8 Ноември, 2002 00:00 2 307 0

Докато мъдрите се намъдруват, лудите се налудуват

  • облагане-
  • данък-
  • догодина-
  • които-
  • агенциите-
  • закона-
  • година-
  • намалява-
  • фирмите-
  • облагането-
  • дейност-
  • плащат-
  • изменение-
  • заплата-
  • малко-
  • промените-
  • дейности-
  • данъкът-
  • данъчно-
  • имоти-
  • правителството-
  • месечна-
  • намалението-
  • патента-
  • патентен-
  • общините-
  • върху,
Проектите за изменение на Закона за облагане доходите на физическите лица (ЗОДФЛ) и в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) бяха приети на първо четене в Народното събрание през изминалата седмица. Промените в ЗКПО бяха приети без изменение, а в ЗОДФЛ бяха направени корекции в предложението на Министерството на финансите (МФ), но те отново не бяха във връзка с дейността на посредниците в търговията с недвижими имоти. Опасенията на брокерите за подготвяната сурова данъчна секира за 2003 г. добиха почти реални очертания - за да влязат в сила, трябва просто да минат още веднъж през пленарната зала.

Промените в ЗОДФЛ
С 2,40 лв. по-нисък данък ще плащат от догодина онези, които получават 200 лв. заплата. Това показват сметките на финансовото министерство за промените в данък общ доход, приети от парламентарното мнозинство на първо четене. НДСВ и ДПС отхвърлиха предложението на СДС за частично въвеждане на семейното подоходно облагане, както и предлаганите от БСП облекчения на ДОД. Според заместник-министърът на финансите Гати ал Джебури догодина няма да има нито едно подоходно ниво, в което разполагаемите след данъчно облагане средства да намалеят. Необлагаемият минимум остава 110 лв. В новата таблица за месечно облагане най-много - с 3%, намалява данъкът за най-ниските доходи, които са в диапазона от 110 до 150 лв. месечно. С 2 процента - от 24 на 22%, намалява и облагането на следващата подоходна скала, но нейният диапазон се стеснява от 140 - 400 лв. тази година на 150 - 250 лв. догодина. Също с 2 процента /от 28 на 26%/, намалява облагането и на третата скала, която също е с променен диапазон - от 400 -1000 лв. сега на 250 - 600 лв. догодина. Остава 29-процентното облагане на максималните месечни доходи, които тази година започваха от 1000 лв. нагоре, а догодина ще тръгват от 600 лв.
Изчисленията показват, че данъкът за 300 лв. месечна заплата намалява с 2,8 лв., облагането на месечния доход от 400 лв. намалява само с 80 стотинки, получаващите 500 лв. ще плащат с 2,8 лв. по-малко, разликата за 600 лв. месечна заплата е 4,80 лв., с 1 лев по-малко - 3,80 лв., е намалението на данъчното облагане при месечна заплата от 700 лв.
На твърдението на жълтите депутати, че от догодина данъчните облекчения се прехвърлят върху хората с ниски доходи, и сини, и червени опонираха, че намалението е много малко и поискаха да се преразгледа данъчната скала. Левицата предложи гласуването да се отложи и отново да се проведат консултации, но идеята й не бе приета от мнозинството.
Правителството предлага да се въведе и 10-процентно намаление на доходите и при трудовите договори на физическите лица, които извършват дарения.
Финансовото министерство премахва допълнителното облагане при патентния данък с по 5 лв. на кв.м брутна площ, което бе въведено от 1 януари тази година и предизвика най-бурни протести на занаятчиите. Намаляват се и ставките на патентния данък за част от дейностите, сред които козметичните услуги, авторемонтните услуги, платените паркинги и др. Що се отнася до агенциите за недвижими имоти, те не бяха дори споменати в проекта на МФ, а още по-малко в пленарната зала на НС.
На първо четене бе приет и законопроектът за

изменение и допълнение на ЗКПО
Предложението на правителството бе гласувано без никакво изменение, а вариантът на ОДС бе отхвърлен.
От догодина данъкът върху печалбата и данъкът за общините се заменят с единен корпоративен данък от 23.5%, който фирмите ще внасят в републиканския бюджет. Това е същият размер, с който ефективно се облагаха фирмите и през тази година, но по два параграфа - 15% за бюджета и 10% за общините. От догодина общините губят този приходоизточник. Така за първи път от 1998 г. насам, през 2003-та няма да има ефективно намаление на корпоративния данък за бизнеса.
Депутатите гласуваха и въвеждането на данъчно облекчение за фирмите, инвестиращи в райони с висока безработица. Предложението на правителството е да се преотстъпва целият корпоративен данък на фирми, ако осъществяват производствена дейност и откриват работни места в такива райони. Милен Велчев определи тази мярка като стимул за изравняване на икономическото състояние на регионите.
По предложение на правителството парламентът гласува и увеличаване на амортизационните норми на дълготрайните активи и създаване на отделна група за компютри и софтуер с по-висока амортизационна норма.
Предвижда се и облагане с 15% на даренията, направени в полза на юридически лица с нестопанска цел, извършващи обществено полезна дейност и вписани в Централния регистър към Министерството на правосъдието.
Депутатът от Коалиция за България и заместник-председател на парламентарната бюджетна комисия Георги Пирински възрази срещу предвиденото в правителствения проект облагане с данък на разходите за лихви по банкови кредити. При предишната промяна в закона, тези разходи бяха извадени от облагане. Министърът на финансите Милен Велчев опонира с твърдението, че с тази промяна не се цели отнемането на привилегия на бизнеса. Той поясни, че фирмите ще имат право до определен праг да признават за разходи лихвите по банкови заеми. Целта на промяната в закона била да се затвори вратичка, позволяваща избягване от данъчно облагане за тези, които оперират почти изцяло с банково финансиране.
Безпроблемно мина инфарктната за брокерската гилдия

промяна в чл. 2 ал.4 от ЗКПО
Тя предвижда думата “само” в цитирания текст да се заличи и да се създаде ново второ изречение: “За останалите дейности тези лица се облагат по общия ред”. Заличаването на думата “само” в чл.2, ал.4 ще позволи да се премахне практиката, при която с осъществяване на една единствена сделка се избягва облагането с патентен данък, което води до намаляване на бюджетните приходи и създава условия за неравнопоставеност при облагането на едноличния търговец и юридическото лице, когато те имат напълно идентична дейност, мотивираха се от МФ. С това изменение се цели облагане на патентната дейност с дължимия патентен данък, а за упражняваните други (непатентни) дейности - облагане по общия ред на ЗКПО. Така изглеждат нещата от гледна точка на фиска. За засегнатите дейности обаче те са наистина трудно приемливи. Едва ли с новите поправки тези дейности ще излязат на светло и ще допринесат за напълването на държавната хазна, коментират запознати.
За какво става дума? Една от вратичките, които агенциите използваха, за да работят легално и същевременно да избягнат нелогично високия патент (6600 лева), бе да регистрират юридическо лице с няколко вида дейност, един от които е посредничеството при покупко-продажба с недвижими имоти. Според досега действащото законодателство при това положение те се регистрират по ДДС при оборот над 50 000 или 75 000 лева и са данъчно задължени по ЗКПО, а не подлежат на окончателно облагане. С новите промени в закона въпросната вратичка се затваря. Дори при регистрация по ДДС, прагът за която пада на 25 000 лева,

патентът ще трябва да бъде плащан.
Чиновниците от финансовото министерство и представителите на мнозинството за пореден път доказаха, че не са наясно каква е реалната ситуация на данъчния фронт в държавата.
Факт е, че промените в данъчните закони не са били съгласувани дори със служителите от Главна данъчна дирекция, чието мнение е задължително да се чуе в подобни ситуации. За поредна година в действията на управляващите (въпреки смяната на политическия цвят) прозира желанието да се върже бюджетът на книга, пък на практика да става каквото ще. Тези хора дори не се сещат, че сред предлаганите промени в Закона за облагане доходите на физическите лица наред с намалението на патента за козметички и компаньонки можеше да се включи и корекция на окончателния годишен данък на агенциите и той да бъде сведен от немислимите 6 600 лева до разумни нива, за да се повиши неговата събираемост, а оттам и приходите в бюджета.
Ако текстовете в ЗКПО и ЗОДФЛ, касаещи агенциите за недвижимип имоти, не се променят (което за съжаление е твърде вероятно), през 2003 г. събираемостта на патента ще падне още повече, тъй като по-голямата част от фирмите ще заработят на тъмно поради невъзможността да плащат космически суми на хазната (за 2001 г. са подадени 103 патентни декларации и събрания патентен данък е в размер на 43 000 лв.) Догодина обаче те няма да платят и нищо по ЗКПО, тъй като поправките в в чл.2, ал.4 на този закон автоматически ги изключват от обхвата му.
Вместо да поправи недомислието, което изпрати голяма част от агенциите в сивия сектор, кабинетът на Сакскобургготски, широко самоафиширал се като “правителство на бизнеса” и тръгнал с обещания за нулеви данъчни ставки, най-напред вдигна патента от 5 000 на 6 600 лева, а сега на практика отказва на агенциите-юридически лица възможността да плащат данък върху печалбата.

Виолета СТОЕВА
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА