Влиза в сила забраната за стари коли в центъра на София

1 Декември, 2024 07:21 2 386 55

  • автомобили-
  • софия-
  • ограничение-
  • екология

Целта е да се подобри чистотата на въздуха. Ограничението ще важи до 28 февруари 2025 г.

Влиза в сила забраната за стари коли в центъра на София - 1
Снимка: Столична община

Нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в София влиза в сила от днес с разширен обхват, който налага ограничаване на движението на моторни превозни средства от първа и от втора екогрупа, предаде dariknews.bg.

Забраната за влизане в центъра на столицата има за цел да подобри чистотата на въздуха и ще важи в периода на зимните месеци – от 1 декември 2024 г. до 28 февруари 2025 г. – и е приета с решение на Столичния общински съвет в края на 2022 г.

Зоната с ограничения, т. нар. „малък ринг“, обхваща територията между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий“, „Ген. Скобелев“, „Сливница“ и ул. “Опълченска”. Граничните булеварди не са част от самата зона и преминаването по тях на всички превозни средства е позволено без ограничение, а указателни табели ще помагат на шофьорите да се ориентират в движение.

Забраната няма да важи за автомобили, чиито собственици са с постоянен адрес в зоната или са лица с увреждания, които притежават карта за преференциално паркиране, издадена от Столична община или от друга община в България.

За да контролира спазването на ограниченията, Столичната община разчита на камери, разположени на външните точки на Малкия ринг, и специализиран софтуер, който автоматично ще извършва проверка в съответните бази данни, за да се установи екологичната група и собствеността на всеки автомобил. Нарушенията ще се налагат съгласно чл. 41а и чл. 41б от Закона за чистота на атмосферния въздух, като актовете ще се издават от Столичния инспекторат, а глобите започват от 50 лева за физически лица или имуществена санкция в размер от 200 лв.

В София има изградени пет буферни паркинга на спирки на метрото, където може да се използва услугата „паркирай и пътувай“, която спестява време и неудобства на жителите и на гостите на София. Паркингите са при метростанциите „Джеймс Баучер“, „Цариградско шосе“, „Васил Левски“ и два при метростанция „Бели Дунав“.

Действията на Столичната община целят да се подобри качеството на атмосферния въздух в София, като част от мисията “София без емисии”, и са в изпълнение на “Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община“, приета от Столичния общински съвет в края на 2022 г.

Зоните с ниски емисии са една от най-ефективните мерки, които градовете могат да предприемат за подобряване на качеството на въздуха. В резултат на въвеждането им намаляват емисиите на фини прахови частици (ФПЧ2,5, ФПЧ10), азотен диоксид (NO2) и (индиректно) на озон (О3). Именно това са трите основни замърсители на въздуха, които предизвикват здравословни проблеми в цял свят. Нискоемисионната зона в София е една от близо 400 в Европа, като до 2025 г. се очаква броят ми да надмине 500.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 35 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 мда

    56 6 Отговор
    целта е бавно да откажат хората от колите.

    Коментиран от #6

  • 3 Пешо

    48 8 Отговор
    Лицемерна мярка....
    След време ще бъде като елизиум..
  • 4 Анонимен

    68 6 Отговор
    Дискриминация.
  • 5 Даааа

    81 1 Отговор
    И като духне вятъра от мааалата, да ви имам акълите!
  • 6 Не е това целта

    64 3 Отговор

    До коментар #2 от "мда":

    От колите падат много пари, целта е да има спънки и дрране на хората

    Коментиран от #28

  • 7 007 /агент/

    59 1 Отговор
    От едната страна на малкият ринг въздуха ще е чист, а от другата - мръсен, защото вятъра не може да ги меша от горе !

    Коментиран от #13

  • 8 Агент ТерзиеF

    42 1 Отговор
    От Околовръстното на вътре - никакви коли ! Само пешком и конски впрягове !
  • 9 Център за градска дебилност

    68 2 Отговор
    Автомобилите, преминали ГТП, могат да се движат навсякъде по пътищата, отворени за обществено ползване. Някой се опитва да си измисли нови правила за движение и нови хранилки с такси и глоби.

    Коментиран от #43

  • 10 Дякон Унуфрий Араллампиев

    55 4 Отговор
    Две неща няма да простя на демокрацията Двойните стандарти и Джендрализацията Другото е поправимо И те така те

    Коментиран от #33

  • 11 Иван

    19 2 Отговор
    Забраната не работи.
  • 12 Бай Ганьо

    45 3 Отговор
    Какво означава стара кола ?
    Аз съм виждал 2-3 годишна да дими , като комина на Кремиковци от времето на соца
  • 13 АААА ТЕ ША ГЛОБЯТ И ВЯТЪРА

    38 1 Отговор

    До коментар #7 от "007 /агент/":

    ДЕТО НЕ ДУХА В ПРАВИЛНАТА ПОСОКА....
  • 14 Петър

    12 3 Отговор
    Павлов обаче поясни, че администрацията все още не е наясно дали ще е в състояние да връчва санкциите на провинилите се. Както "Сега" писа, глобите за физически лица, влезли в нарушение в НЕЗ, са от 50 до 200 лв., а за юридически - от 1 000 до 2 000 лв. "По действащата в момента общинска наредба връчването на тези глоби е изключително трудно. Проблемът е, че за подобно нарушение администрацията не може да глобява с фиш, а с акт, като съответният човек трябва да дойде да си го вземе. Това усложнява процеса, тъй като м.г. на ден нарушителите бяха около 800, а голяма част от тях бяха с автомобили с номера извън София. Затова се надявам Столичният общински съвет да разгледа максимално бързо наредбата, която е приел, и да я промени в правилната посока. Решението е политическо и се надявам то да бъде взето", коментира Павлов.  

    Коментиран от #42

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Симеонов

    27 0 Отговор
    а къде да паркират хората , които живеят по пътя на метрото? Елате вижте какво става в Люлин 10 около спирка "Западен парк" понеделник до петък денем. Къде е буферния паркинг на кмета? Навсякъде коли, всеки спрял , където намерил и хоп към метрото . А някои си оставят колите по цяла седмица , докато са някъде в чужбина , няма да плащат на паркинга на летището я!
  • 17 Петър

    23 1 Отговор
    Към момента, ако някой нарушител в София е с адресна регистрация и ДКН на автомобила от Шумен(примерно) глобата няма как да му бъде връчена.
  • 18 Иван

    8 1 Отговор
    От неделя над милион коли нямат право да влизат в центъра на София
    От 1 декември 2024 г. за втора поредна година в центъра на София започва да важи нискоемисионна зона. Миналата година забраната беше само за коли от първа еко категория, а тази година вече са обхванати и колите от втора. Това значи около 1 млн. коли в страната и 140 хиляди в столицата, които няма да имат право да влизат в центъра на столицата до края на февруари 2025 г. Изключение се прави за живеещи в района. И докато през сезон 2023-24 общината не наложи нито една глоба, сега се заканва да глобява с между 50 и 200 лв. (между 1000 и 2000 лв. за фирми) за всяко влизане в карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Сливница” и ул. “Опълченска”. Не е съвсем ясно как ще става глобяването, защото актът трябва да се връчва лично – т. е. общината ще трябва да мобилизира стотици служители на входовете и изходите от зоната, а това не звучи особено реалистично.
    Миналата година бяха засичани по 800-1000 нарушения на ден, повечето с регистрации от други градове. За да им връчи актовете, Столичната община трябва да поиска съдействие от кметовете на общините, в които колите са регистрирани. Това е сериозна предпоставка за втора поредна година глобени да няма.
  • 19 Добре де

    13 1 Отговор
    От толкова приказки не разбрах кои коли се водят стари и коя еко група няма да влиза в центъра .Просто ганюв ,не завършилия старшина.

    Коментиран от #26

  • 20 правиш се на екологичен

    35 1 Отговор
    в центъра, а в гетото кафявите горят гуми 24/7.Евала кмете!
  • 21 СОХИ

    27 2 Отговор
    Въздуха е в непрекъсната турболенция - така че тази мярка е само за измъчване на хората и за дране на порпонето. Замърсен въздух в София може да дойде и от Сърбия и от Македония е и тогава кво прайм? - ще лаеме като некоя пали нищо повече.

    Коментиран от #22, #23, #24

  • 22 Мъдев

    2 8 Отговор

    До коментар #21 от "СОХИ":

    Учи граматика пейзан
  • 23 Град Козлодуй

    2 7 Отговор

    До коментар #21 от "СОХИ":

    Господине много си зле
  • 24 Последния Софиянец

    1 8 Отговор

    До коментар #21 от "СОХИ":

    Няма да не тровиш с дръгел пролетарий

    Коментиран от #32

  • 25 ТИР

    28 1 Отговор
    Общинарите няма да могат да прикрият пушеците от гетата през отоплителния сезон ,но защо пък да не се възползват и наложат глоби на водачи които са с по нисък жизнен статус,,,,

    Коментиран от #27

  • 26 Град Козлодуй

    1 4 Отговор

    До коментар #19 от "Добре де":

    Защото си неграмотен
  • 27 Шано

    0 2 Отговор

    До коментар #25 от "ТИР":

    Учи да станеш висок
  • 28 Санитаро

    5 1 Отговор

    До коментар #6 от "Не е това целта":

    Целта е да се върнеш на село
  • 29 Това е за да може правежите

    15 0 Отговор
    каращи коли по 300 бона с крадени пари от народа да си карат спокойно у центъро!
    Демяк те ще ходят където си поискат а вие ще си стоите в гетата и центъра ще го гледате само по новините.От лятото влиза и нов закон.Забранява се движението в центъра на София на овчи глави с джапанки и черна тениска!
  • 30 Пенсионер

    17 0 Отговор
    А стари хора ще пускат ли в центъра на София?
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 МИЖ

    4 0 Отговор

    До коментар #24 от "Последния Софиянец":

    Дишай си " чистию" въздух тогава у центъра на Софето още поне 100 години.
  • 33 айде тогава да те видим

    5 0 Отговор

    До коментар #10 от "Дякон Унуфрий Араллампиев":

    кака ще поправиш икономиката? стотици заводи за какво ли не производство кака се възтановяват?селските стопанства по може да стане но особенно металургията и тежката промишленост неможеш да я върнеш а това беше много силно перо

    Коментиран от #34

  • 34 Дякон Унуфрий Араллампиев

    4 1 Отговор

    До коментар #33 от "айде тогава да те видим":

    За две години Китай ще ни направи и заводи и пътища и икономика И те така те
  • 35 НАБЛЮДАТЕЛ

    13 0 Отговор
    Той българина не му стига акъла, че да караш нова кола било по добре от това да караш стара. Ама като си нахрани семейството и си плати ДАНЪЦИТЕ решава да пропусне тая глезотия. Сега чакайте и нови цифри по застраховките. Иначе мутробизнеса може да му се наложи да пропусне някоя далавера и парти с чалгарки
  • 36 баба Цонка

    10 0 Отговор
    какво ли няма да измислят за пари , Американските алчни империалисти и Фашисти , скоро ще плащаме и такса Въздух
  • 37 Долна лъжа

    13 0 Отговор
    Щях да повярвам, че тия мерки са искрени, ако отчитаха факта, че колите на газ вредни емисии не отделят. Обаче това всеки път удобно се пропуска
  • 38 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    10 0 Отговор
    Дискриминация по време на демокрация. Бедните да не пречат на богатите.

    Коментиран от #44

  • 39 Вражалец

    5 0 Отговор
    Голяма глупост,измислена по времето на даскалицата- кмет,но въведена сега. Да не забравяме крилатата фраза на Цвета Караянчева" Като не ти изнася,ходи пеш"! Аман от еколози и загрижени " експерти". Всяко чудо за три дена,най - голямото за пет"!
  • 40 Тома

    7 0 Отговор
    А на циганите забраниха ли да горят парцали и наклони в печките
  • 41 Подкрепям

    2 3 Отговор
    Живея в центъра и това е супер новина за мен. Дано прилагат глобите строго. А тези пейзанти с димящите таралясници не мога да ги разбера за какво реват: хем плюят по София постоянно, хем настояват да се движат по центъра с барутниците си...
  • 42 Гошо

    0 4 Отговор

    До коментар #14 от "Петър":

    Пълни глупости. Администрацията може да глобява с неприсъствен фиш, който по електронен път си стига до нарушителят, където и да се намира в БГ, и се заплаща доброволно или към местните данъци. Не я мислете вие общината, как щяла да си събере парите.

    Коментиран от #51

  • 43 Опорка

    1 1 Отговор

    До коментар #9 от "Център за градска дебилност":

    И аз си мисля същото. Както често се случва в това цирково подобие на държавица, ще почнат да валят дела, които общината ще загуби и след като плати милиони обезщетения и още много милиони за да осигури бюрократичния апарат, следящ за тая глупост, забраната ще бъде отменента.
  • 44 Опорка

    3 3 Отговор

    До коментар #38 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":

    Това е крайната цел на "елита", да стане като комунизма, на кола да се возят само избрани. Но, в крайна сметка, гласували сте си за тях, значи ви харесва.

    Коментиран от #46

  • 45 СОФИЯНЕЦ

    3 1 Отговор
    Да се забрани на цървулите от центъра да излизат с прашките си извън центъра. А в Гърция да ходят с влака, а до централна гара с трамвая.
  • 46 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    6 2 Отговор

    До коментар #44 от "Опорка":

    Вече искам да стане като в комунизма. Да няма частни ВЕЦове, да няма фалшиви тестове за наркотици, да няма Е-та в храните, да няма сирене от палмово масло!

    Коментиран от #47, #55

  • 47 Опорка

    1 0 Отговор

    До коментар #46 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":

    Темата е за автомобили.
  • 48 1111

    5 1 Отговор
    А, някой забелязва ли самолетите, прелитащи над малкия ринг или те са с еко гориво, но за сметка на това пък тонове се излива във въздуха???
  • 49 ЧОЧО

    3 1 Отговор
    Като внасяме бракуваните коли на Европа така ще е.Завиждаме на Украинците,че карат хубави коли но там има закон над петгодишна кола неможе да се вкара в страната.А при нас двадесетгодишна нов внос.
  • 50 Офльоф

    3 2 Отговор
    Който не е богат ще ходи пеш, с кънки, скейтборд, детски тротинетки...
  • 51 Петър

    1 0 Отговор

    До коментар #42 от "Гошо":

    Вие не вниквате в написаното от мен. Ако нарушителят е с адресна регистрация и ДКН на автомобила от Шумен, как община София ще принуди кмета на град Шумен да изиска парите за глобата от жителят на град Шумен? Имал съм подобен случай в Бургас и от община Бургас отказаха да ми напишат акт защото нямало как да си вземат парите и кмета на град Перник където ми е адресната регистрация изобщо не го интересувало да събира пари от глоби от град Бургас и да им ги праща тези пари.
  • 52 Пешо

    2 1 Отговор
    Да се спре и въздушния трафик през центъра. Или самолетите не замърсяват?
  • 53 Мухааа !

    2 0 Отговор
    Какво ще се случи,и къде ще ни набутат, максимум след 10 години,онези- лобистките " зелени" в ЕК и ЕП.Не го ли усещаме? Ще премахнат всички автомобили с ДВГ.Разбира се,за много заможните,свръх богатите няма да е валидно.Те винаги ще управляват скъпи( а тогава още по скъпи) автомобили,който винаги ще отговарят на стандарта.Хелектората- на електрички,от нисък клас,а " по заможните" на хибрид.Ще ни приземят,със модела " електричка под наем," , Неслучайно са въвели тези категории от години.Тестват го със тротинетките.Автомобил със ДВГ,ще бъде абсолютно недостъпен ,не само за масата от населението,но дори за средната класа."Принцип на тротинетката" - това ви очаква.Защото електричките в определен момент,ще струват евтино,но подмяна на батерията- непосилен разход.Ще клекнете,няма мърдане! Ще ни ударят през кесията! Задайте си въпроса: Китай,РФ,Щатите,Индия,защо изобщо не се съобразяват ,с този" зелен тероризъм - диктатура"
  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 Хлъц

    1 0 Отговор

    До коментар #46 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":

    Нали си чул онзи виц- за монахинята: Късно е чадо! Мандалото хлопна! Ние - народа, сами ,по наше решение,заложихме общата си социалната сигурност, срещу миража- всичко заможно и богато! Пробиха ни много лесно! Знаеха,че нямаме елементарна представа,как функционира Капитала.А е толкова лесно обяснимо; Капитализъм е производно от Капитал.Няма как всички,цялото население да притежава Капитал.Няма такава държава,и такъв строй на планетата.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове