Last news in Fakti

10 Декември, 2002 00:00 755 0

Инфраструктурните проектите са заложници на липса на пари

  • бюджет-
  • такси-
  • министерство-
  • държавния-
  • транспортното-
  • финансовото-
  • разходи-
  • проекти-
  • закона-
  • разпределя-
  • средствата-
  • според-
  • пристанищата-
  • транспортни-
  • година-
  • предвидени-
  • допълнителни-
  • средства-
  • министерството-
  • бюджета-
  • държавния бюджет-
  • бюджет 2003-
  • фи
Проектобюджетът за транспортното министерство за 2003 г. са предвидени 97 млн. лв. Заложени са приходи в размер на 65 млн. лв. а капиталовите разходи са 46 млн. лв. Те са за проекта Дунав мост 2, за реконструкция на столичното летище и за изграждането на жп линията Пловдив - Свиленград. В тях се включва усвояването на международен заем от 27 млн. лв. По номинал заложените разходи са намалели в сравнение с миналата година. Съществува възможност за получаване на допълнителни средства от предприсъединителните фондове на ЕС, разпределяни от Министерството на финансите.
Планирано е през 2003 г. в държавния бюджет да постъпят 64.200 млн. лв. от пристанищни, летищни и други транспортни такси. Всеки нереализиран приход ще остане на разположение на съответната пристанищна или летищна администрация.
Параметрите на бюджета, наложени от финансовото министерство, не се приеха от транспортното.
Депутатите от парламентарната комисия по транспорт от управляващото мнозинство също изразиха резерви. Предложеният бюджет отказаха дори да обсъждат колегите им от левицата. В бюджета не са предвидени никакви средства за съфинансиране на един от големите инфраструктурни проекти - Пристанище Бургас. Така няма да се погасяват задълженията по заема, отпуснат за проекта, коментира Златолина Мукова, зам.-министър на транспорта. За сметка на това обаче в бюджет 2003 за транспортния сектор е предвидено пристанищата и летищата да внасят в държавния бюджет допълнителни такси, които натоварват изключително много дружествата. Съгласно чл. 12, ал. 1 и 2 от Закона за бюджет 2003 г. МТС се задължава да внесе в държавния бюджет и еднократна вноска от 37 млн. лв., която е разликата между приходната част от пристанищни и летищни такси по Тарифа № 5 /включваща общо 51 млн. лв./ и разходната част за издръжката на националните компании Пристанища и Летища /съответно 4 млн. лв. и 10 млн. лв./. След издължаването на тази сума по чл. 12 за поддържане и развитие на пристанищната инфраструктура ще останат 350 хил. лв., а за летищната 500 хил. лв. По разчети на транспортното министерство за пристанищната са необходими 15 млн. лв., а за летищната - 10 млн. лв. Става невъзможно да се изпълни проектозаконът за пристанищата, смята Мукова. Според нея транспортните дружества не трябва да се задължават да внасят други такси освен данъчните в държавния бюджет. Орязването на средствата противоречи на проектозакона за изменения и допълнения на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата, който предвижда отделянето на пристанищните такси и изразходването им изключително за поддържане и развитие на инфраструктурата. Същото важи и за летищата. Внасянето на допълнителни такси в държавния бюджет не съответства на готвените промени в Закона за гражданското въздухоплаване и няма да позволи да се изпълняват изискванията за безопасност на ИКАО, от което зависи затварянето на глава 9 Транспортна политика от преговорите с Европейския съюз. Според финансовото министерство всички големи транспортни проекти са обезпечени за следващата година. В бюджета е заложено усвояването на преки държавногарантирани кредити в размер на 229. 8 млн. лв. Неусвояването на средства, предвидени в предишни бюджети, води до потребността от нови, все по-големи разходи. Министерството не разпределя капиталовите разходи. Ресорният министър е длъжен да разпределя средствата и да търси вътрешни начини на финансиране. Само средствата от предприсъединителните фондове се преразпределят от Националния фонд към Министерството на финансите. Така формулиран, бюджетът противопоставя отделните министерства - финансовото и транспортното, както и местната и централната власт, категорични са от опозицията. Вината за това не е само на финансовото министерство, смята депутатът от коалиция За България Петър Мутафчиев, който е и зам.-председател на транспортната комисия. Според него липсва обща транспортна стратегия, която да определи приоритетите, да следи за изпълнението на проектите и да разпределя неусвоените кредити. Както знаем, бюджет 2003 се прие от депутатите от мнозинството независимо от разногласията между самите тях по неговите параметри за различните министерства. Остава обаче въпросът кои от големите транспортни инфраструктурни проекти наистина са обезпечени финансово и кои ще трябва да бъдат замразени. Проектът за Пристанище Лом въобще не е предвиден да започне през следващата година.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА