Last news in Fakti

17 Август, 2004 00:00 409 0

Догодина започва строежа на „Дунав мост – 2”

  • българия-
  • проекта-
  • румъния-
  • изграждането-
  • пакта-
  • стабилност-
  • премиера-
  • дунав-
  • министър-
  • церовски-
  • моста-
  • преди-
  • които-
  • започне-
  • трябва-
  • страна-
  • позициите-
  • срещата-
  • много-
  • август-
  • изграждане-
  • става-
  • бусек-
  • коридор-
  • софия-
  • магистралата-
  • разработка-
  • около-
  • п

Милен Керемедчиев е национален координатор на Пакта за стабилност в Югоизточна Европа от септемри 2003 г. Роден е на 27 септември 1968 г. Завършва "Ню индиън скуул" в Кувейт и икономика и управление на транспорта в УНСС. Преди да заеме сегашния пост, беше главен секретар и зам.-министър в Министерството на икономиката. Владее английски, руски и арабски. На 10 август той участва в среща при премиера Симеон Сакскобургготски, на която бяха обсъдени проблемите около изграждането на Дунав мост 2. Проектът бе създаден по идея и се развива с прякото съдействие на Пакта за стабилност.



Г-н Керемедчиев, какви проблеми наложиха в средата на отпускарския сезон да обсъждате с премиера проекта за изграждане на Дунав мост 2?
- Знаете, че по традиция премиерът е много активен през лятото. Вече трета година поред той вика през август голяма част от министрите с различни доклади, които обсъждат с него. Докладът за Дунав мост 2 просто беше единият от докладите, които трябваше да бъдат представени на премиера. Така че няма нищо потайно. Просто трябваше да запознаем министър-председателя с актуалната информация около проекта, тъй като той не беше получавал такава от февруари. А оттогава насам се получиха няколко разминавания между становищата на България и Румъния. Другата цел на срещата беше уеднаквяване на позициите на правителството, областната и общинската администрация на Видин и на Пакта за стабилност по него. А това трябваше да стане, преди да започне процедурата по уеднаквяване на позициите на България и Румъния, преди те да излязат отново с обща декларация по проекта.


Защо е необходима тя?
- Както вече казах, причината е разминаването в позициите ни през последните месеци. Радвам се, че това вече остана зад нас. И сега е редно да потвърдим за пореден и,надявам се - за последен път, че България и Румъния желаят изграждането на моста, че се ангажират той да бъде построен по начина, по който вече са се договорили, че няма никаква промяна в първоначалните им намерения. И най-вече че България твърдо стои зад своите финансови ангажименти по проекта пред Пакта за стабилност и пред Европейската комисия.


Защо след толкова много години, срещи, осигурено финансиране, направени проучвания и т. н. излизаме отново с единна позиция, за да доказваме на Запада, че не сме загърбили този проект?
- Имаше едно писмо, което беше изпратено от румънска страна, до координатора на пакта Ерхард Бусек, в което имаше обвинения и към пакта, и към България. Проверихме как стоят нещата. И се оказа, че писмото било подписано от един зам.-министър на външните работи на Румъния. От една страна, той не бил запознат с проекта като цяло, от друга - използвал стара информация за него в тяхното външно министерство. След това уточнихме нещата с ръководителя на проекта от румънска страна - г-жа Туриану, която е зам.-министър на тяхното министерство на транспорта и координатор на Пакта за стабилност за Румъния. Уеднаквихме позициите си отново и заедно информирахме д-р Бусек, че предното писмо е плод на грешка, която произтича от румънска страна.


И какво решихте при премиера?
- Премиерът беше удовлетворен от информацията, тъй като се увери, че въпреки многобройните забавяния проектът върви. И беше информиран, че е изключително важно до 3 септември България да представи пред ЕК финансовата рамка на проекта.


Което означава и да потвърди своя ангажимент за съфинансиране, нали?
- Разбира се. Става въпрос за 25%, което ще рече около 58 млн. евро.


Откъде ще ги вземем?
- Строителството на моста е процес, който ще продължи няколко години. Това не са пари, които България трябва да извади веднага.


Хайде за пореден и дано наистина за последен път уточним кога ще започне строителството?
- Най-късно в края на юли 2005 г. трябва да започне изкопната дейност.


Ако няма ново забавяне.
- Пак подчертавам, че за момента няма никакви пречки, скандали, които да спрат изграждането на моста. Освен това Румъния вече усвоява средства от програмата ИСПА за изграждане на тяхната част от прилежащата инфраструктура на моста, която го свързва с унгарската граница.
А и преди няколко седмици на среща с премиера д-р Бусек е декларирал, че Пактът за стабилност е повече от заинтересован проектът за Дунав мост 2 най-после да започне да се реализира. Причината е, че беше многократно критикуван, че през последните пет години той започна много проекти, но приключи малко. Така че самият пакт има огромен интерес този проект да заработи. И затова е необходимо България и Румъния да излязат с единна декларация.


Кога?
- Възможно най-бързо, най-късно до края на август.


Мостът е част от Европейския транспортен коридор №4. Не е ли крайно време освен за моста да заговорим и за обновяване на цялата транспортна мрежа по коридора от Видин до Кулата. Отдавна се говори за изправяне на кривите по жп линията София-Видин, за изграждане на тунел под Петрохан и т. н. Иначе мостът ще се превърне в едно бижу над р. Дунав, до което водят лоши пътища. Надолу към Кулата магистрала "Струма" също се отлага за неясното бъдеще. Може би пактът трябва да се поинтересува и от тези проекти?
- Абсолютно сте прав. Именно поради това премиерът извика на срещата министър Церовски, който иначе е в отпуск. МРРБ няма пряк ангажимент към Дунав мост 2, но има към изграждането на инфраструктурата към него, което е от голямо значение за неговото бъдеще. На срещата министър Церовски обеща, че след като се върне от отпуск към 18-19 август, ще представи много сериозен доклад не само по развитието на коридор №4, но и на останалите четири коридора, които преминават през наша територия. Дори преди да влезем на срещата при премиера, г-н Церовски ме информира, че той вече има сериозна разработка по изграждането на коридор №10. Затова с нетърпение чакам г-н Церовски да се върне, за да се запозная с тази разработка, тъй като именно аз ще трябва да я защитавам пред европейските институции.


За каква разработка става дума?
- Доколкото разбрах - за готов проект за изграждане на магистралата София-Калотина.


Твърди се, че Церовски дори избрал фирмата, която ще я строи? Не спомена ли пред вас коя е тя?
- О не, просто ме информира, че има пълна готовност за изграждането на магистралата. А аз заявих, че съм повече от доволен от тази информация. Предполагам, че става дума за фирма, която има интерес към концесиониране на изграждането и експлоатацията на магистралата. Но едва ли интересът й е само към отсечката София-Калотина. По-вероятно е да поиска цялата магистрала до Капитан Андреево.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА