10 Юни, 2005 00:00 626 0

Стефан Софиянски: Потопът в София ни струва 10 милиона лева

  • трябва-
  • много-
  • метрото-
  • софия-
  • които-
  • щетите-
  • хората-
  • строителството-
  • защото-
  • реална-
  • водата-
  • канализация-
  • добре-
  • подлеза-
  • строежът-
  • бъдат-
  • наводненията-
  • столицата-
  • искър-
  • заради-
  • природата-
  • предотвратим-
  • ситуация-
  • можем-
  • нови искър

Г-н Софиянски, мачът между кмета и стихията завърши 1:0 за вас. Прекъснахте предизборната си обиколка из страната и се върнахте в столицата. Как се справихте с наводненията?
- Не напускам чак толкова често София, защото все пак съм кандидат-депутат и в столицата. Но промених програмата си, защото ситуацията беше критична. Най-важното е да могат да се организират допълнителни ресурси. В случая ни трябваше техника, материали, за да можем да предотвратим големите разливи, които се получиха. До голяма степен успяхме да предотвратим много по-големи щети от тези, които станаха. Много граждани също се включиха доброволно. Буквално денонощно се работеше. Изключително съдействие имахме от Националната пожарна служба и от МВР. Силна подкрепа получихме и от много строителни фирми, предимно общински - "Пътища и съоръжения", "БКС-Център", тези по чистотата. Това е логиката на извънредната, кризисната ситуация - тогава имаш основание да мобилизираш много по-голям ресурс, за да предотвратиш щетите.


Ходихте по релсите в Нови Искър, за да стигнете до най-бедстващия район на София. Какво ви казаха хората?
- Когато са в беда, хората търсят човешка подкрепа. От друга страна, търсят на кого да прехвърлят вината за бедата. Но по-скоро бих казал, че в тази напрегната ситуация всеки гледаше да помогне по някакъв начин.


Имахте ли безсънни нощи заради наводненията в София?
- Когато работиш, не усещаш умората. Има само напрежение и притеснение какво ще стане. За първи път изпадам в такава ситуация - очи в очи с природата. Има моменти, в които каквото и да правиш, чувстваш, че стихията е по-силна от теб. И това ти носи напрежение. Преспиш два-три часа и на сутринта бързаш да видиш какви поразии е направила природата през това време. Така че безсънието не тежи.


Направихте ли разчети за щетите от наводненията в столицата?
- Да, по груби сметки щетите се очертават за около 10 млн. лв. За да можем да компенсираме хората по някакъв начин, направихме пълен списък на гражданите и машините, които участваха. Спряхме строителството на един булевард и на метрото. Използвахме строителните материали оттам, за да можем да предотвратим скъсванията на дигите. Всичко това е описано. Тук искам да кажа, че правителството на няколко пъти демонстрира, че ще компенсира хората. Така че се надявам кабинетът да изпълни обещанията си. Оттук нататък, след грубата оценка на щетите, трябва да започнем незабавно възстановяване на инфраструктурата. На места има нарушена пътна настилка. Но много по-важни са скъсванията на дигите. Те трябва бързо да бъдат възстановени. Специалисти от "Хидрострой" започват проектантска и предвъзстановителна работа. Третият етап е за трайно възстановяване на щетите. Продължаваме и сега да изпомпваме водата от къщите. После се вижда дали има поражения върху конструкцията на къщата. Тогава вече се оценяват щетите. Потърпевшите трябва да се обръщат към районните кметства, за да може там да се съставят съответните протоколи и да потърсим компенсиране на гражданите.


Има ли опасност язовир "Искър" да прелее?
- Има опасност, ако не се вземат мерки. Трябва да се постигне много деликатен баланс на нивото на язовира и притока на реките. Язовирът спокойно може да бъде източван по малко. В момента той съдържа 615 млн. кубика вода, а капацитетът му е 655 млн. От друга страна, трябва да се подготвим, защото снеготопенето продължава. С други думи, притокът на вода е повече от това, което се консумира. През зимните месеци е обратното - консумацията на вода е по-голяма от притока. Потърсихме съдействие от всички ведомства, за да осигурим едно нормално състояние. Разливите спаднаха и водата започна да се прибира в коритата на реките.


Очакват ли се зарази след наводнението?
- Не, надявам се да няма такива проблеми. Защото водопроводната мрежа не е пострадала. Тежестта на бедствието се стовари върху най-ниската част на София - Нови Искър. Затова и там са разливите. Водата за съжаление засегна и други населени места - Своге, Мездра. Там всъщност има реална кризисна обстановка. Няма риск от епидемия, но очакваме простудни заболявания заради мокрите нощи.


Канализацията в града не можа да поеме изсипалия се проливен дъжд. Каква част от нея е нова и кога тя ще бъде изцяло подменена? Кога и крайните квартали на София ще се сдобият с канализация?
- Канализацията в София издържа с изключение на няколко критични точки. Тя е напълно нова по новите булеварди - там, където строим, подменяме ифраструктурата отдолу. Другата канализация е заварена, но тя е добре направена - съобразена е с размерите на града. Рисковите зони са там, където има ново строителство. В районите без канализация, като Нови Искър, имат по-сериозни проблеми. Съоръженията за отходни води са препълнени, но те ще бъдат ремонтирани. Добре е, че опазихме метрото. От обилните дъждове има и полза. Природата осигури София с вода и в близките 10-15 години градът няма да има подобен проблем. Дай Боже, и след това.


До къде стигна строежът на метрото?
- Строежът върви много добре, започнахме да усвояваме японския заем. Станцията пред "Интерпред" е готова в груб строеж. Работим с изключително съвременна техника. Строежът на метрото се работи подземно и няма да засегне начина на живот на хората. В момента сме на етап да подготвим подлеза на Софийския университет. До три години ще имаме връзката на метрото "Интерпред"-Обеля. Нашите амбиции не спират дотук. Паралелно търсим средства и предполагам догодина ще започнем строителството към "Младост".


Вие лично смятате ли, че младежката кооперация "Ялта" трябва да бъде обезщетена с близо 600 000 евро или с право на ползване за още 10 г. на обектите си в подлеза на Софийския университет заради строежа на метростанцията там? Реална ли е тази сума?
- Сумата е реална. Тя носи загубите, които те ще претърпят. Не става въпрос само за "Ялта", а и за подлеза пред "Шератон". Ние трябва да обезщетим хората. Когато строим нов път например, компенсираме собствениците на имотите, през които ще мине шосето. Има две форми - общината обратно да си изкупи тези имоти, т.е. да ги отчужди. Другата е да бъдат компенсирани за периода на строителството. По-изгодно за общината е обезщетяването, защото се разпределя във времето, а обектът остава общинска собственост. Влизането във всякакви съдебни процедури би спряло строителството на метрото. Освен това ще трябва да плащаме и наказателни лихви по японския заем, с който изграждаме подземната железница. Мисля, че никой няма да поеме риска да спре строителството на метрото.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА