Вторият етап от окончателния проект презентира предвижданията на предварителния проект, допълнителни проучвания. Тук влиза разработването на
програма за спешни действия
и водещи специализирани програми за прилагане на ОУП. На този етап бяха доуточнени и допълнени предвижданията на предварителния проект в няколко аспекта:
- прецизиране на строителните граници на гр. София и сравнителен анализ на предвижданията на действащия ОУП, предварителния проект на новия ОУП и на окончателния му вид;
- съобразяване и отразяване на препоръките от доклада за ОВОС на предварителния проект;
- прецизиране на границите на устройствените зони, техните режими за устройство и параметри за застрояване;
- доразвиване на разделите "Усвояване и използване на подземните пространства", "Опазване от природни бедствия и аварии", "Пространствена композиция и макроестетически проблеми";
-изготвяне на програма за спешни действия до 2006 г. и на етапен план-програма до 2012 г.;
- изготвяне на пет пилотни специализирани програми за прилагане на ОУП - "Изграждане на технопарк София-1", "Създаване на тематичен парк "Полето"", "Обновяване на част от централното градско ядро", "Обновяване на подрайон Иленден-Запад" и "Изграждане на канализационна система в южните градски територии".
Третият етап от Окончателния проект включва изготвяне на проектозакон за одобрение на ОУП и проект за правила и нормативи за прилагане на новия устройствен план на София. В тази фаза трябва да бъдат изготвени и финалните документи за прецизирането на проекта.
Различията в строителните граници
между предварителния и окончателния проект на ОУП са в няколко посоки. Според опорният план (съществуващото положение) строителните граници възлизат на 19 082 ха. В предварителния проект те са 21 518 ха, а според окончателния - 20 955 ха. Данните сочат, че се намалява площта в строителни граници спрямо предварителния проект с 520 ха. Причините за това са, че до 2020 г., което е хоризонта на новия ОУП, не се предвижда сериозно нарастване на населението на столицата. От строителните граници има извадени територии от запад и изток, както и на север в района на кв. "Бенконски".В отделните устройствени зони също се наблюдават различия. Според опорния план система "Обитаване" разполага с площи в размер на 7115 ха, като тук влизат 165 ха вилни зони. В предварителния проект площите са увеличени до 8745 ха, а в окончателния тяхната стойност е 8650 ха.
Друга съществена промяна засяга централните територии. Те стават смесени територии като включват в себе си централни и смесени устройствен територии.
picture:1,20030613_121.tif, Кметът Софиянски трябва да внесе проекта за ОУП и законапроектът за прилагането му в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, който от своя страна да го внесе в парламентаВ окончателния проект са прецизирани нивата и съдържанието на обслужващите центрове в града. В опорния план те са заемали 1540 ха, като от тях 250 ха са били за многофункционални зони. Според предварителния проект на новия ОУП тези територии се увеличават до 2640 ха. В окончателният проект определената територия е 3039 ха. Увеличението от близо два пъти спрямо опорния план означава достигнат по-висок стандарт на обществено обслужване.
Промените в частта "Производствени територии" са направени около основните входно-изходни градски булеварди. Целта е оформянето на въпросните територии и създаване на обслужващи центрове около тях. Извършено е частично преобразуване от производствени в смесени функционални устройствени зони. Последните са формулирани по нов начин, съобразен с изискванията на Наредба №5.
Една от основните надежди на столичани е, че с приемането на ОУП ще се реши в голяма степен проблемът със задръстванията по софийските улици и паркирането. В окончателния проект на ОУП са прецизирани всички кръстовища като е показан съответния тип. Посочени са и габаритите съобразени с натоварванията. Улиците от I-ви клас са проектирани задължително с локални платна за обслужване на прилежащите територии.
Промени настъпват и при жп транспортът. Предвижда се да бъде закрита гарата при летище "София". Предвижда се нова жп гара в кв. "Дружба", където с помощта на метро ще се осъществява връзка към летището.
Корекциите на ОУП в окончателната му фаза са продиктувани от факта, че при изработването на подробния устройствен план на територията на столицата, указанията за начина на устройствено зониране се издават от дирекция "Архитектура и градоустройство" на база временни правила и нормативи, приети от правителството. В предварителния проект на ОУП обаче е имало значителни противоречия с тези правила.
Милена БОГДАНОВА
[email protected]
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА