Най-вероятно ще има режим за младите шофьори. Това прогнозираха пред bTV Георги Янакиев от Съюза на българските автомобилисти и депутатът от БСП Георги Свиленски, който е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт. Статистиката сочи, че над 70% от загиналите в катастрофи са на възраст до 24 г.
Специалистите предлагат да има 3 модула на обучение за младите шофьори. Едва след като минат 12 ч за доквалификация, ще получат книжка и то временна. Идеята е в продължение на 2 г. да се следи поведението им на пътя. Предвижда се през първите 6 месеца неопитните водачи да се карат с придружител. Подкрепящите идеята твърдят, че тя не е самоцелна и не се предлага заради събиране на повече пари от кандидат-шофьорите.
Какво можем да откраднем от европейския опит по отношение на младите водачи? За това ще ни помогне специалистът психолог в обучението на шофьори Михаел Гача от Австрия. Той днес ще запознае с опита си българските експерти.
Предложението българските млади шофьори да бъдат подложени на по-строги изисквания възмути общественото мнение. Оказва се обаче, че реакцията е неоснователна, тъй като европейските закони имат много по- големи ограничения за новите шофьори.
„В Австрия ги обучаваме по време на първата година след взимането на книжката. Минават курсове, свързани със специфични елементи от шофирането, показваме им типични инциденти. Учим ги да избягват трудни ситуации, вместо да стават част от тях”, обясни пред бТВ Гача.
По време на първия модул инструкторите проверяват уменията на водача, поправят грешките, които е допускал през първия месец.
„Обучаваме ги на полигон и дискутираме психологически въпроси в група, показваме им границите на техните възможности и възможностите на колата. Акцентираме върху психологичните въпроси, свързани с поведението на водачите, например това е голямото самочувствие на водача, че може да се справя с всичко. Също така ги учим да шофират икономично, което означава и безопасно”, разказва австриецът.
Когато младите водачи имат всички разрешения, за тях започва 2-годишен пробационен период. В този период изискванията към тях са по-строги, отколкото към по опитните им колеги.
За младите водачи има специално изискване за съдържанието на алкохол в кръвта. Ако за водачите е 0.05, за младите е 0.01. Ако те хванат с алкохол, това означава, че оставаш без книжка и пробационният период се удължава и трябва да минеш специален курс на обучение, за да си я върнеш.
И в Австрия, както и у нас, най големият проблем на младите водачи е свръхсамочувствието, писането на есемеси и разговорите по мобилните телефони ще стават все по-голям проблем за шофьорите, прогнозира австрийският психолог.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 кара Лада
Ама като взимат чуждия опит да вземат наистина да го вземат, а не да отчитат дейност само.
09:12 18.12.2013
2 алкап
Най дясно стои КАТ-ерицата с шкембак като на аояма от световното по сумо толко дебел че закрива 3 ленти на магистрала в анфас като седне у астрата ламарините се гънат отдоле.
И кой спира този господин :
а) които е в дясно
б) който е в ляво
в) който изглежда платежоспособен но ако кара бързо го зае.ава има риск да сгази дебелия му задник
ЕМИ ГОСПОДА КАТ ерички ако неможете да си вършите работата има над 20000 умрели деца и сякви спрете го
Коментиран от #3
10:06 18.12.2013
3 Борчо
До коментар #2 от "алкап":
Е, затова на келеша убиец не трябва да му дават да се качва на нещо повече от 100кс, преди на навърти поне 2 години стаж. Да се впише в закона, и толкоз. Проверочни изпити, точки, мочки - нема файда. Където има изпитващ, там има и корупция.Инак застрахователите усетиха по джоба си за какво иде реч и рязко завишиха премиите на некадърните водачи с ПТП /явно имат връзка с КАТ вече./ На един познат с ПТП миналата година, ГО му излезе 280 лв, а двамата караме "стадартни" коли - около 100 кс. А аз сега платих около 175.
11:37 18.12.2013
4 по темата
Но да беше само в шофирането, щеше да е някак приемливо, но малоумието е пуснало пипалата си навсякъде и излизането от това положение е възможно само с излизането от Европейската Кочина - свинете обикновено живеят в Кочина, а сега и България вкараха там.
11:44 18.12.2013
5 алкап
Реалните мерки за справяне с колите, мръсния въздух, шума, парите на хората и катастрофите са няколко:
- спиране колите в центъра от 8 до 20ч
- младите шофиори карат до 100 коня и 100 км в час
- ТИР овете се спират когато е натоварено.
- И се маха стръвта в правилника: фарове, колан , телефони, лепенки за да може КАТ да си върши работата а не да се нада на стръв и така да се губят ресурси
15:40 18.12.2013
6 Stone Kold
15:43 18.12.2013
7 Кобрата
То или си имаш разум в главата или нямаш.Какъвто си на 18 такъв ще си и на 20 години.
Най-добре си е да се взима от 18г книжка, защото тогава ставаш пълнолетен и се предполага, чe поне малко си съзрял.
Коментиран от #9
16:03 18.12.2013
8 алкап
16:51 18.12.2013
9 Слави Асенов
До коментар #7 от "Кобрата":
Според статистиката е най-добре да да се дава книжка при минимум 24 навършени години.Смъртността ще спадне с 70%
Така се решава проблема че и на 18 и на 20 са все същите ..... :)
17:25 18.12.2013
10 алкап
17:28 18.12.2013
11 стилиян милчов
21:11 18.12.2013
12 Депутат Зандъров
Коментиран от #17, #18
04:34 19.12.2013
13 pafch0
Е тия тъпи п.тки , бабички и изнежени г.йчета да ги учат в кои ситуации е хубаво да дадат път и кога може и да не дадат.
А тия дет се трепат по селските пътища... на млад шофьор кола над 1.4 и 70 к.с. е предостатъчно. Хем малко че му харчи , хем няма да се прави на съзстезател.
06:36 19.12.2013
14 pafch0
06:38 19.12.2013
15 Бай Иван
Коментиран от #16
07:45 19.12.2013
16 sujuka
До коментар #15 от "Бай Иван":
Да бе, 500к.с. До 90 коня и толкова. Даже и толкова са им много на сегашните келеши. Да им сложат и ограничения на скоростите. В града до 40, извън 70, магистрала 90.09:34 19.12.2013
17
До коментар #12 от "Депутат Зандъров":
шофьор , а не шофйор ! На калпава ракета, Космоса и пречи!09:18 22.02.2014
18
До коментар #12 от "Депутат Зандъров":
Австрия не е с най-малко жертви на милион жители, за да се учим от тях! Най-важно е критериите за получаване на свидетелство за управление на МПС , утвърдени от министъра на транспорта, да не позволяват неподходящите да го получат!В разискванията става въпрос за управление с придружител при най-масовата категория"В" . В Германия например, с придружител управляват само водачи от 16 до 18 години, на територията на страната,без пътници, освен с придружителя. В най-добрите Великобритания, Дания и други страни хората могат да се учат с придружител на собствено МПС до една година или във фирма/училище.Много добра идея е посещението на групи за психологическа подкрепа, ръководени от психолог и автоексперт, защото особено системните нарушители и управлявалите след употреба на алкохол имат нужда от помощ, преди да са се убили или убили някого!В чужбина тези групи се наричат шеговито "идиот-тест", но си представете депутат пратен на подобен тест?09:28 22.02.2014