще му е гадно като пие това кафе, той е джигит точно защото иска да кара по цялата дължина на магистралата София-Бургас с 200км.ч. и да обяснява после, че е взел разстоянието София-Бургас за два часа, а при камерите за средна скорост няма да може да се хвали, ще го вземе това разстояние за същото време като Форд Фиеста 1.1 куб. см.Коментиран от #16, #22
16:35 23.11.2023
15 ЧОЧО
Коментиран от #29
16:59 23.11.2023
16 Това може да стане
До коментар #14 от "Петър":
като се засича и моментната скорост от двете камери. Карал с 140км/ч пред едната камера, пред другата с 130км/ч, а средната 80км/ч. значи е спирал някъде. Да се слагат камерите там където е забранено спирането на цялото разстояние между тях (няма отбивки, а в аварийната лента е забранено при здрав автомобил). Ето още един повод за глоба.Коментиран от #38
17:20 23.11.2023
17 Този
17:31 23.11.2023
18 Смешно
17:45 23.11.2023
19 Просветен илюминат
Масово се слагат в малките градове камери на някакви места където идеята е да изкарат някой лев полицаите докато не са ги видели и да почнат да се предупреждават помежду шофьорите,а в града карат като на рали.
Човек сам не е ли съвестен и да пази първо себе си, нито камери и глоби ще спасят жертвите по пътищата.
Ето как човек сам иска да бъде наблюдаван от камери и да е като в Биг Брадър.
Шофьор мина с мръсна газ и 132 км/ч по главната на пазарджишко село, камера го засече, взимат му книжката.
18:13 23.11.2023
20 Няма съмнение че това е
Коментиран от #40, #42
18:35 23.11.2023
21 Лумпен
Докато и дойде акъла за кой да гласува !
19:26 23.11.2023
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 В турция
Коментиран от #25
19:46 23.11.2023
24 Участник
Това трябва да отпадне!!!!
21:41 23.11.2023
25 Прав си
До коментар #23 от "В турция":
Турската система е желязна ,всички нарушения ,превишаване на пътни такси си ги плащаш като поп на границата .Никой не се занимава сплащатане на глоби на место ,фиша и чао .Тук пак ще откриват топлата вода22:17 23.11.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Ами да
23:10 23.11.2023
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Хммм
щото за тях скоростта е 70 извън магистралата и скоростен път, автобуси, камиони...80 км им е максималната по обикновените пътища...или само простите шофери ще дават фира, а лобито ще натиска педала?
00:59 24.11.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Транзистор
07:34 24.11.2023
33 Майк Байк
07:39 24.11.2023
34 прилича на рекламата
голяма пушилка
никакъв ефект
лъжливото овчарче Киро и Сие само отчитат дейност
и утре ТОЛ таксите - двойни
07:40 24.11.2023
35 КАТ
07:48 24.11.2023
36 Ако ми
До коментар #4 от "Винкело":
отговориш на въпроса: -Какво е джигит?, ще те призная.08:40 24.11.2023
37 Браво
08:55 24.11.2023
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Дрънчо
До коментар #38 от "вседрфтгъхуи":
++++++09:50 24.11.2023
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Не и не
Коментиран от #44
11:19 24.11.2023
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 браво бе
12:11 24.11.2023
46 глупости
12:17 24.11.2023
47 абе
До коментар #12 от "Петър":
я не обиждай марката и тя си пълни километража12:19 24.11.2023
48 ХУБАВО
12:24 24.11.2023
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Васил
14:53 24.11.2023
51 КАТ аванта
п. п. Е има и вариант да ви обявят и за "Пътешественик във времето"😂
14:55 24.11.2023
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Ъглошлайф
Коментиран от #54
12:48 25.11.2023
54 Запознат
До коментар #53 от "Ъглошлайф":
Айде, айде, тия с 92 км/ч ти пречат. Ти сигурно си от ония, святкащите, нали? Колегиалност трябва на пътя, а не избиване на комплекси.09:14 11.12.2023