21 Август, 2024 12:36 3 090 15

ИПБ: Група депутати се готвят да изнасилват за пореден път Закона за движение по пътищата

  • ипб-
  • закон-
  • движение-
  • пътища

Целта им е да си създадат поредната дъвка през избирателите си, че ги е грижа за пътната безопасност. В Народното събрание са внесени повече от 10 законопроекта за изменение на ЗДП

ИПБ: Група депутати се готвят да изнасилват за пореден път Закона за движение по пътищата - 1

Група депутати се готвят да изнасилват за пореден път Закона за движение по пътищата. Целта им е да си създадат поредната дъвка през избирателите си, че ги е грижа за пътната безопасност. В Народното събрание са внесени повече от 10 законопроекта за изменение на ЗДП. Това се казва в официално обръщение на Института за пътна безопасност (ИПБ).

Всички предложени промени са поредните кръпки на парче и в годината на местните избори са поредния инструмент за евтин политически ПР, който показва само едно – безсилие и некомпетентност !

Затова считаме, че настоящите Законопроекти не трябва да бъде приемани в този им вид, а всички институции да си подадат ръка и заедно с неправителствения сектор да впрегнат усилия в изработването на изцяло нов Закон за движението по пътищата, който да отговаря по адекватен начин на действителността !

1. Всички законопроекти се припокриват в не малка част с вече представени такива в предишното Народно събрание.

2. Законопроектите внесени от МС и Групата народни представители: Божидар Пламенов Божанов, Мартин Димитров Димитров, Димитър Георгиев Найденов, Йордан Ивов Терзийски, Стела Димитрова Николова, Вяра Методиева Тодева, Александър Димитров Симидчиев, Надежда Георгиева Йорданова, Васил Стефанов Стефанов, Венко Николов Сабрутев, в една част се припокриват и създават предпоставка за допускане на непълно/неясно законодателства.

3. Създава се икономическа изгода за общините да издават електронни фишове и да събират глоби. По своята същност контролната дейност не бива и не е правилно да води до приходи за бюджета на съответния контролен орган, тъй като е предпоставка за конфликт на интереси и генериране на корупционен натиск, за разлика от издаваните от МВР ЕФ и НП, приходите от които се предоставят на Фонда за безопасност на движението по пътищата. Предлаганите промени предвиждат 70% от глобите да се предоставят на бюджета на съответната община. Този текст ще доведе до два проблема. Първо, парите от глоби ще са безотчетни, т.е. няма да се събират целево, ще се разходват наравно с всички постъпления и ще са на едно ниво с приходите от данъците, като значимост. Второ, не става ясно как точно ще си плаща задължението нарушителя по една сметка или две отделни. По-вероятно е да се реализира втората възможност, която може да доведе до объркване, тъй като общините са 265 и всяка има собствена сметка. Какво ще стане в случай, че общината смени обслужващата си банка след връчване на ЕФ, не е ясно.

4. Вместо да се въведе връчване чрез електронно известяване и предоставяне на цялата преписка през Системата за сигурно електронно връчване, се залага на доказано неефективния подход за връчване на място и на „късмет“.

5. Никъде в законопроекта не се споменава, а и в общественото пространство не е споделяна идеята общините да предоставят своите АТСС на Пътна полиция, която да ги ползва. Повече от 10 години, МВР с ограничения си брой АТСС не успява организира на централно ниво, своята дейност по контрол, какво ще стане когато 265 общини с различно ниво на административен капацитет започнат да генерират ЕФ ?

6. Приложена предварителна оценка на въздействието е невярна по отношение на Анализа на разходи и ползи и Административната тежест и структурни промени.

Контролът за спазване, на който и да е закон не следва е ПРИВИЛЕГИЯ на контролния орган, за да решава ДАЛИ и КОГА да контролира. Напротив, ако общините и техните служители ще участват в контрола на движението по пътищата, то те трябва да ясно определено и да е ПРАВОМОЩИЕ.

На следващо място, трудно би могло да се приеме, че допълнителните контролни правомощия няма да доведат до тежест върху работата на Общините. Това е така, защото у нас липсата на правилен подход, води до множеството установени нарушения от страна МВР, а това неминуемо води и до съдебни дела. Ако вземем територията на СДВР, която е рекордьор по не връчени ЕФ и НП – около 280 000, няма как логически да приемем тезата, че допълнителни над 500 000 преписки, не биха довели до тежест. Общините, които притежават изградени системи ще трябва да отделят средства за ежегодния метрологичен и технически контрол за тези АТСС се заплаща, което е по някаква причина е пропуснато от Вносителите на Законопроекта. Без анализ остава как ще се отрази на общините, които нямат налични АТСС или по-точно как така закупуването и изграждането на системите не води до тежест за бюджета?

На последно място се казва, че приходите от глоби, ще подпомогнат поддръжката и развитието на системите за контрол, което само по себе си логически не допуска постигане на целта за намаляване на нарушенията, тъй като именно приходите от тях издържат системата.

7. Предложението е предпоставка за създаване на втора ситуация „Пролеша“, защото давностните срокове за Електронните фишове остават непроменени, а според действащата нормативна уредба в резултат на Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г., абсолютната давност изтича след 4,5 години!!! Не е трудно да си представим, как една община с малък административен капацитет и голям брой установи нарушения в даден период, в сегашната ситуация може да ги издаде с огромно закъснение и по този начин да превърне всеки шофьор в „джигит“ и „системен нарушител“.

8. Вместо да се фокусират усилия върху създаване на по-комплексен подход върху системните нарушители и тяхното установяване, се предлагат текстове в закона, които би следвало да бъдат оставени както са и сега – в рамките на оперативната самостоятелност на всеки директор на ОДМВР. По-конкретно, става въпрос за предложението за водачи с пет и повече невръчени НП/ЕФ, да бъдат приоритетно търсени. Този текст е абсурден и показва липса на практически опит и тотално разбиране на материята от авторите му. Ако един водач има множество нарушения и притежава личен автомобил, това не е гаранция, че първо винаги е в него и второ, че той винаги е нарушителят.

9. Ако някой от вносителите, си беше направил труда да погледне ЗДвП в първоначалния му вид, в който е публикуван през 1999 г., щеше да разбере, че Законът няма нужда от промени. Трябва ни изцяло нов закон, тъй като материята в настоящия се е разпилял до такава степен в множество направления, че трудно може да се разбира от водачите с дългогодишен опит или дори университетски преподаватели, а какво остава за младите шофьори. Настоящата редакция на Закона, включва в себе си контрол върху участниците в движението по пътищата, лицата извършващи ГТП и психологически изследвания, както и провеждащите курсове за обучение. Освен контрол, са разписани правила и процедури за издаване на разрешителни за извършване на съответните дейности. В допълнение към разрешителните, са разписани и правила за типово одобрение на различните видове ППС, както и тези за обезопасителните системи за деца.

10. Миналогодишния брой на внесените проекти беше 8, за щастие не успяха да се реализират. Онези промени, които бяха обнародвани, чрез изменение и допълнение на Наказателните кодекс и създават проблеми, нуждаещи се от промени, доказват тезата ни, че ЗДвП е изчерпан в този му вид.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мдаа

    13 9 Отговор
    Това жената мъж ли го е казала?

    Коментиран от #9

  • 2 Закон 1

    35 5 Отговор
    На джендъpите трябва да се забрани да правят закони!

    Коментиран от #10

  • 3 Никога

    31 4 Отговор
    Повече гласове за тези убавци !

    Коментиран от #4

  • 4 Тиквун

    18 8 Отговор

    До коментар #3 от "Никога":

    Точно така, гласувайте за мен че чекмеджетата се изпразниха.
  • 5 гражданин

    25 1 Отговор
    А тези депутати представят ли си как милиони водачи ще поискат да ги изнасилват , как ще се чувстват!!
  • 6 Ван Дал

    17 1 Отговор
    Ей, тия пумияри големи тафта ще забъркат отново.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 браво

    8 0 Отговор
    сега преди сухоземен шенген 2028 година е добре да санкционират по европейски тираджиите . хем нашите контрабандери , хем чужденците джигити и шумахеровци .

    Коментиран от #11

  • 9 Депутат

    3 3 Отговор

    До коментар #1 от "Мдаа":

    Ще плащаш ! Къде ще ходиш?!
  • 10 Евроатлантик

    3 6 Отговор

    До коментар #2 от "Закон 1":

    От сега нататък само джендъри ще те управляват!
  • 11 Общински полицай!

    2 2 Отговор

    До коментар #8 от "браво":

    И на теб няма да ти се размине! Ще те санкционирам до дупка!
  • 12 Синя, зелена и тиквена зона

    12 0 Отговор
    Центърът за градска дебилност и пешеходните пътеки на шестлентови булеварди и магистрали са творение на законодателния гений на гербавите юристи и експерти май.
  • 13 гост

    4 0 Отговор
    Кога ще има орган който да наказва наказващите?Полицайте толкова се разхайтиха в София , че е трудно да се опише.То не са разговори по тел.в движение, то не е обратин завой в центъра на жълтитите павета на двойна непрекъсната ,спиране на абсолютно неподходящо място за почивка и кафенце.И най готиното е как си хвърлят фасовете през прозореца на служебния автомобил. Кой ще бди над тях да бъдат хората спазващи закона? Да не споменевам ония келемета от НСО които пускат светлинни сигнали в бус лентата по Цариградско шосе и после веднага ги гасят шушумигите.До когааа ....
  • 14 Лумпен

    2 0 Отговор
    Пак да гласуваме!
    За тези които ще ни глобяват!
    За тези които ще ни убиват безнаказано!
    За тези които ще ни грабят !
    За тези които искаме да обичаме отзад...!
  • 15 ха ха

    0 0 Отговор
    предложенията за закони не са към българските граждани , а към задкулисието , което пък ги издига в листите с вероятните избранници , затова се надпреварват да предлагат идиотии за закони
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове