Във вторник се проведе обществено обсъждане на промените в Закона за движение по пътищата.
Вътрешният министър Бойко Рашков представи иновативен подход за събиране на глобите към КАТ. Ако имаш неплатени глоби за висока скорост или си бил без винетка, да не можеш да минеш годишен технически преглед (ГТП).
Малко известен факт е, че през далечната
2013 година идеята е предложена
от тогавашния министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, но след протести на юристи и неправителствени организации тя е оттеглена.
През 2022 г. МВР отново предлага тази идея. Ако тя бъде приета, то пунктовете за технически прегледи се превръщат в удобен инструмент на държавата за събиране на задължения.
Досега практиката беше Пътна полиция да прехвърля задълженията на водачите към НАП. Глобите се отразяваха в ЕГН-то и ако сменяш лични документи, то ти се издава документ за глобите от Пътната полиция.
Освен това в единната система на ДАИ, с която работят всички пунктове в страната, проверките за платен годишен данък на автомобила се извършват също по ЕГН-то на собственика. И когато той има и друго задължение към държавата, системата отчита това автоматично и блокира.
Така се получава много неприятна ситуация и за собствениците на автомобилите и за служителите в пункта за годишни технически прегледи, каза за Радио Варна председателят на варненския клон на Съюза на българските автомобилисти Диан Драганов.
Прост пример! В петък проверяваш дали имаш глоба от КАТ. В края на деня Пътна полиция качва в системата твое нарушение.
В понеделник спокоен отиваш с колата на ГТП и светваш,
че си нередовен. Нужно ли е да припомням, оня виц от казармата - Абе, Зайо, ти защо си без шапка.....
Основният проблем е, че пунктовете за ГТП все повече се натоварват с нетипични за тях задачи като дали водачът си е платил данъка на колата в общината или глобите към КАТ.
Видно е, че държавната администрация в лицето на общините и МВР се опитват да натоварят предприемачите с нетипични за тях дейности. Най-важното за един ГТП е да провери дали автомобилът е технически изправен, а не събира глоби или местни данъци.
В същото време КАТ и МВР вдигат ръце и казват, че дупките по пътищата или липсата на маркировка или знаци, като предпоставки за катастрофи, не са в тяхната власт.
За КАТ дупките по пътя не са предпоставки за катастрофи
Служителите в общинската и държавната администрация се радват на редовни индексации на техните заплати. Не така стои обаче въпросът в частния сектор, където заплатата не зависи от правителствените постановления.
Това обаче не спира намеренията глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, тротоари да скочи до 150 лева.
От 20 на 100 лева пък става глобата за неспиране на знак СТОП и неправилно престрояване и отнемане на предимството.
Вдигането на глобите е заради актуализацията на средната брутна работна заплата в страната, обясняват исканията за промени от МВР.
Интересно е, че вдигането на заплатите в правителствените постановления не са в пъти за разлика от глобите, които искат от вътрешното министерство.
От години в големите градове съществува проблемът с паркирането. Общините се оправдават, че нямат парцели за изграждането на паркингите. В големите градове на България се води подмолна война за всяко паркомясто.
Вместо да се търси решение на проблема се тръгва по линията на най-ниското съпротивление.
Вдигат се глобите, но
общините продължават да регистрират нови автомобили,
защото ще взимат местен данък, а че няма места за паркиране, не е важно.
КАТ също ги регистрира. Така обикновеният ситроен, опел, фолксваген, ауди и други са потенциални нарушители, защото няма място, на което да паркират. Но от друга страна са и приход за великденска, коледна премия заради незаконно паркиране.
Проста далавера - регистрираш автомобили с ясното съзнание , че за тях няма места за паркиране. Всеки печели община, кмет, КАТ, но не и обикновеният човек, който всеки ден търси къде да паркира след тежък работен ден.
Вместо държавната и местната власт да си стиснат ръцете за решаването на проблема с паркирането, то всяка от тях действа по линията на
своя егоистичен личен интерес.
Било с вдигането глобите от КАТ или
било на цената на паяка. Потърпевш е обикновеният българин, който си е плащал данъците към общината и държавата, а получава по-високи глоби или такси за паяците...
Странно ли е, че след като София вдигна таксите за вдигане с паяк, то от МВР поискаха по-високи глоби ....
Идва пролет, дърветата ще се разлистят и ще покрият редица знаци по пътищата. Как ще спреш на знак СТОП, ако той е скрит в храсталак. Всяка година медиите правят репортажи за подобни казуси. И при всеки един от тях КАТ, МВР, АПИ или общината са изненадани.
Малко е странно, че екипи на
Пътната полиция не се движат по републиканската пътна мрежа
и затова не забелязват нередности като кратери в асфалта или липса на хоризонтална .маркировка или пътни знаци.
Народът е казал - Гарван гарвану око не вади.
Време е пирамидата да се обърне. Камерите от ТОЛ системата да засичат средна скорост. КАТ реално да работи по участъците с концентрация на катастрофи. МВР реално да поощри докладването на нередности по пътни участъци като дупки, липса на хоризонтална маркировка или пътни знаци. Тировете са пренасочени да минават през старото трасе на Витиня, което е пълно с дупки. Кой от АПИ или КАТ не е забелязал кратерите по пътното платно?
В XXI век сме. В участъците с повишена концентрация на катастрофи да дежурят екипи от Пътна полиция.
Всеки джигит да се спира и да се глобява на място за нарушението. В системата на КАТ да се качват шофьорите с няколко глоби за тежки нарушения. От камерите на ТОЛ системата много лесно може да се определи тяхната посоката на тяхното движение.
Първият най-близък екип на КАТ ги спира и събира глобите. Ако откажат, свалят номерата. В Гърция, ако си регистриран за груби нарушения на пътя направо ти свалят номерата и ти пишат постановление с глобата. Във Франция на местата с висока концентрация на катастрофи има монтирани постоянни камери за контрол на скоростта. Те са обозначени със знаци.
Пътната полиция трябва да е отворена към обществото.
Посланието е ясно - ние сме тук, за да запазим вашия живот.
В същото време в България се предлагат пътните ченгета да "облекат шлиферите на тайни агенти", за да ни снимат тайно от автомобили без обозначения.
От време на време се появяват идеи всеки в МВР да може да спира шофьорите. Служители на "Охранителна полиция" също имат това право. Странно ли е, че турски тираджия беше рекетиран и шамаросан от магистрала "Тракия". От изнесените до момента данни в медиите става ясно, че платената от данъкоплатците система за видео наблюдение във въпросната полицейска кола е била манипулирана от полицаите в колата, а след това и от операторите в центъра. Странно....
Само ще припомним, че за последните седем години МВР е събрало от глоби милиони лева. Нито жертвите намаляха, нито катастрофите. Вдигането на глобите, не е пътят.
Самият Бойко Рашков призна, че от началото на годината катастрофите се увеличат, а заедно с тях загиналите и ранените.
Ето кратка справка:
На автомагистрали от 1 януари до 4 април 2022 г. са станали 31 тежки ПТП, с 4-ма загинали и 39 ранени;
На първокласни пътища за същия период - 105 тежки ПТП, със загинали 22 души и ранени 138.
На второкласни пътища - 108 тежки ПТП, с 20 убити и 175 ранени.
Тенденцията е ясна.
Преглед на социалните мрежи ясно се вижда, че МВР и Пътна полиция не предприемат реални действия по обуздаването на джигитите по бул. "Черни връх", "Цариградско шосе", "Александър Малинов", "Филип Аврамов" и много места в София.
София не е изключение. Подобни проблеми има и в Пловдив, Бургас, Варна и други големи градове.
Не вдигането на глобите, а реалната работа на МВР ще реши проблема.
Българинът в чужбина става дисциплиниран водач,
защото знае, че при нарушение на правилата на пътя, ще види в огледалото за обратно виждане синята полицейска лампа. В България обаче лафът е... а сега к`во праим..... И всички сме братовчеди ...
Крайно време е МВР, а и българските общини да отказват нови регистрации на автомобили, ако няма място къде те да бъдат паркирани.
Новите промени не предлагат мерки за превенция. Комунистическият лозунг, че глобите са превенция, не работи.
Нужен е национален консенсус за спирането на войната по пътищата или тихо ще изчезнем ....
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Икккк
Коментиран от #20
08:06 20.04.2022
2 Петър
08:08 20.04.2022
3 Христо Христов
Никой не ти казва кога и с колко си глобен и като отидеш до някое учреждение с изненада разбираш че имаш да даваш пари. То става като криенето в храстите. Оправете ги тези неща. Хората трябва да имат информация за да си платят задълженията.
Коментиран от #44
08:09 20.04.2022
4 Петър
Коментиран от #11
08:09 20.04.2022
5 замислен
Коментиран от #46
08:14 20.04.2022
6 Селянин
08:14 20.04.2022
7 Добру ютро
08:16 20.04.2022
8 Б А Й Х @ Й ‼️
Коментиран от #13, #18
08:16 20.04.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Мамул
08:18 20.04.2022
11 Вова
До коментар #4 от "Петър":
Вероятно и в Буркина Фасо няма. Нека гледаме белите държави и те да ни бъдат мерило. ОК?Коментиран от #14, #15, #16, #32, #58
08:18 20.04.2022
12 Иван
==================
Не знам за общините, но аз като държавен служител не съм получавал "индексация" от 2009 г.
08:22 20.04.2022
13 По зле
До коментар #8 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Автопарка отива на трупчета, защото всички нарушения се трупат на управителя. Тоест ако снимат за превишена скорост един джигит на Еконт, другаря министър сменя колите и камионите с велосипеди08:23 20.04.2022
14 Петър
До коментар #11 от "Вова":
Ама в повечето щати на САЩ също няма ГТП на автомобилите, знаех си че САЩ не са бяла държава и не трябва да са мерило на българите.08:23 20.04.2022
15 Мамул
До коментар #11 от "Вова":
И що? Какво според теб се проверява на този преглед? Какво от проверката е свързано с реалната изправност на автомобила, пък и да е гаранция, че ще е изправно една година? Точно нищо!Коментиран от #29
08:24 20.04.2022
16 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #11 от "Вова":
Ами хайде НЕ само да ги гледаме , а ‼️‼️‼️Да направят и у нас доходите като в белите държави и автопаркът ни за две години ще се подмлади ‼️
Коментиран от #21
08:24 20.04.2022
17 Gancho
08:24 20.04.2022
18 Вова
До коментар #8 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Ще ги спират. Шефът да си подбира адекватен персонал или да свикне да си плаща.Нормална практика някога е било да платиш гаранция за лоялност към работодателя. Един вид залог, за погасяване на възникнали щети по твоя вина. Примерът с глоба към КАТ е съвсем уместен. Другият плюс е, че голоторът ще спре да досажда на хората със себе си. Няма пари за гаранция, не се е доказал като благонадежден - отдъхва на пейката пред входа.
За нает водач на МПС едни 1000 лева гаранция би следвало да са нормална сума. Работодателят си плаща глобите, а сумите удържа със следващия фиш за заплата.
08:27 20.04.2022
19 igraleca
Коментиран от #23
08:29 20.04.2022
20 Viki
До коментар #1 от "Икккк":
Пътищата не са виновни на тези с глобите за оревишена скорост- напушени, пияни, самонадеяни безхаберници. На такива не само орегледа да им се забрани ами направо колата на трупчета.08:31 20.04.2022
21 Вова
До коментар #16 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Доходът на човек зависи от неговите знания, умения, опит, както и от производителността на труда му.Има и хора с повече от високи доходи, които не са държавни служители.
Тенденцията е бедните да ползват масов транспорт. Личното МПС трябва да е показател за обществен статус и да има адекватен долен праг за търпимост. Разпадащите се кочини са опасни за всички.
Коментиран от #28, #34
08:32 20.04.2022
22 МАРКО
08:34 20.04.2022
23 Вова
До коментар #19 от "igraleca":
Те квалифицират много повече нарушения. Разликата в броя е погасена от кируоционни практики. Задълженият брой НП на месец само ще расте, за да се намалява корупцията сред редовия МВР състав.08:35 20.04.2022
24 Стефан Петров
08:37 20.04.2022
25 Хаха
Коментиран от #53
08:37 20.04.2022
26 Aaaaaa
На обществото е ясно, че системата няма насоки за въвеждане на ред и ангажираност по пътищата, а обслужва единствено и само администрацията КАТ!
08:38 20.04.2022
27 Пунктовете
Тъй наречените глоби са си чист косвен данък и не са съобразени с доходите на народа. Как на пенсионер с петстотин лева пенсия ще му вземеш сто лева "глоба"? Директно го обричаш на мизерия. Глобите са прекалено високи и сега и затова и не успяват да ги съберат. Вдигайки доходите се създава и корупционна среда за пътните полицаи.
08:39 20.04.2022
28 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #21 от "Вова":
" Доходът на човек зависи от неговите знания, умения, опит, както и от производителността на труда му."В един по-добър Свят ‼️
Тук човек с две висши продава домати на пазара, а шофьор на мутра става шеф на МВР , министър! А ако е прочел една книга ,дори министър-председател‼️
Коментиран от #30, #31
08:40 20.04.2022
29 Вова
До коментар #15 от "Мамул":
Гледат всичко. Вече се води и обективен контрол в реално време. Оценява се износването на важните за безопасността елементи. Прави се оценка на обичайния пробег на конкретното МПС ... и те връщат да го ремонтираш при нужда.Текущото техническо обслужване и отстраняване на дефекти е задължение на водача, а Пътна полиция провежда селективен контрол.
Това че има определена група хора, които искат да дадат рушвет и да минат на преглед с технически неизправно МПС ще изчезне в съвсем скоро време. Автопаркът непрекъснато се обновява. Платилите за нов автомобил сами ще повдигнат въпроса да се вземат мерки срещу рисковите играчи на пътя.
08:43 20.04.2022
30 Петър
До коментар #28 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Евала за коментара.08:44 20.04.2022
31 Вова
До коментар #28 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Ми не. С две висши си намираш нормална работа. Явно доматите дават по-висок доход. Въпрос на личен избор.Заплатата на председателя на МС е ниска. Той ползва служебно нещата, но заплатата си е ниска. Малко хора биха поискали да работят това за тези пари.
Коментиран от #40
08:46 20.04.2022
32 Петър
До коментар #11 от "Вова":
Сега проверих, в Буркина Фасо има ГТП на автомобилите, но в Русия и САЩ(повечето щати) няма.Коментиран от #33
08:46 20.04.2022
33 Вова
До коментар #32 от "Петър":
Ще зная. Благодаря! Тук трябва да си има. Пътища малко, коли много.08:48 20.04.2022
34 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #21 от "Вова":
"Личното МПС трябва да е показател за обществен статус и да има адекватен долен праг за търпимост."Колко ЛИЧНИ МПС знаеш на фирмажии❓ Аз знам много, които са регистрирали ЛИЧНИТЕ си МПС на фирмите! Така аз за моята кола за 50 000 плащам 50 000 плюс разходите по нея, а той си взима 10 000 обратно о разходите му минават през фирмата ‼️‼️‼️
Като иска да е "статус" - нека си брандира Поршето с логото на фирмата ( хем реклама ще и прави) или да си го закупи като ЛИЧНО МПС ‼️
Коментиран от #36
08:48 20.04.2022
35 гост
08:49 20.04.2022
36 Вова
До коментар #34 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Фирмата си е негова. НАП си определиха процент за налози за ползваните за лични и фирмени нужди МПС.Регистрирай си фирма, купи си го на нея. Кой те спира?
Коментиран от #39
08:54 20.04.2022
37 казах и ще изисквам
Ще се спести много парково място и напрежение по пътищата.
Да се изгонят всички американски и други военни формирования
заедно с техниката. Затрудняват и пречат на движението и цели
райони.
Да се намалят драстично държавните превозни средства и други
такива с табели, надписи и лампи. Ще се спести много парко място
и нагло паркиране и шофиране.
Да се зачислят безвъзмездно на Киро и компния лагрни колички.
Всеки четвъртък да се спускат пред медиите по лоши трасета с
дупки и неравности, а в петък отчет пред Народното събрание.
От съображение за сигурност към количките да има комплект
каска и наколенки !
09:11 20.04.2022
38 Посмали малко
09:18 20.04.2022
39 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #36 от "Вова":
Ха , ха, ха, май забрави акцията "Комар" ли беше ! Когато проверявах имоти вписани като фирмени а ползвани за семейни, даже за лаптопи и МПС тръгнаха ! Леле, а колко Х5 и Q7 се оказаха "баничарки" ‼️‼️‼️ Ама чудо за един ден‼️‼️‼️Имам познат в Чехия, кара Шкода! Вика ми " Ако аз в Чехия си купя кола над 100 000 евра- на другия ден всички институции са ми на проверка ! А при Вас-фирмата уж на загуба , а те с Кайени и по Малдивите!" ‼️‼️‼️
Коментиран от #42
09:21 20.04.2022
40 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #31 от "Вова":
😀😀😀"Заплатата на председателя на МС е ниска. Той ползва служебно нещата, но заплатата си е ниска. Малко хора биха поискали да работят това за тези пари."
😀😀😀
Вчера гледам в " Позвънете" пак обява, че търсят нов ... ама няма желаещи 😉😉😉
09:25 20.04.2022
41 Асен
09:30 20.04.2022
42 Вова
До коментар #39 от "Б А Й Х @ Й ‼️":
Пак казвам. Прави като тях, щом считаш, че е толкова лесно и ефективно. Ще се изненадан колко често ще бъдеш проверяван от всички. Дали една фирма ще бъде на счетоводна печалба или загуба е решение на собственика и/или акционерите. Има и ЕАД на загуба, което се е случило със знанието на принципала в лицето на държавата. Профилът на фирмените разходи също е от компетенция на собственика/управителя на съответното дружество или ЕТ.Стига да се плащат изискуемите данъци, натам всичко е в рамките на закона.
Отместихме темата...
09:30 20.04.2022
43 Батето
Коментиран от #50
09:30 20.04.2022
44 Хохохо
До коментар #3 от "Христо Христов":
А бе Христов, пишеш глоби от КАТ, веднага ти излиза сайта, вкарваш си номера на книжката и ЕГН и веднага ти излиза глобата и при желание отиваш и си плащаш, не се прави на ощипана невеста.Коментиран от #61
09:33 20.04.2022
45 Перо
Коментиран от #59
09:37 20.04.2022
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 РЕАЛИСТ
09:51 20.04.2022
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Нула реформи в МВР, нула задържани и осъдени за корупция, но с шофьорите се заяде....
Оправете си пътищата и системата за обучение на водачите бе!
Не ми се превръщайте във филиал на НАП да пълните държавната хазна!
Къде са няколко милиарда от фискалния резерв, къде отиват заемите от по половин милиард всяка седмица?
10:20 20.04.2022
50 Перо
До коментар #43 от "Батето":
Така е,ако се направят паркинги за паркиране! Не може само да се рекетират хората със знак за синя и зелена зона в цяла София и никаква инвестиция за инфраструктура!10:23 20.04.2022
51 Jacques Yves Moineau
10:37 20.04.2022
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 гост
До коментар #25 от "Хаха":
В много европейски държави имаш възможност да платиш с карта на място/ ПОС терминал по научному/ ,като за някои нарушения отстъпката е до 50% от предвидената глоба.Интересно защо в БЪЛГАРИЯ няма никакво желание да се въведе незабавно плащане като те спрат в момент на извършване на нарушение.Защото няма да има кирия,затова. Долепяш картата до ПОС терминалчето и за три секунди глобата е в бюджета на държавата. Да, явно е по-добре мильовците да сложат камерата и да дремят в патрулката,уж че така се елиминирал субективния фактор и нарушението отивало директно в системата.Дрън-дрън,това се отнася единствено за превишена скорост и дали има някой наивник дето си мисли че в това ,,законово,, решение нямат пръст висши полицаи. Въобще КАТ трябва веднъж завинаги да се закрие в този си вид .Защото са толкова далеко от Европа в това отношение ,че няма накъде повече а и е една паразитна структура на издръжка от държавата.Да ,но резултатите от работата и не отговарят на обществения интерес,меко казано.10:51 20.04.2022
54 дрт ПРЧ
10:54 20.04.2022
55 Кольо
11:26 20.04.2022
56 Сандокан
11:32 20.04.2022
57 Факт
11:34 20.04.2022
58 Факт
До коментар #11 от "Вова":
Къде па бели в европа!?11:35 20.04.2022
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Колибка
До коментар #44 от "Хохохо":
Писах - сайт,нямаш задължения,ноимаш нещо( от типа ,другарско
уточнение).Проверка- кат и 200 лв
глоба,преди две години.Връчване,с
30% намаление и отново на път.
Информацията е капсалована.
Кат сър.
12:12 20.04.2022
62 Павел пенев
12:17 20.04.2022
63 ИНЖ
12:24 20.04.2022
64 Сандо
12:58 20.04.2022
65 Рашо
13:05 20.04.2022
66 Осъзнайте се бе
13:32 20.04.2022
67 Матей преображенски
14:16 20.04.2022
68 Али Баба
14:44 20.04.2022
69 Ama
14:50 20.04.2022
70 Истината
15:28 20.04.2022
71 Миролюб Бенатов
15:44 20.04.2022
72 ГЕРБ=ДПС=ВМРО=БСП
Държавата да си оправи съдебната система и данъчните да започнат да си вършат работата.
Проблема в България е не, че глобите са малко. Проблема е, че държавата не ги събира и водачите не ги плащат.
16:25 20.04.2022
73 хнY
Питайте, Как е в Германия, Франция Великобритания или САЩ и приложете един модел! Без даго побългарявате!
Аз предлагам! Глобата да се връчва по адрес, Имейл или с СМС. Водачът е длъжен в срок от 3 работни дни, ако имапромяна в данните да ги съобщи в МВР, по имейл или с СМС или по пощата. Изпратено известие за глоба да се счита за връчено. Не останаха хора без мейли или телефони. Ако някой толкова няма да не кара кола....
16:30 20.04.2022
74 Black Metal
16:50 20.04.2022
75 Без повече държавен рекет
17:20 20.04.2022
76 Мда
17:34 20.04.2022
77 кочо
17:50 20.04.2022
78 Таралясници искат аутобан
14:28 08.07.2022