14 Септември, 2024 14:08 3 227 48

Авиоинженер: Учебният самолетът прави боен завой с много малък радиус

  • д-р недислав веселинов-
  • авиокатастрофа

Когато не са големи ъглите на атака, самолетът си завива и си лети спокойно. Няма вибрации. При критичен ъгъл на атака, се усеща как трепери

„L-39 е лек учебно-тренировъчен самолет, изключително разпространен. Мисля, че над 30 държави в света имат от него. Това е самолет, който се е доказал с времето. Самият самолет има специфики. Той е проектиран преди около 50 години в Чехия, когато не е имало компютърни мощности, които да направяt по-съвършена аеродинамика. И естествено самолетът си носи тези белези и тези трудности“.

За това припомни пред бТВ д-р Недислав Веселинов. Той е преподавател в Техническия университет.

„Една от особеностите на самолета е, че той е неустойчив в по-големи ъгли на атака“, обясни той и допълни, че тогава може да се случи срив на потока.

„Ако се стигне тъй наречения критичен ъгъл на атака, се получава този срив на потока. Естествено конструкторите са предвидили това, когато са проектирали самолета, и са направили края на крилото с ъгъл, малко по-голям от този, който е в основата на крилото“, обясни авиоинженерът.

„По този начин, когато се доближим до критичен ъгъл на атака, потокът се срива първо в края на крилото. Сривът постепенно се движи към основата на крилото, преди да пропадне изцяло“, поясни още той.

По думите му започва и вибрация, която се предава към тялото на пилота.

„Въпросът е тези критични режими да не се достигат, защото самолетът се срива и сте в режим, в който трудно може да оказвате влияние върху него. Можете да го изкарате от такъв режим, но не и от ограничена височина“, посочи д-р Веселинов.

Той коментира любителска снимка, която е видял. Според него самолетът прави боен завой, който е с много малък радиус. Опитали са се да постигнат максималното от самолета. И това е една от вероятните причини – да са влезли в критичен режим на полет, струята да се е сринала и самолетът да се е сринал“, коментира експертът.

Д-р Недислав Веселинов използва терен, който се доближава до терена на авиобаза „Граф Игнатиево“.

В авиосимулацията самолетът е с начална скорост 450 км/час и 300 метра височина. Посоченото време е 12:00 часа.

„Когато не са големи ъглите на атака, самолетът си завива и си лети спокойно. Няма вибрации. При критичен ъгъл на атака, се усеща как трепери“, коментира д-в Веселинов.

„Резките движения, които се случват, реално не са мои движени. Те се получават заради нестабилност в струята. Машината става неконтролируема. В част от секунда на невнимание на пилота може да се стигне до критичен ъгъл на атака“, допълва той

Според авиоинженера пилотите са супергерои. А загиналите майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин вероятно са насочили машината към мястото, на което се е разбила, за да избегнат жертви извън летището.

Д-р Недислав Веселинов също смята, че възможните грешки са две – неочаквана техническа грешка или грешка в пилотирането. Какво се е случило – ще стане ясно от данните на черната кутия.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    35 5 Отговор
    Направиха обикновен лупинг на голяма височина и паднаха като камък право надолу.Имаше две просветвания опит за катапулта но явно не работи.Да питат чехите защо.

    Коментиран от #8, #10

  • 2 Дедо

    9 13 Отговор
    От записа в черната кутия се е чуло .....руки вверх
  • 3 БеГемот

    5 15 Отговор
    Некадърници!
  • 4 ????

    21 3 Отговор
    Слаб 2 и на двамата,що умишлено пропускат да коментират кви бяха двата мини взрива в предната част,преди да се разбие

    Коментиран от #48

  • 5 да де

    30 2 Отговор
    Каквото да се изговори и напише вече е късно жалко за момчетата.
  • 6 Българка

    19 6 Отговор
    Не вярвам опитни авиоинструктури, тренирали такъв полет многократно, да са допуснали грешка. Защо не се коментира възможна диверсия? На заснетите кадри, излъчени по телевизията, се вижда,че секунди преди падането самолета не се виждаше, а се виждаха две светещи кълбета.

    Коментиран от #17, #21, #22, #29

  • 7 Направиха

    21 1 Отговор
    лупинга, но нямаха достатъчно височина да изляазт от него, да хоризонтират самолета. Опитали са да катапултират, но явно пиропатроните не сработиха както трябва. Не можаха да изхвърлят стъклената част на кокпита. И това беше краят!!!
  • 8 Гост

    14 6 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Просветнал ти е тигана на теб!!! Катапултите се задействат при определена Минимална височина на машината!!! При 20 метра от земята, пълен абсурд да се задействат...
    И отделно, катапултите на тази машина са ръчни, тоест активацията на пиропатроните става чрез издърпване, няма електроника. Нищо не може да откаже...

    Коментиран от #18

  • 9 Селянина

    4 8 Отговор
    С колелото... Аз права по-хубав завой-към кръчмътъ.. ХЛЪЦ...
  • 10 Делян Пеевски

    3 8 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Катапулта не действа при вертикално положение на самолета.
  • 11 Радо

    6 3 Отговор
    Авиоинженери е по подръжката не са гресирали катапултите и затова са заяли според мен от ръждата.
  • 12 провинциалист

    4 7 Отговор
    "ъгъл на атака" - при тренировъчен полет???

    Коментиран от #36

  • 13 Кво да искаш?

    9 2 Отговор
    Поради умора на 38 годишния метал очакваните вибрации са подвели екипажа , а накрая и двата катапулта на сработват. Какво да искаш от самолет за скраб?
  • 14 Перо

    18 2 Отговор
    Ще се разтегне времето за разследване по измисляни причини, докато се забрави случая, после ще отчетат пилотска грешка с психологически проблем, довела до срив в управлението на самолета и инцидента ще се потули! Съдебната и досъдебна система е ясна!
  • 15 Делян Пеевски

    6 3 Отговор
    Щяло е да има повишения в чин по случай 20 години в НАТО. И военните са се престарали с ъглите и височината. Резултата е пълна излагация пред чужденците
  • 16 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    11 1 Отговор
    При тези параметри на Л-39....да се чуди човек ,защо им е???Всеки случай не е пилотска грешка,защото на тези ....ежедневно са тренирали и не е вярно ,че нямат летателни часове.тези самолети се познават от пилотите по-добре от колкото аз познавам"Машенка"!
  • 17 Перо

    13 1 Отговор

    До коментар #6 от "Българка":

    Не диверсия, а по-скоро некачествен ремонт или обслужване!
  • 18 Търновец

    6 2 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    Съвременните самолети имат предкрилка която подобрява аеродинамиката и мобилността - и Грипен и Еврофайтъра и Рафал. Имат и мощни компютри помагащи на пилота. Тоя L 39 не е такъв и е трябвало да не изпълняват сложни фигури, а аеродинамиката не само въпрос на пилота и самолета а има и местни потоци и въздушни течения - пилотите са правили такава рискована фигура но над различна местност. Също самолетът е и физически стар и трябвало е отдавна да ги продадат. Преди години пилотът на нов Пантер от морските сили предприе рискована фигура и удари витлото в кораба.
  • 19 Сандо

    5 4 Отговор
    Не разбрах в какво се състои супергеройството?Или и това е вероятно според писанието.Аз бих употребил други думи,но не е особено тактично да се изричат в този трагичен момент.

    Коментиран от #25

  • 20 Бог

    9 1 Отговор
    Да ги прости и двете момчета.Да почиват в мир.
  • 21 Сандо

    2 1 Отговор

    До коментар #6 от "Българка":

    И сигурно са две кълбовидни мълнии?Защо не си изчистите мозъците от глупостите с които всеки ден ви ги тъпчат телевизиите?
  • 22 Делян Пеевски

    3 1 Отговор

    До коментар #6 от "Българка":

    Записа е манипулиран
  • 23 Мисля

    3 0 Отговор
    Чехите са му сложили нова електроника преди месец обаче нещо не е сработило
  • 24 виновно

    7 3 Отговор
    е задволаното устройство
  • 25 Търновец

    5 2 Отговор

    До коментар #19 от "Сандо":

    Да помогна на този преподавател - теорията на трептенията обхваща около 4000 страници и има особен раздел "параметрични трептения и резонанс на Матьо - Бил" - по същество нелинейни трептения на механични системи - е случая самолет- които имат променливи маси и масови моменти на инерция около координатните оси, при нелинейните трептения има отрязъци от траекторията които са неустойчиви по Ляпунов и в дадена точка механичната система с прескачане преминава от един устойчив участък в друг. Както този "лектор" го описва самолетът е влязъл в резонанс по ъглова координата - ъгъл на атака. Жалко че съм безработен от години.

    Коментиран от #26, #27

  • 26 Безработен

    2 2 Отговор

    До коментар #25 от "Търновец":

    Ще си останеш.... Четох... Нищо не разбираш от варене на ракия и пържени яйца... Чети повече!

    Коментиран от #32

  • 27 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    3 5 Отговор

    До коментар #25 от "Търновец":

    Това са 1800часа.Това е летец с навици!Дори мъртво пиян той няма да допусне такава грешка.постоянно изкарват виновен не този,който е наистина виновен.в Елин Пелин какво стана и кой виновен....Баш експерта виновен....тук кой виновен....летеца!А,стига бе,война се води вие сте страна.взривиха ви какво ли не,палиха ви какво лине и няма виновен просиец!А тук гъмжи от просийци,повече са от плъхове на кораб със зърно!

    Коментиран от #28

  • 28 Сандо

    3 1 Отговор

    До коментар #27 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Я отивай на доктор да ти оправи зрението,че от дълбокото вече не виждаш нещата на повърхността.Просийци му се провидели на тоя
  • 29 Не бил

    1 1 Отговор

    До коментар #6 от "Българка":

    Вярвал

    Ей и най опитните правят
    Грешки .

    За разлика от другите
    При Пилотите е фатално.
  • 30 Критик на Кант

    3 0 Отговор
    В свободното време правя лупинги и свредели: Може някога да не е имало компютърно моделиране, но винаги е имало аеродинамични тунели. Може да се направи симулация и във вода, за което има съответните критерии и да се постигне добра аеродинамика. Очевидно при прекомерен ъгъл на атака, самолетът изпада в турбуленцията си и става неуправляем. При рязка маневра пилотът няма възможност да чака да усети вибрация. Самолетът е Бестселър с над 2500 продажби. Има и много катастрофи при а.)отказ на двигателя и в.)при авиодемонстрации. Жалко че не приемаха задочно. Деканът ми беше преподавател по динамика.
  • 31 Наистина

    2 0 Отговор
    Жалко за момчетата. Едно презавиване за секунда може да унищожи самолета!

    Коментиран от #37

  • 32 Търновец

    0 2 Отговор

    До коментар #26 от "Безработен":

    Нелинейната динамика е много математизирана и няма много хора да я разбират, учи се между 25 и 35 години, трябвало е пилотите първо да тренират с по малки ъгли на атака и постепенно да стигнат екстремум
  • 33 Име

    0 0 Отговор
    В случая е механика на флуидите.

    Коментиран от #38

  • 34 незнайко

    1 1 Отговор
    От клипа който пуснаха военните се вижда, че няма никакъв срив а просто ТЯГАТА СПИРА в най високата точка на лупинга и самолета пада като КРУША ! А защо не са се задействали катапултите никой не смее да каже !!! Друго което се вижда в клипа малко преди удара самолета извършва лека смяна на посоката всякаш да се удържи да не се разбие челно !!!
  • 35 Има

    0 0 Отговор
    Много причини: такава била фигурата, която пилотите изпълнявали, нямали необходимата скорост, увеличили прекомерно ъгъла на атака, точно тогава двигателят отказал.
  • 36 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #12 от "провинциалист":

    Стой си в прованса и не коментирай понятия от авиацията. ,,Ъгъл на атака" НЕ Е ВОЕНЕН ТЕРМИН, А АВИАЦИОНЕН .
  • 37 незнайко

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "Наистина":

    Някой ще ми обясни ли как самолета рязко може да презавие ? Той си започна спокойно лупинга и в най горната му точка абсолютно спря ! Това презавиване ли е или липса на тяга от двигателя ? Може да са изпаднали в безсъзнание от претоварването и тогава всичко си идва на място ! Остава въпроса какви са взривовете преди да се сграмоляса на земята ? Може би от катапултите ?
  • 38 Търновец

    0 1 Отговор

    До коментар #33 от "Име":

    Има и газодинамика, само че така както в описва оня горе са структурни механични трептения - машината се движи по линейна координата и прави рязък преход към криволинейно движение с променлива Кривина - за самолет с предкрилка и компютър както Грипен не е такъв проблем
  • 39 Страничен

    0 0 Отговор
    След лупинга двигатела нямаше тяга. То е очевидно. Авиона не можа да изравни по хоризонтала. Просто си падна. Защо няма тяга друг да каже. И като са видяли че няма тяга защо не скочиха? Друг да каже.
  • 40 На практика не са такива класни пилоти?

    1 0 Отговор
    Не познават много добре въьможностите на самолета,! Рискували са, което им коства всичко! Мир на Праха им!! Достойни Мъже!!
  • 41 Има Предполетен лист, за преглед на

    0 1 Отговор
    Машината от всички Специалности! ОТК и Инжинер на Старта! Ималиго тоя лист с подписите на листа?? Пожатна система и Катапултите, се проверяват със тест за изправност на Пиропатроните!! Няма коментари! Едновреме тези самолети се ремонтираха в Завод Мургаш, на ВраждебнаТогава бяха и L-29 Имаше ред и дисциплина! Сега там се товари за Украйна!
  • 42 А.Х.

    0 0 Отговор
    В този случай има някаква много странна
    работа.Първо,ВС увисна,когато стигна връхна точка на фигурата.Второ,никаква реакция от пилотите.Абсолютно никаква.В никоя плоскост.Никакво напрежение или движение върху елероните.Озобщо никакъв опит за някакво въздействие върху ВС.Обяснението е само едно.Командира на ВС е получил здравословен проблем,а този,който му е Спаркс докато се усети и е било вече късно.Всички знаем,че пилотите в задната кабина са подобие на чувал с картофи.Вози се и не пипай нищо.
  • 43 До 41 Пожарна

    0 0 Отговор
    Пожарна система
  • 44 Факт

    0 0 Отговор
    Пилотът ви каза как се завива. Дърпаш оста! Наляво, надясно, към теб, към носа!
  • 45 елитни ма на хартия кат ф16

    0 1 Отговор
    Искали да копира руските пилоти и натовците паднали.Ух били най-добрите ни пилоти.
  • 46 ЗАЩО БЕ , ПРЕДАТЕЛИ , МРЪСНИЦИ ?

    1 0 Отговор
    ,,А военните накараха всички оператори и фотографи да изтрият видеата и кадрите на катастрофата, които са заснели."
  • 47 ЕТО ЗАЩО ,

    0 0 Отговор
    ЕТО ЗАЩО НИКАКВИ САМОЛЕТИ НЕ СА НИ НУЖНИ , НИТО ПИЛОТИ НИТО ТАНКИСТИ И ТЕМПОДОБНИ КЪРЛЕЖИ !
  • 48 Госта..

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "????":

    Той № 1 го е написал.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове