17 Юни, 2010 12:15 6 184 18

Кризата промени предпочитанията на клиентите

  • жилища-
  • софия-
  • търсене

Отражението на световната икономическа кризата не е само в спад на цените и по-малкия брой сделки. Тя се оказа мощен катализатор на процеса на сегментиране на пазара. Това най-ясно проличава като се сравни в кои столични квартали преди кризата и днес се търсят най-много жилища. Интересът към центъра на София остава най-силен, сочат данните на сайта за недвижими имоти imot.bg. На второ място се нарежда Лозенец. Преди кризата районът е заемал трета позиция. Независимо от силното презастрояване на престижния квартал и затрудненията в пътната инфраструктура, причинени от строежа на метрото, търсенето на жилища остава високо.

Днес трети в класацията е квартал Изток. Преди началото на кризата той е заемал далечното десето място. Една от причините за подобен скок е, че част от клиентите, които разполагат с пари в брой и желаят да ги вложат в недвижим имот, се насочват към по-скъпите квартали с цел намирането на качествен апартамент. Подобна е ситуацията и в Иван Вазов. През 2008 г. кварталът е бил на 11-то място по интензивност на търсене, а днес е с 4 позиции по-нагоре в класацията.

От 13-а на 4-а позиция се премества Стрелбище. Районът е близо до центъра, но в същото време средните цени там спаднаха от близо 1400 EUR/кв.м на 950 EUR/кв.м. И преди кризата интересът към тази част на София беше висок, поради съседството с Южния парк и сравнително доброто качество на предлаганите жилища.

Почти без промяна остава интензивността на търсене на жилища в Гео Милев. За изминалите две години той е преминал от шеста на пета позиция.

Един от най-предпочитаните квартали за покупка на гарсониера, дву- или тристаен апартамент преди кризата беше Младост 1, сочат данните на imot.bg. През 2008-а той заемаше втора позиция. Днес е на шесто място в класацията.

Столични райони, в които търсенето на жилища е значително по-силно в сравнение с преди две години, са Хиподрума, Изгрев, Яворов, Оборище и районът около Медицинска академия.

Кварталите, които преди кризата са били атрактивни, а днес са извън Топ 10 на предпочитаните места за покупка на апартамент са: Младост 1А, 2 и 3 и Бъкстон. Най-голям отлив на потенциални купувачи се наблюдава в Младост 2 – от седма позиция през 2008 г. към момента районът е на 20 място.

 

Интензивност на търсене и предлагане
на жилища в София
район позиция
през 2008 г.
търсене
(в %)
 
предлагане
(в %) 
1 Център 1 2.95 14.25
2 Лозенец 3 2.77 4.34
3 Изток 10 2.41 1.04
4 Стрелбище 13 2.36 1.22
5 Гео Милев 6 2.35 1.62
6 Младост 1 2 2.33 1.11
7 Иван Вазов 11 2.29 0.62
8 Борово 4 2.23 2.41
9 Дианабад 5 2.13 2.1
10 Бели Брези 9 2.08 1.56
11 Хиподрума 21 2.05 1.02
12 Гоце Делчев 14 2.03 1.9
13 Мед. академия 30 1.95 0.67
14 Изгрев 26 1.95 0.19
15 Мусагеница 19 1.94 0.53
16 Яворов 27 1.91 0.64
17 Оборище 29 1.88 0.81
18 Мотописта 35 1.79 0.61
19 Дървеница 16 1.78 1.32
20 Младост 2 7 1.77 1.42
21 Младост 1а 8 1.76 0.48
22 Редута 18 1.74 1.66
23 Красно Село 20 1.69 0.92
24 Младост 3 12 1.64 0.98
25 Бъкстон 15 1.5 2.09
26 Лагера 23 1.49 1.27
27 Студентски град 22 1.44 2.9
28 Манастирски ливади 24 1.4 4.04
29 Хладилника 33 1.39 0.28
30 Зона Б 5 28 1.37 0.77

Източник: imot.bg

Текст и снимки:
Милена Богданова
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зако

    1 9 Отговор
    СТРЕЛБИЩЕ - НАЙ-ХУБАВИЯТ КВАРТАЛ!
  • 2 lora

    14 0 Отговор
    tochno porutenite panelki v strelbishte sa nai-prekrasni...
  • 3 ewwf

    22 3 Отговор
    хахаха само като гледам снимката към статията и ми се прииска да имам и аз имот в България... мале к'ва снимка....
    чудя се колко ли струват апартаментите в този красив блок... Е100,000, или Е150,000
    Значи, според мен не требва да е по-малко от $150,000 за двустаен!
  • 4 София

    21 2 Отговор
    На тези цени няма как да има статистики за продажби. Докато дебилните продавачи не схванат че балона вече го няма и докато влезат в час че отнем поне още една година. Дотогава инвеститорите ще са раздвижили защото понасят огромни загуби. Но най-вече ЧСИ-тата - те ще бутат каруцата към реалността.
  • 5 Тухлата

    7 14 Отговор
    Не е ли много лицемерно да искате строителите да продават ново строителство под 200 Е за квадрат, а панелно едновремешно със срок на годност на заварките 30 г. - на 500 Е ? Ясно е, че всеки нормален човек би предпочел да отиде в нов блок или сграда, така че новото строителство ще се запълни по-бързо от панелното и там цените се движат по друга логика. За панелното строителство в момента в България всеки си трае, но това е бомба със закъснител. В Германия този проблем го решиха още навремето, но с типичната немска дисциплина и организация. Тука какво ще става - най-вероятно всеки ще се спасява поединично и най-накрая ще обвинят държавата. Но по време на бума не се свениха да искат цени като за ново. Значи лошите строители трябва да свалят цените на НОВО строителство, а разните панеладжии ще си държат цените на панелките като за НОВО. Най-ревящите панеладжии май не се усещат, че кризата тях ще ги удари най-силно, а след 10 г какво правиме ? Ще чакаме да падат панелите ли ?
  • 6 Имот

    21 3 Отговор
    До "тухлата" - явно продаваш апартаментчето с което си се набутал. Всеки си предлага имота на колкото си иска. Може да е панел и да му искат по 1000 Е/кв. Друг е въпроса на колко може да се продаде. В момента няма панел който да е желан на цени над 200-300 Е/кв. Всичко по-скъпо от това не се и поглежда. Скоро и тухлата ще стигне до там. СПРЕТЕ ДА ГЛЕДАТЕ ЦЕНИ - ПРЕДЛАГАМ. ЗАПОЧНЕТЕ ДА СЕ ИНТЕРЕСУВАТЕ НА КОЛКО СЕ Е ПРОДАЛ ДАДЕН ИМОТ. Всичко друго си е балониране.
  • 7 Софиянец

    20 1 Отговор
    "Кризата промени предпочитанията на клиентите" - Така е! Това което се търси е до 20000 - 30000 евро. Много от стоителите ще ликвидират на цени и под тези - само и само да имат някаква възвръщаемост.
  • 8 Itzo

    9 1 Отговор
    Много силно казано е, че кризата е променила предпочитанията на хората, а по-скоро е намалила възможностите за тяхната реализация. Много ясно, че на всеки му се живее в нов монолитен апартамент. Въпросът е може ли да си го позволи и оттам идват компромисните решения, като т. н. панелки, ЕПК-та, неатрактивни квартали и пр., защото животът продължава... Мислил съм си го и напълно съм съгласен с Тухлата, че панелните жилища представляват своеобразна бомба със закъснител, поради краткия си живот и голямата си масовост. Същевременно не съм съгласен с Имот, че и тухлата щяла да падне до цените на панелните жилища. Напротив, на фона на предстоящия разпад на панелните комплекси, тухлените жилища не само ще запазят, но може и да повишат цената си. За това допринасят и новоизлюпените български бизнесмени (в 99% от случаите разбирай бандити и ношеници), жадни да награбят всичко най-добро с немъчените си пари, вклщчително и жилища в престижни квартали.Затова, ако сте забелязали, доскоро хубави квартали като "Лозенец", през последните 10-15 години бяха пренаселени с полуграмотни, но арогантни мутри и откровени простаци. Това е положението с жилищата - отчайващо, като почти всичко у нас.
  • 9 Бозов

    22 2 Отговор
    То затова нямат имотите цена. Защото не само са боклуци, но са и населени от боклуци. Затова и 200 евро/кв. е много!
  • 10 вариации

    4 1 Отговор
    Виц: - Кои обувки избирате - зелените или бежовите? ("предполага" учтиво търговеца)
    - Ама аз не съм казал, че ще купувам. (му се отговаря..)
    Същата работа с кредитите .... - вариации, вариации
  • 11 axxaxx

    3 0 Отговор
    snimkata e pravena v lulin 10
  • 12 КОо от туй

    6 8 Отговор
    Тук 90% от Вас са кандидат купувачи на които и 50 евро засв.м са много.Предлагам Ви да не се правите на икономически експерти и анализатори.защото и ЕВРЕИТЕ които управляват света геополитически и финансово не могат с точност да прогнозират процесите.
    ДА ЗАПАЗИМ СОФИЯ чиста и без брутални и амбициозни СЕЛЯЦИ бягащи от корените си.България има нужда от земеделци и животновъди а не от прехластващи се по жк.Младост и др.подобни в столицата!!!
  • 13 до КОо от туй

    2 5 Отговор
    Ми тогава иди ти да въдиш животни и да ореш земята! То в това няма нищо срамно, дори напротив, но в нашата държавица все още е доста неблагодарна работа. Ако беше като в Германия...
  • 14 Sof. grajdanin

    6 0 Отговор
    Вече няма хубав квартал в София! :(((
  • 15 soraia

    2 0 Отговор
    До тухлата.Виждам че си настроен към панелките негативно и си прав,само че чувал ли си за реабилитиране на стари жилища.Цитираш Германия и именно там това е практика,както между впрочем в повечето Европейски държави.Жалкото е че хората в България са обедняли и е непосилно за тях тези действия,но няма да имат друга алтернатива, ако искат да имат къде да живеят.А новото строителство 99% е опасно,защото както винаги строителите са изключително икономични откъм вложените материали.Жалко че с цените не са такива.Един метър квадратен с печалба за тях не струва повече от 370–400 евро.Но говориме за завършено строителство,а не шпакловка и замазка!
  • 16 Тухлата

    8 1 Отговор
    До 15. Настроен съм негативно към панелките, защото са опасни. Малко хора знаят, че по принцип тези блокове са строени навремето с временно предназначение за хората, които идват да работят в София по новооткриващите се тогава предприятия. Животът им е 30 години по норматив. В Германия се подходи по съвсем различен начин с панелките. Там беше извършено саниране из основи - включително изливане на външен и понякога вътрешен кофраж за засилване на самата конструкция, а не само подмяна на щрангове и изолация. Доколкото знам всичко се проведе централизирано и организирано, а в България са оставили хората сами да се оправят, т.е. няма ясна стратегия за тях. Именно затова по-скоро се ядосвам на властите, защото е ясно, че хората нямат пари. От друга страна не съм съгласен, че в масовия случай новото строителство е некачествено. Може би има някои случаи на некачествено строителство, но може ли да се сравнява с блокове, построени от войници от ГУСВ ? По принцип се учудвам изключително много, че се мълчи толкова много по този въпрос. Затова и прогнозирах, че властите ще се сетят за проблема като почнат да падат блоковете. Дотогава типично по български всичко е оставено на самотек. Другото, което много ме дразни е, че по време на бума собствениците на панелни жилища не се свеняха да искат цени като за ново, а в същото време плюеха по новото строителство. Но очевадно ясно е, че едно нещо е панелно старо, а съвсем друго - ново строителство. Това са си обективни факти, които никой не може да промени, само може да ги преиначи.
  • 17 pepi

    1 1 Отговор
    bednata darjava horata umirat ot glat no ise nau4iha iv evro da prodavat vlezte v kra4ka i iz4istete boklucite ot pati6tata kato evropeici
  • 18 manolova

    1 0 Отговор
    До 16. А защо си мислиш, че сега работят професионалисти, нали са пак същите хора, само, че като допълнение и материалите нестават за нищо. И немога да разбера защо си мислите, че квадратен метър на ново и на старо строителство е еднакво - нали ти продават гарсониера за двустаен и естествено, че е на една цена, но не и на квадратен метър еднакво.