20 Януари, 2024 08:47 2 215 19

НАП: Българите купуват около 228 млн. литра дизел на месец

  • горива-
  • цени-
  • дизел-
  • ипи-
  • нап

Данните за потреблението водят до няколко важни извода

НАП: Българите купуват около 228 млн. литра дизел на месец - 1
Снимка: БГНЕС

Въпреки трайно по-високите цени, през 2023 г. потреблението на горива постига нови рекорди. Това сочи прегледът на данните на НАП, разпространени от националната статистика. Еластичността на потреблението остава ниска, освен при автомобилната газ, където връзката между цена и продадени количества и през изминалата година е силна. Това пишат икономистите от ИПИ в седмичния си бюлетин.

Данните за потреблението водят до няколко важни извода.

На първо място, очевидно е водещото място на дизела в българското потребление, като през повечето месеци то надхвърля два пъти общия обем продадени бензин и газ, като през целия период, за който НСИ предоставя данни то варира между 170 и 270 милиона литра месечно. Същевременно потреблението на газ и бензин е изключително близо, по 50-60 милиона литра месечно. Средно месечните стойности през 2023 г. постигат най-високите стойности от 2019 г. – 228 млн. литра дизел, 58 млн. литра бензин и 61 млн. литра газ. Прави впечатление обаче, че докато при бензина и дизела продадените количества са по-високи от тези в сравнение с преди корона-кризата, средномесечното потребление на газ все още не е достигнало нивата от 2019 г.

Потреблението и на трите вида гориво остава силно циклично,

с отчетливи пикове в летните месеци. Изключение от обичайния годишен цикъл е пролетта на 2020 г., когато ограниченията за пътуване и несигурността в следствие на първата вълна на COVID-19 в страната доведоха до остро свиване на движението вътре в страната, особено при личните автомобили, което обяснява и по-големите спадове при потреблението на бензин и пропан-бутан в сравнение в сравнение с това на дизел.

Динамиката на средномесечните цени на горивата през 2023 г. показва трайно успокояване, но на равнища, значително по-високи от тези в началото на ковид-пандемията. Докато спадът на търсенето през 2020 г. води до намаление на крайните цени на дизела и бензина от порядъка на 30-40 ст., пикът на несигурността през 2022 г. води до рекорди до 3,30 лв./литър средномесечно. През 2023 г. спадовете на цените на международните пазари се отразяват и на потребителските цени в България, като средномесечните се задържат в диапазона 2,40-2,70 лв./литър.

На областно равнище, потреблението на горива следва както размера на населението, така и степента на икономическо развитие. Докато в столицата годишно то надхвърля 700 млн. литра, а в Пловдив – 400 милиона, то в по-малки области като Силистра и Смолян не надхвърля 50 млн. литра. Прави впечатление също, че в големите области делът на бензина и пропан-бутана е по-висок, което най-вероятно е следствие от по-ниската средна възраст на автопарка.

В икономиката взаимодействието между цени и потребление се описва с термина "еластичност“ – доколко повишенията на цените на стоките и услугите водят до свиване на потреблението и обратно – поевтиняването до по-високо потребление. Търсенето на една стока съответно може да е еластично и да се влияе силно от ценовата динамика, както е при някои луксозни стоки и облеклата, да речем, или пък нееластично, както при лекарствата и тютюневите изделия.

Сравнението на цените и потреблението при бензина и дизела в България

води до на пръв поглед алогични изводи – тенденцията е при по-високи средни цени потреблението да е по-високо. Това обаче отразява най-вероятно не толкова ценова чувствителност, колкото ясно изразената сезонна динамика на търсенето, която тласка нагоре и цените през лятото. Единствено при пропан-бутана взаимоотношението е в очакваната посока – по-високите цени водят до спад на потреблението – но причина за това най-вероятно е обстоятелството, че автомобилите, които го ползват в почти всички случаи могат да го заменят с бензин, а автомобилната газ е предпочитана заради ценовия диференциал с бензина.

Както личи ясно от данните на НАП, трайно високите цени на горивата не са ограничение пред потреблението, което в голяма степен вероятно се дължи и на нарастването на номиналните доходи и трайно ниската безработица в страната. В близко бъдеще не изглежда налице да са фактори, които да доведат до траен спад до равнищата от 2019 г. или рекордно ниските цени от 2020 г., бъдещето на собствеността на бургаската рафинерия създава допълнителна несигурност.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 В по голямата

    25 0 Отговор
    си част горивото в БГ е некачествено!

    Коментиран от #5

  • 2 Проста математика

    32 0 Отговор
    Малко повече от половината от цената на горивата е акциз, данъци и ДДС - смятайте, а пАри нема, нито пътища що така?

    Коментиран от #4

  • 3 Извода

    6 4 Отговор
    Вдигайте цените още ,пак ще се купува.
  • 4 Гост

    10 2 Отговор

    До коментар #2 от "Проста математика":

    Парите от ДДС и акциз се прехвърлят основно за пенсии и социални разходи. Имаме над 800 хил. инвалидни пенсии и около 2 млн пенсии за стаж и възраст, на които НОИ плаща само половината, а другата половина е от данъците.
    Печалбите от горивата отиват в Русия, заедно с разходите по доставката. За пътища няма.
    Пътищата се поддържат с приходите от винетки и се строят с кредити.

    Коментиран от #7, #13

  • 5 Нури

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "В по голямата":

    Вярно е
  • 6 Черната мъгла

    7 9 Отговор
    Дизела е най-икономичен и върви доволно. С газта само проблеми и малка мощност.

    Коментиран от #8

  • 7 Пак неразбрал

    4 3 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Печалбата я прибира собственика, а не държавата независимо кой е той - в частния случай Лукоил
    Прихода от акциз на тютюневи изделия е по-голям от акциза на горива.
  • 8 Смех

    8 1 Отговор

    До коментар #6 от "Черната мъгла":

    Дизела вървял доволно
  • 9 Магнитски

    10 0 Отговор
    Какво да правят в Турция нафтата е 1.80 Македония 2.20. Сърбия 2.15..А тук 2.80..ние сме смачкани от комунистическите ОЛИГАРСИ КОИТО НИ МАЧКАТ...АШКОЛСУН
  • 10 Факт

    4 0 Отговор
    А ми нормално това гориво ти поръчват това ти произвеждат в основа защото такива коли се карат и се купуват от гробниците на европа
  • 11 Идиот икономист

    8 1 Отговор
    Първи извод, е че цялата логистика в търговията и производство, плюс куриерските услуги се придвижват 100% само на дизел, така че колкото и цената да расте потреблението няма да падне, НО ще оказва трайно влияние на цените на продуктите и услугите в страната, през зимата двигателите харчат повече по ред причини което води до повишаване на потреблението. От ИСП ни убеждават че "въпреки че ни е по-скъпо, ние сме по-богати" !
  • 12 Дизел маниак

    4 4 Отговор
    А така, само дизел, друго си е да ти смърди, трака и къди. Зелените да го....
  • 13 Другата математика

    4 1 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Имаш съществен пропуск:
    Около 20% от цената на горивата са, забележи: за "Фонд инфраструктура" т.е. пътища - тях търся.
    За останалото си прав, но това е когато има НОРМАЛНА ДЪРЖАВА, а тука.....???
    Пропускаш, "комисионните" на партии и отделни лица, и от около година О, крайна....

    Коментиран от #14

  • 14 Гост

    5 1 Отговор

    До коментар #13 от "Другата математика":

    Вземи си погледни касовата бележка от бензиностанцията. Няма и никога не е имало 20% за Фонд инфраструктура.

    Коментиран от #15

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Емо

    0 0 Отговор
    С някои условности е вярно, че дизела се продава в 4-5 пъти в по-голямо количество от бензина, например Лукойл Илиенци в София продава около 100 000 л. бензин на ден, и 500-600 000 л. дизел, а понякога и повече, а има и още други две бази в София - на ОМВ и в Нови Искър. Следва да се уточни, че от Лукойл зареждат и 20-30 цистерни от Македония. А от София цистерни ходят до Благоевград заради 2-3 ст. на литър по-ниска цена. Цялата икономика и търговията вървят с нафта, това е обяснението. Горивата не са качаствени, в Бг не се произвежда 100 октанов бензин, а този, който се продава поне от Лукой не отговаря на изискванията на по-новите двигатели с директно впръскване от типа FSI и TFSI, затова те се повреждат доста бързо в България. Изводът - ами карайте по-стари коли, особено ако са бензинови. Що се отнася до дизела, веднъж в ОМВ в София заредих гориво, което миришеше на терпентин и още си пазя едно шиенце от него, ако някой се заинтересува мога да го предоставя за анализ. Следил съм и експериментите на някои автомобилни форуми за сравняване на качеството на нафтата след като се постави в хладилна камера на минус 20 градуса, и резултите не са много добри.
  • 17 Запознат

    2 0 Отговор
    Държавата печели от горивата по 4милиарда на година само от вътрешния пазар, без износа на петролните продукти. По време на скапания комунизъм нямаше АКЦИЗ и ДДС и рафинерията беше държавна. Точка. Изводите са за читателите.

    Коментиран от #18

  • 18 уйко калеко

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Запознат":

    Не си много запознат.Всяка държава държи монопол в търговията с тютюн,алкохол и горива.ВЪРХУ ТЕЗИ ПРОДУКТИ СЕ НАЧИСЛЯВАТ АКЗИЗИ ,ТАКСИ И ДР КОГАТО ЗА ВЪТРЕШНИЯ ПАЗАР..ВЪРХУ ИЗНОСА ИМ НЕ СЕ НАЧИСЛЯВАТ .НАПРИМЕР ЦЕНАТА НА 1Л БЕНЗИН ЗАПОЧВА СЪС ЗАВОДСКАТА И ВЪРХУ НЕЯ СЕ НАЧИСЛЯВАТ АКЦИЗ,ЕКОТАКСА ДДС МИТА И Т.Н,ПОСЛЕДНА ОСТАВА НАДЦЕНКАТА НА ТЪРГОВЕЦА ДОКАТО СЕ СТИГНЕ КРАЙНАТА ЦЕНА.АКО ЦЕНТА НА 1Л.ГОРИВО Е 2,5 ЛВ ОКОЛО 70-80 СТ.ОТИВАТ В ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ.
  • 19 Русенец

    0 0 Отговор
    228 млн литра дизел на месец са по-малко от 8 кубика на ден. За сравнение, само двете хиляди ТИРа, преминаващи днес през ГКПП Дунав мост, са изгорили всеки по 150-200 л, докато са прекосявали България, или общо между 300-400 куб нафта САМО ЗА ДЕН. Къде са 8 кубика от коли, къде са 400 от камиони? Разбрахте ли, кои двигатели трябва да смените с електрически?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове