Last news in Fakti

14 Март, 2003 00:00 891 0

Новата писта на летището ще струва 152 млн. евро

  • писта-
  • летище-
  • general-
  • кувейт-
  • новата-
  • contracting-
  • международното-
  • защото-
  • изпълнител-
  • рулиране-
  • софия-
  • проекта-
  • работи-
  • безопасност-
  • около-
  • новата писта-
  • международното летище-
  • нова писта-
  • general contracting-
  • trading general contracting-
  • general tradi
През изминалата седмица беше подписан договорът за строеж на новата писта летище "София". Тя ще е успоредна на сега действащата и
ще струва близо 152 млн. евро
Средствата се отпускат на база на подписания договор между правителството на Република България и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие на стойност, който ратифициран със закон, приет от Народното събрание още в края на 1998 г. Финансовият пакет, обезпечаващ реализацията на проекта, се оформя от Кувейтския фонд под формата на заем, от Европейска инвестиционна банка като кредит в размер от 60 млн. евро и Европейския съюз за безвъзмездна финансова помощ от 50 млн. евро по програма ИСПА.
Съгласно графика за изпълнение на строителните работи, изграждането на новата писта и съпътстващи работи трябва да приключи за срок от 22 месеца и след провеждане на съответните изпитания и тестове
в началото на 2005 г. да започне реалната експлоатация
Новата писта и свързаните с нея съоръжения ще отговарят на всички съвременни изисквания за безопасност и комфорт на обслужване и ще бъдат съобразени с международните авиационни стандарти. След завършване на строителството, софийското летище ще разполага с нова писта (3 600 м х 45 м плюс странични ивици за безопасност), разположена успоредно на съществуващата. Освен това се
предвиждат и редица други подобрения
като: удължаване на съществуващата писта и превръщането и в успоредна пътека за рулиране; нови свързващи и скоростни пътеки за рулиране с обща площ около 60 000 кв. м.; мостова конструкция от стоманобетон над р. Искър перпендикулярно на новата писта и успоредната пътека за рулиране и укрепване на бреговете й; наземно осветление на летателното поле, съвременни навигационни средства (ИКАО Категория ІІІ) и комуникации; подстанция за пожарна и аварийна безопасност, вкл. съоръженията; сграда за наземно осветление на летателното поле, вкл. оборудването; анти-обледенителна площадка, сервизни пътища, отводнителна система и др. Проектът решава и проблема с изместване на напоителни канали, засегнати от новите съоръжения на летището.
Стойността на договора за Лот Б2 - Строителство на нова писта и съпътстващи работи е 52 973 000 USD, предложена от джойнт венчъра Mohammed Abdoulmohsin Al-Kharafi & Sons for General Trading, General Contracting & Industrial Structures W.L.L. /Кувейт/ - Admak General Contracting Company /ОАЕ/ по време на търга за избор на изпълнител през месец юни 2002 г., в конкуренция с други пет оферти. Главният изпълнител по проекта, Mohammed Abdoulmohsin Al-Kharafi & Sons for General Trading, General Contracting & Industrial Structures W.L.L. е фирма със седалище в Кувейт с доказана репутация, успешна практика и богат опит в строителния отрасъл, изпълнител на голям брой летищни и инфраструктурни проекти за последните 20 години в Кувейт и чужбина. Едни от най-значимите като мащаб и стойност проекти са свързани с международното летище в Кувейт, международното летище "Адис Абеба" в Етиопия, новото летище и пътен възел в Абу Даби, ОАЕ, Летище "Марса Алам" в Египет, летище "Сир Сересте Кама" в Боствана, международното летище в Уест Индиз и др.
Хвърлени на вятъра пари
Така може да се опише ситуацията около строителството на новата писта на летище "София". Според специалисти съществуват две алтернативи - или да се строи нова писта, но коса, като тази предложена от "Транспроект" и IATA или да се удължи сега действащата писта. Вторият вариант е по-благоприятен за България от финансова гледна точка, защото ще струва само около 15 млн. USD.
Строежът по проекта на NACO е нерентабилен, защото на практика самолетите идващи от запад (90 % от самолетите, касащи на летище "София" идват от запад) ще минават отново над центъра на столицата. Никоя авиокомпания няма да иска да прави маневри и да заобикаля централната част на София, защото това ще удължи полетите средно с 5-6 минути.
Милена БОГДАНОВА
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА