Независимо от състоянието на пазара на недвижими имоти измамите в бранша не секват. Те са от различно естество и хората, които най-често са физически лица и им се налага покупка на жилище един път в живота, не винаги знаят как да се предпазят от мошеничества.
За да не ви „изгорят” парите един от сигурните начини е да изискате изрично от нотариуса, който изповядва сделка да направи справка за тежести. Услугата се заплаща, но на фона на сделка за хиляди левове, сумата е нищожна.
Много често клиентите смятат, че нотариусът е длъжен да провери за тежести върху имота. Това е така, но по закон той е задължен да проверява дали няма вписана възбрана по реда на Закона за отнемане в полза на държавата незаконно придобито имущество. Също така нотариусът е задължен да извърши необходимите действие по изпълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари и Закона за мерките срещу финансирането на тероризма, уточняват в съобщение до медиите от Нотариалната камара.
Повод за това напомняне е скандалът, който се разрази във вторник, когато се разбра, че над 30 апартамента трябва да бъдат описани от съдебен изпълнител и пуснати за публична продан. Купувачите на въпросните имоти в сграда „Теодора” в Русе не са знаели, че строителният предприемач Явор Блъсков е ипотекирал въпросните апартаменти. Те твърдят, пред медиите, че нотариус Албена Александрова (изповядала сделките), е знаела, че имотите, обект на прехвърляне, са с тежести.
„Законът за нотариусите и нотариалната дейност в чл. 22 регламентира възможността страните по сделката по свое желание да възложат на нотариуса същият да извърши проверка относно съществуващи тежести върху прехвърляния имот, както и да ги консултира и набави за тях и други документи. При липса на такова изрично изразено от гражданина възлагане за нотариуса не съществува задължение да извърши тези така наречени от Закона „други” действия”, обясняват от Камарата и допълват, че ако купувачите по „проблемните” сделки бяха се възползвали от изрично регламентираната в Закона за нотариусите и нотариалната дейност възможност да възложат на нотариуса извършването на относимите към съответната им сделка справки, в т.ч. и за „тежести”, същите щяха да са напълно запознати с реалното състояние на закупувания от тях имот.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 шаш
18:32 21.01.2015
2 пича
Коментиран от #3
18:32 21.01.2015
3 пича
До коментар #2 от "пича":
ааа забравих -съдя изпълнителя- остригване на коса и вежди е счупване на двата пръста с които подписва извземанията на жилищата на хората18:35 21.01.2015
4 Landord
Истината е, че само гледат как да приберат комисионната, често ''заслужена'' чрез пускане на 2- 3 обяви в интернет и телефонен тормоз. Срещу хилядите евро комисиона поне един съвет да дадат на хората да поискат от нотариуса такава справка / да я направят самите, ама няма кой да говори глупости по телефона по цял ден, да обикаля безцелно да зяпа по хорските къщи. В общи линии едни излишни паразитни по своята същност звена във веригата, които плетат интриги между купувача и продавача, често са прични за разваляне на сделки, а накрая ламтят за незаслужена комисионна, защото и "ний имами разходьи".
Коментиран от #35
20:27 21.01.2015
5 nadan
Нотариусът, който е изповяда сделката, трябва да бъде осъден. Брокерите не са Господ. От предварителния договор до изповядването на сделката може да мине месец, според това как се договорят двете страни. За този месец може много неща да се променят. Защото нотариусът, пък и брокерът са длъжни да проверят в деня на изповядването на сделката актуалността на документите. Ипотекиран имот може да се продаде, ако двете страни се споразумеят за това. В деня на изповядването на сделката купувачът превежда сумата по ипотеката в банката, двете страни се връщат при нотариуса с вносната бележка, от която се вижда сумата, изиска се и документ от банката, че сумата е платена и, че няма претенции към апартамента. Остатъка от договорената сума се превежда по сметката на собственика. Та, при нотариуса трябва да има всички документи и двете вносни бележки от банката, както и удостоверението. Чак тогава се подписват нотариалните актове. Който не иска да плаща комисионна на брокер, да се разхожда сам да зяпа хорските къщи и да рови по сайтовете. Актуално състояние се вади от Агенцията по вписванията. Не е необходимо брокер да казва как да става сделка, има си закони и нотариусът е този, който прави проверка на документите.
20:49 21.01.2015
6 nadan
20:53 21.01.2015
7 брокер
21:23 21.01.2015
8 Имотко
И това че нотариуса вземал повече от брокера- ми много ясно, нали нотариуса е гарант по сделката и е завършил право и положил изпит, а също така е и регулиран от Нотариалната камара, докато брокерчето не участва в сделката, само паразитно взема % от парите, които купувача ще плаща с ипотека години напред и не завършил специалност свързана с работата си (в 90% от случайте), и не се отчита на никой (често дори и от НАП си крие комисионните)
Нерде Ямбол, нерде 'стамбол- видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак... Ще се мерят брокерите с нотариусите- ма вие верно срам нямате!
21:49 21.01.2015
9 nadan
Това се прави онлайн и дори в моята практика, нотариусите са го правили в присъствието на двете страни, като дори се разпечатва справката от интернет. Тук са нотариалните такси http://www.notariusi.info/%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%84%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B8-%D0%BA%D1%8A%D0%BC-%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%83%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B8-%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82
22:01 21.01.2015
10 nadan
Коментиран от #11
22:08 21.01.2015
11 Имотко
До коментар #10 от "nadan":
Госпожо, ставате смешна с тия приказки - "Клиентите ТРЯБВА да се контролират." Вече и брокерите ли станахте част от задкулисието в държавата? Или се изживявате като някакви кукловоди, на хора, които имат достатъчно пари да ви купят и продадат? Брокерите сте, които пристават на всеки, който има пари да си купят имот! Вие сте и слуги на собствениците на имоти, които за съжаление не си знаят мястото!22:17 21.01.2015
12 nadan
Коментиран от #13
22:48 21.01.2015
13 Имотко
До коментар #12 от "nadan":
Да не ми се предлагаш - "Пълно облужване до финализирането на сделката.", а?23:13 21.01.2015
14 Veselin Stanoev
Коментиран от #15, #16, #17
00:05 22.01.2015
15 nadan
До коментар #14 от "Veselin Stanoev":
Така е колега! Ние брокерите все сме им виновни на купувчите и продавчите, а истината е че пазара не може без нас иначе нямаше да ни има! Аз като правя сделики никога не проверявам нищо в агенцията по вписвания. В края на краищата имам договор за посредничество и там си пише- реклама на имота и свързване с купувач. От там нататъка дали има ипотека или не не е моя работа - това си е работа между продавача и купувача. Аз си пускам обявите в интернет, организирам огледи и затова ми дължат 3,5% от цената на имота. Който иска проверка да си плаща на адвокати, нотариуси и т.н.Коментиран от #20
00:25 22.01.2015
16 onq s konq
До коментар #14 от "Veselin Stanoev":
Абс си прав по каэуса относно действията на нотариуса,но тук въэниква въпросът носи ли някаква ПОСЛЕДСТВЕНА ОТГОВОРНОСТ нотариус при недоглеждане или умишлено "неустановяване" на евентуални юридически тежести върху даден имот,които в последствие причиняват "финансови страдания" на купувача!...И ако ДА,накаэанието му достатъчно строго и със въэспиращ ефект ли ще е,или ще е просто "порицание пред строя":)00:28 22.01.2015
17 Александър Александров
До коментар #14 от "Veselin Stanoev":
Абсолютно си прав! Доста хоре не обичат не четат и да мислят(защото изисква усилия!!) и правят генерални заключения "на ангро", защото е най-лесно да обвиниш посредника. Практиката е показала, че такива "специалисти по всичко" правят гафове като за учебник.....някой издънки на "умниците" са такива, че е удоволствие да им се наслаждаваш :)))08:57 22.01.2015
18 Възмутен
Една справка за тежести в агенциятаа попвисванията става през интернет за една минута и се плащаше някаква минимална сума. Обаче понеже обикновенният човек прави примерно един път или два в живота си сделка той не е наясно как става регистриране, плащане и т.н. За разлика от купувача брокерът прави ежедневно зделки затова за него не е проблем да направи справкакта веднъж на предварителен и веднъж на изповядването на сделката, но.........
Какво прави брокерът след предварителният договор си взема парите и изчезва като магьосник и после оправяй се сам, а в началото са много силни ще ти помагам до окончателно изповядване на сделката, нямаш нужда от адвокат и т.н.
Затова продавачи(нямам предвид строители който продават цяла зграда) осъзнайте се пускайте обяви и правете сделки без брокери но задължително с адвокат.
Не говоря празни приказки а от личен опит.
Коментиран от #19
08:58 22.01.2015
19 Александър Александров
До коментар #18 от "Възмутен":
....извинявам се много, но Вашето изказване е типичен пример за обобщение "на ангро", а "съветите", които давате са съвети в стил: "той самият се издънил, а учи другите!". Съвети би трябвало да слушат от хора, които са се справили успешно.....))09:13 22.01.2015
20 Veselin Stanoev
До коментар #15 от "nadan":
09:55 22.01.2015
21 Иванов
Държавата трябва да гарантира за нотариусите си също. Минала ли е сделка през нотариуса да няма съмнение, че всичко е наред. Това може да стане чрез учредяване на нещо от рода на застрахователен гаранционен фонд или типа на централния депозитар, който се грижи за фондовия пазар. Отделно при издънка нотариусът да губи права за определен период, при последваща издънка - завинаги.
Професията е достатъчно апетитна и трябва да се направи така, че да си треперят за мястото.
Предполагам знаете, че има нотариуси печелещи милиони на година.
Коментиран от #26
10:12 22.01.2015
22 брокер
Коментиран от #24, #27
10:17 22.01.2015
23 Дедо
10:31 22.01.2015
24 Veselin Stanoev
До коментар #22 от "брокер":
10:34 22.01.2015
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 bg stradivarius
До коментар #21 от "Иванов":
Не е нужен фонд,те са задължени да имат застраховки "Професионална отговорност",друг е въпросът дали такава застраховка трябва да е с по малки лимити от милион,в предвид факта какви сделки,за какви суми се изповядват.Иначе съм съгласен,че нотариуса трябва да гарантира за вещта предмет на сделката във всяко едно отношение,тежести ,възбрани и т.н.10:37 22.01.2015
27 Вучков
До коментар #22 от "брокер":
Като чета с какъва наглост, върла простащина и агресия пишат разни брокерчета по- надолу изобщо не се учудвам, че след като напишеш в Гугъл "КАК ДА..." първото предположение е "... ДА ПРЕСКОЧИМ БРОКЕРА НА ИМОТИ". Нагласотта на брокерчетата край няма мерят си заплащането с това на адвокатите и нотариусите. Те за разлика от вас са специалисти, вие к'ви сте- бивши сервитьорки и продавачи от зеленчуковата борса.Наистина хората трябва да ви прескачат, защото в настоящия си вид услугата е просто едно запознаство, защото нито знаете кого водите в къщите на хората, нито дали има пари за имота, който гледа и само губите времето на продавачите. Някъде около 100- 200 лв. заслужавате за долнопробната услуга, в настоящия й вид. Като станете като брокерите "на запад", които имат отворени офиси с реклами в магазини / офис сгради, а не по разни мухлясали апартаменти, където в едната стая посрещате клиенти, в другата спите, когато имате икономическо / строително образование, за да отбирате от това, което лансирате на пазара, когато започенете да возите клиентите с вашите фирмени коли, а не както е сега обратното и най- вече когато гарантирате, чрез сключване на застраховка професионална отговорност, която да защитава клиента ви от такъв тип измама, описан в статията, а и не на последно място коагото започенете да прибирате комисионна само от ПРОДАВАЧА / НАЕМОДАТЕЛЯ, защото рекламирате неговия имот и защитвате неговия интерес и престанете да играете куления театър на " Аз защитвам интересите и на двете страни", защото това звучи граничи с олигофренията, тогава можете да искате заплащане за труда си "като на запад".
Коментиран от #28, #30
11:08 22.01.2015
28 Veselin Stanoev
До коментар #27 от "Вучков":
11:27 22.01.2015
29 Landlord
Имам си авдокат, който ми движи всички документи по имотите, на който плащам сто пъти по- малко от комисионната на агенциите. Ще взема да си направя едно ЕООД, да си рекламирам свободните имотите сам и като ми звънят брокерчетата да казвам и аз " Кажи, колежке".
Коментиран от #34
11:29 22.01.2015
30 Александър Александров
До коментар #27 от "Вучков":
Пак пример за разсъждения "на ангро" и заблуда, че лъскавата фасада на офис ти гарантирала професионализъм :)) Най-добрите измамници изполват лъскава фасада за да "успиват успешно и законово" клиентите :))Коментиран от #31
11:41 22.01.2015
31 Вучков
До коментар #30 от "Александър Александров":
Съжалявам, че от всичко изредено от мене единствено частта с добре- изглеждащите офиси е направила впечатление.Коментиран от #32
11:46 22.01.2015
32 Veselin Stanoev
До коментар #31 от "Вучков":
Коментиран от #33
11:59 22.01.2015
33 Александър Александров
До коментар #32 от "Veselin Stanoev":
Там е истината!12:12 22.01.2015
34 Александър Александров
До коментар #29 от "Landlord":
Поздравления за коментара, защото показва реални случки от практиката! .....но с удивление отново виждам, разсъждение от типа: "ВСИЧКИ са много зле, не стават"....!? Всички и нямало....!?, аз смятам, че ИМА :))13:23 22.01.2015
35 Ако щете
До коментар #4 от "Landord":
Ние правим тази справка и никой наш клиент не е бил изправен пред такъв проблем.Имаш ли информация за този случай, колко от сделките са сключени с посредничеството на брокер?
При новото строителство най-често се сключват сделки без брокери и там има най-много измами. Виждат хората от табелата на обекта телефоните на инвеститора, обаждат му се и правят сделка, доволни че са минали без брокер.
Силно ще съм учуден, ако в тези има и един случай, в който да е участвал брокер.
13:29 22.01.2015
36 АгенТ
Имам още много да кажа по темата, но искам само да кажа още в заключение НИКОГА не поставяйте под общ знаменател дадена общност. Както при всички други професии и в тази има КОРЕКТНИ и МОЖЕЩИ. Нека не омаловажаваме труда на едни за сметката на други.
Препоръчвам за всеки, които е решил да продава или купува имот да използва съдействието на брокер, но предварително да проучи на кой може да се довери, а да не хваща първият (както ние в агенцията ги наричаме) "улични брокери".
Коментиран от #37
13:59 22.01.2015
37 Kuku Kukov
До коментар #36 от "АгенТ":
>Не знам на какво се дължи тази ненавист към брокерите, но мога да Ви уверя, че не всички са такива< Аааааа, лесно е за разбиране просто направете един лесен и безплатен опит: Публикувайте една малка обява в някой имотен сайт като споменете, че не желаете посредник и.........Коментиран от #38, #40
16:10 22.01.2015
38 Петров
До коментар #37 от "Kuku Kukov":
Абсолютно е така! Пиша "Без посредник / От Собственик" и тия веднага почват да звънят! Да не говоря, че и крадат снимките!Обаждат ми се от агенция АДР_С за оглед с техен клиент. Ангажират ми времето, чистя имота и т.н. и ми се изтъпанва неква лелка с вид на избягала от 4-ти километър, миришеща на манджа САМА, влиза ми в къщата и вика (цитирам дословно!) : "Ох, ми то клиента не дойде, но аз дойдох така да се запознаеме, я какъв хубав апартамент, ма то като на картинка!" и точно когато почнах да се чудя тая леличка социални контакти ли си търси и за к'во е дошла ме моли за чаша вода. Нали съм добър християнин и не отказвам на ближния, отивам да налея, а като се връщам я гледам как си е извадила фотоапарат сапунерка и снима! Питам я какво прави, а тя от евтината си дамска чанта вади смачкан договор и покровителствено казва "Хайде сега да подпишеш тука договора, че да почна да го предлагам тоя апартамент както трябва!"
Естествено й посочих вратата и и казах да не ме търси повече на което отговора беше "Ма защо така?"
Щеше да е смешно ако не беше жалко.
...
Един "бизнесмен" явно собственик на агенция ми се обажда да иска оглед питам има ли клиенти, а отговора беше "Ма к'во значи клиенти? Аз мога тука да хвана две секратарки от агенцията да додем и да кажа, че са ми клиентки, разбираш ли? Аз имам тука цял компютър с готови клиенти".
Една бабака, дето не знам пенсията ли не и стигаше или имаше прекомерно совобно време, та се правеше на брокерка след първия оглед, който направи (без да имам договор с нея) ми вика " До 1 месец съм го продала, подготви си документите", а това беше преди година.
Ето откъде идва моята ненавист към брокерите. За другите не знам!
Коментиран от #41, #43
19:50 22.01.2015
39 Иракли Иракли
Искаме да приемете поздравления за коментара ВИ,от група собственици!Ние притежаваме атрактивни имоти в столицата,два
областтни града и курот Боровец!Подкрепяме също коментар № 28 Veselin Stanoev !
20:33 22.01.2015
40 Veselin Stanoev
До коментар #37 от "Kuku Kukov":
20:49 22.01.2015
41 Veselin Stanoev
До коментар #38 от "Петров":
Коментиран от #42
20:51 22.01.2015
42 Петров
До коментар #41 от "Veselin Stanoev":
Защото не е дошла на сладкарница, а уж да ми води клиенти.Други глупави въпроси имаш ли?
21:03 22.01.2015
43 Kuku Kukov
До коментар #38 от "Петров":
>Обаждат ми се от агенция АДР_С за оглед с техен клиент. Ангажират ми времето, чистя имота и т.н. и ми се изтъпанва неква лелка с вид на избягала от 4-ти километър, миришеща на манджа САМА, влиза ми в къщата и вика (цитирам дословно!) : "Ох, ми то клиента не дойде, но аз дойдох така да се запознаеме,<Коментиран от #48
07:04 23.01.2015
44 nadan
Коментиран от #47, #49
08:49 23.01.2015
45 nadan
08:50 23.01.2015
46 Veselin Stanoev
Остават тези,които са добри.Така е и с останалите фирми.Тези които не могат да се справят със задълженията си "отлитат".
09:08 23.01.2015
47 мадан
До коментар #44 от "nadan":
Да на запад е така, но повечето хора не мислят че там има закони, които се спазват и ако има злоупотреби носят съдебна наказателна отговорност. От тук идва съществената разлика между страните на запад и България.Не че и в България няма закони, но те не са изпипани и винаги има по 1 вратичка. Другото което е никои не следи дали тези закони се спазват.
Трето на запад всички брокери и агенции за недвижими имоти имат лицензи и периодично тези лицензи се подновяват и всеки един брокер държи изпити, за да защити лиценза си. В България нито един брокер и агенция нямат подобни лицензи. То дори няма регистър на агенциите за недвижими имоти, пък да не говорим за другото.
Четвърто на запад всеки един брокер има право и то му е дадено със закон, да може да изкарва всички необходими документи по осъществяването на дадена сделка от името на собствениците. В България титуляра трябва сам да си ги вади тези документи или в противен случай трябва да се даде нотариално заверено пълномощно на брокера, за да може да я свърши тази работа.
Има и още куп други работи с които в България сме далеч от истината.
П.С. И не на последно място винаги е мисленето на хората. Българите сме тарикати, завистливи, 80% от населението е неграмотно, не виждаме по-далече от носа си и по-далече от г.за си, егоисти, некомпетентни и още каквито и други епитети да употребя все ще са истина.
12:18 23.01.2015
48 1111
До коментар #43 от "Kuku Kukov":
А не смотолевиха ли нещо за снимки на имота?!?Щото ,,клиентите,, обичали да гледат преди оглед...15:06 23.01.2015
49 Княз
До коментар #44 от "nadan":
Що не отидиш и ти в Лондон да работиш? Май само там ще те оценят по достойнство. О, момент - там не можеш да прибираш комисионна и от двете страни, не можеш да си въртиш интриги между продавача и купувача, там професията е регулирана и регламентирана от RICS, за който едва ли си чувала, там има застраховка професионална отговорност. Никъде по света никой не обожава брокерите на имоти, за пореден път говориш глупости, както и други потербители са ти казали по- долу! Навсякъде преобладава негативното отношение към брокерите поради съотношението между естеството на работата и заплащането. Брокерския труд не е висококвалифициран, а натюрела на работата е елементарен- телефонни разговори, размяна на e-mail-и, организиране на срещи, евентуално вадене на документ от институции и шофиране на автомобил из града. Като извадено от длъжностната характеристика на офис сътрудник/ секретарка. Обаче заплащането е като на адвокати, лекари и т.н. все професии, по които брокерите обожавате да се приравнявате като заплащане и репутация, но не и като отговорност и образователен ценз. Фундаменталната разлика е, че преставителите на тези професии са учили с години и при най- малката грешка ги отлъчват от професионалните им организации и им забраненяват да практикуват, а брокера в БГ сам си е ортак. Никой не го регулира, никой не го задължава да спазва не само професионални, но и етични стандарти. Плетете интриги помежду си, крадете си клиенти, манипулирате клиентите, лъжете, неискрени сте, губите времето на хората, държите са нагло, криете осигуровки и приходи от НАП, офисите ви са по разни миризливи апартаменти, където твърдите, че живеете за да не плащете по- високи режийни за поддръжка на входа. Изобщо във всеки един аспект сте изключително долнопробна прослойка, която не заслужава никакво уважение!Коментиран от #50
16:01 23.01.2015
50 Veselin Stanoev
До коментар #49 от "Княз":
20:38 23.01.2015
51 Kuku Kukov
23:17 23.01.2015
52 Илко
17:30 24.01.2015
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.