31 Март, 2018 22:00 4 137 10

Откриха галактика, където липсва тъмна материя

• вселена-
  • космос-
  • галактика-
  • тъмна материя

NGC1052-DF2 е на около 63 милиона светлинни години от Млечния път

Откриха галактика, където липсва тъмна материя - 1

Смята се, че тъмната материя съставлява около 85% от масата на Вселената. Странната и невидима тъмна материя не е наблюдавана директно – никой не е сигурен какво точно представлява, но се вярва, че тя е ключът към обяснението на движението на галактиките в космоса.

За някои галактики, като нашата например, се предполага, че имат около 30 пъти повече тъмна материя, отколкото „обикновена“ материя, докато галактиките джуджета могат да имат до 400 пъти повече тъмна материя в сравнение с това, което познаваме. Сега обаче изследователите са открили галактика, която изобщо няма тъмна материя, пише "Мегавселена".

Намиращата се на около 63 милиона светлинни години от Млечния път елиптична галактика NGC1052-DF2 изглежда е съставена изцяло от „нормална“ материя, което противоречи на всичко известно и очаквано досега.

Учените могат да разберат колко голяма маса има в галактиката, като проследят колко бързо се движат обектите вътре в нея, казва Питер ван Докум, един от авторите на ново изследване по въпроса, публикувано в „Nature“.

Например, ако слънцето имаше четири пъти по-голяма маса, Земята трябваше да се движи два пъти по-бързо, за да остане в една и съща орбита около него. Колко бързо една планета се движи около своето слънце, може да се разбере от неговата маса, обяснява той за списание Newsweek.

Учените изследват тази далечна галактика по същия начин. Те следят движението на 10 звездни купа, за да разберат колко голяма маса има галактиката. Разликата между това число и масата на видимите звезди помага на учените да изчислят колко от галактическата маса е тъмна материя. За тяхна изненада обаче, те откриват, че такава в тази галактика няма. Видимата маса е по същество същата като общата маса на галактиката. Тя се състои от напълно нормална материя. „Ако имаше много тъмна материя, звездните клъстери щяха да се движат много по-бързо, отколкото наблюдаваме сега“, обяснява ван Докум, професор по астрономия в университета Йейл.

Откритието, обяснено от ван Докум, „беше съвсем неочаквано“. Всъщност изследователският екип по-рано беше разглеждал галактики от същия клас, като NGC1052-DF2 и беше открил, че те са съставени почти изцяло от тъмна материя. „Така че откриването на обратното, а именно отсъствието на тъмна материя, наистина се появи много изненадващо за нас“, казва Докум.

Тъмната материя, изглежда, може да се разпространява в цялата вселена доста по-неравномерно, отколкото се смяташе досега, обяснява изследователският екип.

Намирането на галактика, в която напълно липсва тъмна материя може да подкрепи някои теории, според които, тъмната материя е само илюзия, причинена от неуспеха да се разбере начинът, по който гравитацията работи в големия мащаб на Вселената. „Да научим повече за разпространението на тъмната материя значи да научим повече за природата – например какъв вид частица изгражда тъмната материя, но все още сме далеч от това постижение“, казва ван Докум за Newsweek.

Ивайло Красимиров, "Мегавселена"

• 1 ЧубакаАка

Открили сте д€дов.
  • 2 Morgoth

Публикувано във факти.бг: ... тъмната материя е само илюзия, причинена от неуспеха да се разбере начинът, по който гравитацията работи ...

Е те тука е истината!
  • 3 ДЪРТ МОЛ

Тук сме на тъмната страна, за това имаме повече "тъмна материя". Това, дето го гледате е "галактиката на джедаите".
  • 4 БГ. ГЕНИЙ ОБЯСНЯВА

ЗНАЕМ ЧЕ В КОСМОСА ГРАВИТАЦИЯТА Е СЛАБА И НАШИТЕ ТЕЛА,, ПЛУВАТ "" В ПРОСТРАНСТВОТО ИЛИ В ОБЕКТ ПРИМЕРНО САТЕЛИТ ИЛИ КОСМИЧЕСКА СТАНЦИЯ АКО ЗАВЪРТИМ ОКОЛО ОСТА ТАЗИ СТАНЦИЯ ИЛИ САТЕЛИТ ВЪТРЕ СЕ ПОЯВЯВА ТАКА НАРЕЧЕНАТА ИЗКУСТВЕНА ГРАВИТАЦИЯ КОЕТО ОЗНАЧАВА ЧЕ ПЪРВОИЗТОЧНИКА НА ГРАВИТАЦИЯТА Е ВЪРТЕНЕТО НА ДАДЕН ОБЕКТ С ОПРЕДЕЛЕНА МАСА КАТО КОЛКОТО ПО ГОЛЯМА Е МАСАТА С ПО МАЛКО ЗАВЪРТАНИЯ СЕ ПОЛУЧАВА ДАДЕННО ГРАВИТАЦИОННО ПОЛЕ А ОТНОСНО СТАТИЯТА ЛИПСАТА НА ТЪМНА МАТЕРИЯ В ТАЗИ НОВООТКРИТА ГАЛАКТИКА КОЯТО НЯМАЛА ТЪМНА МАТЕРИЯ /КОЯТО Е ЧАСТИЦИТЕ ИЗГРАЖДАЩИ ДАДЕНО ГРАВИТАЦИОННО ПОЛЕ / Е ОБОСНОВАНО ОТ СЛАБАТА СКОРОСГ НА ВЪРТЕНЕ НА КОСМИЧЕСКИТЕ ОЦЕКТИ КОИТО ВЕРОЯТНО СА И С МАЛКА МАСА.

До коментар #4 от "БГ. ГЕНИЙ ОБЯСНЯВА":

Пълни простотии пишеш!
    Не правиш разлика между центробежни сили и гравитация! Хайде завърти една сфера в космоса и виж дали ще създаде гравитация ако си на повърхността и.
    Гравитацията е проявление на време-пространствения континуум - г-н Алберт Айнщайн го е доказал. Чувал ли си за него?

• 6 МАЛЕЙЙЙ ПЖ ЯВАШ Я КАРАЙ ЧЕ СИ

До коментар #5 от "Гост":

БОС В ТЪЗ ТЕМА. ОБЯСНЯВАМ ЦЕНТРОБЕЖНАТА СИЛА ТУК НА ЗЕМЯТА Е ТАКАВА ЗАРАДИ ЗЕМНАТА ГРАВИТАЦИЯ А В КОСМОСА ЗЕМНА ИЛИ КАКВАТО И ДА Е ГРАВИТАЦИЯ НЯМА И ЗАВЪРТАНЕТО НА ОБЕКТ С ОПРЕДЕЛЕНА МАСА ПРЕДИЗВИКВА ГРАВИТАЦИОННО ПОЛЕ В НЕГО А МИСЪЛТА НА АЙНЩАЙН ОБОБЩАВА ТОЛКОВА МНОГО ТЕРМИНИ В ТАЗ ФРАЗА'' ВРЕМЕВИ ПРОСТРАНСТВЕН КОНТИНИУМ "" ЧЕ СИГУР ТРЯА ДА МИ ПЛАТИШ БИЛЕТА ДА ДОЙДА ДА РАЗСНЯВАМ ДВА ДЕНА.
  • 7 незнайко

До коментар #5 от "Гост":

Когато нещо не може да се обясни, се обяснява с тази фраза ( време-пространствения континуум ) измислена от АЙНЩАЙН !!!
  • 8 МАЛЕЙЙЙ ПЖ ЯВАШ Я КАРАЙ ЧЕ СИ

ПО ПРОСТ ПРИМЕР ЗА РАЗСНЕНИЕ ЩЕ ДАМ. КАРАТЕ МПС И МАСАТА ВИ Е ЕДИНИЦА ЖЕ НО ВЛИЗАТЕ В ШИРОК ЗАВОЙ КОЙТО МОЖЕ И ДА Е НЕПРЕКЪСНАТ КАТО НА ОБЛИТЕ ПИСТИ .ВЕДНАГА ОТ ЦЕНТРОБЕЖНИТЕ СИЛИ ВАШАТА МАСА СТАВА ДВЕ ТРИ И ПОВЕЧЕ ЖЕ В ЗАВИСИМОСТ ОТ СКОРОСТТА ВИ И ЪГЪЛА НА ЗАВОЯ. ВСЕКИ ГО Е ИЗПИТВАЛ ТОВА.
  • 9 чалма тв

пратете там африканци,араби и цигани, ще потъмнее от раз.
  • 10 ДДД