ФАКТИ.БГ

Огромна планета е на ръба на унищожението
Снимки: shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:

Учени изследват подробно екзопланета, която е толкова близо до звездата си, че е на ръба на унищожението.

Планетата, известна като NGTS-10b принадлежи към т. нар. горещи планети от типа Юпитер. Това са планети с размери и структура, подобни на тези на Юпитер, но разположени много близо до звездата си. Това им местоположение предполага различен произход и еволюция от планети, подобни на Юпитер в Слънчевата система – Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун. Досега са известни около 400 планети с подобни характеристики.

NGTS-10b е изключителна планета, тъй като нейната обиколка около звездата ѝ трае едва 18 часа, което я поставя в опасно положение с несигурно бъдеще.

„Теоретично горещите Юпитери с орбитален период под 24 часа са най-лесни за улавяне заради големия им размер и честите преминавания пред звездата. Въпреки това те са сравнително рядко срещани”, пояснява в изявление водещият изследовател Джеймс Макормик. „От всички открити горещи Юпитери, които наброяват няколкостотин, са открити едва седем с орбитален период под един ден.”

Артистична илюстрация на планетата WASP-12b, която е много подобна на NGTS-10b. На изображението се вижда как звездата постепенно поглъща вещество от планетата, като така осигурява скорошното ѝ унищожаване. Източник: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

NGTS-10b е планетата с най-малък орбитален период, открита до момента. Смята се, че тя е на възраст от 10 милиарда години. Тя е далеч от обитаемата зона, която представлява районът около звездата, където водата би могла да се задържи в течно състояние на повърхността. Планетата е на разстояние от 1000 светлинни години от Земята, като една светлинна година е дванадесет-цифрено число в километри.

Най-вероятно NGTS-10b е приливно заключена към звездата си, тоест едната ѝ страна винаги „гледа” към звездата. Средната температура между двете половини на планетата е оценена на повече от 1000°C.

Установено е, че планетата е с 20% по-голяма от Юпитер и двойно по-масивна от него. Освен това е изчислено, че звездата NGTS-10 e двойно по-стара от нашето Слънце и доста по-хладна. Установено е, че със своите 5000°C на повърхността, температурата ѝ отстъпва с 1000°C на нашето Слънце. По възраст обаче NGTS-10 води Слънцето с цели 5 милиарда години, тъй като е установено, че тя е се е образувала преди цели 10 милиарда години.

Съпоставка между големината на Юпитер (вляво) и NGTS-10b (вдясно). Изображението на NGTS-10b е артистична илюстрация.

Смята се, че планетите с такъв размер и с изключително къси орбити ще се „разкъсат” в края на живота си. Изследователите Дейвид Браун и Даниел Бейлис добавят, че такъв край може да наблюдаваме при планетата NGTS-10b дори през следващото десетилетие.

„През следващите 10 години може би ще наблюдаваме как планетата бива погълната от звездата чрез приближаващи се спирални движения”, твърди Бейлис. „Ще можем да наблюдаваме събитието в продължение на цяло десетилетие. Ако забележим, че орбиталният период намалява и планетата започва да се приближава до звездата, бихме могли да разберем много за структурата на самата планета.“

Да не се окаже само
по-пагубно за звездата. Може би така с времето им пада температурата и угасват.

Байчовица 🐷
Това е доста неразбираемо за мен, но ще се опитам ..! (Само ще кажа, че и самото и наименование е трудно и е добре че е доста далече от нас..!

Оптимист
ГРОБ също!

9х18
Там трябва да изпратим боядисаните на екскурзия да търсят цветно.

Обиждате батко
Защото сте се запътили натам... неграмотни и.,, развратни. твари,,...! Четат уж и гледат като, екзоизвънземни,,...но трябва да са тук плътно до малките гаженца,, баби Яги...!

Ас Dc
И една не толкова голяма планета, също

7
Този коментар е премахнат от модератор
8
Този коментар е премахнат от модератор
отчаен
Разстояние 1000 светлинни години,това означава, че трябва да се движим 1000 години с скоростта на светлината,която е 300,000 км. за секунда за да отидем до там. А за да се разбере дали още съществува трябва да изминат още хиляда години, до като светлината идваща от тази планета и звездата до нея спре да идва до нас. Просто защо ли ги мислим тези непонятни за нас неща.

s6a
СЛАВА РУСИИИ ! РУСИЯ ЩЕ СПАСИ СВЕТЪ БЕ

Проф. Михаил Константинов
Проф. Михаил Константинов със своя прогноза пред бТВ
Политическата криза се решава по два начина - с избори или с автомати. Дай боже, да я решим с избори."

ТОП 5