Last news in Fakti

3 Април, 2019 20:47 13 486 4

Една неразработена имотна ниша у нас

  • споделени офиси-
  • площ-
  • сегмент

Едва 2% са споделените офис площи в България от целия сегмент

Една неразработена имотна ниша у нас - 1
Снимка: Shutterstock

Близо 33 000 кв.м, или 2% от пазара на офиси, е делът на споделените офис пространства. „Делът на т.нар. coworking площи в София е сходен с останалите европейски пазари, с малки изключения като Лондон и Амстердам, където той е значително по-висок. Бързият ръст на този модел се свързва с предприемаческата култура, разцвета на технологичния сектор и стартъпите като явление. У нас присъствието и на трите сектора става все по-осезаемо, което ще увеличи интереса към нови coworking проекти“, казва Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ в Cushman&Wakefield Forton.

Броят на клиентите на този тип офис площи ще нараства с бързи темпове през следващите години, коментират анализатори. Това се отнася не само за Европа, но и за България. Важно е да се отбележи, че повечето проекти за офис сгради в момента разполагат с такъв тип пространства. Целта е да бъде гарантирана по-голяма гъвкавост на наемателите.

Меката на споделените пространства е Лондон. Там техният дял е 4.6% от всички предлагани офиси, или над 1 млн. кв.м. Сериозното навлизане на coworking концепцията може да се обясни с рестриктивните за наемателите стандартни договори – с 10-годишен срок и довършителни работи изцяло за тяхна сметка. Амстердам пък е градът с най-висок процент на споделени работни площи спрямо традиционните офиси – почти 6%. Причини за това са силната предприемаческа активност и високата степен на дигитализация на бизнеса.

„Съществува тясна връзка между цената на традиционните офис площи и увеличаването на споделените работни места. При поскъпване на наемните нива на офисите клас „А” и „Б”, както и затягане на условията за наемане (подобно на Лондон) се подсилва алтернативното предлагане на пазара и съответно привлича вниманието на наемателите върху този сегмент“, пояснява Пашова. По думите ѝ гъвкавостта е най-ключовото предимство пред традиционния офис пазар, при който наемателите са обвързани с дългосрочни договори и заетост на квадратни метри.

За пръв път компанията създава Европейски коуъркинг индекс, базиран върху икономическите показатели на 10 ключови пазара в Европа. Те са подбрани между 40 анализирани пазара на базата на количествени показатели и степен на икономическо развитие, които благоприятстват развитието на пазара на гъвкави офис решения. Индексът се фокусира върху идентифицирането на градовете, които разполагат с потенциал за разрастване на този пазар. Така ще помага на собствениците на сгради и операторите да могат да предвидят бъдещи промени по устройството и дизайна на пространството, в крак с настъпващите тенденции.

„Създаването на индекса показва изменението на традиционния пазар на офиси и разкрива потенциала на този бързоразвиващ се сектор. В основата на динамиката стоят различни фактори, определящи промяната в търсенето и спецификите на офис пазара. Един от тях е засилването на дигиталните и технологичните сектори, които позволяват повече гъвкавост на работното място“, посочва Елизабет Трони, ръководител на Cushman&Wakefield EMEA Research & Insight.

Утвърдените пазари на офиси като Лондон и Париж заемат челните позиции, но данните показват, че градове като Стокхолм и Дъблин също постигат високи резултати и разполагат с перспектива за разрастване в бъдеще.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Ганай

    9 1 Отговор
    Не е ниша, а предсмъртни брокерски конвулси. Тия няма какво друго да работят.
  • 3 Умен

    7 0 Отговор
    Абе мина първото тримесечие а още няма статия за цените на имотите?

    Коментиран от #4

  • 4 Рип

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "Умен":

    Защото цените толкова много рипат нагоре, има толкова много продажби, че журналистите просто не смогват да пишат статиите!