Last news in Fakti

24 Август, 2005 00:00 389 0

Асен Гагаузов: Британците трябва да минат през търг за „Тракия”

  • трябва-
  • които-
  • концесията-
  • тракия-
  • магистрала-
  • случай-
  • страна-
  • министър-
  • концесия-
  • някои-
  • закона-
  • проблем-
  • закон-
  • такъв-
  • имаме-
  • ангажиментите-
  • договори-
  • въпрос-
  • интерес-
  • договора-
  • смятате-
  • възстановяването-
  • защото-
  • кабинета-
  • развитие-
  • регионалното-
  • пътища

Новият министър на регионалното развитие Асен Гагаузов натрупа опит за сегашния си пост, докато беше депутат от БСП в предишния парламент. Там той членуваше в анкетната комисия, която проверяваше харченето на средствата по предприсъединителните програми ИСПА и ФАР в повереното му сега ведомство.
Гагаузов беше сред активните противници на концесионирането на магистрала "Тракия" без търг. В новата му роля на министър казусът "Тракия" остава основен приоритет и през последните дни той се обяви за преразглеждане на концесионния договор. Още не е ясно обаче дали и как ще стане това, тъй като решението трябва да се вземе от кабинета, в който участват и бившите управляващи от НДСВ.



Кои са приоритети, с които ще започнете като министър?
- Бързо ще трябва да решим проблема с концесията на магистрала "Тракия", да изготвим политиката си за концесионирането, защото публично-частното партньорство е един от начините за увеличаване на ресурсите за изграждане на пътищата в България, и то на онези, които не подлежат на концесия. Дали ще плащаш директно ползването на един път чрез тол-система или по друг начин, резултатът не е толкова различен. Само че в единия случай чрез данъците плащат дори тези, които не пътуват по магистралата, а в другия случай - само тези, които я ползват.
Друг много важен приоритет е възстановяването на пътищата, засегнати от наводненията. До зимата трябва да се възстановят спешните обекти, за да се осигури достъп до всички населени места, а за обектите, които имат нужда от проектиране, възстановяването ще продължи до пролетта на 2006 г.


Кога ще е готов екипът, с който ще работите?
- Да се надяваме, че до две седмици. Все още няма официални кандидатури за заместници. Имам желание да запазя някои от сегашните зам.-министри и ще водя разговори с коалиционните партньори за това. До два-три дни ще е ясен началникът на кабинета ми.


Само липсата на средства ли е причина за сегашното състояние на пътищата?
- Не. Още повече че финансовият ресурс за някои от участъците е осигурен. В много случаи организацията на изпълнителите на проектите е недобра, както и контролът от страна на възложителя. Вече съм предприел конкретни стъпки за засилването на този контрол. Конкретният случай е с участък от пътя Сливен - Бургас, т.нар. Петолъчка. В неделя, когато движението е най-натоварено, започна възстановяването на един от мостовете. На обекта не се работеше непрекъснато през останалите дни.


Кога Изпълнителната агенция "Пътища" ще премине към Министерството на транспорта?
- Не гледам на тази идея като на проблем, който трябва сега да обсъждаме, защото имаме по-важни задачи. Ако имаме някакви въпроси с Министерството на транспорта, трябва да ги решим като колеги, а не чрез медиите. Няма такъв проблем за агенцията между двете министерства.


Как смятате да постъпите с договора за магистрала "Тракия"?
- Това не е въпрос, който може да реши само министърът. Това е решение на Министерския съвет, което е изпълнил бившият министър на регионалното развитие. По същия начин аз ще се опитам да предложа най-добрия път за продължаване на концесията на "Тракия", но решението ще е на кабинета.
Независимо от анализите, които ще се правят на договора за това дали концесията е добра или не за държавата, ще се стигне до провеждането на търг. Концесията без търг или конкурс е дадена на португалските компании по силата на преходните и заключителни разпоредби на Закона за концесиите, според който дружества с поне 25% държавно участие могат да получат концесията. Този текст от закона има основание да бъде оспорван.


Провеждането на търг ще забави изграждането на магистралата.
- Да, така е. Ако беше проведен такъв търг, сега нямаше да има проблем и пречки от страна на фирми, които не са участвали. Нямаше да има съмнения в обществото за отдаването й.


При какви условия може да остане в сила вариантът за осъществяване на концесията от протугалските компании?
- Това може да стане, след като минат през търга и го спечелят.


Как приемате твърденията, че едно от условията в коалиционното споразумение с НДСВ и ДПС е именно да не се ревизира сделката за "Тракия"?
- Не съм чувал за такава клауза.


Ще предложите ли промяна в Закона за концесиите, с която да отпадне възможността държавните дружества да получават концесията без търг?
- Не е фатално съществуването на този текст, но той трябва да се ползва за много по-незначителни неща. Той не трябва да се отнася за такива огромни обекти от национално значение. Преди да предприема конкретни стъпки, трябва да се запозная с договора и с финансово-икономическите анализи на концесията. Ще се срещна с българските представители в консорциума "Тракия" и с компанията, която е направила анализите, за да разбера какво точно се искали да постигнат.


Как ще постъпите, ако се окаже, че инвеститорите не проявят интерес към търга заради ниския трафик?
- Този въпрос ме притеснява, както и условията, които съществуват на тази магистрала. От двете притеснения трябва да избера по-малкото.


Кога ще бъдат дадени на концесия останалите магистрали?
- Преди да се приключи с проблема около "Тракия", няма да пристъпвам към концесия на останалите магистрали. За някои от тях има определени трасета, но няма проекти и не е започнало отчуждаването на терени. Магистрала "Марица" е най-атрактивната за концесия заради значителния международен трафик. Трябва да бъде уреден въпросът със старите задължения по една от отсечките от нея с потенциални чуждестранни изпълнители. Имам предвид, че турската компания "Джейлан" трябваше да изгради отсечката Оризово-Капитан Андреево. Има сключени договори, които държавата или те не изпълняват. Не мога да посоча начина, по който ще се процедира.


Какъв е инвеститорският интерес към строителството на магистрала "Люлин"?
- Над 60 фирми са купили тръжна документация, като поне десетина от тях са едни от най-големите в Европа.


Как ще ускорите работата по строежа на гранично-пропускателните пунктове?
- За някои от тях вече сме я ускорили и ангажиментите от българска страна почти са изпълнени, но насреща все още няма изградена инфраструктура. Имаме проблеми и с изпълнителите, които са спечелили търговете от българска страна и не са изпълнили ангажиментите си в срок. Такъв е случаят с ГКПП Силистра - Кълъраш, където изпълнител е фирма "Сиконко". Може би ще се наложи да се срещна с тях.


Защо смятате, че трябва да има едногодишна отсрочка за незаконните строежи?
- Сигурно ще се наложи подобно нещо. В противен случай ще трябва вместо да строим, да станем министерство на събарянето. Редица проблеми с незаконните строежи не са решени, но въпросът не е само в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Трябва да говорим за всеки обект конкретно. В едни от случаите проблемът е в хората, които извършват строителство без необходимите документи, а в други - в общините, които не са изпълнили ангажиментите си по Закона за устройство на територията.


Ще има ли закон за Черноморското крайбрежие?
- Трябва да се ускори работата по този закон. Какъвто и закон да приемем, Слънчев бряг вече има определени дадености, докато в други територии тепърва започват инвестиционните интереси и там не трябва да се допускат тези пропуски и хаотичност, които се допуснаха в старите курорти. Затова не можем да унифицираме изискванията.


Готов ли сте да преразгледате част от концесионните договори за плажовете?
- Нямам намерение да преразглеждам договори за концесиониране на плажове, които са в сила. Ще предложа областните управители да се занимават с този въпрос, защото не считам, че това е изключителен държавен интерес.


Как смятате, че трябва да се извършва управлението на водите, което в момента е разпръснато между четири министерства?
- Нямам желание да управлявам изцяло водите, с изключение на тези обекти, които са свързани с ВиК дружествата. Има девет язовира, които са в добро състояние и не са създали проблем на населението, което означава, че те са стопанисвани по един добър начин.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА