6 Септември, 2019 09:37 3 862 10

Как Китай "помага" на чужди държави

  • ангола-
  • летище-
  • проекти

Китай щедро кредитира бизнес проекти в чужбина и обещава нови работни места

Как Китай "помага" на чужди държави - 1
Снимка: Shutterstock

13 милиона пътници на година щеше да приема международното летище на Ангола, разположено недалеч от столицата Луанда. Но и 15 години след първата копка гигантският строеж все още не е завършен. Милиарди долари бяха вложени в проекта на консорциум от китайски строителни фирми - ръководен първоначално от Chinа International Fund /CIF/ и бразилския строителен концерн Одебрехт. От самото начало обаче проектът беше обречен на провал. Първата фаза на строежа трябваше да приключи през 2012 година, откриването се предвиждаше за 2015/2016. Междувременно строителните планове са променяни многократно, а техническото оборудване на летището е вече остаряло.

Обектът ще бъде открит едва през 2023 г., дотогава плановете трябва да бъдат актуализирани. Според транспортния министър на Ангола Рикардо Д‘Абреу, новото летище на всяка цена трябва да е модерно и комфортно. Строителната фирма ще финансира проекта с кредит от 6,5 милиарда щатски долара.

"Това е, както аз го наричам, един от най-големите бели слонове на Африка", посочва за ДВ разследващият журналист Рафаел Маркес. "Проектът трябваше да струва първоначално 300 млн. долара, а междувременно цената му скочи до 9 милиарда долара. И краят не се вижда, строителните разноски растат неудържимо." Според Маркес, проектът няма скоро да бъде завършен и само ще увеличава дълговете на Ангола.

Китайските интереси в Африка

Това, че Китай инвестира в африканската инфраструктура, не е някаква рядкост. "С градската железница в Етиопия и железопътните връзки в Кения китайците свършиха чудесна работа" казва Маркес. Според китайския всекидневник "Чайна Дейли", Китай е завършил строежа на 14 летища, между които и международното летище в Уганда, санирано с китайски кредит в размер на 199 млн. щатски долара. Китай е построил също и нов терминал на международното летище в Адис Абеба - за 31 млн. долара. В Нигерия, Мозамбик и Намибия Китай също влага огромни средства в разширяването или изграждането на летища. През 2018 година Сиера Леоне обаче отказа китайски кредит в размер на 300 млин. щатски долара за строителството на ново летище - с аргумента, че проектът е ненужен.

Германският политолог Свен Грим, експерт по проблемите на помощта за развиващите се страни, също изтъква, че Китай има голям интерес да инвестира в Африка. Той посочва, че Китай търси участие в международни проекти, които ѝ дават достъп до пазари, на които би могла да изнася част от своите свръхмощности в строителния сектор.

В краткосрочен план подобни проекти са от полза за Африка, смята експертът. В дългосрочна перспектива обаче от тях печели главно Китай. "Когато проектът се реализира отвън, той не води непременно до разкриването на работни места в съответната страна. Китай печели от това, че активно подпомага собствените си фирми".

Международното летища в Луанда обаче е „проект, създаден с цел кражба на пари", посочва разследващият журналист Маркес. От него печелят само онези, които са го замислили едно време. Няма никаква гаранция, че 2023 година летището действително ще бъде завършено. Това са само пропагандни обещания на правителството. "Там, където днес трябваше да е летището, зее само голямата черна дупка на корупцията", казва Маркес.

Договори и кредити, които улесняват корупцията

Само че вината за корупцията не е единствено на анголското правителство. И друг път е имало чужди проекти, които са давали възможност за масивна корупция. Разликата с Ангола е в това, че тук китайските инвестиции са от мащабен порядък, какъвто в Ангола не познават. Достатъчно е само да се хвърли поглед към договорите и кредитите, които Китай е предоставил. "Може да се каже, че Китай в най-голяма степен създава възможности за корупция на високо равнище. Ако договорите бяха сключени по редовен начин, а китайското правителство следеше точно какви кредити се отпускат, нямаше да се стигне до тази ситуация, Китай трябва да поеме отговорност за корупцията", посочва Маркес.

Само че това не влиза в стратегията на Китай, обяснява политологът Грим. "След като кредитите са обезпечени от анголска страна - най-вероятно със суровини и нефт - бизнес моделът става легитимен за китайските фирми", казва експертът. Той също смята, че Китай носи отговорност за случаите на корупция. Китай трябва да внимава да не му излезе име, че финансира твърде много „бели слонове“.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЦЕЦО АПАРТАМЕНТА

    30 1 Отговор
    БРЕЙ ПЪК НИЕ ТУКА ЗА ЕДИН АПАРТАМЕНТ СЕ ПРОДАВАМЕ
  • 2 Госあ

    33 5 Отговор
    Ауууу дойче веле. А как помага швабата ? Не е лошо да кажете ? Я кажете как помага швабата ?
  • 3 Петко АЛКОХОЛЕТКО

    15 3 Отговор
    Вчера спрели ченгетата ,един авер във варна в района на златни пясъци ,нашия кара с отнета книжка от 2 години -ония вместо да го арестуват му казали ,ВИЖ ИЗМИСЛИ НЕЩО В РАМКИТЕ НА 2 МИНУТИ И ДА ИЗЧЕЗВАМЕ ,почвам да се чудя тия в мвр от къде ги намират такива прогизнали от корупция индивиди.
  • 4 Госあ

    26 3 Отговор
    Швабата е много стриктна, що се отнася до продажбите на голфове, я ма я кажете бе дойче на вас ли да чакаме за нещо друго освен кауфланд и била ? След Турция ще построите сигурно и у нас някой завод, ама друг път. И като направите Северен поток и железниците в Русия, санкциите срещу Русия продължават с пълна сила а ?
  • 5 Госあ

    22 2 Отговор
    Ха ! И още нещо, какво направи дойче за нашата корупция, че тръгнала Китай да поучава ? Или както казва любимеца им в България корупция няма ! 😂
  • 6 kvy

    17 2 Отговор
    Според мен DW са прави. Най-правилния и честен подход е този на американците. С бобмите директно.....
  • 7 Име

    23 0 Отговор
    Дойче зеле що не разследва как се крадат евросредства в България и как поне половината пари се връщат към Германия, та затова в ЕС си траят за кражбите? Германия и ЕС не трябва ли да.носат отговорност за корупцията, която съзадават в България, така както смятат че Китай трябва да отговаря за корупцията в Ангола?
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Дойче зеле

    1 0 Отговор
    помия без край.
  • 10 goni

    0 0 Отговор
    Няма проблем Китай да отговаря за корупцията в Ангола. Просто Ангола трябва да стане китайска!:)