Last news in Fakti

18 Декември, 2013 08:59 10 117 18

Временна книжка, 2 г. пробационен период и придружител за младите шофьори

  • млади шофьори-
  • българия

Какво можем да откраднем от европейския опит по отношение на младите водачи?

Най-вероятно ще има режим за младите шофьори. Това прогнозираха пред bTV Георги Янакиев от Съюза на българските автомобилисти и депутатът от БСП Георги Свиленски, който е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт. Статистиката сочи, че над 70% от загиналите в катастрофи са на възраст до 24 г.

Специалистите предлагат да има 3 модула на обучение за младите шофьори. Едва след като минат 12 ч за доквалификация, ще получат книжка и то временна. Идеята е в продължение на 2 г. да се следи поведението им на пътя. Предвижда се през първите 6 месеца неопитните водачи да се карат с придружител. Подкрепящите идеята твърдят, че тя не е самоцелна и не се предлага заради събиране на повече пари от кандидат-шофьорите.

Какво можем да откраднем от европейския опит по отношение на младите водачи? За това ще ни помогне специалистът психолог в обучението на шофьори Михаел Гача от Австрия. Той днес ще запознае с опита си българските експерти.

Предложението българските млади шофьори да бъдат подложени на по-строги изисквания възмути общественото мнение. Оказва се обаче, че реакцията е неоснователна, тъй като европейските закони имат много по- големи ограничения за новите шофьори.

„В Австрия ги обучаваме по време на първата година след взимането на книжката. Минават курсове, свързани със специфични елементи от шофирането, показваме им типични инциденти. Учим ги да избягват трудни ситуации, вместо да стават част от тях”, обясни пред бТВ Гача.

По време на първия модул инструкторите проверяват уменията на водача, поправят грешките, които е допускал през първия месец.

„Обучаваме ги на полигон и дискутираме психологически въпроси в група, показваме им границите на техните възможности и възможностите на колата. Акцентираме върху психологичните въпроси, свързани с поведението на водачите, например това е голямото самочувствие на водача, че може да се справя с всичко. Също така ги учим да шофират икономично, което означава и безопасно”, разказва австриецът.

Когато младите водачи имат всички разрешения, за тях започва 2-годишен пробационен период. В този период изискванията към тях са по-строги, отколкото към по опитните им колеги.

За младите водачи има специално изискване за съдържанието на алкохол в кръвта. Ако за водачите е 0.05, за младите е 0.01. Ако те хванат с алкохол, това означава, че оставаш без книжка и пробационният период се удължава и трябва да минеш специален курс на обучение, за да си я върнеш.

И в Австрия, както и у нас, най големият проблем на младите водачи е свръхсамочувствието, писането на есемеси и разговорите по мобилните телефони ще стават все по-голям проблем за шофьорите, прогнозира австрийският психолог.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 кара Лада

    11 0 Отговор
    Обучават ги на полигон.... аааа какво стана с нашите полигони защо не кажат. Настоиха се сгради по тях, станаха частни паркинги и т.н.
    Ама като взимат чуждия опит да вземат наистина да го вземат, а не да отчитат дейност само.
  • 2 алкап

    4 0 Отговор
    КАРАМ в дясно с 80 до мене в ляво кара келеша убиец с 180 най малко
    Най дясно стои КАТ-ерицата с шкембак като на аояма от световното по сумо толко дебел че закрива 3 ленти на магистрала в анфас като седне у астрата ламарините се гънат отдоле.

    И кой спира този господин :

    а) които е в дясно
    б) който е в ляво
    в) който изглежда платежоспособен но ако кара бързо го зае.ава има риск да сгази дебелия му задник

    ЕМИ ГОСПОДА КАТ ерички ако неможете да си вършите работата има над 20000 умрели деца и сякви спрете го

    Коментиран от #3

  • 3 Борчо

    2 0 Отговор

    До коментар #2 от "алкап":

    Е, затова на келеша убиец не трябва да му дават да се качва на нещо повече от 100кс, преди на навърти поне 2 години стаж. Да се впише в закона, и толкоз. Проверочни изпити, точки, мочки - нема файда. Където има изпитващ, там има и корупция.
    Инак застрахователите усетиха по джоба си за какво иде реч и рязко завишиха премиите на некадърните водачи с ПТП /явно имат връзка с КАТ вече./ На един познат с ПТП миналата година, ГО му излезе 280 лв, а двамата караме "стадартни" коли - около 100 кс. А аз сега платих около 175.
  • 4 по темата

    3 0 Отговор
    Щом по Европейска директива, младото поколение е докарано до идиотията на европейското такова, е редно и да се обучават по-продължително.
    Но да беше само в шофирането, щеше да е някак приемливо, но малоумието е пуснало пипалата си навсякъде и излизането от това положение е възможно само с излизането от Европейската Кочина - свинете обикновено живеят в Кочина, а сега и България вкараха там.
  • 5 алкап

    5 0 Отговор
    Сега всеки кара кол, живота е доста напрегнат ако са се карали толкова коли през 60 те сигурно и дядо ми е щял да се блъсне .

    Реалните мерки за справяне с колите, мръсния въздух, шума, парите на хората и катастрофите са няколко:

    - спиране колите в центъра от 8 до 20ч
    - младите шофиори карат до 100 коня и 100 км в час
    - ТИР овете се спират когато е натоварено.
    - И се маха стръвта в правилника: фарове, колан , телефони, лепенки за да може КАТ да си върши работата а не да се нада на стръв и така да се губят ресурси
  • 6 Stone Kold

    1 2 Отговор
    нека си карат и да се блъскат бре ко толко..колко и да ги обу4аваш после джунглата ще отсее некадърните
  • 7 Кобрата

    1 2 Отговор
    Абе дрънкат си врели не кипели...това само се говорни, но няма да стане.
    То или си имаш разум в главата или нямаш.Какъвто си на 18 такъв ще си и на 20 години.
    Най-добре си е да се взима от 18г книжка, защото тогава ставаш пълнолетен и се предполага, чe поне малко си съзрял.

    Коментиран от #9

  • 8 алкап

    0 0 Отговор
    drynkat se ama horatra si umirat
  • 9 Слави Асенов

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Кобрата":

    Според статистиката е най-добре да да се дава книжка при минимум 24 навършени години.
    Смъртността ще спадне с 70%

    Така се решава проблема че и на 18 и на 20 са все същите ..... :)
  • 10 алкап

    0 0 Отговор
    eeee 24 a kukite ot koi she se hranqt a. do 22 kola 1000 kubika a za nqkoi s katastrofi trqq se vuvede max 100 konq i 1000 kubika
  • 11 стилиян милчов

    0 0 Отговор
    tova e prostotiq nai mnogo katastrofi stavat na tazi pazrast poradi pri4inata 4e ve4e se imat za shofiori no ako zimat na 24 to shte katastrofirat na 27-30 :D tova e tapo ne vijdam smilsal dali na 20 shte karash i na 22 shtese imash za pilot ili na 26 shtese imash za pilot :D
  • 12 Депутат Зандъров

    0 0 Отговор
    ейййй големи прости хора са това европейците ей ама и ние им се вържем кво са правят на луди ве аз по добър шофйор от българина не съм виждал в чужбина съм от 2006 в португалия елате да видите мизерниците как шофират всеки ден бера нерви с тях избухвам избухвамммммммммм ужасссссссс писна мииииии като се пребирам за отпуска в бг кеф майка тарикатите в лявата лента страхливите в дясната.така се кара в бг а тука задръстване задръстване задръстване и то защо защото все се чукат така лекичо нищо им няма не угънато не драскотина ама спират чакат полицията и винаги се удрят това тука за тях е традиция трябва да се ударят за здраве карат с 60 на три лентов път в средна или лява лента и трите ленти ги заемат ама с 50,60 карат на трилентов широк път задръстване правят огледала за тях няма както си караш в лентата и подминаваш този дето седи от ляво внезапно си пуска мигача и лупппп от горети значи пусне ли мигач трябва да спреш да влезе той не гледа огледало влиза директно докато видиш мигача да светне гледаш и половината кола в другата лента трето нямат преценяка за скороста като гледат огледалото не преценят че ти си с висока скорост и че ако влезе пред тебе няма да имаш време да спреш и ще го удариш ти си в средна лента и бързаш караш съ сто а той във лява лента кара 60,70 той вижда че има пространство и влиза в твойта лента и ти натискаш спирачките береш ядове пибиткаш псуваш ги ама на тях не им пука да додът тука да ги слагат тези закони пък хубави коли карат м

    Коментиран от #17, #18

  • 13 pafch0

    0 0 Отговор
    Абе то и аз съм бил млад шофер ама поне барем давам път на тия дет задръстват преките... всичко живо е.ати се ръга сакън да не си пред него. Те от тва стават катастрофите (поне по центъра) .

    Е тия тъпи п.тки , бабички и изнежени г.йчета да ги учат в кои ситуации е хубаво да дадат път и кога може и да не дадат.

    А тия дет се трепат по селските пътища... на млад шофьор кола над 1.4 и 70 к.с. е предостатъчно. Хем малко че му харчи , хем няма да се прави на съзстезател.
  • 14 pafch0

    0 0 Отговор
    А тва само не казаха, за всяка категория ли ще важи или само за тия любителските.. април-май месец ще карам Е категория да се не окаже че трябва 2 години да чакам преди да се хвана да карам ТИР..
  • 15 Бай Иван

    0 2 Отговор
    Според мен ,ще е добре да има и ограничения за младите водачи относно мощноста на автомобилите които карат през първите 2 години.Да речем до 150к.с

    Коментиран от #16

  • 16 sujuka

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "Бай Иван":

    Да бе, 500к.с. До 90 коня и толкова. Даже и толкова са им много на сегашните келеши. Да им сложат и ограничения на скоростите. В града до 40, извън 70, магистрала 90.
  • 17

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Депутат Зандъров":

    шофьор , а не шофйор ! На калпава ракета, Космоса и пречи!
  • 18

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Депутат Зандъров":

    Австрия не е с най-малко жертви на милион жители, за да се учим от тях! Най-важно е критериите за получаване на свидетелство за управление на МПС , утвърдени от министъра на транспорта, да не позволяват неподходящите да го получат!В разискванията става въпрос за управление с придружител при най-масовата категория"В" . В Германия например, с придружител управляват само водачи от 16 до 18 години, на територията на страната,без пътници, освен с придружителя. В най-добрите Великобритания, Дания и други страни хората могат да се учат с придружител на собствено МПС до една година или във фирма/училище.Много добра идея е посещението на групи за психологическа подкрепа, ръководени от психолог и автоексперт, защото особено системните нарушители и управлявалите след употреба на алкохол имат нужда от помощ, преди да са се убили или убили някого!В чужбина тези групи се наричат шеговито "идиот-тест", но си представете депутат пратен на подобен тест?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове