ИПБ с остри критики за ремонта на ул. "Опълченска"

5 Юли, 2025 11:23 5 982 36

  • ипб-
  • ул. опълченска-
  • ремонт

София не може да си позволи повече компромиси със сигурността и правата на своите граждани, пишат от Института

ИПБ с остри критики за ремонта на ул. "Опълченска" - 1
Снимка: БГНЕС

Институтът за пътна безопасност разпространи становище относно направен оглед и установени съществени нарушения и съмнения за корупционни практики при ремонта и организацията на движението по ул. „Опълченска“ в София. Ето и самото становище:

УВАЖАЕМИ Г-Н ТЕРЗИЕВ,

Институтът за пътна безопасност изразява категоричното си безпокойство относно качеството на изпълнение и организацията на ремонта на ул. „Опълченска“ в град София. Натрупаните показатели и постъпили сигнали сочат за сериозни нарушения на нормативната уредба, пренебрегване на експертни препоръки и опасно ниско ниво на контрол, както и основания за съмнения относно добросъвестността на управлението на проекта от страна на Столична община.

I. Критични технически и инфраструктурни проблеми.

1. Неприемливо забавяне на достъпа до уличната мрежа.

Вече над 20 дни след полагане на асфалтова настилка по ул. „Опълченска“ улицата продължава да бъде затворена за движение, без да се извършват видими довършителни строителни дейности. Това създава сериозни затруднения за гражданите и предполага неефективност в управлението на строителните дейности.

2. Съществени дефекти в асфалтовото покритие.

По време на нашия оглед констатирахме множество неравности по завършената асфалтова настилка. Подобно изпълнение крие риск от бързо влошаване на настилката, като в последствие може да бъде застрашена безопасността на участниците в движението поради нежелан прираст на маневриращи автомобили.

3. Неефективна и неправилно изградена отводнителна система.

Липсват необходимите наклони за оттичане на водата, отводнителните шахти са неправилно разположени, като множеството неравности пречат за правилното отичане на дъждовната вода. Това ще доведе до образуване на локви при валежи, като голяма част от тях ще възпрепятстват пешеходното движение.

4. Пешеходна инфраструктура, несъответстваща на законовите изисквания.

Голяма част от тротоарите не са съобразени с Наредба № РД-02-20-2. Тези условия правят средата недостъпна за хора с увреждания без придружител, родители с колички и възрастни. Изградени са излишни стъпала, които предразполагат към спъвания с последващи наранявания на пешеходците. По случая вече е заведено дело за дискриминация, съгласно Закона за защита от дискриминация.

II. Пренебрегване на експертни предупреждения и съмнения за корупция.

Институтът за пътна безопасност многократно е уведомявал заместник-кмета по строителството за съществуващи и предстоящи рискове, но сигналите бяха системно игнорирани. Това поставя под съмнение добросъвестността при управлението на проекта и създава обосновани съмнения за корупционни практики в рамките на Столична община.

III. Не са взети в предвид забележките от ОПП – СДВР, предоставени официално до Столична община.

1. Изграждане на острови с нисък бордюр за обезопасяване на пешеходното пресичане при кръстовищата с ул. „Пиротска“ и ул. „Цар Симеон“;

2. Монтиране на антипаркинг стълбчета Ф159 в зоните на спирките на градския транспорт;

3. Монтиране на СПО или тръбно-решетъчен парапет в разделителната ивица;

4. Поставяне на антипаркинг стълбчета през 1.5 м при пешеходното преминаване със светофарна уредба при ул. „Кирил и Методий“;

5. Изграждане на настилка с повишено сцепление в зоната на изчакване при пешеходния светофар;

6. Предвиждане на електрозахранване и монтаж на стълб за камера за контрол на скоростта;

7. Антипаркинг стълбчета в зони с габарит на тротоара над 2.0 м;

8. Камери за контрол на нарушителите в BUS лентите

IV. Нашите искания:

Във връзка с гореизложеното, Институтът за пътна безопасност настоява за:

1. Незабавно отстраняване на всички технически пречки и отваряне на улицата за движение;

2. Независим технически и експертен одит на качеството на асфалтовото покритие, отводнителната система и пешеходната инфраструктура;

3. Незабавно изпълнение на всички препоръки на ОПП – СДВР;

4. Пълна прозрачност относно изпълнителя, бюджета, надзора и сроковете на проекта;

5. Провеждане на разследване от компетентните органи с цел установяване на наличие или липса на корупционни практики и злоупотреба с публични средства.

София не може да си позволи повече компромиси със сигурността и правата на своите граждани. Подобни случаи подкопават доверието в институциите и в управлението на публичните ресурси. Надяваме се на спешни действия от страна на общината, както и на пълна ангажираност за подобряване на средата и безопасността по ул. „Опълченска“.

Неравности в асфалтовата настилка с възможност за проникване на вода около релсовият път.

Слабо залепени гумирани елементи за незрящи, които при липса на постоянен контрол и поддръжка могат да доведат до спъване и падане на пешеходец.

Лошо проектирана шахта, която ще възпрепятства движението при поддръжка.

Начален етап на корозия при нови метални стълбове.

Слабо уплътнен асфалт около отводнителна шахта, което ще доведе до ранно формиране на дупки.

Сериозно несъответствие в анкетирането на парапет.

ЕНК без краш тест. Ако администрацията Ви твърди, че този елемент е изпитван в пълномащабни лабораторни условия, докажете го като предоставите изпитните протоколи и резултати.

Нелогично поставяне на автобусно табло и спирка. Ако твърдите, че това е правилната практика, моля цитирайте европейския стандарт, съгласно който тя е въведена в Република България. Молим също така да се предостави снимков материал от други европейски столици като доказателство за прилагането на тази практика. Ако ли не, отстранете несъответствието!

Ненужно и опасно стъпало!

Нарушаване на корозионната защита, моля за отстраняване на нанесената щета в съответствие със стандартите за качество и гаранционните изисквания.

Лоши асфалтови връзки с възможност за проникване на дъждовна вода в свръзката и последващо формиране на дупки.

Пример за неравности, където ще се формират локви и пешеходците ще бъдат изпръсквани от движещите се МПС.

Слаб завършък в уплътняването на асфалта.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 29 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Хахаха

    31 10 Отговор
    Дано мандата на Терезийски му стигне, да пусне Опълченска, след невероятните паркоместа
  • 3 Алексбг

    24 6 Отговор
    Всичката ни работа ни е такава.Бавна,некачествена и ако може,някой друг да я свърши.Накрая обаче..всички ухилени пред камерата,като .."победители".

    Коментиран от #29

  • 4 Фен

    30 5 Отговор
    Смешници. И НПОто, и терзиевците. Но е Факт, че Опълченска е готова от 2 месеца, и никой няма идея кога и дали ще се пусне. И нищо не се прави там, междувременно... Аматьори.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Никой

    16 2 Отговор
    Добре - в момента има около 2 милиона работещи в цяла България, няма просто специалисти. Става въпрос - за така наречените - бачкатори - какво да приказваме. Не ги обучават - събират ги - хората нямат препитание. Първо - трябва да се подобри отношението към хората - така е написано - че - едва ли не - някой е виновен.

    В момента - няма дори паркетчия, да не говорим - за павьори - това е всъщност сложна дейност. Кой обучава изпълнителите. Общи приказки - на общи нива.

    Няма хора и - впрочем - не е толкова лошо станало.
  • 7 Лойко Разбойко

    24 11 Отговор
    Е може би не е зле напапомниме , че Фандъковият ремонт на трамвайната линия 5 продължи 3 години. Така че кротко другари Софиянци. Не плачете толкова силно за другарите Хъкмянн Мякан, още по малко за Синдикалистката Григорона.

    Коментиран от #24

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Кой умник измисли

    10 1 Отговор
    светофарна уредба на Кирил и Методий, това ще разкаже играта на всеки, който навлезе в Опълченска и “синхронизирания” светофар държи 45 секунди червено. Този мини участък може да поеме до 5-6 автомобила в лента , което ще доведе до безмислени задръствания. Не, че преди само с пешеходната не беше същото, но поне като минеше пешеходеца и автомобила тръгваше.
    ИПБ да вземат да анализират и простотията с левия светофар на Константин Величков и Пиротска, посока Т. Александров: там сутрин е ад заради бързаца, които се престрояват неправилно в дясна лента.
  • 10 преди години

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "Българче":

    на АМ Тракия в отсечката след Чирпан стана катастрофа на 5-та минута е едно ХЦ90, което се опита да прелети мантинелата. Така, че бързаци е имало, има и ще има
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 редник

    15 2 Отговор
    Много добра снимка - щастливо семейство се разхожда по ремонтираната "Опълченска" с деца, родени и израстнали по време на ремонта!
    Ако това е начин да се справим с демографската криза - то нека "Опълченска" остане пешеходна зона! 😃
  • 13 Хубаво публикувате

    4 1 Отговор
    снимки ами ако това не е жена му на човека или обратното какво правим.

    Коментиран от #22

  • 14 редник

    7 0 Отговор
    Четох, четох и не разбрах:

    - Ако ремонтът е толкова зле - отначало се ще се почва?
    - Ако не, то кога ще се отстранят грешките и ще се пусне движението?
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Излиза

    8 9 Отговор
    Че кметът на София е престъпник.. Ама то ПП, такива са
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Последния Шоп

    14 1 Отговор
    Ние вече свикнахме без Опълченска ,така че най- добре да я застроят с жилищни блокове - бърза печалба за Общината ,никакви разходи за поддръжка и никакви проблеми в близко и далечно Бъдеще !!!
  • 19 681

    6 3 Отговор
    Толкова от 6 процентовите обратни жълтопаветари !
  • 20 ХА ХА ХА ХА ХА ХА ХА

    16 3 Отговор
    КЪДЕ БЯХТЕ ПРИ РЕМОНТА НА ПЛ СЛАВЕЙКОВ ПАТРИАРХА. ЦАРИГРАДСКО ШОСЕ И МН МН ДРУГИ РЕМОНТИ НА КОИТО СЕ ПРАВИ ПОНЕ 2 ПЪТИ РЕМОНТ НА РЕМОНТА И ПРОДЪЛЖИ ПОНЕ 3 ГОДИНИ.НАГЛА НАГЛАСЕНА РАБОТА!!!!!!!
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Като гледам снимката ,

    3 1 Отговор

    До коментар #13 от "Хубаво публикувате":

    това не е детегледачката ,щото децата ги води бащата .Означава ,че ако не е майката,е комшийката,която " случайно " са срещнали....
    В такива случаи се използва конец - ако запре в нещо конеца ,вътре е ,ако не запре ,само си почива отгоре й !!!
  • 23 Никой

    6 3 Отговор
    Все пак е станало перфектно - това е важна артерия - свързва директон ЖП гарата с другите квартали и - това е положението - не трябва да има задръствания. Сградите са наясно - че са на главен булевард. Какво толкова са сгрешили.

    Асфалтът няма кой да го полага - момчетата са неграмотни - събрани са - няма грижа към тези специалисти. То се почва обработка и един вид - вербовка дори - още от училище.

    То ако ставаше - с крясъци.

    Коментиран от #30

  • 24 Кико

    15 8 Отговор

    До коментар #7 от "Лойко Разбойко":

    Този, който го напомня, пропуска да си спомни, че ремонтът на Петицата обхваща дължина на трасето от ОСЕМ километра при сложност не по-малка от тази на Опълченска, правеше се на части. Като само трасето от последната спирка в Княжево до Райска градина е 680 метра при реновация в дълбочина като на Опълченска+изграждане на ново трамвайно трасе, същото се отнася и до реконструкцията между Съдебната палата и Руски паметник.
    Ако тези 8 км бяха изграждани с темпото на Опълченска - 10 години напрегнато строителство не ни мърдаха!
    Честито, бързаци-качественици😂
    И не забравяйте - за 14 години кметуване Фанди построи над 42 км метро! По 3 км годишно!
    За една година вие построихте 600 метра от Опълченска. И вече очевидно издишате в опита си да довършите тези 9 км, които наследихте започнати от Фанди.
    Това са демонстрираните ви възможности практически.
    Както и да се гънете с оправдания - всички виждат с очите си колко можете.
    Много малко можете.
    Защото сте не мо жа чи!
  • 25 Кико

    6 1 Отговор

    До коментар #11 от "Кико, куку":

    Умирам от тъга, друже, добре че са уникалните строителни постижения на талантливите пъпкодебарки, та да ми се вдигне настроението 😂😂😂
  • 26 Тоти

    8 5 Отговор
    Това становище Хикемян ли го писа? Докато не Ви изметът софиянци и едните и другите, батака, ще е един и същ!
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Гост

    12 4 Отговор
    По безхаберно управление на София не помня да е имало.А за ремонтите няма какво да се каже. То няма читави хора за каквото и да било,извършващите ремонта са неквалифицирани за какви наклони и оттичане да говорим.
  • 29 12345

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "Алексбг":

    Защото клатиккуровците в прокурратурата си взимат парите и не смеят да подгонят престъпниците и крадците!!!!

    Коментиран от #33

  • 30 редник

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от "Никой":

    / ... това е важна артерия - свързва директон ЖП гарата с другите квартали.../

    Е, с известно приближение, но, за съжаление, както пишат флагманци - Едва 4% от българите пътуват с влак...
  • 31 Потърпевша

    1 1 Отговор
    Край. Никога няма да я пуснат.
  • 32 прозрение

    3 0 Отговор
    Господа, измислена е нова, по-рационална схема - вместо да правят ремонт, след това да пускат обекта за известно време, после пак да започнат ремонт на ремонта. Сега правят ремонт, после чакат без да пускат обекта, а когато дойде времето започват ремонт на ремонта. Между другото, преди 3 дни минавах оттам и ми направи впечатление, че асфалтът на отклонението за бензиностанцията, преди билата в посока към Мол "София" е на вълни. Явно се чака да започне ремонт на ремонта и ще го оправят. Иначе, не видях нещо да се работи по обекта.
  • 33 Правист

    1 1 Отговор

    До коментар #29 от "12345":

    Защото Прасчо не им е наредил.
  • 34 Про100Киро

    3 0 Отговор
    Стега бе, какво се заяждате с Васко ДС-то. Ние искаме само 6%, не като другите. А за 6% - улицата си е супер
  • 35 Гост

    2 0 Отговор
    Един кохорта от хора нищо не правещи, заврени по разни агенции и институти и разни некадърни политици като Хекимян, които нищо не са построили през живота си, се нахвърлиха като хиени върху строителя на Опълченска саботираха по всевъзможни начини ремонта на улицата, спираха строежа, издевателствата над строителя и му пречеха да работи. Той все пак добута ремонта на улицата до акт 16 и приемателна комисия в която участват представители на поне 10 безполезни агенции и институти като ИПБ, които вероятно по инструкция от ръководството на една партия започнаха да саботират приемането ремонтираната улица и пускането на движението по нея. Последно пътна полиция към СДВР трябва след проверка да даде височайшото си мнение и движението по Опълченска да бъде пуснато. От там обаче никак не бързат да го направят и тормоза върху гражданите живеещи около улицата от двете страни на реката продължава с пълна сила. Вероятно трябва да се спретне граждански протест, за да се размърдат и пуснат движението по тази улица.
  • 36 Гост

    0 0 Отговор
    Няма дума "в предвид" казва се - предвид
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове