Тези дни писателят Ангел Хаджипопгеоргиев отбеляза точно, че в силно обсъждания сериал "освен имената на героите, нищо друго не съответства нито с биографиите им, нито с епохата, в която се развива фабулата". Ето защо младите българи ще бъдат силно объркани след този филм, смята археологът проф. Николай Овчаров.
Ето как видният български археолог коментира българския исторически сериал "Войната на буквите", който се излъчва по БНТ, като внася и някои важни археологически факти:
"Най-малкият син на цар Симеон Велики Баян, наричан също Вениамин, някакъв авантюрист и пияница ли е бил? Наистина ли престолонаследникът Петър бил толкова слаб духом, без амбиции и изцяло отдаден на книгите? И едва ли ще разберат, че именно Петър заедно с дядо си, княза-кръстител Борис-Михаил, са единствените български владетели, канонизирани за светци от Православната църква. А благодарение на 40-годишното му мирно управление България е призната официално за царство (славянската дума за "империя"), като градовете ѝ са сред най-големите и благоустроени в Европа.
Главният начин за легитимация на новите държави в средновековна Европа бил приемането на християнството. Поради това техните владетели се надпреварват да издигат прекрасни и величествени църкви и манастири. През ІХ-Х в. българските князе и по-късно царе не остават назад и украсяват столиците си със стотици храмове на новата религия. Началото е сложено още от княза-кръстител Борис-Михаил, построил в Плиска огромната Голяма базилика, достигаща заедно с вътрешния си двор колосалните 99 м дължина. Когато се замисля преместването на центъра на държавата във Велики Преслав, първа задача е да се издигнат храмове, отговарящи на политическата идея за създаване на световна империя.
За около век Борис-Михаил, Симеон и Петър изграждат в новата столица редица огромни катедрали, надхвърлящи 30 м дължина. Всички те са трикорабни и триапсидни базилики, строени от масивни каменни блокове. Планът на базиликата (гр. "царска сграда") е именно постройката, отговаряла най-добре на амбициите на българските владетели и давала възможност да се съберат вътре множество новопокръстени люде. Връх в ранното храмово строителство на Велики Преслав са двете грандиозни базилики в укрепения Голям царски дворец - Дворцовата и Владетелската църкви, дълги съответно по 43 и 46 м.
Но строителите бързо се адаптират към съвременните тенденции в архитектурата. Точно тогава в Константинопол се оформя новият тип храм, в която символът на християнството, кръстът, е включен в самия план. Това са т. нар. кръстокуполни църкви, станали по-нататък класически храмове в православното култово строителство. В завършения си вид те са елегантни и стегнати постройки, въздействащи на вярващите не чрез смазващи размери, а чрез такива обеми, позволяващи самовглъбението и уединението на християните.
Преди да се достигне до това съвършенство във Велики Преслав са извършени редица архитектурни експерименти. Първоначално църквите са още близки до базиликите, но над тях вече се появява куполът. После плановете постепенно се усложняват, като във вътрешността се появяват различни конструктивни елементи – ниши, конхи, арки. Главни обаче са стълбовете или колоните, на които стъпва куполът. Външната светлина оскъдно струи през малките прозорчета в стените и се смесва с отблясъците от запалените свещи. Тя се отразява от покритите със злато стенописи и мозайки, както и от полираните повърхности на многобройните мраморни детайли. Пищната украса на интериора е задължителна черта на столичните кръстокуполни църкви.
Неоспорим бисер на преславската култова архитектура от ІХ-Х в. е Кръглата или Златната църква. Открита от археолозите през 30-те години на миналия век, тя представлява безспорен апогей на древното българско строителство. Първото име идва от необичайния план на ротонда (сграда с план на окръжност). Второто наименование се извежда от идентифицирането с изграден по времето на цар Симеон храм със златно покритие на купола, построен, според една приписка, на брега на Камчия за слава на християнството и Българската империя.
Вътрешността на основната кръгла част е образувана от осем еднакви ниши (конхи) и една по-голяма на изток, представлявала олтара. В окръжност срещу конхите отвътре обикаля окръжност от 12 мраморни колони, поддържали някога масивния купол. Троен вход свързва кръглото пространство с широк притвор от запад. В него четири свободни колони са крепели сводове, на които се е намирал втори етаж с галерия. Към него се е достигало по вито стълбище, скрито в една от двете цилиндрични кулички, завършващи красиво западните ъгли на притвора. От него чрез широк вход с мраморен праг се влиза в просторен двор (атрий) с дълбок кръгъл кладенец, изкопан точно в центъра. Вътрешните повърхности на стените на двора са разчленени с 14 полукръгли ниши. Пред тях пък се издига стъпващ на колони портик, позволяващ на богомолците да се укрият от дъжд и слънце.
Всеки елемент в сложната конструкция на Златната църква има свое значение в общата композиция. Тя се развива от запад на изток, като обемите постепенно нарастват във височина. Фасадите са изключително раздвижени с различни архитектурни елементи, създаващи неповторим ритъм. Отвътре стените били украсена с фрески и мозайки от цветна смалта, а подовете – покрити с пъстри мраморни мозайки и рисувани керамични плочки. Сред тях великолепно се вписват многобройните детайли от мрамор и варовик – колони с увенчаващи ги богато декорирани капители, красиви корнизи, архитрави, архиволти, олтарната преграда, епископският амвон в центъра на кръглото пространство.
Златната църква е несъмненият шедьовър в култовото строителство от времето на възхода на Българската империя през ІХ-Х в. В средновековна Европа съществува неин близнак и това е любимият храм на император Карл Велики в Екс ла Шапел (Аахен), изградена в края на VІІІ в. Откритията на археолозите във Велики Преслав показват, че майсторите-строители разполагали с голяма свобода при избора на планове, архитектурни стилове и техники. Времето е унищожило по-голямата част от това безценно богатство, възхищавало някога цяла Европа.
Вярно е, че по време на управлението на цар Петър І се случват и други неща. Някои приписват на неговия брат Баян създаването на богомилството, променило историята и на Западна Европа. Повод за тези твърдения е оставеното от западния хронист Лиутпранд сведение, че той бил изучил изкуството на магията и бил могъщ вълшебник. За същото говорят византийски и руски източници. Това сведение се тълкува нееднозначно, но е ясно, че Баян не е бил някакъв повърхностен бохем, а е бил вещ в знанията, макар различни от християнските".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #5, #9, #20
17:10 25.02.2023
2 ТаУмВзе
17:17 25.02.2023
3 свидетел
Коментиран от #21
17:22 25.02.2023
4 Сталин
17:23 25.02.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Това не е учебник по история, но е идея
Но това е художествена творба с елементи от исторически извори.
17:36 25.02.2023
7 Перо
Коментиран от #14
17:38 25.02.2023
8 СТИГА БЕ,
До коментар #5 от "Щипано":
ТИ ИСКАШНЕВЪЗМОЖНОТО😀😀😀
ТОЙ ПОПА ГО НАПУСНА
И ПЕРСОНАЛ НЯМА
ДАЖЕ ШЕФ МАНДЖЕВ
НЕ МОЖЕ ДА МУ ПОМОГНЕ😀😀😀
Добре.че в аптеките има
Въглен и лупедиум
17:43 25.02.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 123
Коментиран от #15
17:56 25.02.2023
11 Читатель
Коментиран от #44
18:06 25.02.2023
12 Зевзек
"Слабия" владетел Петър управлявал ЦЕЛИ 40 години, което е много пъти повече от много "силни" владетели. Едва ли слаб човек може да се задържи толкова дълго на трона. Например Бойко Борисов едвам се задържа 12 години на "трона", а не беше слаб владетел, обаче е един от най-необразованите български владетели. Завършил 8 класения "Банкянския университет" и то само защото майка му е била учител там. А пък миличионеро-пожарникарското училище където са го изпратили след това няма да го коментирам колко непрестижно е.
Владетеля Петър е имал нещастието 40 годишното му уплавление да завърши с краха на Първата Българска Държава. Затова, се смята, че е бил слаб владетел. Така както края на владетеля Шишман е бил край и на Втората Българска Държава.
18:12 25.02.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Антикомунист
До коментар #7 от "Перо":
Този" пандизчия" беше политически затворник и опонент на долнопробната ви терористично сатрапска българска комунистическа партия.Коментиран от #33
18:26 25.02.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 захари
18:27 25.02.2023
17 Розета Стоун и кирилицата и глаголица
18:38 25.02.2023
18 Четвърто евангелието
18:43 25.02.2023
19 България на ТриВоДи
18:49 25.02.2023
20 ами,
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Фентъзи е /13-та годеница на принца/ от 1987г.на режисьора Иванка Гръбчева.И 1000 пъти по-добър от това безумие което са сътворили от БНТ/с парите на данъкоплатеца/ защото не визират исторически личности и не се подиграват с тях както във /Войната на буквите/ където главен герой е втората жена на Симеон. Толкова/велика/ че дори историята не е помни името и.Как е възможно БНТ да ни поднася един доста приятен сериал като /Вина/ и същевременно такъв боклучав продукт много по-ниско стоящ и от телевизионен театър откъм декори, костюми, масовки.Ами като не могат да направят достолепен исторически сериал да не се захващат изобщо.Не може 15 хилядната армия на Симеон окупирала Константинопол да ни я представят с 5 шатри и 15 сетина войни които тичат около тях като изоглавени и крещят като обезумели.Да не говорим за смешните рисувани дворци и още и още глупотии.18:49 25.02.2023
21 един от стадото
До коментар #3 от "свидетел":
Бооже, Гери Стоянова..мечтата на дубълрежисьорите. Забравяш, че филма не е български. А българският сленг във филмите ни трябва да е със субтитри или дублиран със такива като Гергана Стоянова18:55 25.02.2023
22 По делата ще ги познаете
История славянобългарска
Паисий Хилендарски
19:29 25.02.2023
23 Исторически парк
Коментиран от #41
20:33 25.02.2023
24 Ели
20:52 25.02.2023
25 Андрю
21:01 25.02.2023
26 Бай Баян от Бояна
21:24 25.02.2023
27 Протестиращ
21:33 25.02.2023
28 МНЕНИЕ
Ако се направи истинска анкета в училище, едва ли ще има гледаемост отново 12 %.
23:31 25.02.2023
29 Един от малкото
Коментиран от #45
23:50 25.02.2023
30 Анонимен
07:53 26.02.2023
31 Анонимен
07:55 26.02.2023
32 историк
са били ро това време ТАМ
08:32 26.02.2023
33 Aнджело
До коментар #14 от "Антикомунист":
И туй много умен ли го прави?Коментиран от #35
09:18 26.02.2023
34 Лили
09:44 26.02.2023
35 Антикомунист
До коментар #33 от "Aнджело":
Доста е по умен от всички вас взети заедно, любители на утопията комунизъм и на престъпната държава русия!Коментиран от #36
10:03 26.02.2023
36 неразбрал
До коментар #35 от "Антикомунист":
ЧИЧКА кУмОниЗт, говорим за филма, а ти пак намесваш Русия, комунизма.Каква връзка имат те в съдържанието на филма, или ей така щото е модерно да се говори против Руския, Путин или комунизма, ако знаеш какво е де10:32 26.02.2023
37 ЗРИТЕЛ
Защо не го гледам...Правилно голяма част от коментиращите пишат, че е просто мъка да разгадаеш какво ти говорят героите, оставям на заден план тук-там махленските недомлъвки, но дикцията е ужасна, все пак са завършили нещо.Специалното участие на звездите на бълг.кино с под всяка критика, ами зрителя вече до болка познава маниерите, жестовете им,...толкова ли няма нови артисти.
И за последно, може и да е по литературно произведение, но трябваше да се акцентира за т.н.златен век, независимо на колко морета сме били.
Имам дъждобран, ако речете да ме оплювате
10:44 26.02.2023
38 Поета е казал
11:21 26.02.2023
39 Далекогледство
11:31 26.02.2023
40 Ха ха
11:39 26.02.2023
41 ами,
До коментар #23 от "Исторически парк":
Като не е исторически сериал да не злоупотребяват с имената на исторически личности а да си измислят персонажи като в Игри на тронове например.11:48 26.02.2023
42 Филмовото изкукство е колективен труд
15:13 26.02.2023
43 Натискът отвън е такъв
15:26 26.02.2023
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Миташки
До коментар #29 от "Един от малкото":
Ами и аз се срамувам от теб и повече няма да играем заедно, обещавам. Какво искаме ли, айде сети се, именно че времената се менят и не искаме никой и никога да се гаври с нашата история и Велики юичности01:12 27.02.2023
46 Алфа херинга
11:40 27.02.2023
47 Благодарение на комунизма
21:58 27.02.2023