Археолози с ръководител академик професор Васил Николов от Националния археологически институт и музей на Българската академия на науките разкриха и проучиха светилище на седем хиляди години в землището между ловешките села Дойренци и Дренов, където ще преминава трасето на един от новите участъци на автомагистрала "Хемус".
Проучванията на археологическия паметник са започнали преди 2 години, но същинските разкопки бяха направени през последните 2 месеца. Това е един от най-големите археологически обекти по изграждащото се ново трасе на автомагистрала "Хемус", поясни акад. проф. Васил Николов пред БНР.
"Става дума за един археологически паметник, за едно ямно светилище от началото на халкулита, на около 7000 години. Това е повече от 2000 години преди началото на египетската цивилизация и всички други известни цивилизации са много по-късно".
По думите му това е светилище на ранните земеделци и скотовъдци в българските земи.
"За тях това е била изключително важна дейност за добива на повече жито, повече плодородие, за животните, плодородие в семейството. Ограничават такива свещени места някъде на най-плодородното поле, което те обработват, за да извършват обреди, които да са непосредствено близо до нивите", обясни той.
Акад. Николов допълни, че основното, което е намерено при разкопките, са човешки скелети, които са ценни за проучванията както на този период, така и на живота, поминъка и културата на хората от преди 7000 години. По думите му това светилище е било за целия регион.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Госあ
Коментиран от #3, #9
08:12 26.07.2024
2 Госあ
Коментиран от #52
08:14 26.07.2024
3 бегай
До коментар #1 от "Госあ":
Каква тракийска линия те гони? Колкото турците сега са византийци, толкова и ние сме траки. Като почнете да блещите такива глупости, ставате смешни като македонците.Коментиран от #4, #37, #53
08:26 26.07.2024
4 Госあ
До коментар #3 от "бегай":
Айде чугуни да не се изказват така уверено. Става ли ?Коментиран от #7
08:29 26.07.2024
5 Госあ
08:33 26.07.2024
6 Рефер
Коментиран от #10
08:35 26.07.2024
7 бегай
До коментар #4 от "Госあ":
То ти се изказваш уверено за неща които не знаеш и ставаш смешен. Като си толкова уверен ми оспори казаното, не да обиждаш. Хубаво е да се уважава и пази историята, която се намира на нашата територия, но да се асоцираш с неща станали преди хиляди години е несериозно, меко казано.Коментиран от #12
08:37 26.07.2024
8 абе,
08:38 26.07.2024
9 хихихи
До коментар #1 от "Госあ":
Това, че в земите където сме сега са живели преди хиляди години други, това не значи, че ние сме им наследници. Ние идваме по тези земи от Изток през 670 година. Убиваме местните и се,окупираме земите им и се заселваме тукКоментиран от #11, #19, #54
08:39 26.07.2024
10 Госあ
До коментар #6 от "Рефер":
В списание Нейчър преди няколко години излезе една стания “ Произход и преселение на европееца” за изследването е използвана антична ДНК и съвременна извадка, достатъчно достоверна за да бъде публикувана в Нейчър (не е като със средната заплата). Използва се Хол Джином Сикуенсинг, не маркери. Българите сме в един клъстер с гърци, албанци и италианци от Бергамо. Тоест Средиземноморци, което се потвърждава и от антропологията. Някои от европейските нации ги няма, като сърби и румънци, защото нямат стара ДНК от древни кости. Турците са ги включили и са бая далече от нас, тоест нямаме нищо общо. А руснаците са далеч групирани със скандинавците. Нищо учудващо. Толко за славяните.Коментиран от #13, #17, #18
08:43 26.07.2024
11 бегай
До коментар #9 от "хихихи":
Това казвам и аз. А преди българите е имало славяни, римляни и други сигурно. Приказките че са дошли мирно и са живели в съжителство са за третокласниците.А ако гледаме днк и произход, науката твърди че човека произлиза от Африка и се разпространява от там, ама нещо не се чувствам африканец и не претендирам за африканско наследство.
08:47 26.07.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Рефер
До коментар #10 от "Госあ":
Виж , не оспорвам такива изследвания , защото за мен са без значение. Може да си живял ли дошъл откъдето си искаш , но като дивак и варварин. Всяка истинска цивилизация е оставила завидна инфраструктура , и множество писмени източници. Няма как да е реална тази българска мания за величие , когато ни " нема в целта схема" !Коментиран от #16
09:06 26.07.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Госあ
До коментар #14 от "бегай":
Мне, нямат. Днешните египтяни са доста миксирани. Но ще говоря наизуст като вас, защото си признавам че нямам инфо за тях. Ще повторя, историята не е нищо друго освен въглерод 13 и ДНК. Особено древната.09:16 26.07.2024
16 Госあ
До коментар #13 от "Рефер":
Абе реферче, малко ли е че имаме писменост ве ? На която пишат и други ? Не, на глаголица никой не пише, въпреки че аз имам далечни роднини в Солун. Пишат на кирилица от Преслав. Кой няма наследство ? Ние ? Изобщо няма да коментирам, при всички исторически артефакти.Коментиран от #32
09:19 26.07.2024
17 Асен Милев
До коментар #10 от "Госあ":
На етиопките данайци - т.н. "гърци", ДНК маркера е от Африка и това е общо известно.Днешна Средна и Северна Гърция са погърчени траки и др., в Южна - мешано, за това и изледванията днес заблуждават.
Коментиран от #20
09:30 26.07.2024
18 Стига си се правил на умен
До коментар #10 от "Госあ":
Резултатите от каквото и да е изследване винаги са такива каквито ги е поръчал този който плаща. Особено що се отнася до "древно ДНК". Нямало древни кости на румънци и сърби ама древна кост на българин намерили. И къде е доказателството, че е точно на българин? Всъщност има един изкопан доказан българин, дори има реконструкция на черепа му ама никак не прилича ни на италианци от Бергамо, ни на италианци и албанци, нито на турци. За ичиргубоилът Мостич става дума. Чувал ли си го?Коментиран от #22, #23
09:32 26.07.2024
19 Асен Милев
До коментар #9 от "хихихи":
Е как така идваме тук през 670, а пък през 4 век Флавий Юлий Валент - император на Източната Римска империя излязъл на война срещу българите ( на гръцки от архива-Саниксар на Цариградската църква стр. 292)..., или че бългaритe имaт дoгoвoр oт 482 г., пoдпиcaн мeжду бългaрcкия цaр Бoжaн и eдин oт нaй-извecтнитe рaнни изтoчнoримcки импeрaтoри Зeнoн!?Коментиран от #21, #41
09:34 26.07.2024
20 Госあ
До коментар #17 от "Асен Милев":
Когато започнахме да вадим ДНК от кости на по 4000-6000 години, сложихме здрави референти. Ако ме разбираш.Коментиран от #24, #25
09:37 26.07.2024
21 Е какво пречи
До коментар #19 от "Асен Милев":
Византийците да водят война с българи които не се намират тук, а някъде другаде?Коментиран от #28
09:39 26.07.2024
22 Добре че не се правиш на умен
До коментар #18 от "Стига си се правил на умен":
ДНК се всема на скелет(зъбите) от тракийска гробница и се съпостявя с ДНК-то на днешното население09:39 26.07.2024
23 Госあ
До коментар #18 от "Стига си се правил на умен":
Ходи у Антропологичния на Цариградско, да видиш к’ви черепи има ! 😅 Сериозно ! Стегали са ги с гривни да стават продълговати - като пришълци ! 😂Коментиран от #26
09:39 26.07.2024
24 Хахаха
До коментар #20 от "Госあ":
"здрави референти"...лично господ бог ли ви спусна генома😂😂😂😂Коментиран от #27
09:41 26.07.2024
25 Асен Милев
До коментар #20 от "Госあ":
Това няма общо с наши изследвания..Коментиран от #29
09:42 26.07.2024
26 Еми ето ти доказателство
До коментар #23 от "Госあ":
Че сме извънземни09:42 26.07.2024
27 Госあ
До коментар #24 от "Хахаха":
Генетичен дрейф 💁 Чети Мотоо Кимура, който изхвърли лакърдиите на дарвин в кофата. Ама некои още не са разбрали. Иначе, боговете са милиони. Не е един !09:44 26.07.2024
28 Асен Милев
До коментар #21 от "Е какво пречи":
Пречи на образованието ти. Не си запознат къде са битките, но си готов с отговора.09:45 26.07.2024
29 Госあ
До коментар #25 от "Асен Милев":
Наш’те не са много добри. И повече са спекулациите там. Правени са в Италия, освен това и дизайна не е като хората. Затова не са и в Нейчър. Драга Тончева е лекар-измамник, к’во да очакваш. Завлекоха иналианците с кинти, освен това 😂Коментиран от #30, #44
09:47 26.07.2024
30 Асен Милев
До коментар #29 от "Госあ":
1. Херодот твърди, че погребалните ритуали на гърците са като на африканските номади ( История IV –190). Това е сигурен признак за етническа принадлежност.2. Пак Херодот ( История VI- 53) твърди, че гърците идват от Египет).
3.Според Херодот почти всички имена на гръците богове са от египетски произход (История II- 50).
4. Според Херодот типичната гръцка дреха егис е от африкански произход ( История IV-189).
5. Плиний също твърди, че гърците идват от Африка ( Естествена История VII. LVI.195-198).
6. Страбон определя гърците като азиатски пришълци ( География VII, 7. 1).
7. Пак Страбон твърди, че преди идването на гърците цялата територия е била обитавана от съвсем други хора ( География VII. 7.1).
8. Страбон определя траките като стари жители на Атика ( География VII. 7.1).
9. Херодот казва, че преди идването на гърците страната е принадлежала на пеласгите ( История II- 56).
Генетическите изследвания доказват, че във вените на гърците тече африканска кръв, значи старите автори са били абсолютно прави-
HLA genes in Macedonians and the sub-Saharan origin of the Greeks
Коментиран от #35, #36
09:57 26.07.2024
31 Един
10:09 26.07.2024
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 абе,
Коментиран от #34
10:27 26.07.2024
34 Миии
До коментар #33 от "абе,":
Изнесеното в материала е от Античността, Коментарите също са за Античността и са страшно интересни. Какъв е проблема ?10:46 26.07.2024
35 Госあ
До коментар #30 от "Асен Милев":
Аз се позовавам на най реномираното издание и статия с 50 човека колектив. Правена е съвременна извадка и е ползвана древна ДНК. Пълно геномно секвениране, а не маркери. В гърците може да има внесени алели, при нас също - от степите. Но честотата им не е толкова висока, че да повлияе разпределението спрямо останалите европейци. Не твърдя, че сме абсолютно еднакви с гърците, а първи братовчеди. Освен това, при мултивариационния анализ е добре да има много вариабилни за по точното разпределение. тоест изследването с голямо генетично разнообразие е плюс, а не минус10:52 26.07.2024
36 Госあ
До коментар #30 от "Асен Милев":
Да, погледнах статията - маркери и спекулации с алели. Принципно, имаме и неандерталски маркери, нали знаеш ? Затова истинските сравнителни анализи се правят със секвениране на цял геном и при голямо генетично разнообразие. И затова едната публикация от 2001 която ми показваш е с нисък импакт, а тази от 2014 на която се позовавам е в Нейчър.Коментиран от #39
11:09 26.07.2024
37 Киров
До коментар #3 от "бегай":
Половината ни гени са тракийски и това го доказаха в Италия с ДНК изследвания, ако не си чул поинтересувай се! Относно гърците работата е друга.Коментиран от #42
12:17 26.07.2024
38 Киров
До коментар #14 от "бегай":
Сегашните египтяни са араби и рода със сефарадските ( истинските) евреи, само коптските християни са наследници на древните египтяни. Образовай се преди да се изказваш.12:25 26.07.2024
39 Асен Милев
До коментар #36 от "Госあ":
За съжаление ще се наложи да те разочаровам: генетиката в случаяне е "точна наука". Тя е „леката жена“, която се отдава на този, който я поръча. Затова през последните десетилетия имаме половин дузина "генетични изследвания българите", които "доказаха" половин дузина най-различни произходи на българите.Най-точната мярка за произход могат да бъдат преди всичко езикът, битът, вярванията, ритуалите, обичаите. В този смисъл имам още една лоша новина за автохонниците...
На генетиката трябва да се зададат просто правилните въпроси - за да ни даде правилни отговори ..
Давал съм нееднократно пример с населението на Република Турция .. което е европеидно и е с гени близки до някогашното малоазийско и балканско население ..
Означава ли това, че турците са автохтони? Ами не - означава просто, че е имало явлението асимилация ..
Също и ако някой открие, например еднакви гени в България и Памир .. това въобще не означава, че имаме преселение от Памир насам .. можем да имаме преселение и от Балканите - натам .. а може и от трето, неизвестно място - носители на съответния генотип, да са заминали и към Памир и към Балканите .. та Генетиката - сама по себе си - никакъв отговор не дава ..
Но виж, когато генетиката и историческите извори, и езикът, битът, вярванията, ритуалите, обичаите съвпаднат – става страшно. А такова съвпадение има при африканци – гърци, траки- българи .
Лек ден!
Коментиран от #43, #47
12:47 26.07.2024
40 Гост
12:53 26.07.2024
41 Гост
До коментар #19 от "Асен Милев":
Днешните българите имат общо с прабългарите, колкото днешните македонци имат общо с македонците на Александър Велики.Коментиран от #46
12:55 26.07.2024
42 Гост
До коментар #37 от "Киров":
Няма такова нещо. Напоследък всеки псевдопрофесор си прави негови изследвания с целенасочени методи, за да постигне желаният резултат. Повечето изследват женският хромозом, който се разпада след няколко поколения и не дава точна информация. Освен това, много често изследват останки, намерени в едно и също село, където повечето жители са си рода. Правят генерални изводи на база рехави изследвания. Това не е наука. Ако имаше тракийска кръв в тебе, нямаше да говориш славянски диалект, като останалите славянски народи, и нямаше да те кръстят със славянско име, а щеше да се казваш Кетрезеис или Мокасокос.12:59 26.07.2024
43 Гост
До коментар #39 от "Асен Милев":
И какво съвпадение имаш в езикът на траките и днешните българи, да чуя? Аз, откривам съвпадение между езикът на днешните българи и на сърби, руснаци, поляци, хървати, чехи и т.н., но не и с на траките. Имената на днешните българи в болшинството си са славянски имена, завършващи на -слав и на -мир. Обичаите също в болшинството си са славянски, както и облеклото ни: Народната ни носия е бяла риза с везани шевици и мъжете славяни са носели широки панталони, докато траките са носели леки дрехи, крепящи се на раменете, а за връхна дреха са имали зейра. Нищо общо между двата народа.Коментиран от #45
13:06 26.07.2024
44 Гост
До коментар #29 от "Госあ":
Я, прочети един доклад по генетика на днешните американци, които имат американски паспорт и се мислят за такива, да видиш, дали имат нещо общо с американците.13:09 26.07.2024
45 Асен Милев
До коментар #43 от "Гост":
Какво стана с африканските гърци? Млъкна.Трябва ли да бия клавиатурата за траки-българи с още дълги постове и накрая пак да млъкнеш, а?
Нямам това свободно време.
13:26 26.07.2024
46 Асен Милев
До коментар #41 от "Гост":
Няма прагърци, прасърби, прамакедонци, праалбанци и др.пра..., но има прабългари !?Яко, а ?
13:28 26.07.2024
47 Госあ
До коментар #39 от "Асен Милев":
Разбира се, че генетиката е точна наука. Срещу Гуанин винаги стои Тимин и срещу Аденин - Цитозин. Не е като изворите - от девет кладенеца вода да носиш и да преливаш от пусто в празно 😅. Относно статистиката, която сигурно имаш предвид, има правила за извадка и достоверност които ако са спазени, изследването е достоверно. Езика и културата не бива да се вземат предвид и ще дам примери нашият език и руският, а ние нямаме нищо общо с варягите. От друга страна, японският език е коренно различен от китайският, но японците са близки генетично с китайците. Така стоят нещата. А ние сме близки с гърците заради тракийската линия.13:40 26.07.2024
48 Асен Милев
Защо имам чувството, че си говоря с ботове ?
Коментиран от #49
14:09 26.07.2024
49 Госあ
До коментар #48 от "Асен Милев":
Изходната позиция е коментар 1. Безспорно сме близки с гърците по тракийска линия. А тази линия е културно-историческа да кажем. Защото ген за траките няма, нито за българите и тебългарите. Има локуси и полиморфизми и затова при такива сравнения е добре да се налагат цели геноми, поне в началото, докато се установят някакви стабилни маркери. Действително не е толкова просто като с теста за бащинство. И пак ще повторя, имаме общи алели с неандерталците, че и с шимпанзето.Коментиран от #50, #51
14:18 26.07.2024
50 Госあ
До коментар #49 от "Госあ":
ген на небългарите съм имал предвид. Няма такива понятия. Еволюцията е непрекъснат процес от случайни събития чиито проявление можем да регистрираме само с комплексни сравнения. Затова някои изследвания се приемат в списания с висок импакт, други не. Принципно, може да се изкара корелация между прелета на щъркелите пролетта и раждаемостта на бебета. Но всички знаем, че бебетата не ги носят щъркелите.14:25 26.07.2024
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Баклавабей
До коментар #2 от "Госあ":
На изток няма такива17:24 26.07.2024
53 Баклавабей
До коментар #3 от "бегай":
Руснаци смееее17:26 26.07.2024
54 Баклавабей
До коментар #9 от "хихихи":
Дано не изкараш някаква връзка с русия?!17:30 26.07.2024
55 Госあ
До коментар #51 от "Асен Милев":
Оффф продължаваш с шарлатанията на наш’те. Митохондриалните геноми са стара техника и не дават ясна оценка за генетично разнообразие. Много ясно, че няма ген за траките, няма и български и небългарски геном. Затова такива статийки излизат във второкласни списания. Пак ти повтарям правят се големи сравнителни анализи, и се гледа разпределение. Може да излезе някой локус действително, но той е единствено сравнителен.21:16 26.07.2024
56 Госあ
До коментар #51 от "Асен Милев":
Иначе, това което си цитирал пасва на това което съм писал за наследството ни от траките, само дето митохондриалните маркери са много ограничени и като цяло маркери рядко се използват в еволюционната генетика, заради това което съм писал в предния коментар. Така че, слабо изследване.21:22 26.07.2024
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Този коментар е премахнат от модератор.