Караджов "хвана" влака от Мездра до София

2 Юни, 2025 14:51 2 014 20

  • гроздан караджов-
  • своге-
  • влак-
  • софия

Това няма да е последното ми пътуване с влак. Следващото ще е с крайградски пътнически влак

Почти няма ден, в който приятели и непознати да не ме засипят с жалби и критики за БДЖ. И в това няма нищо странно. Пътуването с влак може да е бързо, евтино, удобно и екологично. Може! Но не и в България. Все още.

Това написа на личната си страница във Фейсбук министърът на транспорта Гроздан Караджов. Ето какво още сподели той:

"Проблемите са ясни и дългогодишни. Те се видяха и при пътуването ми от Мездра до София с бързия влак, тръгващ от Варна. Впечатленията ми са смесени - има положителни неща, има изнервящи, има и вбесяващи. Добра новина е, че влакът беше пълен и повечето от пътниците, с които говорих, предпочитат този вид пътуване. Добре е, че нямаше правостоящи.

Проблемът бе, че единият вагон, явно закачен в последния момент заради големия интерес, е от най-старите, с купета. Тези вагони отдавна трябваше или да са бракувани, или поне модернизирани, но уви, заради недостига на подвижен състав, все още се ползват.

Добра новина е, че останалите вагони бяха от “новите” - купени втора ръка от “Дойче бан”, които макар и 22-годишни, са все още в сравнително добро състояние - прилични седалки, тоалетни, тонирани стъкла и т.н.

Проблемът е, че само в един от тези четири вагона имаше нормално работещ климатик. В два от вагоните имаше някаква имитация на охлаждане, а в предпоследния си беше душегубка.

Затова пък чистотата на пода беше константна – под всякаква критика от първия до последния вагон. И цялата справедлива критика от страна на пътуващите се изсипва несправедливо върху влаковата бригада, които в случая нямат никаква вина, но са единствените с пряк контакт с недоволните.

Добра новина е, че влакът пристигна почти навреме – само с 9 минути закъснение, за което си има логично обяснение – на един от участъците се извършва ремонт и за преминаването на червен светофар е нужно спиране и получаване на специален документ. Компромиси с това изискване вече не се правят и това беше потвърдено с моя заповед след челния сблъсък на два влака ден преди да стъпя в длъжност. Сигурността на пътуващите винаги е приоритет!

Проблемът е, че 7 часа и половина за път от Варна до София е все още твърде много и времето трудно може да се съкрати съществено.

Проблем е, че във влака WiFi няма (никъде в БДЖ няма), нито бистро или вагон-ресторант, което е абсурдно в наше време.

Добра новина е, че проблем с купуването на билети няма – и онлайн, и от автомати по гарите, и на български, и на английски. Купих си билет лесно и удобно както онлайн, така и от автомат. И че мобилната версия на сайта на БДЖ работи перфектно, като показва къде се намира влакът и колко е закъснението, ако има такова.

Проблем е, че ако си изпуснете влака по вина на БДЖ, ще трябва специално да минете през касите на гарата, за да ви презаверят билета. Иначе рискувате да бъдете глобени.

Проблем е и трагичното състояние на гарите. Гара Мездра е ключова гара, но там дори няма тоалетна за пътниците. Или по-скоро има нещо с такъв надпис, което, слава Богу, е заключено, предвид вида му. Гара София-север е в долу-горе същото състояние.

Затова още днес съм наредил няколко неща:

1. Всички влакове да се приведат в адекватно за пътуване състояние – подовете да бъдат почистени, прозорците измити, всякакви петна – премахнати. За това има пари, има и хора, които получават заплати, за да се грижат за чистотата.

2. Във всеки влак за дълги разстояния да има служител на БДЖ, който да е отговорен за състоянието на вагоните преди потегляне на композицията. Поне един час преди тръгване на влака трябва да се осигури безупречна чистота, работата на климатиците, течен сапун в тоалетните, хартия и др.

3. Да има стюард, който да отговаря за чистотата по време на пътуването и да следи интериорът да не се цапа, драска или поврежда. В БДЖ работят достатъчно хора, за да може да се отдели персонал за това.

4. Към всеки бърз влак за дълги разстояния да има бистро. В момента БДЖ разполага с 10 такива вагона, които са достатъчни за покриване на тези линии.

5. Всички климатици във влаковете с вагони, снабдени с такива, трябва да работят нормално. Още повече, че на този тип вагони прозорците не се отварят. Факт е, че има и още един проблем - новозакупените стари вагони се нуждаят от модификация, за да работят у нас. Но е факт и че климатиците често не работят просто защото не са заредени с фреон.

6. Както направихме с обхода на линията София-Бургас, и по линията София-Варна ще бъдат идентифицирани участъци, където скоростта на влака е излишно намалена, за да можем да съкратим времето за пътуване. Радвам се, че с машинистите от влака, които от години пътуват по тези линии, имаме консенсус къде какво може да се направи.

7. НКЖИ трябва да ми даде до края на седмицата списък с гарите, на които не е правен ремонт последните 20 години, за да се види къде, какво и кога може да се направи, за да се подобри положението. Тук бързи резултати не можем да очакваме, заради липсващо финансиране, но все някога трябва да се почне.

Знам, че мнозина ще ме обвинят в популизъм и ще има множество саркастични забележки тип „министър открива влака“.

Но също така знам как всеки ден слушам оправдания как нищо не може да се направи сега и веднага, как трябват огромни инвестиции, как то си е така по принцип и пътниците едва ли не са се примирили с кошмарните пътувания.

Факт е, че част от аргументите са основателни – в БДЖ наистина не се е инвестирало десетилетия наред и подмяната на влаковете ще отнеме време.

Но е и факт, че има проблеми, които могат да се отстранят бързо, без особени усилия и за тях има пари. И колкото и да са дребни, ще подобрят значително комфорта на пътуващите.

За мен от голямо значение е и прекия контакт с жп служителите, които са първа линия – машинисти, кондуктори и др.

Това няма да е последното ми пътуване с влак. Следващото ще е с крайградски пътнически влак. Там положението е още по-трагично, но също ще се действа бързо и в рамките на максимално възможното. Защото с вайкане и сарказъм положението няма да се оправи.

А, накрая най-важното! Поднасям искрените си извинения към всички пътници на БДЖ за условията, в които пътуват в българските влакове! Извинения и към редовите железничари, които въпреки, че съвестно изпълняват задълженията си, понасят основателните критики на пътуващите!".


Поставете оценка:
Оценка 4 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Боруна Лом

    10 3 Отговор
    А ДАЛИ Е БУТАЛ ВЛАКА?
  • 2 тея хубавци

    3 6 Отговор
    в стар автобус ли са
    а плямпат за вагони

    Коментиран от #4

  • 3 Гост

    3 6 Отговор
    Това е автобус, моля.
  • 4 мирише на яко рециклиран стар автобус

    4 4 Отговор

    До коментар #2 от "тея хубавци":

    общ поръчка на цена на нов вагон последен модел
  • 5 министърчето вместо да замазва бакиите

    7 1 Отговор
    да почва да уволнява отговорните
    и винаги ще се намерят кадърни служители за заплатките
    на предишните търтеи
  • 6 А ПЛАТИ ЛИ СИ

    3 0 Отговор
    БИЛЕТО. НАРОДА БЪЛГАРИТЕ СА РАБОТЛИВИ И ЗА ТОВА БЪЛГАРИЯ ЩЕ БЪДЕ В ПРОГРЕС КАЗАЛА Е БАБА ВАНГА, НО КАК БАБО ВАННГА ТО МНОГО КРАДЪТ МУШИКИТЕ. НЕ СЕ МОЛЕТЕ НА АМЕРИКА НИЕ СМЕ ПО УМНИ. ДА ТАКА Е. НО ЛОШОТО Е ЧЕ ВЪВ ВЛАСТА ВСЕ СЕ НАМЕСТВАТ КРАДЛИВИТЕ И МУШИКИТЕ.
  • 7 долу ес

    9 1 Отговор
    Кьолн Карлсруе 308 км 2.05 часа....... а ние 35 г под вещото ръководство на атлантиците сме на 5 часа за 400 км, точно толкова колкото беше и 1985 влака Слънчев бряг 1971 г Бургас 6.15 София 12.05.... ДОБРЕ ЧЕ ПОСТРОИХА 6 РЕАКТОРА, без фондове и заеми.... да си знаят родените след 1990....
  • 8 Морален Стожер

    1 7 Отговор
    Ристем Ботоглу е бил миpизлив брадясал терорист. Заслужено гpъмнат и оставен да бъде опоскан от чepвеи, мършоядни насекоми, чакали и лешояди!
  • 9 НЕЛИ ВАСИЛЕВА

    9 1 Отговор
    НАПРАВЕТЕ ДВА ВИСОКОСКОРОСТНИ ВЛАКА ГОВОРЯ С НАД 200 КМ В ЧАС КАТО В СЪРБИЯ В МАРОКО ИМАТ 340 КМ ВЛАК ВИДИН-ВАРНА И ВИДИН БУРГАС И ВЪЗТАНОВЕТЕ БДЖ ТРАНСПОРТА ТИЯ ТИРОВЕ НИ РАЗКАЗАХА ИГРАТА В НАСЕЛЕНИТЕ МЕСТА ПО 800 ТИРА НА ДЕН МИНАВАТ НА ХОРАТА ДО КЪЩИТЕ НА 3-4 МЕТРА СРАМ ГОЛЯМ СРАМ!
  • 10 Теле в железница

    5 2 Отговор
    Защо не хване някоя електричка, а се вози в лукса?
  • 11 Начо

    4 2 Отговор
    Тоз позьор да решава проблемите а не да се вози по влаковете.Сигурно и билет не си купува
  • 12 дядото

    4 0 Отговор
    този влак или вагон няма ли пътници.пфу.мисирски простотии
  • 13 Гост

    7 0 Отговор
    Караджов не е лошо да пътуваш един път с бързия влак Видин-Мездра-София.
    За пътнически такъв не ти препоръчвам.Ще уволниш всички по трасето.

    Коментиран от #18

  • 14 11.55

    4 0 Отговор
    Караджов следващия път инспектирай линията Бургас-Сливен-Дъбово-Г. Оряховица-Левски-Свищов. 10-11 часа път не ти мърдат. И вземи пусни повече връзки по този маршрут.
  • 15 Кюстендил

    3 0 Отговор
    Попътувай с влака Кюстендил - Гюешево. Най-бавния влак. 30 км за 2 часа!?!
  • 16 Дани

    3 0 Отговор
    Караджата ще трябва и на трамваи да се качва.
  • 17 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    1 0 Отговор
    НИЩО НОВО. ПРЕДИ ВРЕМЕ ИМАШЕ ЕДИН МИНИСТЪР КОЙТО ПРОВЕРЯВАШЕ ТОАЛЕТНИТЕ НА ГАРИТЕ. И КАКВО???. ТОЙ СИ ОТИДЕ, ЖЕЛЕЗНИЦИТЕ ПРОДЪЛЖАВАТ ДА ЗАТЪВАТ. НОВИТЕ ШЕФОВЕ - ПОЛИТИЧЕСКИ ФИГУРИ , ПИШАТ ЗАДАЧИ , А ДОЛУ ПРИ БАЧКАТОРИТЕ, ГЛАД , МИЗЕРИЯ И ПЪЛНО БЕЗПАРИЧИЕ.
  • 18 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Гост":

    ТОВА Е ЛИНИЯТА ПО КОЯТО КАТО ПУСНАХА ПЪРВАТА "ВИДА ЕКСПРЕС" В КРАЙНАТА ГАРА ВИДИН ЛИПСВАХА ТОАЛЕТНИ ЧИНИИ И ВСИКО КОЕТО МОЖЕ ДА СЕ СВАЛИ ОТ ТОАЛЕТНИТЕ А ЗА НАРЯЗАНИТЕ СЕДАЛКИ ДА НЕ ГОВОРИМ. ВСЕ ОЩЕ ИМА ЖИВИ ВИДЕЛИ ТОВА ВАНДАЛСТВО. ЗА ПРОМЕНИ В БДЖ - Г-Н КАРАДЖОВ ПИТАЙ ХОРА КОИТО СА РАБОТИЛИ ПОНЕ 20ГОДИНИ В ТОВА ПРЕДПРИЯТИЕ. НЕ ПИТАЙ ИЗМИСЛЕНИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ КОИТО СЕ РЕДЯТ ЗАД ВАС НА ИНТЕРВЮТАТА. ТЕ СА ОТ ДОМОВАТА КНИГА. НИЩО НЕ РАЗБИРАЩИ НО ПОЛИТИЧЕСКИ ВЕРНИ.
  • 19 Прилика

    1 0 Отговор
    БДЖ е като ПСЖ - има много сиганье!
  • 20 утре

    0 0 Отговор
    Утре да го хване и от Мездра през Брусарци до Лом. Ако му стиска.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове