Last news in Fakti

11 Август, 2004 00:00 372 0

През август 2005 г. ще започне строителството на „Дунав мост-2”

  • моста-
  • заместник-
  • видин-
  • строителството-
  • които-
  • европейската-
  • строител-
  • касидова-
  • комисия-
  • години-
  • съобщенията-
  • територия-
  • министърът-
  • развитие-
  • министър-
  • транспорта-
  • започне-
  • агенция-
  • българска-
  • прилежащата-
  • продължи-
  • бъдат-
  • трафик-
  • инфраструктура-
  • донче
На срещата, инициирана от министър-председателя Симеон Сакскобургготски във връзка с проекта за изграждане на втори мост над река Дунав бе заявена волята на всички институции, ангажирани в този процес, че България има готовност да спази планираните срокове за построяването на съоръжението и поддържа ангажимента си да съфинансира проекта с близо 60 млн. евро, както и евентуалното увеличение на стойността на строителните работи, съобщиха от правителствената информационна служба.

На срещата при премиера присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски, заместник-министърът на транспорта и съобщенията София Касидова, заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Савин Ковачев, националният координатор на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа Милен Керемедчиев, областният управител на област Видин Мартин Дончев, заместник-кмета на община Видин Олег Чуканов и Константин Жипонов – заместник-ръководител на звеното за управление и изпълнение на проекта за изграждане на “Дунав мост-2” към Министерството на транспорта и съобщенията.

Потърсихме съдействието на министър-председателя Симеон Сакскобургготски за представянето на тази позиция и на международно политическо ниво, в разговори с представители на страните, които също имат интерес от построяването на моста като Гърция, Румъния, Германия и Франция, съобщи заместник-министърът на транспорта и съобщенията София Касидова след срещата в Министерския съвет.

Обсъдихме също и графиците за тръжните процедури за избор на строител и проектант на моста, за изпълнение на процедурите по отчуждаване на земите, които са на територията на Видин, както и цялостния контекст на преговорите с Европейската комисия по финализирането на апликационната форма за грант от 70 млн. евро от ИСПА, каза още заместник-министър Касидова. Според нея, ако Европейската комисия одобри цялостната процедура, до август 2005 г. ще започне същинското строителство на втория мост над река Дунав.

Желанието ни е да изпратим послание до европейските институции, че страната ни държи много на този проект, както с оглед на бъдещото ни членство в ЕС, така и с оглед на това, че бъдещият мост ще облекчи транспортния трафик в рамките на ЕС, изтъкна Милен Керемедчиев.

Очаква се мостът да генерира трафик, така че през България да минава сериозен търговско-икономически поток, който ще остави добавена стойност за икономиката на страната, допълни заместник-министър Касидова.

Проектът предвижда живот на съоръжението 100 години. Вече приключи първия етап от процедурата за избор на строител-проектант. Получени са 16 оферти от международни европейски компании – специализирани в строителството на мостове от Германия, Франция, Испания, Италия, Гърция и Турция. През октомври ще бъдат избрани от 6 до 8 компании, които ще участват във финалния етап. Той ще продължи между 4 и 6 месеца като процеса ще се съгласува и с Европейската комисия.

България и Европейската комисия ще подпишат финансов меморандум за изпълнението на строителните работи, след одобряването на апликационната форма. След това ще стартира процедурата за окончателен избор на изпълнител. Според утвърдения у нас работен график тя ще приключи до юли 2005 г. Строителството на моста ще продължи 3 години. Предвижда се проектът да се откупува на 17-та година. В момента се уточняват техническите параметри на прогнозния трафик на пътния и железопътен транспорт по моста и развитието на тази територия в следващите 30 години. След избора на фирма-строител ще започне и конкурса за строител на прилежащата инфраструктура на българска територия.

След решение на Министерския съвет в 14 дневен срок ще започнат процедурите по отчуждаването на 651 селски и 80 имота в урбанизираната територия в района на строителната площадка и на прилежащата инфраструктура. Процесът ще започне през септември т.г. и ще продължи до края на годината.

Областният управител на област Видин Мартин Дончев отбеляза, че това е първата държавна инвестиция в този регион, очаквана с нетърпение от 700-те собственици на имоти, които ще бъдат откупени от държавата за започване на строителните работи. Земята се оценява от лицензирани експерти на недвижими имоти към областната управа.

Областният управител съобщи, че в региона са в ход програми за обучение на кадри в сферата на строителството, които ще дадат възможност на хората от областта да заемат работни места в бъдещото строителство. Мартин Дончев посочи, че е започнала рехабилитация на пътищата, свързващи Видин със София и граничните пунктове. Константин Жипонов съобщи, че се обсъжда създаването на агенция за поддръжка и ръководство на Дунав мост-2. Тя ще управлява транспортната политика и ще отговаря за възвръщаемостта на вложените от българска и румънска страна средства.

Стойността на моста и на прилежащата инфраструктура на българска територия е 220 - 230 млн евро. Приблизително 130 млн. евро са предвидени само за строителството на моста. Българското съфинансиране е в размер на около 60 млн. евро, за което държавата трябва да поеме неотменим и твърд ангажимент пред ЕК. Средствата ще дойдат от държавния бюджет по бюджета на Министерството на транспорта и съобщенията като ще бъдат усвоявани постепенно през трите години на строителството на моста. Останалата част от средствата – 70 млн. евро от ИСПА като сумата ще бъде потвърдена през октомври т.г., 70 млн. евро заем от Европейската инвестиционна банка, 5 млн. евро безвъзмездна помощ от френската агенция за развитие и 2 млн. евро от немската агенция за развитие.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА