Откритие от тинестите слоеве на Галилейското езеро привлича вниманието на археолози и историци от цял свят. Става дума за дървена лодка, датирана към началото на нашата ера, която някои изследователи наричат „Лодката на Исус“. Експонатът се съхранява в Музея „Игал Алон“ в Гиносар, Израел, и поражда оживен научен и обществен дебат относно възможната му връзка с евангелските събития.
Археологът д-р Дани Херман, специалист по библейска археология, изтъква редица аргументи в подкрепа на хипотезата, че именно този плавателен съд е бил свидетел на рибарските занимания на апостол Петър и неговите спътници. Лодката напълно съответства на описанията, открити в различни библейски източници: тя има удължена овална форма, изработена е основно от кедър, дъното е плоско, а капацитетът ѝ достига до 12 души – напълно съвпадащ с библейските разкази за рибарски лодки по Галилейското езеро от този период.
Mysterious 'Jesus boat' found in Sea of #Galilee linked to walking on water miracle
Nicknamed the 'Jesus Boat,' the cedar-planked vessel dates to the first century, coinciding with the era of Christ. pic.twitter.com/fD3d3n4Drw— Hans Solo (@thandojo) August 24, 2025
Сред най-известните библейски чудеса, извършени от Исус Христос, са именно онези, случили се на лодка или край водите на Галилейското езеро. Евангелията разказват как Христос успокоява бурята, само с дума овладява вятъра и вълните, спасявайки учениците си от опасността (Матей 8:23-27). В друг знаков момент Исус върви по повърхността на водата към изплашените си ученици, като този епизод се превръща в символ на вярата и Божията сила (Матей 14:22-33). Сред чудесата е и знаменитият чудесен улов – след съвета на Исус, учениците му хващат толкова много риба, че лодката едва не потъва (Лука 5:1-11; Йоан 21:1-14). Тези истории остават едни от най-запомнящите се в християнската традиция, предавайки послания за доверие, спасение и надежда.
Научните анализи сочат, че възрастта на лодката е приблизително 2000 години, като датирането я поставя в периода между I век пр.н.е. и I век сл.н.е. Останките разкриват следи от ремонти, при които е използвана по-евтина, местна дървесина – детайл, който според археолозите подсказва, че плавателният съд е принадлежал на бедни рибари. Особено интересна находка е маслената лампа, открита непосредствено до корпуса, която вероятно е била използвана за нощен риболов – практика, спомената и в евангелията.
Някои изследователи и скептици подхождат с резерви към директната връзка между тази лодка и конкретни библейски персонажи, подчертавайки, че по това време в Галилейското езеро са се движели стотици подобни плавателни съдове. Въпреки това, за много ентусиасти и поклонници, находката остава уникално свидетелство за живота и рибарските традиции в региона по времето на Христос, а за широката публика тя е известна неофициално като „Лодката на Исус“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пич
17:03 28.08.2025
2 Иван
17:08 28.08.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Знайко
17:15 28.08.2025
5 Механик
Да се смее ли човек, да реве ли????
17:24 28.08.2025
6 Археолози твърдят, че са открили
на Свети Тикварий
което е поделил
с преданите помощници
Коментиран от #8
17:29 28.08.2025
7 Мъж
17:29 28.08.2025
8 Не е баш така...
До коментар #6 от "Археолози твърдят, че са открили":
Тоа никога нищо не е делил.17:37 28.08.2025
9 А ПО ЛЕКО
17:50 28.08.2025
10 ПО ТОЧНО
17:54 28.08.2025
11 хаха
Важното е пари да падат.
18:24 28.08.2025
12 Хейт
Коментиран от #14
18:26 28.08.2025
13 Р Г В
Коментиран от #21
18:44 28.08.2025
14 между другото
До коментар #12 от "Хейт":
Св. ап. Петър се е казвал Симон, преди да стане ученик на Христос!“И Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата Си, и портите адови няма да и надделеят.”(Матей 16:18)
Коментиран от #18
18:53 28.08.2025
15 дядото
20:18 28.08.2025
16 гост
20:20 28.08.2025
17 Риба цаца
20:53 28.08.2025
18 6135
До коментар #14 от "между другото":
Ами то е същото.Симон е вариант на името Камен, където К и С преминават едно в друго; такова преминаване е се случва доста често.
Така че Симон = Камен и Петър = Камен.
Разликата идва от наслагването на преводите на евангелиета.
Коментиран от #19
23:13 28.08.2025
19 Обаче
До коментар #18 от "6135":
Имат различно значение. Симон означава "измолен от бога", а Петър – камък (в случая - скала, върху която ще се съгради църквата).Коментиран от #20
00:06 29.08.2025
20 6135
До коментар #19 от "Обаче":
Е да, те евреите са на първо място по спор с гърците да твърдят, че всички думи са произлезли от техния език.НО думи като Симон, Събота, Самоил, са чисто български и имат значение на български.
Няма нужда да се навеждаме пред техните претенции!
А относно евангието, играта на думи има смисъл само ако значенията са еднакви и поради факта че заради тази игра в превода е добавено обяснение:
“И Аз ти казвам: ти си Петър, и на тоя камък ще съградя църквата"
А в оригинал е просто:
“И Аз ти казвам: на тоя Симон/Петър/камен ще съградя църквата"
09:46 29.08.2025
21 999
До коментар #13 от "Р Г В":
Има хора, които и да видят ходещ по водата- ще кажат,че ходи, защото не може да плува. Г. Р. е благ и действа успокояващо- на фона на онези , които искат хората да се страхуват- да им е гадно и да психясват по- бързо .13:01 29.08.2025