Last news in Fakti

17 Ноември, 2003 00:00 561 0

Летищата във Варна и Бургас стават частни през 2004 година

  • летища-
  • концесията-
  • месеца-
  • процедурата-
  • двете-
  • бъдат-
  • пътници-
  • според-
  • обслужване-
  • поясни-
  • летище-
  • бургас-
  • летищата-
  • съобщи-
  • такси-
  • приходите-
  • около-
  • двете летища-
  • млн евро
До края на 2004 г. ще завърши процедурата по отдаване на летищата във Варна и Бургас на концесия на чуждестранен инвеститор, съобщи вицепремиерът Николай Василев. Процедурата ще стартира, след като бъдат приети от парламента промените в Закона за гражданското въздухоплаване. Те ще позволят да бъдат поставени предклафицикационни изисквания в конкурса за избор на концесионер и той да събира летищните такси или процент от тях.

За деветте месеца приходите на летище Бургас са около 13 млн. лв., а на летище Варна - около 11.8 млн. лв. Превозените пътници през Бургас са 1.2 млн., а приходите от летищни такси до средата на ноември са 1.9 млн. лв. През варненския аеропорт са минали 1.1 млн. пътници, а събраните летищни такси са 2.5 млн. лв.

Решение по избора и размера на концесионния договор ще определи Министерският съвет. Концесионното възнаграждение, което победителят в конкурса ще плаща, ще се изчислява като процент от приходите на летището. Концесионерът на двете летища ще бъде задължен да инвестират около 100-130 млн. евро за целия период на концесията от 35 години, като основната част от инвестициите ще бъде през първите пет години. Според експерта Тонко Петков за изграждането на нови терминали на двете летища са необходими 30-40 млн. лв. Той поясни, че от инвестиции се нуждаят пистите и пътеката за регулиране. По думите му в момента двете летища в зоната на терминала отговарят на най-ниското ниво за обслужване на пътници F, което показва, че системата е пред разпад. Двата терминала трябва да достигнат ниво С.

Ако летищата бъдат отдадени на концесия, частният оператор ще работи и с туроператорите и авиокомпаниите и трафикът през летищата ще бъде увеличен, каза Дейвид Спира от "Беринг пойнт", консултант по концесията на двете летища. Според неговите пресмятания увеличението на пътниците само с 1% ще доведе до откриването на 1400 нови работни места в туризма. Очакваме конкурентна процедура за аеропортовете, съобщи още Спира. Той поясни, че участие в процедурата ще имат само оператори с опит в управлението на летища и финансови възможности. Операторът ще може да участва в процедурата самостоятелно и в консорциум с финансови институции, като той няма да има право да се оттегли от концесията и ще има водеща роля в консорциума. Според Ралица Маринова директор на дирекция "Концесии и държавна собственост" в министерството офертите ще бъдат оценявани според техническите и финансовите предложения. На всеки шест месеца министерството ще има право да проверява изпълнението на концесията. Консултантът отхвърли опасенията на Българския авиационен форум, че концесията ще попречи на НАТО да използва нашите летища, като посочи за пример летището в Неапол, където освен военен аеропорт се извършват и търговски полети. Тя поясни, че концесионерът ще бъде задължен да развива минимум 4 дейности - обслужване на багажи и пътници, обслужване на товари и доставки на горива и масла.

Процесът на изграждането на нов пътнически терминал и прилежащите съоръжения на летище София трябва да приключи до 31 август 2005 г., съобщи Николай Василев. Той обясни, че преди седмици от "Щрабаг" са поискали удължаване на изпълнението на проекта с 10 месеца, което означава октомври 2005 г. и увеличаване на цената с 5.6 млн. евро. След дълги преговори е постигнато удължаване от 8.5 месеца и приблизително допълнителната сума е от 4.8 млн. евро.



Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА