Институтът за пътна безопасност разпространи становище относно направен оглед и установени съществени нарушения и съмнения за корупционни практики при ремонта и организацията на движението по ул. „Опълченска“ в София. Ето и самото становище:
УВАЖАЕМИ Г-Н ТЕРЗИЕВ,
Институтът за пътна безопасност изразява категоричното си безпокойство относно качеството на изпълнение и организацията на ремонта на ул. „Опълченска“ в град София. Натрупаните показатели и постъпили сигнали сочат за сериозни нарушения на нормативната уредба, пренебрегване на експертни препоръки и опасно ниско ниво на контрол, както и основания за съмнения относно добросъвестността на управлението на проекта от страна на Столична община.
I. Критични технически и инфраструктурни проблеми.
1. Неприемливо забавяне на достъпа до уличната мрежа.
Вече над 20 дни след полагане на асфалтова настилка по ул. „Опълченска“ улицата продължава да бъде затворена за движение, без да се извършват видими довършителни строителни дейности. Това създава сериозни затруднения за гражданите и предполага неефективност в управлението на строителните дейности.
2. Съществени дефекти в асфалтовото покритие.
По време на нашия оглед констатирахме множество неравности по завършената асфалтова настилка. Подобно изпълнение крие риск от бързо влошаване на настилката, като в последствие може да бъде застрашена безопасността на участниците в движението поради нежелан прираст на маневриращи автомобили.
3. Неефективна и неправилно изградена отводнителна система.
Липсват необходимите наклони за оттичане на водата, отводнителните шахти са неправилно разположени, като множеството неравности пречат за правилното отичане на дъждовната вода. Това ще доведе до образуване на локви при валежи, като голяма част от тях ще възпрепятстват пешеходното движение.
4. Пешеходна инфраструктура, несъответстваща на законовите изисквания.
Голяма част от тротоарите не са съобразени с Наредба № РД-02-20-2. Тези условия правят средата недостъпна за хора с увреждания без придружител, родители с колички и възрастни. Изградени са излишни стъпала, които предразполагат към спъвания с последващи наранявания на пешеходците. По случая вече е заведено дело за дискриминация, съгласно Закона за защита от дискриминация.
II. Пренебрегване на експертни предупреждения и съмнения за корупция.
Институтът за пътна безопасност многократно е уведомявал заместник-кмета по строителството за съществуващи и предстоящи рискове, но сигналите бяха системно игнорирани. Това поставя под съмнение добросъвестността при управлението на проекта и създава обосновани съмнения за корупционни практики в рамките на Столична община.
III. Не са взети в предвид забележките от ОПП – СДВР, предоставени официално до Столична община.
1. Изграждане на острови с нисък бордюр за обезопасяване на пешеходното пресичане при кръстовищата с ул. „Пиротска“ и ул. „Цар Симеон“;
2. Монтиране на антипаркинг стълбчета Ф159 в зоните на спирките на градския транспорт;
3. Монтиране на СПО или тръбно-решетъчен парапет в разделителната ивица;
4. Поставяне на антипаркинг стълбчета през 1.5 м при пешеходното преминаване със светофарна уредба при ул. „Кирил и Методий“;
5. Изграждане на настилка с повишено сцепление в зоната на изчакване при пешеходния светофар;
6. Предвиждане на електрозахранване и монтаж на стълб за камера за контрол на скоростта;
7. Антипаркинг стълбчета в зони с габарит на тротоара над 2.0 м;
8. Камери за контрол на нарушителите в BUS лентите
IV. Нашите искания:
Във връзка с гореизложеното, Институтът за пътна безопасност настоява за:
1. Незабавно отстраняване на всички технически пречки и отваряне на улицата за движение;
2. Независим технически и експертен одит на качеството на асфалтовото покритие, отводнителната система и пешеходната инфраструктура;
3. Незабавно изпълнение на всички препоръки на ОПП – СДВР;
4. Пълна прозрачност относно изпълнителя, бюджета, надзора и сроковете на проекта;
5. Провеждане на разследване от компетентните органи с цел установяване на наличие или липса на корупционни практики и злоупотреба с публични средства.
София не може да си позволи повече компромиси със сигурността и правата на своите граждани. Подобни случаи подкопават доверието в институциите и в управлението на публичните ресурси. Надяваме се на спешни действия от страна на общината, както и на пълна ангажираност за подобряване на средата и безопасността по ул. „Опълченска“.
Неравности в асфалтовата настилка с възможност за проникване на вода около релсовият път.
Слабо залепени гумирани елементи за незрящи, които при липса на постоянен контрол и поддръжка могат да доведат до спъване и падане на пешеходец.
Лошо проектирана шахта, която ще възпрепятства движението при поддръжка.
Начален етап на корозия при нови метални стълбове.
Слабо уплътнен асфалт около отводнителна шахта, което ще доведе до ранно формиране на дупки.
Сериозно несъответствие в анкетирането на парапет.
ЕНК без краш тест. Ако администрацията Ви твърди, че този елемент е изпитван в пълномащабни лабораторни условия, докажете го като предоставите изпитните протоколи и резултати.
Нелогично поставяне на автобусно табло и спирка. Ако твърдите, че това е правилната практика, моля цитирайте европейския стандарт, съгласно който тя е въведена в Република България. Молим също така да се предостави снимков материал от други европейски столици като доказателство за прилагането на тази практика. Ако ли не, отстранете несъответствието!
Ненужно и опасно стъпало!
Нарушаване на корозионната защита, моля за отстраняване на нанесената щета в съответствие със стандартите за качество и гаранционните изисквания.
Лоши асфалтови връзки с възможност за проникване на дъждовна вода в свръзката и последващо формиране на дупки.
Пример за неравности, където ще се формират локви и пешеходците ще бъдат изпръсквани от движещите се МПС.
Слаб завършък в уплътняването на асфалта.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Хахаха
11:41 05.07.2025
3 Алексбг
Коментиран от #29
11:43 05.07.2025
4 Фен
11:45 05.07.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Никой
В момента - няма дори паркетчия, да не говорим - за павьори - това е всъщност сложна дейност. Кой обучава изпълнителите. Общи приказки - на общи нива.
Няма хора и - впрочем - не е толкова лошо станало.
11:59 05.07.2025
7 Лойко Разбойко
Коментиран от #24
11:59 05.07.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Кой умник измисли
ИПБ да вземат да анализират и простотията с левия светофар на Константин Величков и Пиротска, посока Т. Александров: там сутрин е ад заради бързаца, които се престрояват неправилно в дясна лента.
12:10 05.07.2025
10 преди години
До коментар #5 от "Българче":
на АМ Тракия в отсечката след Чирпан стана катастрофа на 5-та минута е едно ХЦ90, което се опита да прелети мантинелата. Така, че бързаци е имало, има и ще има12:13 05.07.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 редник
Ако това е начин да се справим с демографската криза - то нека "Опълченска" остане пешеходна зона! 😃
12:29 05.07.2025
13 Хубаво публикувате
Коментиран от #22
12:33 05.07.2025
14 редник
- Ако ремонтът е толкова зле - отначало се ще се почва?
- Ако не, то кога ще се отстранят грешките и ще се пусне движението?
12:34 05.07.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Излиза
12:35 05.07.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Последния Шоп
12:37 05.07.2025
19 681
12:38 05.07.2025
20 ХА ХА ХА ХА ХА ХА ХА
12:40 05.07.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Като гледам снимката ,
До коментар #13 от "Хубаво публикувате":
това не е детегледачката ,щото децата ги води бащата .Означава ,че ако не е майката,е комшийката,която " случайно " са срещнали....В такива случаи се използва конец - ако запре в нещо конеца ,вътре е ,ако не запре ,само си почива отгоре й !!!
12:43 05.07.2025
23 Никой
Асфалтът няма кой да го полага - момчетата са неграмотни - събрани са - няма грижа към тези специалисти. То се почва обработка и един вид - вербовка дори - още от училище.
То ако ставаше - с крясъци.
Коментиран от #30
12:55 05.07.2025
24 Кико
До коментар #7 от "Лойко Разбойко":
Този, който го напомня, пропуска да си спомни, че ремонтът на Петицата обхваща дължина на трасето от ОСЕМ километра при сложност не по-малка от тази на Опълченска, правеше се на части. Като само трасето от последната спирка в Княжево до Райска градина е 680 метра при реновация в дълбочина като на Опълченска+изграждане на ново трамвайно трасе, същото се отнася и до реконструкцията между Съдебната палата и Руски паметник.Ако тези 8 км бяха изграждани с темпото на Опълченска - 10 години напрегнато строителство не ни мърдаха!
Честито, бързаци-качественици😂
И не забравяйте - за 14 години кметуване Фанди построи над 42 км метро! По 3 км годишно!
За една година вие построихте 600 метра от Опълченска. И вече очевидно издишате в опита си да довършите тези 9 км, които наследихте започнати от Фанди.
Това са демонстрираните ви възможности практически.
Както и да се гънете с оправдания - всички виждат с очите си колко можете.
Много малко можете.
Защото сте не мо жа чи!
12:57 05.07.2025
25 Кико
До коментар #11 от "Кико, куку":
Умирам от тъга, друже, добре че са уникалните строителни постижения на талантливите пъпкодебарки, та да ми се вдигне настроението 😂😂😂13:00 05.07.2025
26 Тоти
13:05 05.07.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Гост
13:21 05.07.2025
29 12345
До коментар #3 от "Алексбг":
Защото клатиккуровците в прокурратурата си взимат парите и не смеят да подгонят престъпниците и крадците!!!!Коментиран от #33
13:35 05.07.2025
30 редник
До коментар #23 от "Никой":
/ ... това е важна артерия - свързва директон ЖП гарата с другите квартали.../Е, с известно приближение, но, за съжаление, както пишат флагманци - Едва 4% от българите пътуват с влак...
13:55 05.07.2025
31 Потърпевша
14:43 05.07.2025
32 прозрение
14:48 05.07.2025
33 Правист
До коментар #29 от "12345":
Защото Прасчо не им е наредил.16:16 05.07.2025
34 Про100Киро
17:42 05.07.2025
35 Гост
12:40 06.07.2025
36 Гост
10:33 07.07.2025