Галерия “ЛИК” представя самостоятелната изложба акварели на художника Иван Додов “Цвят и светлина", която ще бъде открита в сряда (27 ноември) от 18.30 ч. и ще може да се види до 17 декември.
Иван Додов е роден в София през 1960 г. Завършил е НХА в София през 1986 г. със специалност "Художествено-пространствено оформление” в класа на проф. Георги Петров. Той се е утвърдил като един от най-талантливите и обичани български акварелисти. Акварелът е неговата дарба свише, страст и живот.
Нежната преливна повърхност и играта на светлината и сянката правят творбите да излъчват особена атмосфера, в някои от тях прозрачните тонове на светлината съжителстват контрастно със сянката. Сякаш всеки живописен къс има аура и съдържа настроение Градацията на акварелния тон понякога е преливна, въздушна и мека, друг път рязка и категоречна. Гледните точки ни препращат към гледки с широк хоризонт или близки градски мотиви с улички и къщи, рядко фигурални композиции.
В качествата на този материал с капризни изменения, пейзаж-ните произведения по традиция са заредени с ведрост и жизнера-достно чувство. Мигове от светлина, затворени в къс хартия.
Цветна феерия, организирана в приказни пейзажи. Светлина, топлина, радост блика от акварелите на Додов.
В настоящата изложба ще бъдат показани отново пейзажи от морския бряг, от планините през зимата и лятото, летния зной и пролетната свежест на земята ни, също така пейзажи от Барселона. Дълбоко свързан с пейзажната живопис, Иван Додов създаде свой почерк в трудната акварелна техника.
Иван Додов ежегодно подготвя самостоятелни изложби – от 1989 г. до 2013 г. има над 40 такива изяви у нас и в чужбина. Колекционери и ценители на неговото творчество постоянно се интересуват от всяка следваща творческа проява на автора и допълват своята богата колекция от негови работи.
Ето как изкуствоведът проф. Аксиния Джурова е "видяла" поредната експозиция на изтъкнатия майстор:
"Изложбата на Иван Додов показва, че пейзажът като творческа инвенция е сакрален и деликатната техника на акварела е жива след плеядата от великолепни майстори като Константин Щъркелов, Христо Йончев-Крискарец, Йордан Гешев, Дечко Узунов, Васил Чакъров, Ненко Токмакчиев и др. Той има последователи и сред младите живописци у нас.
Силата на неговите акварели е в умението да усети особеностите на природните сезони и да им намери съответните цветови съчетания на места мистично въвличащи ни в дълбочината на златната есен, на други, смразяващи ни в ледените сияния на хоризонта и острите силуети на голите клони и очертания на сгради. Сред тази феерия от багрено-светлинните игри на световъздушната среда изплуват загадъчно ефирни като паяжини самотните в есенния листопад изящни извивки на металните столове по кафенетата на градските тротоари или дворове, потопени в утринната мъгла кубета на църкви и зъзнещи с настъпващата зима мачти на самотни лодки в пристаните.
Неговите по същество безлюдни пейзажи, в тях човекът като такъв отсъства, са достатъчно одухотворени чрез сетивата на художника, което естествено ги насища с човешко присъствие и им придава чар на неповторимост и типично негова чувствителност.
Така, продължител на най-доброто в акварелната живопис у нас, Иван Додов въвлича чрез рисунъка детайла като активен компонент на творбите си. Но тук не става въпрос за рисунък, който подготвя, нахвърля бъдещата картина, той работи “ад хок”, в момента бързайки да улови мимолетното в природата. Става въпрос за изваждането на определени детайли от архитектурния и природен ландшафт чрез конкретност на формите им на фона на характерните разливки на цвета, създаващи усещане за особено сфумато. Така реалност и иреалност се преплитат в едни чисто негови живописни внушения”.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА