Last news in Fakti

25 Февруари, 2003 00:00 1 046 0

Прави се опит за въвеждане на нови правила в енегийния сектор

  • природен-
  • електроенергия-
  • потребители-
  • пазар-
  • енергия-
  • цените-
  • които-
  • сделки-
  • сключват-
  • мрежа-
  • предприятия-
  • могат-
  • предвижда-
  • бъдат-
  • доставчик-
  • електрическа-
  • според-
  • трябва-
  • регулирани-
  • малко-
  • договори-
  • страната-
  • присъединени-
  • производителите-
  • обществения
Либерализацията на енергийния пазар досега беше само добро намерение. Въпреки приетите още през 2002 г. наредби старият енергиен закон не осигуряваше приложението им. След приемането на новия закон реално е от лятото да се премине към налагането на правилата на свободната търговия с електроенергия и природен газ. За да не се получи срив, е предвиден преходен период в ценовото регулиране, през който цените на електро-, топлоенергията и газа ще подлежат на контрол от Комисията за енергийно регулиране. Проектозаконът е напълно нов, няма абсолютно нищо общо със старите разпоредби, но и ще бъде трудно разбираем, защото никой досега у нас не знае какво значи енергиен пазар. Около това становище се обединиха експертите по време на обсъждането му. Поради новата и трудна материя от БИБА дори обявиха, че са готови да организират образователен семинар за досегашните енергийни специалисти.
Лицензионните режими предпазват от хаос
Новият проектозакон набляга на лицензионните режими. Въпреки това според специалисти те не би трябвало да са проблем. Налагат се, за да се избегне срив и хаос на пазара. Лицензии ще се издават за производството на електрическа и/или топлинна енергия, преноса на ток и топлоенергия и природен газ, съхранение на природен газ, търговия с електроенергия, организиране на пазар на електрическа енергия, обществената доставка на ток или природен газ и общественото снабдяване.
Конкурс за построяване на енергиен обект ще се обявява само при необходимост. По този начин няма да се получи излишък на енергийни мощности и на замразени инвестиции, защото това би рефлектирало върху пазара и цените за определено време. Досега за построяване на нови мощности имаше разрешителен режим. Според новите правила - едва след като съответен кандидат е спечелил конкурс, ще може да получи лиценз за производство на електроенергия или разпределение на природен газ.
Ограниченията
В законопроекта е предвидено да се издава само по един лиценз за пренос на ток или на газ, за управление на електроенергийната система, за организиран пазар на електроенергия. До края на 2005 г. дейностите, свързани с пренос на електрическа енергия и управление на системата, трябва да бъдат юридически разделени от другите дейности на НЕК, за да може компанията да се превърне в обществен доставчик. След 2005 г. НЕК трябва да се преобразува, а титуляр на лицензите става юридическото лице, собственик на преносната мрежа.
По-различни са нещата в Булгаргаз
От дружеството няма да бъдат юридически отделени дейностите, свързани с преноса, до момента, в който се появи един основен външен доставчик, различен от Газпром, с пазарен дял, нарушаващ монопола на Газпром. В момента руската фирма държи 75% от нашия пазар. В момента Булгаргаз е със сключени договори от типа "вземай и плащай" и има проблеми с големите договорени квоти от Русия. Договорът е валиден до 2010 г. и
Булгаргаз не може да излезе от монопола на Газпром
Възможно е при приватизацията на газовото дружество да се договори преразглеждане на контракта с Газпром. Само един лиценз ще се издава за обособена територия за разпределение на електроенергия или природен газ, за обществено снабдяване с ток и газ и за пренос на топлинна енергия. Т. нар. обособена територия трябва да включва не по-малко от 150 хил. потребители, присъединени към прилежащата разпределителна мрежа. В нейните граници се включва не по-малко от 1 област според административно-териториалното деление на страната. За природен газ територията трябва да включва не по-малко от 100 хил. потребители, а за топлинна енергия изискването е една община. На НЕК се пада и правото да организира пазар на електрическа енергия. Обществените снабдители на природен газ и електроенергия /ЕРП/ ще имат само лицензи за разпределение.
НЕК ще има изключително право да сключва сделки за внос и износ на електроенергия
Предвижда се при недостиг НЕК да сключва допълнителни сделки за покупка на електроенергия. Възможностите за осъществяване на такава сделка са три - чрез закупуване от производители по регулирани цени, чрез търговци по свободни цени и от организиран пазар на електроенергия, също по регулирани цени.
ЕРП ще могат да купуват електроенергия от обществения доставчик и от производители, присъединени към разпределителната мрежа. В случай че количествата, подавани от НЕК, са недостатъчни, ЕРП ще могат да купуват директно от производителите по регулирани цени. Предвижда се и възможност при недостиг да се купува електроенергия от търговци по свободно договорени цени, но за това ще им трябва разрешение от регулаторната комисия. Същото условие важи и за осъществявана от тях покупка на организиран пазар на електроенергия. Значително по-големи са правата за продажба на търговците. Те ще могат да сключват сделки с всички, но поемат по-голям риск за пласиране на закупена от тях електроенергия, особено ако има излишък. Привилегированите потребители ще могат да избират от кого да купуват електроенергия и ще сключват сделки само по свободно договорени цени.
Законът полага началото на изграждане на
борса за търговия с електроенергия
Освен че съответното юридическо лице ще организира получаване на офертите за продажба и покупка на електрическа енергия, за всеки период то ще определя и цената на търгуваната електроенергия. Участници на пазара ще бъдат привилегированите потребители, търговците, ЕРП и НЕК.
В частта насърчаване на производството на електроенергия от възобновяеми енергийни източници /ВЕИ/ се регламентира създаването на нови отношения. Произвежданата енергия от ВЕИ с обща инсталирана мощност до 10 мВт задължително ще се изкупува по преференциални цени от доставчика или снабдителя. Задължителното изкупуване ще се прилага до създаване на система за търговия със зелени сертификати. Зеленият сертификат ще удостоверява количеството произведена електроенергия от ВЕИ или по комбиниран начин, който може да се търгува между производители на ток. Производителите на енергия от ВЕИ ще се ползват и с приоритет при присъединяването към съответните мрежи. Тези условия ще важат и за производство от ТЕЦ с комбиниран начин на производство.
Пазарът на природен газ ще тръгне по-трудно
Транзитът на природен газ през територията на страната до други страни ще се извършва от Булгаргаз. В законопроекта се предвижда бъдещата приватизация на дружеството. Законът дава възможност на потребители, които ползват природен газ над 25 млн. т, да сключват директни договори с външни доставчици. Законът предвижда, когато към съответна разпределителна мрежа са присъединени не по-малко от 100 хил. потребители, газоразпределителните дружества да отделят разпределителните си дейности от другите.
Реален пазар за природен газ ще се създаде трудно
Защото в страната няма изградена разпределителна мрежа и разпределителните предприятия все още се изграждат. Затова в законопроекта сякаш е наблегнато на създаване на правила за добивните предприятия. Те ще могат да сключват сделки за доставка на природен газ с обществения доставчик, обществения снабдител, операторите на газохранилища, търговците на природен газ и привилегированите потребители. С операторите на газопреносната мрежа добивните предприятия ще сключват сделки за съхранение на газохранилищата. Предвижда се добивните предприятия, привилегированите и непривилегированите потребители на природен газ в страната извън нея да изграждат помежду си преки газопроводи и да сключват договори за доставка на природен газ през тях.
Договорите за природен газ ще се сключват при регулирани цени и при свободно договаряне. Предвижда се преносното предприятие да е страна по всички сделки, за да се балансира пазарът на природен газ.
Регулираните цени
Регулирани ще останат цените на електроенергията, по които производителите продават на обществения доставчик и по които той продава на снабдителите. Комисията за енергийно регулиране ще контролира и цените, по които обществените снабдители на ток и природен газ продават на потребители, присъединени към съответните разпределителни или преносни мрежи. В правата на комисията за енергийно регулиране ще бъде определянето на многокомпонентни цени, които ще отразяват структурата на разходите по часови, сезонни и други тарифни структури на цените в съответствие с разходите. Регулаторният орган ще определя преференциални цени за продажба на електроенергия, произведена от ВЕИ и по комбиниран начин. Преференциалните цени не може да са по-ниски от средната продажна цена на електроенергия за предходната календарна година за битовите потребители. Това означава, че всяка година и цената от ВЕИ ще бъде различна, защото според индикативния график в Енергийната стратегия до 2004 г. цените за бита ще се увеличават с определени проценти до изравняването им с цените за промишлеността. Това означава съответно повишение и за тока, изкупуван от ВЕИ. Поради съществуващите сега спорни моменти в новия законопроект е отделено специално място за това, кои разходи са невъзстановяеми. Не се знае дали няма да предизвика спор текстът, според който за невъзстановяеми се определят разходите, които произтичат от извършени инвестиции и сключени сделки от енергийните предприятия, които не могат да бъдат възстановени заради създаване на конкурентен пазар.
Газоразпределителните предприятия, на които регулаторният орган е одобрил цените, до този момент са 25, почти всички собственост или с участие на Овергаз. Наскоро дружеството обжалва във Върховния административен съд решението на регулаторния орган /ДКЕР/ за спиране на лиценз за газификация на Варна. Предстои тя да бъде отново разгледана на заседание на ДКЕР.
Сега статут на привилегировани потребители с потребление от 100 млн. кВтч/г и без задължения към НЕК ЕАД имат Мини Марица-изток ЕАД, Стомана индъстри, КЦМ-Пловдив, Асарел-Медет, Елаците Мед, Umicore Med, Девня цимент АД, ЛУКойл-Нефтохим-Бургас, Агрополихим и Неохим.
Още на 17 декември м.г. с цел да се задоволи търсенето на електроенергия от привилегировани потребители и за създаване на конкуренция между производителите регулаторният орган взе решение да се освободят първоначално около 9% от мощностите на централите: ТЕЦ Марица-изток 2, ТЕЦ Варна, ТЕЦ Бобовдол, ТЕЦ Русе - бл. 4, и ТЕЦ Марица 3. През последните 6 месеца на 2003 г. ще бъдат освободени още мощности от тези централи. Целта е те да достигнат 18%.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА