Като всяка наука и история като наука се развива. В продължение на десетилетия и професионалните историци и любителите занимаващи се с история мислехме, че най-важният въпрос свързан с нашата ранна история е този за прабългарите, древните българи на княз, или кан, или хан Аспарух. Мислехме, че този въпрос ще даде отговор на всички останали въпроси, след като веднъж окончателно решим, колко е бил броя на така наречените прабългари, от къде са дошли те и на какъв език са говорили? Споровете по тези теми са многобройни и твърде остри и продължават от десетилетия, ако не и от столетия. Не толкова важен е и въпросът за това, колко са били така наречените славяни, заселили се на Балканите през 5-6-7 век от новата ера и дали те са били десетки или стотици хиляди или може би повече? Или може би изобщо не е имало заселване, понеже специално за българските земи археологически следи и исторически данни почти липсват?
Така и аз след повече от двадесет години занимание с ранната българска история, както вече и много други хора, разбрахме, че най-важният и ключов въпрос е този за езика на траките, на онова милионно балканско население на Балканите, което поне до времето на историка Херодот, в пети век преди новата ера, е било твърде многобройно. Или по думите на древногръцкия историк - най-многобройното население след индийското. Отговорът на въпроса за езика на траките автоматично дава отговор на най-важните въпроси в българската история, не само ранната, но и по-сетнешната.
От една страна от времето на траките имаме запазени стотици, даже хиляди думи. Това са названия на богове и царе, на хора, на планини и на реки, на градове и различни места, на предмети, на животни и растения и т.н. От друга страна писмени паметници от онова време на практика нямаме запазени. Имаме няколко по кратки надписа, като този върху златен пръстен от село Езерово, Първомайско, този върху каменна плоча от село Кьолмен, Преславско, които са от по шестдесетина букви, имаме кратки надписи, предимно на лични имена, върху стените на тракийските гробници, върху сребърни и златни съдове от тракийски съкровища, имаме кратки надписи от остров Самотраки и други места в днешна Гърция и още някои. Но я няма онази една страничка, една страничка на тракийски език, която завинаги би разрешила всички спорове по тази тема… Какво е това и как да го обясним? Изглежда е някаква национална карма! Нямам друг логичен отговор на въпроса.
Казахме, че думите от тракийско време са стотици, а честно казано, преброените от наши и чужди учени тракийски думи са над 2000… и все още няма окончателен отговор за езика на траките! Това е така, защото почти на сто процента тези думи са записани от старогръцките автори или това са думи записани с помощта на старогръцката азбука, която е от 24 букви. А останалите проценти до сто са записани от римляните или с помощта на латинската азбука, отново с 22-23 букви.
Така имаме тракийската дума „ктисти”, която е много неясна, но още в средата на 19 век, руският учен Александър Чертков казва, че това е думата „чисти”. Думата се отнася за монаси, свещеници, които живеели безбрачно, в земите на гетите – северно тракийско племе. Чертков казва, че гетският бог Залмоксис, е по-правилно да се изписва като Замолксис, защото той бил „замлъкнал”, за дълго време, както е според легендата и не говорил с никого, освен с царя и неговите приближени. Александър Чертков дава и много други примери, но действително как да изпишеш на български или старославянски думата „чисть” с помощта на гръцката азбука? Няма друг начин освен с комбинация от букви, както в случая съчетанието „кт”, равно на българо-славянското „ч”. Да припомним и смешната днешна ситуация, в която гърците поради липсата на буквата „б” пишат „мп”, която за тях се чете „б”.
Записана от различни древногръцки автори е и тракийската дума „зейра”, която нашите учени обясниха като тежко наметало, един вид ямурлук. Така пише и в официалния том първи на „История на България”, който се отнася за най-древната история на нашите земи. Само че думата „зейра” има малко общо с „ямурлук”, както личи и от самото описание на тези „зейри”. Това е всъщност думата „риза” или старославянското „рыза” - дълга до коленете дреха, която се пристягала с колан, а понякога била и извезана. Тук двете срички са разместени от старогръцките автори, вероятно поради невъзможност да произнесат словото по правилния начин. Разместени са двете срички и при думата „зелас”, която се смята, че е тракийската дума за вино. Днес някои хора дори нарекоха марки вина и винарни с имената зелас, зейлас, зеланос и т.н. Няма лошо. Само че „зелас” е тракийската дума за „лозе”, „лозница”, а не за вино. И тук двете срички са разместени от старогръцките автори, в невъзможността да ги запишат правилно, от чуждия и неясен тракийски език.
Севт е едно от най-разпространените тракийски царски имена. Тук имаме връзка с по-късните титли „севаст” или „севастократор”, като и с няколко старогръцки думи, означаващи почит, свещен страх, божествен, възвишен и т.н. Само да маркираме съчетанието „се боя” или „боя се”, без да навлизаме в детайли. Котис е също известно царско име при траките, но е правилно да ги пишем без гръцката наставка „ис” или „ес” и така се получава цар Коть! На старобългарски „коть” и староруски е „котка”! Имаме и цар Котелас, който всъщност е цар Котел! На старобългарски „котел” означава и медник, меден съд.
А какви са пък странните тракийски имена като Мукапор или Кетрипор? Те са съставени по същия начин като името Испор или Еспер, както е наречен първият владетел на българската държава Аспарух, в старобългарската книжнина. Съставната част „пор” всъщност е руското „парень” или латинското puer , което както и на други езици, е със значение момче, син. А дали например "кетри" е "четири" или нещо друго, и какво точно е "мука", е въпрос на по-задълбочени езиково изследване.
Едно от най-разпространените простонародни тракийски имена, е името Витю (Битю), но кой го казва това и кой го знае, освен езиковедите? Както и имената Горд, Велик, Золт (Жълт), Светлин, Дързък, Косина, Мирина, Нана, Батий и т.н. и т.н. Имаме и много двусъставни имена в тракийския език, който са на практика същите като по-късните двусъставни „славянски” имена като „Станимир”, „Владимир”, „Светослав” и т.н.
Така при внимателният анализ на думите, останали от тракийско време, се вижда, че почти изцяло, това са едни старославянски думи или „българо-славянски”, само че записани с помощта на старогръцката или латинската азбука. Това до голяма степен затруднява учените от последните сто и петдесет години, когато се развиват съвременните науки история, археология, лингвистика (езикознание) и други.
Така, когато разберем, че траките, тези чужди и далечни наши предшественици, която представа е до голяма степен така, благодарение на интерпретацията на нашите собствени учени, та когато разберем, че те не са толкова чужди и са говорили не на друг език, а на старославянски, старобългарски, автоматично ще разберем цялата истина за нашия произход, за нашата древна и по-нова история. Ще разберем, че милионното тракийско население никъде не е изчезнало, а си е останало тук, в тези земи и че не е нужно тук през Ранното Средновековие да дойдат милиони славяни, за да говорим ние днес език от тази езикова група. Защото същият е бил и езикът на траките. И през столетията преди и след новата ера е имало много повече движение оттук на север, а не обратното. И големи тракийски групи са отишли в днешните Чехия и Словакия, в Полша, в Украйна и Рус, а не обратното. Ако цитираме една от книгите на руския учен Александър Чертков, с когото започнахме, то самото заглавие на книгата е достатъчно показателно: „За преселението на тракийските племена на север от Дунав и по-нататък към Балтийско море и при нас в Русия”, издадена в 1851 година. Това се отнася за римско време и за походите на император Траян Римски, за когото има много запазени легенди у така наречените славяни и най-вече у нас българите.
Виждането, че древните обитатели на нашите земи, както и да ги наречем, са говорили все същия „славяно-български” език се споделя от почти всички български възрожденци от 18 и 19 век. Някой от тях като Георги Раковски, Петър Берон, Стефан Захариев, Цани Гинчев и сръбските учени и общественици Хаджич, Веркович, Милоевич защитават това виждане с такава страст „като че ли оборването на тяхното учение ще има за резултат края на южните славяни и унищожаване на народните им права.” Така казва Константин Иречек в своята (или може би не точно своята) „История на българите” от 1878 година. Но днес виждаме, че е напълно прав, а напълно прави са били и нашите възрожденски учени, да се борят по този начин и да защитават своята теза. Защото днес ситуацията се повтаря и виждаме до какви фатални последствия може да доведе неправилното разбиране на историята...
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 шегичка
10:01 01.08.2023
2 Последния Софиянец
Коментиран от #9, #36
10:01 01.08.2023
3 свидетел
Коментиран от #6
10:12 01.08.2023
4 питайте макените:що е убаво е македонско
Коментиран от #7
10:15 01.08.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Последния Софиянец
До коментар #3 от "свидетел":
Азбуката на траките е наследена от Атлантида и е майката на всички азбуки по света.На Месопотамия, Египет, гръцката, еврейската, латиницата, кирилицата.Коментиран от #67
10:19 01.08.2023
7 Последния Софиянец
До коментар #4 от "питайте макените:що е убаво е македонско":
Тракия и Македония са географски области а не народи.Земите около Черно море са били населени от атлантите .След потопа се разселили по целия свят от Египет до Месопотамия и Китай.Коментиран от #29
10:28 01.08.2023
8 778
10:51 01.08.2023
9 шегичка
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
В голЕма грешка си и сега укрите, и макетата спорят кои са по древни като укрите твърдят, че те са изкопали Черно море, а от натрупана земя са се образували Кавказките планини. В отговор на това макета казват, че те са запалили фитила на големиО взрив като имат и видео което съхраняват в мазето на историчарския факултет в Скопие.Коментиран от #35
10:55 01.08.2023
10 Госあ
11:01 01.08.2023
11 тракобългар
11:01 01.08.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 любопитно
Оборва се тезата на някои учени-траколози, че траките не са имали писменост, и категорично се доказва, че надписите на тези плочки (разликата във възрастта на които е 1000 години) принадлежат на една и съща писменост – древното тракийско пиктографско (образно) писмо. Обаче тази писменост е с 2000 години по древна от шумерска и египетската! Нещо повече, за да бъдат разтълкувани текстовете на плочиците, автора използва древноегипеткото пиктографско писмо, което се оказва идентично на това от плочиците от Градешница и Караново. Идентично дотам, че всеки египтолог би могъл да разчете текста върху тези плочици, твърди д-р Стефан Гайд!!!
Но тракийските плочици са с поне 1000-2000 години по стари от най-ранните познати египетски надписи, което недвусмислено ни води до извода, че писмото на египтяните е производно на тракийското. Открито е поредното доказателство за древността на културата по нашите земи, която става първоизвор на културата и цивилизацията в целия древен свят.
Самият превод на текстовете от плочиците е не по-малко интересен –
Коментиран от #94
11:06 01.08.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Словения, Словакия... Прежде убо словене
11:13 01.08.2023
17 ще ти светне
Дааам, траките са българи, отдалеч се вижда, макар някои пишман учени, служещи на чужди държави на Запад и Изток от нас много да искат да го скрият...
Коментиран от #79
11:13 01.08.2023
18 копи пейст
До коментар #12 от "ДжафДжаф":
....... АВТОР: Иван Танев Ивановдумата "славяни" е изкована и влиза в политическа употреба за пръв път през 1593 г. от Винко Прибоевич. В книгата си "Слово за увенчаните със слава славяни" този автор пропагандира т.н. "илирска идея", целяща освобождаване и обединяване на южните славяни в нова Душанова империя, като използва новото понятие "славяни", вместо "склави", което по това време вече означава "роби". Окончателно, сборното понятие "славяни" се оформя под перото на абата от Млетския орден дон Мавро Орбини от Пиза, който през 1601 г. написва книгата "Царството на славяните, днес неправилно наричани скиавони (schiavoni = роби)".
Въпреки посочените по-горе факти, в съвременната славянистична литература се е наложило твърдението, че етнонимното название "славяни" не е късно възникнало средновековно понятие, а древно и исконно самоназвание на протославяните. Това твърдение е основна брънка в един по-широк опит да се създаде представата за древно цивилизационно величие на великорусите и другите източнославянски народи. Подобни опити да се открие древен произход, праславянска писменост, праславянски календар, праславянски науки, праславянски народи, князе и държави почти винаги стигат до източници, които обаче са скито-сарматски или алано-български. Фактически до същия резултат се стига и в опита да се екстраполира понятието "славяни" към ранното Средновековие и Античността.
Коментиран от #20, #81, #83
11:15 01.08.2023
19 За мишките и хората
Морфологичните доказателства на автора обаче изглеждат като народна етимология, а не като като научна. Доколкото разбирам, тезата е, че славяните са населявали Балканите още от V век преди новата ера, въпреки че първите исторически данни за славяни са от V-VI век след Христа. Разликата е, че тези славяни са наричани траки. На теория звучи много достоверно - част от славянските племена са се отделили и са населили Балканите 10 века преди Великото преселение на народите. На практика обаче не е съвсем така. Като доказателство могат да послужат изконните практики за трупополагане, които са едни от най-константните величини за наличие на различни култури. Има и други моменти, които показват колко неправилна е теорията, но в един коментар трудно ще се поберат. Добре би било авторът да обсъди идеите си с историци и най-вече с филолози, за да достигне до по-правдоподобни заключения.
Коментиран от #28
11:22 01.08.2023
20 ДжафДжаф
До коментар #18 от "копи пейст":
А какво значение има как са се наричали славянските племена преди 500, 1000 или 2000 години. Факт е, че има една група европейски народи, с които очевидно имаме нещо общо. Най-малкото езика. Ако към всичко това добавим и общата религия, влианието което ние сме упражнили по отношение на Русия чрез религията през средновековието и обратното руско влиание по време на българското възраждане, всичко това ни прави изключително близки народи без значение дали на поредният грантоед това му харесва или не. Всички прекрасно разбират каква е целта на подобни публикации, но ако продъжаваме да си съчиняваме история, ставаме по-смешни и от античните македонци в Р.Северна Македония. Едно е когато поедният пишман историк лансира някаква теория в някакво научно издание, друго е когато се тиражират небивалици в медиите.Коментиран от #39
11:32 01.08.2023
21 Георги
Коментиран от #25, #30, #54
11:37 01.08.2023
22 А е толкова елементарно
11:39 01.08.2023
23 Човек
Коментиран от #58
11:42 01.08.2023
24 Досада и глупост
11:43 01.08.2023
25 Прав си
До коментар #21 от "Георги":
Траките не са се интересували от монети. Първи Атински съюз дава по 400 таланта в злато годишен форос на Тракийските князе за гръцките колонии по нашите земи извън стоките за размяна. Прочети повече!11:46 01.08.2023
26 Прав си
11:48 01.08.2023
27 Уффф
11:59 01.08.2023
28 Човек
До коментар #19 от "За мишките и хората":
В 5-6 век никой не говори за славяни. Споменават се "склави", което е ново име на гетите - тракийски племена, които са живеели от двете страни на Дунава. На юг съседи са им били родствените им мизи, които по-късно стават българи. Терминът "славяни" се появява чак през 16 век и обозначава народи, говорещи сродно слово. Но не всички от тези народи са сродни генетично. Някои от тях влизат в т.нар. "славянско семейство" чак след покръстването им, защото службата в църквите им се е извършвала на старобългарски език. Просто първите им църковни книги идват от България - Преславската книжовна школа. Такъв народ например е руския, които генетично са фини - те идват от Скандинавия и по-точно днешна Швеция. Покръстват се, започва църковната служба на старобългарски и така българските думи влизат в техния език, а те се превръщат в "славянски" народ. Реално люлката на баш славяните, генетични братя, е в днешна България и Румъния и от там езиковото и културно влияние се пръска във всички посоки.12:10 01.08.2023
29 хмм
До коментар #7 от "Последния Софиянец":
Не си съвсем точен. Траките са ученици на атлантите, както и някои други народи.Коментиран от #37
13:07 01.08.2023
30 интересно
До коментар #21 от "Георги":
Как ги разпозна, че са елински, сертификати ли имат?13:10 01.08.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 НАП
13:55 01.08.2023
33 Кольо
16:02 01.08.2023
34 Вергина
16:55 01.08.2023
35 Британското разузнаване
До коментар #9 от "шегичка":
на територията всички са мякали иврит, като тия от североизток с окраински диалект, тия от югозапад с македонски диалект, а на крит и пелопонес с лиго елиника17:23 01.08.2023
36 Болярин
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Траките даже и "къщичка" са ти построили на теб ... в Курило !Бързо да се прибираш "вкъщи" - веднага !!!
18:16 01.08.2023
37 Последния Софиянец
До коментар #29 от "хмм":
Траките са подивели атланти след потопа в Черно море.Коментиран от #51
19:34 01.08.2023
38 Стоян
19:47 01.08.2023
39 копи пейст
До коментар #20 от "ДжафДжаф":
Петербургската академия на науките е била в основата на славянската мистификация, която мистификация успешно е служила за изпълнение на завоевателните стремежи на Русия, като нейни платени агенти допринасят за включването на българите към „славянското семейство”. По-късно, по същите причини, се създава комунистическата доктрина, а в момента усилено са лансира ПРАВОСЛАВНАТА. Разбира се, при всички тях, Русия е шефа. За приноса на „Академии наук СССР” за отродяването на Българите от Македония и създаването на „македонски” език е излишно да се споменава.Коментиран от #57
20:09 01.08.2023
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Анонимен
01:42 02.08.2023
42 11111
01:46 02.08.2023
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Факти
01:53 02.08.2023
45 Твмн
01:55 02.08.2023
46 Хаберий
Историческата истина е, че траките са древни българи. Те са били билингва. Както пише Херодот, те са многобройни, втори след индийците. Т.н. тракийски племена са десетки. Има сведения от древни български източници, унищожавани по света и в СССР, ако има оцелели са укривани най-вече във Ватикана, че българският-тракийски език, или внесения в оборот от скоро време трьок-български език (български тюрки) е формиран на Балканите около 6-5 хилядолетие пр. н.е. Вторият български език, прародител на днешния български, наричан, агилски, български улчийски, бащарски е формиран отново на Балканите около 2000 г. след трьок-българския. И тези езици са си български, но има още 5 други древни български езика, за които сега няма място за писане. Етнонимът "траки" се възпроизвежда от етнонима "блгар" по фонетични правила. Друга фонетична версия за "тракон" е, че е производна на "дракон", който е най-почитан от древните българи, затова са наричани и "драконови" хора. Освен това българите на Балканите са наричани "траки", защото са почитали алпа-дракон на тревопасните животни Сабан Трьок. Същият Сабан, от който и днес са използват думите Шабан, чобан,
Коментиран от #47
09:04 02.08.2023
47 Хаберий
До коментар #46 от "Хаберий":
... Освен това българите на Балканите са наричани "траки", защото са почитали алпа-дракон на тревопасните животни Сабан Трьок. Същият Сабан, от който и днес са използват думите Шабан, чобан, Шампан във Франция. На всички древни български градове и наши столици, чиито имена са ни познати през старогръцки и латински език, почти изцяло етимологията им се обяснява през трьок-български език. От този език се обясняват етимологията на имената, топоними, ороними, и хидроними, на народи и държави почти на цяла Евразия и Северна Африка.И древните българи на база своите езици са основатели на повечето писмености в света, колкото и либерално-неоромантична Европа да ни натрапва своите постулати за първичността на старогръцкия, латинския и иврита. Причината е, че така са успели целенасочено да ни смачкат и обезличат до днес, благодарение на безброй подкупени родоотстъпници и предатели, че никой на света да не може да се сети, камо ли да повярва, че древните българи са в основата и на тяхната "велика" цивилизация.
Салве.
09:06 02.08.2023
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Маке
Коментиран от #52, #56
10:28 02.08.2023
50 Одрис , със 75%, тракийски гени ...
Всички Хунски племена, а те са около 30 на брой, колкото и тракийските ,знаем че българите са Хуни ,
затова и траките са наричани и Кимерияни, от кимерийци ,древните трако скити !
Защото в древното минало са живеели навсякъде от Панония до Волга , и Бяло море.
И включително по цялото Тракийското бяло море!
Което днес наричаме Средиземно море!
Знаем за картината на Минойците ,кои са "гостите им в леопардови кожи" ,тъмни на цвят люде!
Заселели се в последствие по земите на Пеласгите!
Знаем, че Мала Азия си е Тракийска общност , още преди Херодот да пропише и отвори очите на всички
защото е писал по време на Ахаменидите перси и така есе" промушил" през " гръцкото сито" на историята!!
Знаем, че крим е Кимерийския полуостов е наричан така ,заради Кимерийците -трако -скити,
които са един общ народ със знаменател Тракия!
Доколко теорията за Траките , дали са Перси , има и друга теория ,
защо Персите да не са част Тракийския свят !
Всичко изглежда просто и лесно само трябва да сменим думата "Славяни" с думата Траки !
и всички езикови грешки ще се "натъманат" до една!
10:31 02.08.2023
51 Подивяла ти е главата...
До коментар #37 от "Последния Софиянец":
не всички наследниците подивяват , някой създават половината свят!Атлантите все още са в тъмното , като култура в историята ,
дали е останало нещо от тази цивилизация е под въпрос на фантазията на всеки един!
Преди потопа е имало много цивилазаций , не са само Атлантите?
Една от най-ранните е Дунавската култура , датира от 12 000 години преди христа!
която ние явно сме наследили!
Там до колкото знам няма никакви атланти , а стари прото -траки!
А потопа в Черно море е около 10 000 години преди Хр.!
Да не говорим за Африка и техните артефакти???
10:43 02.08.2023
52 Относно звуците...и думите...
До коментар #49 от "Маке":
задавам си въпроса , защо в Българския език,имаме по няколко думи ,които значат едно и също нещо???
говоря свободно 5 езика и винаги се учудвам ,
че българския ми роден език, има най-много синоними от европейските езици!
Не говоря гръцки ,и не знам дали гръцкия език ,е така богат като българския!
Коментиран от #53
10:50 02.08.2023
53 Хаберий
До коментар #52 от "Относно звуците...и думите...":
Българският език е най-богатия език на земята. Гръцкият е богат, но все пак сравнен с българския е по-беден. Сравнявал съм доста понятия и със своите диалектни думи българският направо "пращи" от разнообразие. Разбирайки съвокупността на седемте българските езици от най-дълбока древност до днес, основно трьок-българския и българския агилски (балкански) и улчийски (т.н. "старославянски"), той е най-богатия език на земята. Трябва да се спомене и проумее от всички хора, че в античността и до средновековието до към 11 век, трьок-българският език е бил международен, като днешния английски например. Само че като не е оставил писмени паметници, или по-вярното, всичко което е могло да бъде пленено от световната антибългарска банда, то е било изгорено, заличено, фалшифицирано, и незнайно какви екземпляри се съхраняват някъде зад 9 врати и ключа, този език изглежда странен и непознат. Етруският език е трьок-български, а неговата писменост е българица, т.е. известната "глаголица", надписът в Унгария от Сент-Миклош е на този език, но с други грами - от агилския български, или рунически - прародител на финикийския и старогръцкия, капсулираният език на баските в Испания е диалект от него и т.н. От този древен наш език произтичат всички т.н. тюркски езици.Коментиран от #55
11:58 02.08.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Одрис , със 75%, тракийски гени ...
До коментар #53 от "Хаберий":
Изчерпателен отговор благодаря ти!До колкото аз съм запознат ,пеласгите са народ обитавал Тракийско море ,което тогава се е казвало Пелазгийско море , а днес Средиземно, но като мореплаватели Финикийците са ненадминати в тази си част ,
да навигират по звездите , по онова време, и те претендират да са покорили първи ,
Испания и Португалия и също Африка ,та чак до Скандинавия!!
Знаем че финикийците идват от Червено море, или поне са знаели пътя, около Африка?
Кои са първите обитатели на Пелазгийско море ?
Финикийците или Пелазгите ?
разсъждавам предварително ,ако греша поправете ме ,....според мен трябва да са Пеласгите ,
защото изглежда, Финикийците са пришълци , но от къде идват??
Или просто са наследници на Пеласгите ?
Знаем че траките имат сходни обичаи с Пелазгите и се оприличават като техни наследници!
Знаеш ли нещо, относно този въпрос?
Това което чета ,го чета през английска и шведска литература , но готите за мен са чисти гети,
а викингите са чисти траки-скити , само че са сменили конете с лодки!
Там нещата явно отдавна са променени в полза на болни Царе и Императори!
Коментиран от #59
18:07 02.08.2023
56 Одрис , със 75%, тракийски гени ...
До коментар #49 от "Маке":
СПОРЕД ТЕБ, ИМА ЛИ РАЗЛИКА ОТ МАКЕДОНЦИ И ТРАКИ???Ариан , пише в книгата си за Александър Македонски , че Александър говорил на своите войници
на "техния" си език , а към тях спадали и Одрисите траки ,
но този език не бил познат ,сред на гърците ??? !
На какъв език е говорил Александър с тези негови войници?
Който може, нека коментира тук!
Коментиран от #63, #69, #95
18:19 02.08.2023
57 Одрис , със 75%, тракийски гени ...
До коментар #39 от "копи пейст":
90% от всичко преведено от Руски автори е чиста лъжа и заблуда за масите,в полза на Сталин и наследниците му!
доста прочетох и дори арабските хроники фалшифицират!
Аз не им вярвам !
18:28 02.08.2023
58 Относно потопа...и Месопотамия!
До коментар #23 от "Човек":
Чета в книгите , годините, които се появяват и тук и там и заключението ми е ,че Дунавската култура е по-стара от Месопотамската?
Имаме варненския некропол на 7000 години преди хр. ,
за да се създаде това ниво на цивилизованост е нужно доста време!?
Поне с 2000 години, трябва да е по-стара?
Някакъв коментар по въпроса???
18:41 02.08.2023
59 Хаберий
До коментар #55 от "Одрис , със 75%, тракийски гени ...":
Приятел, като ти чета есето, е видно че си се бъхтел много с разни книги преди години, но днес резултатът от това е сладък качамак. Налага се доста да попиша, бъди благодарен. Тия имена на морета очевидно са от гръцки писания, но тези имена имат български произход и в различни исторически периоди са били наречени, еди как си. Ще използвам твоя порядък от редове, че се обърквам, откъде да започна. Не се сещам, кое море може да е тракийско, но в най-тесен смисъл вероятно е днешното т.н. Беломорско крайбрежие, от Дарданелите до Халкидики. Пеласгийско море, би трябвало да е цялото днешно Егейско море. От това име остава и в гръцки името за вътрешно море "пелагос". Но етнонимът "пеласги", е гръцка дума, с която след много векове са предали българския етноним "билишци", или "билсага". Билишците получават своя етноним от Бел Билиш, от Агилската българска династия, наследник на Маджи Суз Таргиз, който е последният фараон от българите-авари-хиксоси, владетели на Египет. Бел завладва южните Балкани, т.е. от Дунава на юг, цяла днешна Гърция, егейските острови, Крит и Кипър. Бел Билиш донася със своята орда и трьок-българския език, който се смесва с местните говори, но ги променя доста. Остава българска топонимика в тези територии. И двете имена на Гърция са от български произход от времената на билишците (пеласгите). Елада идва от българското Илат ( Родина, страна), каквото е и второто име на българската Троя - Илион. А Троя се получава от българското Атряч (дракКоментиран от #60
22:01 02.08.2023
60 Хаберий
До коментар #59 от "Хаберий":
А Троя се получава от българското Атряч (дракон). Второто име Гърция идва от името на остров Крит, то от българското Креш (Остров на борбите), което през етруски и латински става Грееце.Финикийците са били заварени от българите-авари-хиксоси при тяхната инвазия в Близкия Изток в края на 18 век пр.н.е., когато основават Ерсубулем ("Божи град", Йерусалим) и завладяват Мамил (Египет). Наричани са бейнеки, а страната им Бейнек (Финикия) - днешното крайбрежие от Ливан до Газа. От своето присъствие почти от 7 века българите-хиксоси са оказали огромно влияние на всички племена в Балистан (Палестина) и Джир (Сирия), Бейнек, включително в културата, езика, писмеността на финикийците, в търговията по море и корабосторенето... Българите са владеели изкуството да се строят корабчета и лодки в ония векове и съответно, където стъпят, са го привнасяли към местните племена в употреба. Дори днес в Арабския Изток съществува легендата за Синдбад мореплавателя. А Синдбад е първият български завоевател на Междуречието и основател на царството Самар (Шумер) в ІV хилядолетие пр.н.е. Само че истинското му име е българското Шамбат.
Като четеш английски и шведски книги, очевидно всеки от тях дърпа чергата на историята към себе си, но всички те са с късни корени, далече в по-новите времена от българската им история. Готите са древен български народ, като някои български източници споменават, че са дошли чак от Охотско море много хилядолетия пр.н.е. и са се заселили в Скандинавия.
Коментиран от #61
22:02 02.08.2023
61 Хаберий
До коментар #60 от "Хаберий":
Готите са древен български народ, като някои български източници споменават, че са дошли чак от Охотско море много хилядолетия пр.н.е. и са се заселили в Скандинавия. Готите са много обширна тема. От българите са наричани худци и галиджийци и тези техни имена и до днес фигурират в различни географски региони и словосъчетания. Не са гети. Худците са били както врагове, така и съюзници на древните българи в хилядолетията назад. Днешна Западна Украйна има област Галиция, което име е древнобългарското Галидж, имат си и град Галич. Във Франция етнонимът на галите са получава от галиджийци. А "Каталунската" битка и поле, тази на хон-българския император Атила срещу метежниците готи и римски гали с Аеций, получват името си от "Худ-алан" , "Готско поле" на трьок-български език, понеже в тази битка на това поле са загинали най-много остготи и вестготи.Викингите са късно и ново име на готите в Норвегия. Само да ти подхвърляq че столицата на Норвегия Осло е българско, получила името си от прозвището на Атила - Ашла, роден в Ашла (днешен Казан във Волжска България), след като той основава този град около 440 г.
А неблагодарните британци се опитват да забравят, или да не научат, че страната им се именува от трьок-българското Улуг Бурджан (Велика България) още към 11-10 в. пр.н.е., имената на столицата им Лондон и река Темза са с български произход от преселници от Алабуга във Волжска България.
Въобще за древните българи има около 15 статии на Валентин Вътов тук
Коментиран от #62, #90
22:04 02.08.2023
62 Хаберий
До коментар #61 от "Хаберий":
Въобще за древните българи има около 15 статии на Валентин Вътов тук във Факти. Напиши името в търсачката (лупа) и ще ти изскочат.22:05 02.08.2023
63 Хаберий
До коментар #56 от "Одрис , със 75%, тракийски гени ...":
Говорил е на трьок-български език.Всичко за Македония е българско, произход, имена, история, етноси, топонимика.
Само УДБА и Тито са сърбо-хървати и продажници, глобал-юдокомунисти троцкисти и от там ни идват проблемите.
22:09 02.08.2023
64 1253
02:23 03.08.2023
65 Иванчо
Бре, ти да видиш - акъл, мисъл, интелект.
Коментиран от #70
10:47 04.08.2023
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 бл.134 в Zап. парк
До коментар #6 от "Последния Софиянец":
Как на какъв ? На украйнски09:53 07.08.2023
68 Русенец
22:07 09.08.2023
69 Русенец
До коментар #56 от "Одрис , със 75%, тракийски гени ...":
Македонците на Александър нямат нищо общо с македонците днес.22:08 09.08.2023
70 Русенец
До коментар #65 от "Иванчо":
Човекът слага каруцата пред коня. Остава да обясни, как тракийският език се е разпространил чак до Балтийско море, че и в цяла днешна Русия. Сигурно и руснаците са траки.22:10 09.08.2023
71 Русенец
Звучи ли ви сходен с днешният ни език? Изобщо, разчитате ли нещо? Да оподобяваш думи, близки по звучене, не доказва нищо. Така Банско и албанско за вас може и да са сходни, но в действителност не са.
22:13 09.08.2023
72 Русенец
22:17 09.08.2023
73 Русенец
22:20 09.08.2023
74 Русенец
22:23 09.08.2023
75 Русенец
22:25 09.08.2023
76 Русенец
22:30 09.08.2023
77 Русенец
22:33 09.08.2023
78 Русенец
22:39 09.08.2023
79 Русенец
До коментар #17 от "ще ти светне":
Бройното "три" на български, е като бройното "three" на английски, или "drei" на немски, или "tres" на испански. Явно, по вашата логика и англичаните, и немците, че дори и испанците са все траки. Думата "мама" е на сто езика една и съща. Това не доказва НИЩО и псевдоучените го знаят, но използват невежеството на масите за да пропагандират.Коментиран от #91
22:46 09.08.2023
80 Пловдив
Коментиран от #82
22:46 09.08.2023
81 Русенец
До коментар #18 от "копи пейст":
Откъде ви пущат такива, бе? Как думата славяни ще е измислена през 1593 г, като Прокопий Кесарийски пише за славяните още през 6 век, цели 1000 години по-рано? А Черноризец Храбър пише за тях още през 9 век. Чели ли сте За буквите или просто си шляпате измислените опорки? Що ли питам?22:53 09.08.2023
82 Русенец
До коментар #80 от "Пловдив":
Г-н Киряков, новите книги станаха всяка със своя си истина. И много от тях са в разрез с историческите доказани факти. Много внимавам от кой извор пия. Цитирал съм исторически факти, а не тълкувания. Няма как да ме убедите, че славяните са измислени и че цели 14 държави (виж коментар 78) тънем в невежество и заблуда. Няма как да ме убедите, също, че тракийските племена са решили да се отрекат от традиционните си имена, та ние, днешните българи, да носим славянски такива, завършващи на -слав и на -мир.22:58 09.08.2023
83 Русенец
До коментар #18 от "копи пейст":
Първо: никой не твърди, че славяните са някакъв супер древен народ. Те пристигат на Балканите през новата ера. Няма нужда да изкривявате твърдения, за да си измисляте доводи с които да ги оборвате.Второ: русите не са първославяни и всеки славянофил го знае. Нито пък руснаците са люлката на славянството. Имали са намерения да станат център на панславизма, но са му поизкривили идеологията и това е отдръпнало останалите славянски нации от тази инициатива.
Трето: престанете да си мислите, че славяните са в корена на русофилията. Двете неща нямат много общо, но пък славянофобията ви показва, че вие не сте наясно с това.
23:09 09.08.2023
84 Аз да пиша
10:42 11.08.2023
85 Никола
Коментиран от #87
14:32 11.08.2023
86 веселяк
15:57 11.08.2023
87 Хаберий
До коментар #85 от "Никола":
Вие и сега пеете happy Birthday на всеки роден българин, или на рождения му ден, но той не е англичанин! Старогръцкият тогава е бил един от международните езици, защото са започнали да го записват. Записите са на старогръцки. Има и записи на трьок-български (тракийско-български) с гръцки букви, но не са преведени, защото отричат този език да е съществувал, а не го и познават. Още в първия стих на Илиада има 4 думи, чийто произход и тематика се съотнасят към трьок-български. Другият международен език е бил трьок-българския, но не е бил записван, не са му създали традиции. А вероятно е бил записван, защото повече от 1500 години всичко писано на този език е унищожавано умишлено и тенденциозно. Ако има нещо останало то е заключено зад девет врати във Ватикана и други тайни трезори, като на КГБ, някъде в Лондон и т.н....Въпреки, че етруските записи са на този език и неговите грами ние опознаваме след хилядолетия като глаголица.Траките не са гръцки племена. Точно обратното, траките са древни българи, а т.н. пеласги са българите билишци, завладели цяла днешна Гърция и островите в средата на ІІ хилядолетие пр.н.е. От тях в гръцките земи навлизат българските легенди и митология, обичаи, топонимиката на най-известните градове, планини, реки, морета и т.н., всичко откраднато от гърците и представено за тяхна култура. После дорийците (тирците) и ахейците (аккой) са допълнителни миграции от българския север в тогавашна Гърция. И точно гръцкото писмо Критско, Пилос
Коментиран от #88
21:37 11.08.2023
88 Хаберий
До коментар #87 от "Хаберий":
И точно гръцкото писмо - Критско, Пилоско писмо е довнесено от тези български племена. Гърците са компилирали финикийското буквено писмо, което е привнесено там от древните българи-авари-хиксоси ХVІІІ в. пр.н.е.21:38 11.08.2023
89 Янис
17:31 20.08.2023
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Велев
До коментар #79 от "Русенец":
Всички езици от индоевропейската група ползват много думи с еднакъв корен....От европейските езици, ако не греша, единствено албанския не е е тази група.
00:48 22.08.2023
92 Аладин
Коментиран от #93
06:27 22.08.2023
93 Велев
До коментар #92 от "Аладин":
Абсолютно вярно.Название, близко до названието "гърци" се появява едва през 8-ми век преди новата ера. А Троянската война е 3-4 века по-рано.
И още нещо. Първите елини са били пеласгите...
16:52 23.08.2023
94 Асзсъ
До коментар #14 от "любопитно":
БУААААХХХХХХХХХ... БУААААХХХХХХХХ...04:04 24.08.2023
95 Българка
До коментар #56 от "Одрис , със 75%, тракийски гени ...":
Бясна съм!!! Не е за вярване какво сте учили и чели!!!А не останаха ли мислещи българи???Явно сте по-зле и от северните македонци! ТРАКИ, СПАРТАНЦИ, МАКЕДОНИ -(не македонци!) народът на Александър Велики...СА ДОРИЙЦИ. .. И ВСЕ ОЩЕ ГОВОРЯТ ДОРИЙСКИЯ ДИАЛЕКТ - НОВОГРЪЦКИ ЕЗИК. НА ТОЗИ ЕЗИК АЛЕКСАНДЪР Е ГОВОРИЛ С ВОЙНИТЕ СИ, ЗАЩОТО ЕЛИНИТЕ СА ГОВОРЕЛИ НА СТАРОГРЪЦКИ, В КОЙТО 1/3 ОТ ДУМИТЕ СА БИЛИ ЕВРЕЙСКИ. ТРАКИТЕ СА ВЛЕЗЛИ В ГРЪЦКАТА НАРОДНОСТ И ТЪЙ КАТО ДНЕС ПРЕОБЛАДАВАТ В ГЪРЦИЯ В МОМЕНТА ТАМ ОФИЦИАЛЕН ЕЗИК Е ДОРИЙСКИЯТ ДИАЛЕКТ. ЗА ТЯХ Е ОБИДНО ДА ГИ НАРИЧАТ БЪЛГАРИ И ДАВАТ НА СЪД ЗА ТАКАВА ОБИДА. БЪЛГАРО-СЛАВЯНИ В ГЪРЦИЯ СА ЕНДОПИИТЕ,. А НЕ ТРАКИТЕ. ЗА ГЪРЦИТЕ "МИЗИТЕ" СА "ДОЛНИ, ПОСЛЕДНИ" ХОРА. ЗЛАТНИТЕ СЪКРОВИЩА, НАМЕРЕНИ ПО НАШИТЕ ЗЕМИ, НЕ СА НАШИ И НЕ СА ПРАВЕНИ ОТ ТРАКИ! ТРАКИТЕ СА ГИ ОТКРАДНАЛИ ОТ ЕЛИНИТЕ -(ПОНДИИТЕ). ТРАКИТЕ НАРИЧАТ СЕБЕ СИ С ДУМАТА "Thrakiotes", която започва с буквата Θ (Th). В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК ВЪОБЩЕ НЯМА ТАКАВА БУКВА!!! Те използват буквата γ , която съвсем не е българското "г". Същата буква (γ) я използват и афганистанците. Преди три хилядолетия сигурно са говорили тюркски език, все пак са конен народ и са дошли на Балканите при дорийското нашествие. Александър Македонски се жени в Бактрия за българска принцеса от ирански произход - Роксана ...и прави масови сватби на войните си (траки, МАКЕДОНИ и др.) с прабългарки от Бактрия. Децата от тези бракове по-късно идват на Балканите като прабългари и са с европейски черти. А на тер02:40 25.08.2023
96 Българка
03:05 25.08.2023
97 Българка
03:07 25.08.2023
98 Танев
10:36 04.11.2024