Last news in Fakti

10 Август, 2009 00:00 607 0

За колко пари и как ремонтира Гагаузов

  • корпус-
  • обаче-
  • договор-
  • според-
  • плевнелиев-
  • ремонта-
  • материали-
  • документи-
  • запознати-
  • договора-
  • мебели-
  • стойност-
  • административен-
  • оборудването-
  • сумата-
  • парите-
  • преведени-
  • имало-
  • сделката-
  • обяви-
  • договорът-
  • впоследствие-
  • заложени-
  • твърдят-
  • без ддс-
  • админи
В началото на седмицата неговият наследник на поста Росен Плевнелиев взриви обществеността, като обяви, че МРРБ има договор с “Главболгарстрой” за ремонт на ведомствената сграда и строителство на нов корпус на стойност 42 млн. лв. Това правело 1880 евро/кв. м. Сделката ще бъде дадена на прокуратурата, закани се Плевнелиев.

Реалната цена според проверката на обекта, която се прави в момента, обаче се оказва двойно по-ниска - около 21 млн. лв., научи “Труд”. Това е така, защото договорът е с фиксиран таван на разходите до 42 млн. лв. с ДДС. Тоест това е прагът за разходване, но точната сума зависи от реално извършените дейности, които впоследствие се оказали по-евтини. Досега са платени 14,7 млн. лв., от които 4,59 млн. лв. за строежа на нов корпус.

Дори министър Плевнелиев да е пресолил гозбата, ремонтът на сградата на МРРБ може наистина да се окаже интересна сделка, показа проучване на “Труд”. Ремонтът , както се установи, е възложен не с един договор, а са три. Най-интересен е вторият от тях на стойност 34 315 547 лв. без ДДС. В него според запознати имало раздути цени.

Фиксирана била часова ставка за работниците от 4,80 лв. Заложени са обаче допълнителни разходи за труд от 120%. Така ставката набъбва на 10,56 лв. на час. За механизация отделно се добавяли 45% към ставката. За капак имало и коефициент 1,3 заради специфичните условия на работа. При тази странна формула не е ясно колко е излизала часовата ставка - нищо чудно да е ударила и 20 лв. Накрая върху всички строително-монтажни работи (включително труд) е начислена печалба от 15%, твърдят запознати с договора.

В ценовото предложение преди сключването на договора са били заложени също така 20% непредвидени разходи на стойност 5,6 млн. лв. без ДДС. Това е доста странно, твърдят хора от строителния бранш. Обикновено подобни клаузи са до 10% от стойността, независимо дали инвеститорът е частно лице или държавата.

Оправдание за високите ставки е клауза от договора, според която изпълнителят обещава качество над стандартите по БДС и средното европейско ниво, включително и на материалите. Качество над средното е доста абстрактно понятие.

Ако цените са раздути, начинът, по който са правени някои плащания по ремонта, са смущаващи. В края на декември 2008 г. МРРБ превежда на изпълнителя над 4 млн. лв. с ДДС за вложени материали. Любопитното е, че впоследствие това плащане е сторнирано и сумата е приспадната около 6 месеца по-късно от други фактури. Защо?

Според запознати с бюджетните процедури причината може да е единствено в изтичането на финансовата година. В края на годината бюджетните предприятия са длъжни да върнат неусвоените суми в централния бюджет. За да се избегне това, са фактурирани покупки на материали - в случая по документи фигурирала например покупка на 6900 кв. м паркет при заложени по проект 882 кв. м, носи мълвата по коридорите на МРРБ. Все пак парите не са откраднати, а впоследствие е правено изравняване между аванса и реално извършените и приети от инвеститора дейности и вложени материали, твърдят хора, запознати със сделката.

Неправомерни авансови преводи е имало и по първия договор за ремонта, който е за скромна сума на фона на общо потрошените пари - 768 368 лв. без ДДС. Контрактът е само за строителство на нов корпус. Над 400 000 лв. от тези пари са били преведени авансово, въпреки че според клаузите в договора авансът е към 200 000 лв.

Любопитен е и третият договор, свързан с ремонта. Той е за доставка и монтаж на офис мебели в новопостроения корпус от 1900 кв. м. Стойността му е 149 997,40 лв. без ДДС. Сумата е с 2,60 лв. под прага, при който трябва да се обяви открита процедура по ЗОП. Това позволява да се направи пряко договаряне с покана до определен изпълнител. Мотивът е, че сградата е готова, предстои въвеждане в експлоатация и трябва спешно да бъде обзаведена.

Странното е, че по документи договорът е сключен на 5 февруари 2009 г., мебелите официално са били приети с протокол в края на същия месец. Самият корпус обаче бе открит от експремиера Сергей Станишев на 30 декември 2008 г. Тогава, месец преди доставката на оборудването, журналисти видяха, че в стаите има монтирани бюра и столове. Вярно, не напълно, но поне частично оборудването беше поставено. Остава подозрението, че договорът е бил сключен много след като е направена самата доставка.

Още по-лошо - процедурата за доставката може би е била задействана по ЗОП след нейното изпълнение. Отлично информирани източници уточняват обаче, че мебелировката е била фактурирана едва в средата на юни. На 3 август е било наредено плащане по фактурата от МРРБ, но парите все още не са преведени.

На следващия ден министър Плевнелиев обяви, че дава сделката за ремонта на прокурор. Сега в коридорите на МРРБ е като котел. Служители гадаят дали пък мебелировката не е била доставена от бившия шеф на кабинета при Гагаузов - Стефан Гунчев. Според фирмените регистри той има дялове в дружество, чийто предмет на дейност е търговия с мебели, както и в друго, което произвежда дървесни материали за производство на мебели. Причината за догадките е, че в цялото ведомство липсвали документи за произхода на оборудването. До вчера никой не знаеше кой и къде ги е произвел, съответно и каква е реалната им стойност. Защото при планирани 113 щата в новия корпус, сумата за столове, бюра и шкафчета излиза средно 1327 лв. на чиновник.

По-вероятно е обаче версията за участие на Гунчев да издиша. Ако клюката бе вярна, той най-малкото щеше да се погрижи парите да бъдат преведени навреме, докато все още бе фактор в МРРБ. Затова, вместо да дава поводи за клюки и слухове, може би ще е най-добре г-н Плевнелиев да разбули детайлите по тази сделка.


Хронология на договорите

Хронологията на ремонта може частично да се проследи чрез регистъра на Агенцията за обществени поръчки. От информацията там е видно, че всеки път оферти са били подавани единствено от компании в структурата на “Главболгарстрой”. При първите две поръчки обаче са били купувани по два броя тръжни документи, което значи, че може би и друга фирма е проявявала интерес, но не е подала оферта. Ето и хронологията:

1. Договор за малка обществена поръчка от 28.09.2007 г., № 304 (СМР на обект: “Нов административен корпус на МРРБ”) - 768 368 лв. без ДДС.
2. Поръчка № 178 от 11.09.2008 г. (“Проектиране и изпълнение на СМР, свързани с реконструкция на съществуваща сграда на МРРБ, довършителни работи по изграждането на новия административен корпус и връзки с него”) - 34 315 547 лв. без ДДС.
3. Договор № 52 от 05.02.2009 г. (“Доставка и монтаж на офис мебели за нов административен корпус на МРРБ”) - 149 997,40 лв. без ДДС.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА