По време на посещение в Москва през август 1962 година Тодор Живков излага пред Никита Хрушчов идеята си за присъединяване на България към СССР като 16-та съветска република. Идеята му е този акт да послужи като пример за бъдещата интеграция и на други съветски сателити към Съветския съюз - и като отпор срещу възникналите вече индивидуалистични отклонения на Китай, Албания и Румъния. Първоначално Хрушчов одобрява самоинициативата на Живков и повдига само един въпрос: дали сливането ще стане под формата на федерация или конфедерация.
Тази реакция окуражава българския лидер и неговите приближени. Специално свиканият разширен пленум на ЦК на БКП на 4 декември 1963 година решава НРБ да поеме курс към пълен отказ от формалния си национален суверенитет и поставя като крайна цел сливането със Съветския съюз. Дори няма нужда от референдум, настояват участници в дискусията. „Пленумът оценява като забележителна проява на патриотизъм и интернационализъм инициативата на другаря Тодор Живков да се издигне на качествено нова степен братската дружба и всестранното сътрудничество между нашата страна и Съветския съюз и да се създадат предпоставки за пълно обединяване на двете наши братски страни“, пише в крайното решение, прието единодушно и с бурни овации от всичките близо 200 членове и кандидат-членове на ЦК на БКП.
"Предателство без аналог в световната история"
Впоследствие обаче Хрушчов променя мнението си. "На онези хитреци в София им се ще да седнат на нашата трапеза", жлъчно отбелязва приемникът на Сталин. Той е наясно, че след „сливането“ Москва ще трябва да поеме и изплащането на българските следвоенни репарации към Гърция и Югославия. Така в крайна сметка София и Москва решават на първо време да засекретят подготвяното обединение. През октомври 1964 обаче Никита Хрушчов е свален, а това осуетява по-нататъшното разглеждане на въпроса.
Историкът от Нов български университет Лъчезар Стоянов и дългогодишният анализатор на комунизма в американския институт Ранд Корпорейшън Алекс Алексиев смятат, че тези планове са били акт на върховно национално предателство, без аналог в световната история. Според двамата експерти, 1963 година е само началото на поредица от опити българската независимост и суверенитет да се връчат на Москва. Опити, чрез които Живков и цялото ръководство на БКП искат да бетонират властта на управляващата партия и династия. Това изключително тежко престъпление (дори според текстовете на Наказателния кодекс на НРБ) не само остава ненаказано, но дори не беше разследвано от прокуратурата след 1989 година, припомнят двамата наблюдатели.
В дъното на всичко е плачевното икономическо състояние на НРБ след първия фалит на диктатурата в края на 1950-те години, категоричен е Стоянов. Златният резерв на страната е предаден на Москва за погасяване на съветските кредити, отпуснати на София за изграждането на допотопна тежка индустрия по сталински образец. След разбиването на частното селско стопанство в страната цари недостиг на храни и основни продукти. Официалните статистики сочат, че в началото на 1960-те години дори гражданите на СССР, които постоянно живеят в краен недоимък, са консумирали средно два пъти повече месо от българите. Самият Живков признава, че изходът от това положение е пълна двустранна интеграция, която да приключи с безвъзвратно сливане със СССР.
Но една от причините за плачевното състояние на българската икономика е именно пълната ѝ зависимост от Съветския съюз. Москва купува българските храни, тютюн и рудни концентрати два и половина пъти по-евтино (в относително изражение) в сравнение с цените, които налага при вноса на съветски нефт, става ясно от разискванията на пленума през 1963 година. Освен това България вече не е в състояние да връща съветските кредити, с чиято помощ се опитва да избегне банкрута. На този фон Живков и БКП смятат, че единственият изход е присъединяването към СССР. Те очевидно мислят също така, че превръщането на НРБ в съветска република ще им гарантира властта в онези несигурни времена, когато Хрушчов започва да сменя лидери в съветския лагер, които са били верни на предшественика му Сталин.
„Властовото положение на самия Живков не е съвсем укрепнало поради вътрешнопартийни борби между отделните кланове в БКП", казва историкът Лъчезар Стоянов. Той не приема тезите на някои български историци, че националното предателство на БКП било просто един от „маньоврите“ на Живков, който целял размяна на българския суверенитет срещу получаването на безвъзмездни съветски кредити - и особено на нефт, който НРБ щяла да продава „под тезгяха“ на международния пазар срещу твърда валута.
"В дух на любов и преданост към СССР"
„Става дума за добре премислена и планирана във времето стратегия на Живков и върхушката в БКП за ликвидиране на формалната независимост на страната срещу получаването на политически и икономически гаранции за запазване на властта и привилегиите на управляващата в София комунистическа диктатура. Отлична илюстрация на това твърдение е и вторият опит за вкарване на НРБ в състава на СССР. Той е лансиран по време на проведения през юли 1973 пленум на БКП. На него е обсъден документ от 20 страници, който описва какво цели София с подновяването на офертата към Москва за поглъщане на НРБ“, разказва Стоянов. И добавя, че в този случай не е била проведена дори задължителната предварителна консултация с Брежнев и ЦК на КПСС. Според експерта, най-интересна за историците е петата глава в документа: как БКП трябва да възпитава българския народ с оглед на предстоящото му включване в редовете на изграждащата се единна съветска нация. Там се посочва, че владеенето на руски език става вече задължително за гражданите на НРБ. Превъзпитанието им трябва да протича в „дух на любов и преданост към СССР и в синовна признателност и вярност към съветския народ“, пише в строго секретната стратегия от лятото на 1973 година. „Съдържанието на този документ е толкова скандално, че се налага дори шофьорите и секретарките на партийните велможи да подписват специални декларации, че няма да разгласят дочутото по време на разискванията“, посочва Стоянов.
Опитите на Живков и БКП за присъединяване на България към СССР продължават поне още 15 години след декемврийския пленум от 1963 година. Пример за това е срещата между Брежнев и източноевропейските комунистически лидери, състояла се в Крим през август 1978, на която Тодор Живков открито настоява България да бъде третирана от Москва като обикновена съветска република.
*****
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пиниза
Коментиран от #3, #10, #31, #86
13:34 21.12.2018
2 Преброяване на бесните язовци
Коментиран от #87
13:36 21.12.2018
3 Пиниза
До коментар #1 от "Пиниза":
Коментара ми не е в защита на хитреца.13:36 21.12.2018
4 jambazina
Коментиран от #62
13:38 21.12.2018
5 Пиниза
13:40 21.12.2018
6 Edin
13:41 21.12.2018
7 Аршин
Коментиран от #17, #128
13:42 21.12.2018
8 бай Тошо
Коментиран от #12
13:43 21.12.2018
9 Българофил
13:46 21.12.2018
10 Емил
До коментар #1 от "Пиниза":
Абсолютно верен коментар! Дано повече хора разберат, че дипломацията и политиката не се правят с улични демонстрации, а с идеи за защита на народа. Цар Калоян прави съюз с Иванко (убиецът на чичо му) само и само за да присъедини Пловдивска обаласт към България. Т.Ж. много добре знаеше, че КГБ убиха дъщеря му, но продължи да се прегръща с Брежнев! Т.Ж. опази България от СССР и затова го махнаха, за да вземат власта предателите русофилистици!13:47 21.12.2018
11 tost
Коментиран от #14
13:48 21.12.2018
12 гост
До коментар #8 от "бай Тошо":
То трябва малко мислене да се разбере политическата игра.На участниците тука мисленето е много труден процес.Коментиран от #39
13:49 21.12.2018
13 ККК
13:51 21.12.2018
14 Пиниза
До коментар #11 от "tost":
Да,Хрушчов беше от Украйна и си самоподари Крим.13:53 21.12.2018
15 Bubbles
Я кажете сега за Ванката Костов и продадената на безценица ДЪРЖАВА, за окрадените спестявания на хората и идеята за "България 51-я ЩАТ".
А нещо онова "ВЕЛИКОТО ВИСОЧЕСТВО" което ни продаде на НАТО а чифута Паси даже рева от умиление колко пара е прибрал?
За останалите щуротии изобщо не искам да пиша, ама си ги знаете.
Та като ще пишем за предателства и то НАЙ ГОЛЕМОТО, то пне описвайте наистина най голямото!
13:53 21.12.2018
16 Доктор Охболи
Коментиран от #24, #45
13:54 21.12.2018
17 filo
До коментар #7 от "Аршин":
Не е никакъв двоен аршин, защото зад членството в ЕС беше болшинството от българския народ, докато за присъединяване към СССР са били престъпника Тодор Живков и една малка клика около него.Коментиран от #19, #20, #21, #26, #66
13:54 21.12.2018
18 РазхождащСе
Коментиран от #22
13:55 21.12.2018
19 Доктор Охболи
До коментар #17 от "filo":
Кога беше проведен референдум за членството ни в ЕС? Да не би да съм го проспал?13:57 21.12.2018
20 Фантазия
До коментар #17 от "filo":
Баш пък българското общество никой не е питал, май забрави 97-ма година какво ни направиха точно западните партньори и после видиш ли сме искали да влизаме в сьюз с тях. Не пренаписвайте история, която се е случила вчера. Никой не е питал народа дали да влизаме в ЕС !!13:58 21.12.2018
21 Аршин
До коментар #17 от "filo":
Не си спомням да е имало референдум по този въпрос, както и по някои други стратегически такива, то така се разбира за какво е болшинството. А при бай Тошо така или иначе на практика нищо не е станало, така че няма за какво да се вика толкова, по-добре да се обясни, защо сегашното ни безпрекословно подчинение се приема толкова леко...Коментиран от #88
13:58 21.12.2018
22 Пена
До коментар #18 от "РазхождащСе":
Каквото планира пирата Ранд,то се получи.14:01 21.12.2018
23 Българин
Коментиран от #28
14:02 21.12.2018
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ГосТ
14:06 21.12.2018
26 Пешо
До коментар #17 от "filo":
Защото хората искаха ЕС и НАТО - затова ли властта бяга, като дявол от тамян от референдум по тези две теми?14:06 21.12.2018
27 ГосТ
14:09 21.12.2018
28 гост
До коментар #23 от "Българин":
Едно си знае баба,едно си бае...безспир.Друго не можеш ли да измислиш.14:09 21.12.2018
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 гнида
До коментар #1 от "Пиниза":
Ето този хитрец толкова е направил за България , че няма кой да го стигне ! Тиквата нищо не е усвоил от тези уроци ! Той не мисли за народа , следователно е ненужен на народа !Коментиран от #32, #99, #103
14:18 21.12.2018
32 Пиниза
До коментар #31 от "гнида":
Прав си.Напълно споделям.14:20 21.12.2018
33 filo
Коментиран от #37, #92
14:25 21.12.2018
34 НКВД
14:28 21.12.2018
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 АЛО
Коментиран от #40
14:37 21.12.2018
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Крум
До коментар #12 от "гост":
Живков се правеше на прост, но не беше. За това оцеля 35 години начело на страната.Коментиран от #51
14:47 21.12.2018
40 Гурбетчия
До коментар #36 от "АЛО":
Това е защото като им кажеш българин те си представят циганин.14:49 21.12.2018
41 Бате Борко
Коментиран от #42
14:50 21.12.2018
42 НКВД
До коментар #41 от "Бате Борко":
Не знаех че Фердинанд е от Правец!Коментиран от #46
14:52 21.12.2018
43 стоян георгиев
14:53 21.12.2018
44 527
14:54 21.12.2018
45 стоян георгиев
До коментар #16 от "Доктор Охболи":
член на ес и член на ссср са съвършенно различни неща.едно е да си в съюз с други държав съвсем друго е да станеш част от държава доброволно премахваики своя суверинитет.Коментиран от #47, #50
14:57 21.12.2018
46 Бате Борко
До коментар #42 от "НКВД":
Не. Просто баба Маруца е бачкала в Двореца като чистачка и Фердинанд я е опрявил и така са появил Тошич.Коментиран от #49, #57, #72
15:03 21.12.2018
47 Да ама не
До коментар #45 от "стоян георгиев":
Много ми е интересно в каква степен имаме суверенитет в момента, спрямо всички стратегически решения ни се спуска теза отвън, независимо дали нашата позиция съвпада, или не.Коментиран от #48, #55
15:03 21.12.2018
48 Слави
До коментар #47 от "Да ама не":
Ние сме просто територия с формална независимост. Такъв е световния ред за България, да сме колония. Покойния Джордж Буш-старши е говорил за това през 1989г, но много по-отдавна масоните определиха как да се управлява света.15:05 21.12.2018
49 Тишо Зидаря
До коментар #46 от "Бате Борко":
Между другото на 3-4 места съм чел за такова нещо и е вярно.15:06 21.12.2018
50 гост
До коментар #45 от "стоян георгиев":
В какъв съюз си бе, Пета Глуха? Ма май не ти стиска да говориш "in general" за ползите за икономиката, държавността и демографията от двата "съюза". Вече имаш достатъчно дълъг времеви период и реално измерими данни, за да си направиш правилното заключение, нали? За едно си прав обаче: "член на ес и член на ссср са съвършенно различни неща." Само да те питам: Кое ти е суверенното и как го защитаващ? С турска армия под наем ли?Коментиран от #56
15:10 21.12.2018
51 Ицо справката
До коментар #39 от "Крум":
Да ама има и по-дълго управлявали от него.Муамар Кадафи (1969-2011) 42 години
Ким Ир Сен (1945-1994) 49 години
Фидел Кастро (1959-2011) 52 години
Франсиско Франко (1936-1975) 39 години
Антонио Салазар (1932-1970) 38 години
Алфредо Стреснер (1954-1989) също 35 години и т.н.
Коментиран от #68
15:10 21.12.2018
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 стоян георгиев
До коментар #47 от "Да ама не":
тва не е вярно.ако беше .щеше да имаме съвсем други институции.реално всеки европеиски доклад говори за едно и също и то е че българия трябва да подобри институциите си.ние обаче не го правим.българия взема и често решения които не се споделят от европа като цяло.истанбулската конвенция е едно от тях.пакта за миграцията е друго.бежанските проблеми е трето.15:20 21.12.2018
56 стоян георгиев
До коментар #50 от "гост":
да периода вече е доста голям и може да видиш как са се изменили да речем доходите ни и нивото на бедност от преди европеиския съюз и след неговото приемане.а ние сме в пета глуха не заради ес ,а заради посткомунистическото ни общество.наи-глухите от глухите щото бяхме и наи-силно поразени от комунизма.иначе имаме права и задължения като всяка друга европеиска държава,но хора като теб дето имат още тодор живков на стената няма как да ги видят тия работи и за вас няма спасение.та мизерията ще продължи .да речем предпоследната страна в ес квато е румъния вече траино ни изпревари по доходи и макроикономически показатели именно заради материала.там такива като вас любители на живков и сега на путни няма и резултатите са видни.и едно въпросче :като е толкова гадно в ес що цяла източна европа е в него или иска да е в него?що страни като сърбия,турция,украина,македония,грузия ,албания,косово ...се натискат да влизат?отговори ако можеш.суверинитета ни дугарю към момента е на наи-високи нива.никога през последните 600 години българия не е била по-независима от сега.тва е исторически факт.и последно.не армията прави сувернитета ,а правото на избор на политиците.през комунизма имахме армия ама политиците ни бяха съветски марионетки.сега не са нито съветски ,нито американски макар че има голямо желание сред тях да бъдат путинови такива срещу някои и друг долар.рубли не приемат уви!
Коментиран от #71, #74
15:30 21.12.2018
57 НКВД
До коментар #46 от "Бате Борко":
Само да си знаеш и Сталин е потомък на Моисей!!15:32 21.12.2018
58 стоян георгиев
До коментар #54 от "СссереМ":
да почивките на бали бяха особено приятни ако не бяха те понаеба.и!!!!!:))ние със стековете малборо у нас си подпирахме курника .да не се клати като петела ,ощасливяваше щасливите комунистически кокошки!!!15:33 21.12.2018
59 НКВД
До коментар #54 от "СссереМ":
Къде ще сравняваш Боро и Лъки с хубави БГ тютюн? Ясно е че не си пушач! ИУискинямале ама имаше хужава истинска ракия! Ако си мислиш че това Уиски сега е от онва което пият в Западна Европа иСАЩ си много далечот истината! А 80 лв. за Чивас е по джоба само на сеДасарчетата които фалираха България за да пият марково те а ти да пиеш от Цар кировото уиски!!
15:46 21.12.2018
60 Живков беие прост но хитър
15:52 21.12.2018
61 Петко
Коментиран от #63
15:54 21.12.2018
62 Дай Боже
До коментар #4 от "jambazina":
Там ни е мястото! Допуснахме сините джендъри да вземат властта и разсипаха България!15:55 21.12.2018
63 стоян георгиев
До коментар #61 от "Петко":
ами ти кои искаш да ти го каже?гаварит масква ли?вас комунистическите фенове човек неможе да ви разбере?вие да говорите за независимост и свобода е все едно хитлерист да говори за правата на евреите.15:56 21.12.2018
64 SAAB
15:59 21.12.2018
65 deuterium
До коментар #54 от "СссереМ":
Беше супер за интегрираните малоумници и несретниците. Запознаваха ги някоя кранистка и хоп в панелката на филийки с мас и праз. Това ли е имането? Не говоря за ТЖ, а за цялата БКП - били лавирали, за да има изход от огромния дълг... Ами за къв чеп национализираха селското стопанство и тези огромни заводи, сред нищото, произвеждащи на загуба. 80'г. нали и с Щраус се е опитвал да играе - и пак в основата стоят съветските разработчици. И ТЖ и Георги Алкохолик Димитров са НАЦИОНАЛНИ ПРЕДАТЕЛИ16:01 21.12.2018
66 Кой ти каза че народа е за ЕС
До коментар #17 от "filo":
Някой питал ли е народа? Шепа продажници се надупиха на Запада и продадоха България, но ще си платят за това! Народа забавя, но не забравя, черният циганин ще бъде обесен, той разсипа България! А за НАТО евреина ще отговаря, и той ще си плати!Коментиран от #77
16:05 21.12.2018
67 Меркел
16:07 21.12.2018
68 Пиниза
До коментар #51 от "Ицо справката":
Винаги ще има по майстори,но в трета бг.държава Живков е ненадминат по дълго управление до сега.Коментиран от #97
16:08 21.12.2018
69 Валери
Коментиран от #70
16:09 21.12.2018
70 deuterium
До коментар #69 от "Валери":
Много си зле - вънка е заледено, да не си си ударил главата днес или по принцип пишеш глупости?А не си ли си задавал въпроса КАКВО щеше да стане ако след войната бяхме от "другата" страна а?
Какви крака какви 5лв, каква индустрия? 1000 завода за НИЩО - а да - за да става "интеграция" на несретниците, да могат да "работят" за 2 банана по коледа. Взеха от умните и имащи хора, градили всичко преди войната с труд (но те пречеха и лагерите бяха удобни) и дадоха трохички от техните имущества на необразованата сган, които и за овчари не ставаха.
16:20 21.12.2018
71 гост
До коментар #56 от "стоян георгиев":
А смени плочата.Повтаря едно и също и става много досадно.Коментиран от #119
16:21 21.12.2018
72 нафто
До коментар #46 от "Бате Борко":
Има такава приказка,но колко е верна никой не може да каже.16:30 21.12.2018
73 Грую
16:54 21.12.2018
74 гост
До коментар #56 от "стоян георгиев":
"нивото на бедност от преди европейския съюз и след неговото приемане" А защо не кажеш нещо за предприсъединителните мерки и какво трябваше да направи България за да "влезе" в ЕС?Примерно за меморандума от 99-та на ЕК по отношение срокове за извеждане от експлоатация на блокове в АЕЦ Козлодуй"?!
Защо сравняваш нивото на бедност преди и след приема, без да отразяваш на какво точно се дължи бедността и спада на доходите след 89-та? Защо не направиш тогава един паралел примерно 60-70 и 2007-2017 в някой макро аспект, примерно инфраструктура, новооткрити производствени мощности, здравеопазване, заетост, въоръжение, демография и състав на населението и т.н.? Дай изходни точки / начални и крайни да видим колко сме вързали? Нали искаш да сравняваш двете влияния, а пробутваш сравнение преди и след приема в ЕС. Що така обвиняваш "Материала", който по времето социализма бе оценяван от същите тия западни агенции като водещ "материал" в Европа и в Света, а сега казваш че видиш ли положението било такова заради "материала" Кой материал? Що при комунистите материала бе добър дори за Запада, а при европейците същият тоя материал вече е боклук?! Образно казано до 89-та България бе една кошара с добре гледано стадо, хранено,поено и селектирано. Кошарата си смени собственика и новият собственик реши да все възползва от добрият генетичен материал на стадото, като му даде "свободна воля" да избира. Само че, преди това да стане спря да дава храна на стадото, дори се
Коментиран от #75, #85
17:18 21.12.2018
75 гост
До коментар #74 от "гост":
... Образно казано до 89-та България бе една кошара с добре гледано стадо, хранено,поено и селектирано. Кошарата си смени собственика и новият собственик реши да все възползва от добрият генетичен материал на стадото, като му даде "свободна воля" да избира. Само че, преди това да стане спря да дава храна на стадото, дори се погрижи да унищожи всички вътрешните източници на препитание изградени от предходния и когато това стана просто отвори оградата и каза "Свободни сет да избирате къде да живеете". Странно ми е как все още има овце, за които големият напредък на десетилетието е новата боя на старата ограда. Явно дори стадо от кофти материал, си има своята .... сещаш се.Още нещо: що така, след като сме толкова напреднали след влизането в ЕС потока на емиграцията е все още голям и не си е променил посоката?
Коментиран от #120
17:19 21.12.2018
76 filo
17:22 21.12.2018
77 filo
До коментар #66 от "Кой ти каза че народа е за ЕС":
И кога ще стане това бе? Да ти кажа ли, никога.17:24 21.12.2018
78 гост
17:27 21.12.2018
79 1944
17:46 21.12.2018
80 ДОКО
18:03 21.12.2018
81 ДОКО
18:09 21.12.2018
82 ламята
На софрата Ф-16 !
18:14 21.12.2018
83 Лъчо
Коментиран от #93
18:16 21.12.2018
84 ДОКО
18:19 21.12.2018
85 Що ли
До коментар #74 от "гост":
Щото материала беше държан насила тук. В момента, в който стана що годе законно, всеки, който можа, сбъдна изконната си мечта - да избяга. И колкото повече знаещи, можещи и кадърни избягаха, толкова по-кофти материал остана. Колкото по-кофти материал остава, толкова повече нараства бягането. И това не е от днес, от вчера, или дори от 1997. От ден първи - бягай да бягаме. Странно що от всичките пост-соц-ове, само на нашите горди патриотични българи им се оказаха толкова дълги краката, и такава утайка в парламента?!18:53 21.12.2018
86 Фатих Мехмед
До коментар #1 от "Пиниза":
Ердоган обаче ше оправи нещата без значение дали тукашната управленска шайка иска или не муахахахаха19:10 21.12.2018
87 Идиот
До коментар #2 от "Преброяване на бесните язовци":
По - голяма грешка е че ни управлява най - тъпият ученик на Тато.19:31 21.12.2018
88 Голем смях
До коментар #21 от "Аршин":
Що бе ватенка,колко референдума си спомняш.20:00 21.12.2018
89 ЛОВЕЦ
20:29 21.12.2018
90 Константин
А новото е, че ако се принудят да се внесат полагащите се данъци от най-големите компанини, ще се увеличат със 100 (сто) лв. пенсиите на всички, които пенсии са изработени и построени с годините и е редно да се увеличат. Това е новото, а не стари истории, които реално не топлят никого в тези мразовити дни.
20:34 21.12.2018
91 999
Първо от позицията на моите познания, опит и онова, което преживях от соц-а мога да кажа че статията е абсолютно манипулативна и не отговаря на истината в не малка част. Данните за промишленото производство и производителността на труда по проектът Мадисън за периода 1860 -2016 показват, че България има ръст и то значителен след 1950 година и спад след така наречената перестройка. Второ като кажат, че бил даден златният резерв ей така направо побеснявам! Първо ние имаме огромен дълг към руснаците и ни трябват още пари, понеже по това време се строят пристанища, пътища, заводи, училища, болници, които все още ползваме и дори не можем да поддържаме в добро състояние. Златото се продава на Борсата, ако не бъркам в Белгия и сумата, която плащаме е мисля на 40% от общата сума! А живков бе достатъчно хитър да направи нещата така, че кара руснаците да плащат допълнително за нашата продукция по друга линия, без да разберат Поляците, Чехите и Унгарците, които преди това са доставяли селскостопанската продукция на СССР. Може би е редно да се спомене, че през 90 години основната част от износът ни е електроника и машини, а сега е какво? - Полезни изкопаеми! - Който не ми вярва да погледне официалните данни
20:52 21.12.2018
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 Овен
До коментар #83 от "Лъчо":
Хехехехееее....по голям виц не бях чувал от това гейче,при комунистите сме мрели от глад затова стигнахме 9 милиона население а сега при боко тиквата цъфтим и вързваме и затова сме 6 милиона ...егати и тъпнятаКоментиран от #123
21:09 21.12.2018
94 Този коментар е премахнат от модератор.
95 Генерал
Но за сметка на това "Ран-Ът" (план за ограбването на България) и "Лисабонският договор"(от който губим суверенитет)- са ФАКТ.
21:38 21.12.2018
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 Пендо
До коментар #68 от "Пиниза":
След Живков е предполагаемият му баща цар Фердинанд.22:21 21.12.2018
98 тъпаци
22:30 21.12.2018
99 Ivaylo
До коментар #31 от "гнида":
Изнасяме компютри за Япония?????????!!!!23:27 21.12.2018
100 Този коментар е премахнат от модератор.
101 Спиро
00:01 22.12.2018
102 vasik atanasova
ГЛЕДАЙТЕ ПОСЛЕДНОТО ИНТЕРВЮ НА ТОДОР ЖИВКОВ
ТАМ МУ ЗАДАДОХА ТОЗИ ВЪПРОС
ТОЙ ОТГОВОРИ АЗ НИКОГА НЕ СЪМ ИСКАЛ БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПРИСЪЕДИНИ КЪМ СССР
НЯМА И НЕ ЩЕ ИМА ПО ВЕЛИК ПОЛИТИК ОТ ТАТО В БЪЛГАРИЯ
ЗЕМЕН ЧОВЕК КОЙТО МИСЛЕШЕ ЗА НАРОДА СИ
НЕКА СЕГА ВСИЧКИ ДА СА КАТО НЕГО !
Коментиран от #104
00:02 22.12.2018
103 Пенкьольо
До коментар #31 от "гнида":
Предателството си е налице.Кой ти говори за тиквата?В час ли си с темата или си играеш само Ганкиното???
00:06 22.12.2018
104 Пенкьольо
До коментар #102 от "vasik atanasova":
Ти ме утепа, Горски.Питали го Живкови и той така бил казал. Какво очакваш да каже бе? И Газдов го питаха и той каза че по Белене, Скравена и Ловеч не е убивал политически арестанти. ОК, вярваме му. Заблудили сме се просто.
00:12 22.12.2018
105 Помнящ
02:58 22.12.2018
106 Заралия
03:35 22.12.2018
107 Българифил
И в настоящия момент ситуацията си е същата. Антибългарската им политика продължава.
06:03 22.12.2018
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 Този коментар е премахнат от модератор.
110 ТРОПЧО
10:24 22.12.2018
111 Гост
Коментиран от #112
12:30 22.12.2018
112 Бъз
До коментар #111 от "Гост":
Може и да си прав.Но сегашно предателство не се оправдава с неслучило предишно. Тук за пръв път се споменава защо не прокопсахме при бай Тошо.
РЕПАРАЦИИТЕ към Югославия и Гърция. И познайте на кого сме ги дължали .
13:39 22.12.2018
113 Хахах
14:35 22.12.2018
114 Аз ,Врчанката
ТВОЯТ ИДОЛ-Дървеният шоп от Банкя и на неговата сгрешена политика,която я търпим ,вече цели три мандата,защото изглежда,че повечето от българският народ е заблуден,като теб и всеоще гласува за него. И знаеш ли колко много твои,респективно и мои сънародници,тънат(в това число съм и аз),в мизерия и немотия,а ти го възхваляващ! Не му ли виждаш селският манталитет,с който представя България в Европа? Това е една бивша комунистическа мутра и нищо повече!!🎃🎃🎃
17:39 22.12.2018
115 Фатих Мехмед
Коментиран от #116, #117
18:01 22.12.2018
116 гост
До коментар #115 от "Фатих Мехмед":
Ти върни султана и ше рахатясаме.19:52 22.12.2018
117 гост
До коментар #115 от "Фатих Мехмед":
Теб ще те направиме велик везир.19:54 22.12.2018
118 Усмивката
23:04 22.12.2018
119 стоян георгиев
До коментар #71 от "гост":
ти кво очакваш бе другарю?да стана като теб?едно днес друго утре в зависимост от опорките дето ти спускат от масква?плочата е една и съща щото истината е една и съща колкотo и вие да се опитвате да я скриете.23:34 22.12.2018
120 стоян георгиев
До коментар #75 от "гост":
ами даи да направим.даже да направим наи-атрактивния за комунизма период 1970-1985 и сега 2005-2018.новооткрити производствени мощности и въоръжаване другарю не са символ на просперитет.за другото може да направим.демографията да речем е плачевна през соца като тенденция.увеличението на цигани и турци драстично именно в тези години.бедност каинска,здравеопазване никакво или много по-некачествено от сега,заетоста днес е по-висока от тогава ,щото тогава има скрита безработица.огромна част от щатните партиици както и репресионния апарат не произвеждат нищо,днес поне такива няма.аец козлодуи бе затворен правилно поради опасност ,заради допотопната изостаналост на въпросните блокове,никога в по света българския материял не е отценяван като водещ,особено през комунизма,тва е лъжа.през 1989 година бе кошара със стадо индианци дето като видяха свобода се оказаха като развързани кучета,така е и до днес.освен това другарю,процесите на десети ноември както и тези след това се дирижираха от същите другари дето ни управляваха и преди това,не е имало никакъв избор тогава нито при политици ,нито при бизнесмени нито при приватизация.всичко се извърши от бкп и структурите и дирижирани от кгб.затова и днес вече в европеиския съюз ние няма как да се оттървем от статуквото.същите бизнесмени,същите политици и същите интелектуалци с имена агент димитър,агент буда,агент сава и техните водещи офицери са на ключовите места в страната ни,а множеството избиратели са като теб,дето чКоментиран от #122, #124
23:52 22.12.2018
121 стоян георгиев
Коментиран от #127
23:54 22.12.2018
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Вдигнете Знамената Високо
До коментар #93 от "Овен":
Стигнахме 9 милиона, щото бяха забранени абортите и бяха затворени границите! Проблема с обезлюдяването на селата започна още с изземването на животните и земята на селяните и насилствената им "колективизация" по съветски модел! Проблемът се усещаше най- остро в Странджа- Сакар, помните ли "младежката република" в този регион? Партията се опита да върне младите хора там, ама уви- как да върнеш обратно човек, научен на бял чаршаф и баня обратно в къшлите и егреците? Точно вие, комунистите сте виновни за началото на демографската криза, вкарахте многодетните селски семейства в градовете, натикахте ги в тесните панелки и им отнехте къщите на по 2-3 етажа в които са отглеждали по 5-6 деца! Накарайте майките да станат работнички, вместо да седят в къщите , да раждат деца и да ги гледат! Семейството с едно или две деца е плод на вашата политика "драги" комунисти! Унищожихте религията и християнските догми за морал и патриархално семейство и резултатът бе 😭 евен!Коментиран от #126
05:48 23.12.2018
124 гост
До коментар #120 от "стоян георгиев":
"новооткрити производствени мощности и въоръжаване другарю не са символ на просперитет" затова ли закривахте и умишлено фалирахте? "демографията да речем е плачевна през соца като тенденция.увеличението на цигани и турци " Ами има данни бе, дай ги и кажи колко пари се наляха след 89-та в циганите за "интегрирането им" пари от антибългарската политика диктувана от запад и директно финансирана оттам. "здравеопазване никакво" затова ли затворихте стотици болници? Я ми кажи за кого е достъпно по-доброто здравеопазване сега? Затова ли затворихте и училищата, за да повишите образоваността на нацията? ...Коментиран от #130
07:40 23.12.2018
125 гост
Коментиран от #132
07:55 23.12.2018
126 гост
До коментар #123 от "Вдигнете Знамената Високо":
Уффф...пак смърди...що ли?! Да нямаш развалени зъби? Приписваш тенденцията в демографията на развитите страни след световните войни на комунистите?! Ми тя е същата и при капиталистите бе? С други думи в целият свят, без бедните държави с мизерстващо население. Дори китайците успяха да си запазят населението последните 30 години относително константно. Сравни ги с Индия и може да разбереш за какво ти говоря, ама надали. Между другото виж и кога са строени повечето къщи по селата, особено в равнината, там където е имало препитание покрай ТКЗС-тата. Виж и останките от цеховете за преработка на продукцията. Теорията, която пробутваш има логика, но извън реалността и контекста на времето си е просто глупост. Вкарването на селяните в градовете и намаляването на раждаемостта е просто следствие от индустриализацията и техническият прогрес + допълнителна мотивация от създадени от комунистите условия. А религията просто не се понася много с образованието. Но пък си прав, че комунистите и в тази посока се погрижиха.Коментиран от #133
08:19 23.12.2018
127 темелко
До коментар #121 от "стоян георгиев":
Много добре стоиш със скудоумията си.14:52 23.12.2018
128 632
До коментар #7 от "Аршин":
Ама наистина ли не разбираш разликата в това да станеш страна членка на Европейсксия съюз и да станеш република от червената кочина, или нарочно се правиш на отровен ?Коментиран от #129
15:15 23.12.2018
129 гост
До коментар #128 от "632":
... тоест между колония и сателит ли?! Оооо, има ГОЛЯМА разлика. Видима и осезаема!16:50 23.12.2018
130 стоян георгиев
До коментар #124 от "гост":
аз нищо не съм закривал другарю,закриваше сина на наи-младия активен борец против фашизма познато в средите на бкп протеже на другаря добрев ,днес печалния николаи банев.тои закриваше.или тва си го пропуснал?акб форест беше прибрал боновите книжки на комунистите с надежда другаря банев да ви направи капиталисти!!!е другаря ви излъга и наряза за скраб поверените му от партията заводчета.в циганите нищо не е навирано другарю.циганите живеят в африканска мизерия,затова и се множат.тва е рефлекс на застрашения вид.всеки застрашен се размножава като луд.само ще ти задам един въпрос на тема здравеопазване на които чакам да ми отговориш конкретно.по статистика след падане на комунизма драстично се увеличи продължителността на живота в българия.що?нали нямаме достъпно здравеопазване нито добра храна нито пък достатъчно?що сега живеем по-дълго от тогава ,когато всички са били доволни и шасливи?само да вметна че преди комунизма българите живеем малко повече от гърците,а през комунизма те ни изпреварват с 10 години в дължината на живота си.та отговори що?веднага давам данни нси преброяванен eна населението при влизането в комунизма.българи 5,9 млн. турци 675 хиляди ,цигани 170 хиляди.при излизане от комунизма 1992 година българи 7.2 млн турци без изселените 800 хиляди и цигани 330 хиляди.източник преброяванията поместени в нси.от което се вижда че българие се увеличават с около 20% ,а циганите двоино ,турците с 40 %.данни от последното преброяване.циганите са оста
01:10 24.12.2018
131 стоян георгиев
01:11 24.12.2018
132 стоян георгиев
До коментар #125 от "гост":
само ми кажи през 1986 кво е произвеждал партииния секретар във вашето предприятие?кво е произвеждал милиционера по линия на дс и колко такива щата е имало в страната?днес реално безработни няма!!!!не работят само тези дето не им се бачка,напротив сега има недостиг на работници във всеки сектор,а ако решиш че квалификацията ти е по-висока и тук не отговаря заплащането имаш възможност да работиш където искаш по света.тва не ми го е казал боико аз обаче ти го казвам на теб да го знаеш и ти.магистралите също са много по-хубави от ония тогава ,просто щото тогава нямаше магистрали.имаше 60-70 км.високоскоростни пътища ,но далеч от името магистрала.та сега като няма кво да напишеш след като те засичам в плитките ти лъжи и почна с другите мантри на соцносталгика.ето ние сме много на моя акъл ,а тия като теб сте малко демек ние сме прави!!!!само че тук е заровено кучето братчет.зле сме щото именно вие сте много ,а ние малко.да речем в унгария или полша е обратното и затова се оправят.тук докато още обяснявате ква кола бил москвича и кво готино жилище панелката ще е така мизерия и дивотия.а боико не ми го набутваи на мен другарю.агент буда отдавна е програмиран от твоите кукловоди и тои е всичко друго но не и европеиски политик!01:21 24.12.2018
133 стоян георгиев
До коментар #126 от "гост":
интересно що се опитваш да мислиш за икономика бе другарю?комунистите нищо не разбирате от икономика и никога не сте разбирали.викаш ткзс то било място на еволюция и прогрес,а процеса на идустриализация бил неумолим по пътя на негативната демография!!!!ами иди в гърция бе убавец или сърбия или македония.там е нямало ткзс иди да видиш села ,да видиш селяни.от ония червендалестите с челичените ръце ама млади с пълни дворове и пълни къщи с деца.само мини границата и гледаи.в северна гърция трудно ще видиш село под 3000 човека ,а е нямало ткзс.ауууу и кво?голям зор са видели тия гърци да го няма баи тошо да им направи с правешкия си акъл фабрики и комбинати.ужас.живи да ги ожалиш.и кога са строени къщите в гръцките или сръбските села бе другарю?без ткзс та и то не копторите у нащо село без кенефи и бани с една стая на един етаж,а къщи дето ти 1986 година не си можел да си представиш.с дограма с ламинати ,с вградени кухни с готини бани и тва на село!!!!представяш ли си!!!без ткзс!!!смях!останките дето ги има другарю не е трябвало въобще да се строят ама на такива срукторотърсачи като теб как да се обясни че с всеки тон произведена стомана в кремиковци българина е обеднявал да речем с 100 лева,щото тия заводи дето ги имаше в болшинството бяха на загуба.затова и държавата фалираше през 15 години.затова нямаше ток нищо че имахме егати мощностите.затова нямаше месо въпреки кравефермите и зарзават въпреки ткзс то.ама как да ти го обясня на теб ,дето както писах още01:36 24.12.2018
134 стоян георгиев
Коментиран от #135
01:37 24.12.2018
135 гост
До коментар #134 от "стоян георгиев":
Стоенчо, Стоенчо, то от теб нищо истинско и дълбокосмислено не се очаква, най-много плоска манипулация, базирана на псевдо факти, без да се навлиза в по-задълбочен анализ. Пак ще те питам: Колко предприятия, заводи и фабрики затриха комунистите след 44-та и колко капиталистите след 89-та. Колко километра пътища и жп-линии построиха комунистите за 20 години и колко капиталистите за последните 20? Колко училища, болници, казарми? Качество и период на експлоатация на пътищата сега? Шегуваш се! Относно друга ти теза за повишаването на продължителността на живота. Ми МНОГО плоско! 70-80 годишните са си изживели живота в комунизма бе. Може да се върнеш на сравнението си след 20-30 години, когато ясно ще си проличи съпоставката между двете поколения изцяло отгледани в двата строя, а не да правиш тъпи заключения без да са се изявили заложените в новото поколение проблеми на строя (примерно затлъстяването, стреса, раковите заболявания, понижената възрастова граница на инфарк и инсулт и т.н.). Така, население: по данни на НСИ почти 9 млн. 86-та, в момента сме малко над 7, КАТО забележи НСИ включва в 7-те млн. всички българи по адресна регистрация, БЕЗ ДА ОТЧИТА емигрантите, които трайно от години са в чужбина, но не са си отписали адресната регистрация тук?! Колко са българите в чужбина според НСИ и колко реално, а? Защо се говори за над 3 млн. българи в чужбина (цигани и турци в това число)? Нещо за застаряването на населението да кажеш, нещо за отрицателният приКоментиран от #136, #139, #141
10:49 25.12.2018
136 гост
До коментар #135 от "гост":
... нещо за отрицателният прираст? НСИ е инструмент на политиката. Подобрен вариант на платените социологически агенции. Базата на която се стъпва за прокарването на дадена политика. Как очакваш да ти дадат достоверни данни при условие, че политиката която НАЛАГАТ е увеличаване на възрастта за пенсиониране. Кой ще иска да внася осигуровки, ако знае, че вероятността да доживее пенсия статистически е малка? Сравнение с Гърция ли искаш? Ми виж къде се намира Гърция 70-те. и между другото Гърция вече продава острови за да финансира външната си задлъжнялост. Македония? Ти минавал ли си изобщо оттам, за да я сравняваш с България? Какви са според теб селските къщи строени след 50-та и какъв им е дялът в българското село? Даааа....нищо ново от теб. Посмях се малко с повърхностните ти "разсъждения"!BTW това, което се мъчиш да припишеш като успех на управлението на страната от влизането е ЕС, е просто тенденция характерна за целият свят.
Малко интересни линкове:
http://baricada.org/2018/05/30/arrears-bg/
https://yurukov.net/blog/2015/radaemost-68-14/
Между другото разгледай по-обстойно блогът на този човек
Коментиран от #137, #138
10:50 25.12.2018
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 стоян георгиев
До коментар #135 от "гост":
отговарям ти конкретно .след 1944 година се построиха огромно количество ненужни заводи и фабрики.те създаваха усещане на хора като теб за развитие ,но всъщност доведоха нацията ни до колапс.причните бяха много и се повтарят във всяка страна обхваната от този тип комунизъм.за теб е много добре че са построени заводи ,а за мен е точно обратното,щото въпросните заводи не са икономически изгодни и реално ненужни в огромната си част и вредят на икономиката и населението ни като цяло.освен това всички те работеха напълно неадекватно ,по отношение на създавания от тях продукт.в комунистическите заводи не се следеше нито качеството нито себестоиност ,нито нуждата от въпросната продукция.дано си прочел кво пиша щото иначе е безсмислено да те образовам !задаваш ми въпрос колко пътища построили комунистите за сметка на преди тях управляващите,колко училища ,болници и казарми построили?ами много.много повече от предишните,но я ти ми отговори на един въпрос,както аз отговарям на всички твои конкретно.та въпроса е :в коя страна в европа извън соца не се построиха ,пътища,училища,казарми?и дали там те бяха по-добри и повече от нашите?изключвам казармите !!!!плоско ама не е плоско другарю.през соца 40 години живота е с една продължителност и тя не се определя само от тези на 80 години ,а и от детската и младежката смъртност както и от смъртността на хора на средна възраст.жалко е че човек с такива плитки познания в темата казва че другите са плоски.тенденцията другарю се02:21 26.12.2018
140 стоян георгиев
02:22 26.12.2018
141 стоян георгиев
До коментар #135 от "гост":
нси било инструмент на политиката!!!я кажи през соца дали не е било инструмент на политиката,а убавец?демек намек за фалшификация към хубаво сега и реални резултати през соца ,а??само дето не пишеш с баба ти гинка!!!!статистиката у нас сега другарю е дублирана с независими статистики на наи-различни организации като почнеш от цру,минеш през гугъл и стигнеш до световната банка.та не ми прави тези намеци ,че сега лъжели ,а верните статистики били ония!!!!тва за осигуровките е пълен смях.и къде се намира гърция 70 те?има диктатура,но 1974 влиза в европеиската общност и за 10 години ни отвя като куцо пиле домат.бил съм в гърция 1986-87 година и гледах като нло.всеки магазин кореком.маика ми си купи едни пердета и рева от радост цял месец след като си ги сложи у нас.та там бяха гърците .без кремиковци и без комунистите да им правят пътища и казарми.гърция продавала острови!!!!!хахаха,хахахах,хохохо!!!и като българия продава да речем земеделски земи тва проблем ли е?или си мислиш ,че ако си купиш остров от гърция тои излиза от пределите на страната????смях!тва за задлъжнялостта е вярно ама и при тази си огромна задлъжнялост гърците не са като нас 1990 година с многото заводи и умрелите 10 млрд.дълг дето неможеше да обслужваме и се срути комунизма.не ти ли направи тогава впечатление как живков неможеше да обслужва едни пикливи 10 млрд.долара с уж многото си заводи и ткзс та и огромното си ,качествено население,а другарю?що бе?що неможеше да ги обслужва ,хаиде о03:07 26.12.2018
142 стоян георгиев
03:08 26.12.2018
143 стоян георгиев
Коментиран от #144
03:09 26.12.2018
144 гост
До коментар #143 от "стоян георгиев":
А знаеш ли какво преференции си щял да имаш по отношение ипотечни и потребителски кредити последните години на социализма? Социална политика да си чувал, но насочена към многодетните, млади семейства, а социални помощи за "самотни" майки? Това е разликата, другарю! Затова няма да се оправим. Щото не виждаш проблема, а разултата. Щото грешно адресираш вината за състоянието на България към потърпевшите и палачите, а не към плановиците. А за заводите, производството и реализацията две неща ще ти кажа: като деца стояхме и брояхме влаковете и вагоните им, та на час минаваха 2,3 композиция с по 30-40 вагона (говоря ти за балканската линия) и второ сигурно и Детройт фалира щото заводите са били непотребни и са бълвали некачествени продукция без реализация.Коментиран от #146
09:06 26.12.2018
145 темелко
10:17 27.12.2018
146 стоян георгиев
До коментар #144 от "гост":
аз ти дадох данни за социалната политика на соца.за 45 години българите нарастват с 20 % ,турците с 40% циганите с 50%.тва е социалната политика на комунистие.без политика сега с турците намаляхме пропорционално ,дори те малко повече ,а циганите не са се увеличили абсолютно.сега и те масово ще намалеят предвид силното им изселване на запад.тва за влаковете е вярно другарю,но задавал ли си си въпроса като си ги броял що магазините бяха празни?питал ли си що няма дрехи,няма ток,няма обувки ,няма салам или месо ,а уж заводите бълват продукция и уж влаковете я возят?питал ли си се що на абитурентската ти снимка през соца поне четирима от десетимата от вашия клас сте с еднакви костюми?питал ли си се що въпреки огромното производство не си знаел кво е фреш или луканка ?и сега като няма толкова влакове ,пак питал ли си се що магазините са пълни и дори ти с мизерната си пенсиика може да си купиш всичко от тях?като се запиташ за тия работи и си отговориш тогава може да пишеш и на мен.щото аз конкретно отговарям на всичките ти въпроси ,а ти на моите не или пишеш лакърдии дето едно дете от пети клас няма да напише.като тва че сега продължителността на живота се вдигнала заради здравите хора останали от соца!!!!смях!Коментиран от #147, #148
01:31 31.12.2018
147 темелко
До коментар #146 от "стоян георгиев":
Я,другаря господин стоян георгиев се появи.Другарю Господине,продължавай и през Новата година да громиш комунизЪма с по голям хъс.Може да станеш още по смешен и забавен.13:17 01.01.2019
148 гост
До коментар #146 от "стоян георгиев":
Явно реотанът ти не може да стопли на какво се дължи, демографско сравнение българи/цигани/турци което си дал. Нека ти помогна! На скока в интелектуално ниво на масата българи, при относително константно ново на циганите. С други думи българинът просто е излязъл от средновековието на селото и е влязъл в индустриалният 20 век, а циганите ще са си там. Та да ти кажа и каква е била социалната политика спрямо младите семейства:за младо семейство се брой такова, в което поне единият е под 35 г. Ако на младо семейство, до 3 години след сключване на брак се роди дете, то държавата опрощава 30% от ипотечният кредит на жилището. Ако в рамките на следващите 3 години им се роди още едно дете - още 30%. Ако потретят държавата им опрощава ипотечният заем. В годините , в който съм бил ученик семействата масово имах по две деца. Правиш ли разлика между сега и тогава и към кого е насочена сегашната политика? Сега преференции са насочени основно към самотните майки, тоест основно циганките, за разлика от тогава, когато са били насочени към семействата, тоест българите. Затова по-горе ти написах, че от 89-та насам социалната политика, тоест държавни помощи и НПО финансирания са насочени против българите. Та в този ред на мисли да ни е честито първото родено бебе в България за 2019? Познай какво е? Искаш ли коз: Каквото бе и бебето на хилядолетието (първото за 2000) в България.
18:07 02.01.2019
149 гост
18:22 02.01.2019