Last news in Fakti

1 Ноември, 2006 00:00 1 366 0

Ружа СТОЙКОВА: Схемата инвеститор - добър проектант - изпълнител е библията в строителството

  • които-
  • бизнеса-
  • бизнес-
  • трябва-
  • перфект-
  • време-
  • имаме-
  • много-
  • груп-
  • перфект-
  • строителството-
  • мисля-
  • коректност-
  • партньорите-
  • феста-
  • добър-
  • страната-
  • собствен-
  • николов-
  • подход-
  • условия-
  • резултат-
  • какви-
  • професионализъм-
  • проекти-
  • годините-
  • добре-
  • стремим-
  • к

Г-жо Стойкова, какви промени очаквате да има за бизнеса след влизането на страната в ЕС на 1 януари 2007 г.?
- Смятам, че непосредствено след влизането ни в ЕС ще има известна доза стрес. Зависи много от предварителната подготовка на българските бизнесмени за новите условия, които ще бъдат наложени от Европа. Трябва много силна мобилизация и яснота за това, което ни очаква - и като бизнес среда, и като закони. Ние специално следваме тази линия.


Кога един специалист разбира, че е на прав път в бизнеса?
- Предполагам, че при всеки е различно. Все пак показателите, които трябва да ориентират един специалист в бизнеса, са пазарен, финансов и социален. Ако той е постигнал успехи в завоюването на повече и нови пазари, ако се е справил добре с финансите и социалните нужди на екипа във фирмата, то той върви в правилната посока. Ние в "Перфект груп" се стремим периодично да си даваме точна оценка за състоянието, нивото и посоката, в която трябва да се развиваме.


Какво беше началото, първият проект, и какъв път извървяхте за 12 години?
- През 1994 г. направих един голям за онова време - 280 кв.м жилищен интериорен проект на частен инвеститор - проектиране, изпълнение и пълен инженеринг на проекта. Резултатът беше добър. Разбрах, че това е една празна ниша в бизнеса, и реших да продължа. Сега трябва да кажа, че за 12 години развитието в тази посока е доста динамично. Отначало беше важно да наложим нашия продукт като уникален, прецизен и гарантирано качествен. Следващият етап беше структурирането и изграждането на строго специализирани форми в областта на строителството: проектантска - архитектурно студио "Перфект", строителна - "Б.С. Инженеринг", търговска - дизайнерски салони "Перфект"; мениджърска - проджект мениджмънт "Перфект". По този начин създадохме собствена формула за затваряне на кръга в строително-инвестиционния процес. Днес тази формула се нарича "Перфект груп" и той разполага с целия необходим капацитет, ресурси, експерти, специалисти и мениджъри.
Ние сме вече специализирани в туристическо и жилищно строителство - от големи обеми до малки групи, имаме опит в строителството на банки, офиси и други административни сгради, но имаме готовност и за промишлено строителство. А дизайнерската ни група е ювелирната част на "Перфект".


Какво се промени в самия бизнес през това време?
- Мисля, че през това време експериментите в правенето на бизнес постепенно се ограничиха почти до минимума. Започна да се появява липсващата в годините коректност. По-прецизно започнаха да се подбират и партньорите за бизнес.


На какъв друг опит се базира вашата практика?
- Колкото в кръга на шегата, толкова и на сериозно, опита като тандем Стойкова - Николов ние самите определяме като емпиричен. Палитрата на нашия бизнес е твърде разноцветна и разнородна. Грешките не са ни подминали и нас, но ние сме мениджъри с агресивен собствен подход. Правим дисекция на всяка грешка - в областта на управлението от самото начало до финансовия резултат, подбора на партньори, сроковете и така я елиминираме. За нас не е страшно, ако е направена грешка, а ако тя продължи да се повтаря и ние категорично не допускаме това. Понякога експериментираме, но се стремим да стъпваме на добре формулирана цел.
При нас инвестиционният процес е цялостен и специалистите присъстват в него от началото до края. Инвеститорът трябва да управлява умело този процес, но проектантът е най-сигурният партньор в него. Неговият удачен избор би довел до по-добър резултат. Или схемата инвеститор - добър проектант - изпълнител е библията в строителството. Много инвеститори със закъснение разбират какви грешки и загуби са направили, ако не са следвали тази схема. Говоря за нефункционалност на сгради и за проекти, които не са актуални на пазара.
Същият резултат се получава, ако няма прецизност при изготвянето на бизнес плана. Понякога инвеститорът се стреми да намали стойността на проекта, а това го оскъпява впоследствие многократно. При изработването на самия бюджет се изисква професионализъм.


Как подбирате екипа и партньорите си? Кое е важно според вас за един успешен екип?
- Това е една нелека задача. Зад колосалното количество от работа, която сме извършили през годините, стои многообразен екип, който се доразвива и допълва непрекъснато. Защото многообразието на "Перфект груп" изисква ентусиазирани и амбициозни личности с революционно мислене, авангардни идеи и не на последно място - изключителен професионализъм.
Мисля, че на местно ниво сме първите, които изработиха новаторски подход за стимулиране чрез застраховане на работните места. На младите хора се дава срок с определени условия. През това време фирмата инвестира в тях, те работят заедно с професионалисти от подготвен екип. В края на този период те получават цялата сума. Това развива лоялност и коректност, създава условия за партньорство. Някои млади хора се вграждат в идеята "Перфект" - това са дейни хора, за които е важна целта. Така специалистът не се чувства наемен работник. Така също се създават съдружници, които получават малък процент от фирмата и начален старт за развитие в бизнеса. За тази застраховка сме корпоративни клиенти на "Булстрад" и ДЗИ.
Имаме цял маркетингов отдел, който прави сериозни проучвания преди да създадем контактите си. На тази база сме подменили две трети от партньорите си в последно време, но има и такива, с които работим от самото начало. Това са фирми коректни, каквито сме и ние. Работата ни е свързана с много кратки срокове и ако липсва коректност, успехът не може да се случи.


Стремите ли се към собствен стил или съвсем съзнателно налагате медитерианския стил и по българското Черноморие?
- Съзнателно се стремим да поддържаме различни стилове, за които имаме подготвени екипи. По този начин не налагаме стилови предразсъдъци. По-голямата част от нашите клиенти и поръчки са с корпоративен характер и това още повече ни задължава да търсим индивидуален подход към всеки и нови креативни решения.
Иначе медитерианския стил го налагат инвеститорите от средиземноморските страни, където е развит туризмът. Той има още по-уникални проявления в по-малките острови и екзотични места, но това са малки по обем обекти и за България такъв стил не е комерсиален. У нас така или иначе насочеността ще бъде към средния турист. Въпреки че България е късче от рая.


Кои сгради - обществени и частни, бихте сложила винаги във визитната картичка на вашата фирма и защо?
- Естествено най-напред наградените - "Феста Панорама", "Феста Барсело", но имаме голямо количество ВИП проекти индивидуални къщи, които за голямо съжаление никога не могат да бъдат показвани и афиширани. Освен в някое специализирано издание с изричното желание на техните собственици.


По какъв начин сверявате часовника си?
- Пътуваме много и четем професионална литература във всички области на бизнеса ни. Черпим опит и от бизнес партньорите ни в чужбина. Аз мисля, че в момента несправедливо се тиражират негативни материали за строителството по българското Черноморие. Ако направим съпоставка с други страни - Испания например, ще видим, че нашите архитекти не са по-назад във времето. Целият този поход срещу собствения ни имидж е равносилен на самоубийство. Няма чужденец, който да говори така за страната си.
Но това е така, защото у нас бизнесът изпреварва политиката. Или по-точно политиците, увлечени в собственото си развитие, изтърваха това на бизнеса. И бизнесът, на който се отнемат възможностите в страната, започна да търси резерви навън.


Трябва ли по нещо българската архитектура да бъде отличавана от тази в останалите европейски държави?
- Моят бизнес партньор арх. Станислав Николов казва, че просто трябва да интерпретираме националния опит и традиции. Като добър пример бих дала проекта на колегите на комплекс "Хелена Резорт" в "Слънчев бряг".


Какви са вашите прогнози за развитието на бизнеса в страната?
- Лично аз мисля, че в някакъв период от време правилата в бизнеса ще се променят и подредят. Очаквам конкуренцията да стане по-лоялна, а истинските професионалисти да се преконфигурират в общата схема на бизнеса. Общо взето, съм оптимист, но и съзнавам, че процесът ще е труден и бавен.
В нашата сфера доскоро се строеше и продаваше по-лесно, но вече има конкуренция. Има и известен застой. И точно този застой ще изкара след това на пазара сериозните инвеститори със собствен облик и значително по-уникални проекти от наложения по-масов стил.


Посочете тези десет правила за успешен бизнес, които вие сте отработили през годините?
- Добре, ще ги сведа до десет - коректност и лоялност; висок професионализъм и непрекъснато самоусъвършенстване; взискателност; умерена агресивност; балансирано търпение; изграждане на доверие; конкретика при поставянето на целите; реализъм при личните оценки; оптимизъм при следването на идеята; сила на волята и издръжливост.

Ружа Стойкова е завършила "Стопанско управление" в УНСС - София. През 1994 г. регистрира дизайнерска къща "Перфект", а през 1998 г. заедно с арх. Станислав Николов създават консорциум "Перфект груп", като двамата си поделят мениджмънта и проектирането. Тя е председател на управителния съвет на консорциума. "Перфект груп" е носител на наградите "Сграда на годината" през 2003 г. за хотелски комплекс "Феста панорама" в Несебър и през 2005 г. за "Феста Барсело" в София, както и на други специални награди за фасада и интериор.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА