В малкото хималайско село Шилай, щат Химачал Прадеш, двама братя се ожениха за една и съща жена – необичаен случай, който отново насочи вниманието към древната традиция на полиандрията в някои райони на Индия. Сватбата на Прадип и Капил с тяхната избраница, чието име остава поверително, събра около 100 гости и бе одобрена от двете семейства, съобщават местни и международни медии, включително Франс прес и БТА.
Макар индийското законодателство категорично да забранява полиандрията, обичаят оцелява в ограничени райони, най-вече в някои части на северния щат Химачал Прадеш. Там живее общността хати, наброяваща около 300 000 души, сред която този вид съюзи се срещат сравнително често, отбелязват антрополози. Традицията има корени от векове и според местни експерти, като д-р Мукеш Кумар от Университета в Шимла, е свързана с нуждата от запазване на семейната земя и ресурси в планинските райони, където обработваемите площи са ограничени.
Two brothers, one bride: Himachal village keeps alive age-old polyandry
Details: https://t.co/sBpF0NAvVm#HimachalPradesh #Polyandry pic.twitter.com/out9aZ1IgG— IndiaToday (@IndiaToday) July 19, 2025
Само през изминалата година в село Шилай са били регистрирани още пет подобни брака, при които една жена се омъжва за двама или повече братя. Жителите на селото приемат подобни съюзи като практични и логични, докато в останалата част от Индия, а и в по-голямата част от света, полиандрията е не само рядкост, но и обект на остро осъждане.
Случаят с Прадип, Капил и тяхната съпруга предизвика буря от коментари в социалните мрежи, където голяма част от реакциите са критични към традицията. Семейството обаче твърдо защитава избора си. В свои изказвания младоженците увериха, че ще се грижат съвместно за съпругата си и че не разбират негативните настроения. По думите им, за тях решението е част от културата и е прието в тяхната общност.
Тази форма на съжителство не е уникална само за Индия – полиандрия се среща и в някои райони на Тибет и Непал, обикновено в изолирани планински общности. Международни наблюдатели отбелязват, че макар практиката да намалява през последните десетилетия, тя все още е жива сред определени групи, където социалните и икономическите фактори надделяват над законовите и морални норми.
Бракът в село Шилай остава поредното доказателство за многообразието на човешките традиции и за напрежението между местните обичаи и съвременните закони в глобализиращия се свят.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 За родопите не знам
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Ти явно имаш опит там и няма да споря. За хималаите това е естествено заради имуществото и подялбата му.11:36 24.07.2025
3 пешо
Коментиран от #6
11:37 24.07.2025
4 Аве
11:39 24.07.2025
5 Пич
11:41 24.07.2025
6 Тъй де
До коментар #3 от "пешо":
Кат я гледам ква е яка,и още един брат няма да й дойде в повече!12:47 24.07.2025
7 ганю
всеотдайно и усърдно прилагайки
известни и неизвестни методи от камасутра
12:53 24.07.2025
8 а бе,хапльо
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
С тая щуротия като се изкара такъв родопчанин,я кажи участвал ли си на Вълчите празници?И кога?И къде?И колко бяхте?:)))13:03 24.07.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Мнение
14:14 24.07.2025
11 Лайн Ари
14:15 24.07.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Анонимен
21:01 24.07.2025
14 Алелемалеее
01:00 25.07.2025
15 Гост
10:26 11.08.2025