Какво се случи в Испания, за да остане голяма част от страната без електричество… Пред ФАКТИ говори енергийният експерт Еленко Божков.
- Г-н Божков, в края на април станахме свидетели на изключително голяма авария в електропреносната мрежа на Испания и Португалия. Вече дни по-късно какво е вашето обяснение, какво се случи?
- Искам да подчертая, че за целия анализ, който правя, съм изплзвал данни от сайта за прозрачност на европейската електроенергийна система ENTSO-E (https://transparency.entsoe.eu/) И така. Товарът (потреблението) в Испания в момента на аварията е бил 25 172 MW. Генерацията е имала следната структура и мощност:
- фотоволтаиците са задоволявали 77% от потреблението с производство 19 340 MW
- три ядрени блока са задоволявали 13,4% от потреблението в Испания с производство на 3384 MW
- подязовирни ВЕЦ, ВЕЦ на течащи води и централи с комбиниран парогазов цикъл (всички те произвеждащи енергия с въртящи се машини) са задоволявали 17,25% от потреблението с производство от 4343 MW
В допълнение трябва да се каже, че в момента на аварията обратно на всички твърдения Испания е изнасяла 884 MW към Франция и 2119 MW към Португалия. Освен това в момента на аварията ПАВЕЦ на Испания работят в помпен режим. В анализа ми не съм отчел друга работеща в момента генерация – от вятърна енергия, биомаса и др.
Причина за аварията с цел разбираемост аз наричам „дълбоко смущение по честота“.
Такова смущение би могло да бъде аварийното изключването на голяма статична мощност (мощност без инерционен момент, който да задържи за момент честотата до заработване на първичното регулиране по честота на въртящите се машини). Към момента на аварията са работели две фотоволтаични централи с единична мощност над 300 MW и три с единична мощност над 200 MW. Според мен не може да се твърди, че аварийно изключване на една от тези централи може да доведе до „дълбоко смущение по честота“. Мой отдавнашен приятел и колега не без основание смята, че причина за аварията биха могли да бъдат вътрешносистемни нискочестотни колебания. (Inter-area oscilations и това, че инверторите на фотоволтаиците не са настроени да демпфират системни осцилации) Друга причина за аварията би могло да бъде внезапното включване на електрически товар. Например, голям двигател, задвижващ съоръжение с много голям въртящ момент.
В момента на аварията вследствие на „дълбоко смущение по честота“, турбинните регулатори на генераторите в АЕЦ, на хидрогенераторите във всички ВЕЦ и в централите с комбиниран парогазов цикъл и преимуществено тези от тях, които имат приставки за бързо (силно) действие (по първа производна на изменение на честотата) тръгват да отработват смущението като форсиращо увеличават притока на пара или вода в съответните турбини.
Какво се случва тогава с автоматиката на фотоволтаиците?
Слънцегреенето няма как да се увеличи моментно, за да се увеличи производството на фотоволтаиците. Случва се точно обратното: заради „дълбокото смущение по честота“, автоматиката каскадно изключва фотоволтаиците, за да се избегне повреда на инверторите, които ще работят в неблагоприятен за електрониката режим.
- Оказва се, че тогава фотоволтаиците са задоволявали 77% от потреблението. Това какъв проблем е…
- От описаното дотук съвсем ясно се вижда, че причината за аварията е в големия дял (77%) на фотоволтаици в потреблението на електроенергия на Испания и в невъзможността автоматиката им да реагира адекватно при „голямо смущение по честота“ в електроенергийната система. За да се изясни още по-добре хронологията на развитието на аварията в Испания и шансовете за овладяването ѝ, е добре да се разгледа как действат във времето турбинните регулатори на различните въртящи се генериращи мощности, макар и силно идеализирани:
- ядрените реактори тип “вода под налягане/вода” в зависимост от това от кое поколение са позволяват регулиране в диапазон от 10 до най-много 20%. В Испания работещите реактори са пуснати в експлоатация през втората половина на 80-те години - те са максимум от поколение две и половина. Това означава регулиране по мощност в диапазон на максимум плюс-минус 12%. По това време вече се поставят приставки за бързо (силно) действие на турбинните регулатори, но в случая те не могат да са особенно полезни. Все пак да си представим, че в рамките на 5 минути мощността на АЕЦ ще се увеличи с 400 MW.
- значително по бързо и в по-голям диапазон се регулират Хидрогенераторите на ВЕЦ. Все пак диапазонът на регулиране не може да надмине продължително 25%. Но да си представим, че в рамките на минута мощността на ВЕЦ се е увеличила с 530 MW.
- да си представим също, че в рамките на 2 минути мощността от комбинираните парогазови цикли се е увеличила с 240 MW. (което е невъзможно, защото се знае, че най-бързата реакция е в рамките на 6 MW)
След като съберем всички тези регулиращи въздействия, ще получим сумарно увеличение на мощността с 1170 MW след примерно 5-7 минути.
В същото време, докато протича този процес на регулиране автоматиките на Фотоволтаичните електрически централи (ФЕЦ), са изключили близо 9000 MW от слънчевите мощности. Изключването на 9000 MW генерация не може да се компенсира с 1170 идеализирани MW от регулиране по честота и мощност.
НИКАК НЕ МОЖЕ!
Какво се случва едновременно с това и по-нататък? Защото има дефицит от близо 8000 MW, изключват връзките с Португалия и Франция – така дефицитът намалява с 2800 MW. Остават “само” 5200 MW дефицит. Испанската система продължава да се разпада и дефицитът нараства до 12500 MW. При това положение трябва да заработят автоматики, наречени АЧР (автоматично честотно разтоварване) и АЧО (автоматично честотно отделяне). Заработването на тези автоматики означава изключване на цели групи от потребители, за да се запази целостта на системата. И ако няма възстановяване на честотата, за да се отделят отделни части от системата, които да работят автономно... Тези автоматики явно са сработили правилно, защото отделни честоти от Електро енергийнтата система (ЕЕС) все пак са „оцелели“. Важно е също да се отбележи, че автоматиките в работещите АЕЦ изключват трите работещи блока от системата, за да се запази работоспособността на системите за собствени нужди и да може реакторите да се разхлаждат пълноценно. Заработват аварийните им дизелови генератори.
Възстановяването на електроенергийната система след аварията е отнело около 10 часа напрегната работа на испанските диспечери. „Дълбоки смущения по честота“ са напълно възможни, в която и да е електроенергийна система, но е важно да се знае и разбере, че при подходящо съотношение на мощността на въртящите се генериращи машини към мощността на фотоволтаиците авариите могат да бъдат избегнати. При едно друго съотношение (например реципрочно) на въртящи се генериращи машини към фотоволтаици, авария не би могла да се случи, защото турбинните регулатори ще отработят смущението. Инерционният момент на въртящите се машини също би имал съществено положително значение.
- Как се балансират фотоволтаиците?
- По-правилният въпрос тряба да е “как могат да се резервират фотоволтаични централи с големи единични мощности при бързоразвиваща се голяма авария със срив на синхронната честота“.
Отговорът е, че такова резервиране може да бъде само комплексно и е възможно чрез едновременното изграждане и експлоатация на:
- сигурни и „силни“ междусистемни електропроводи, които са с номинален преносен капацитет поне 30% от върховия товар на авариралата ЕЕС както го изисква Регламент (ЕС) 1999/2018.
- „високоманеврени“ ПАВЕЦ и ВЕЦ, генериращи мощности на база на газови турбини и комбиниран парогазов цикъл и системи за съхранение на енергия в батерии.
- Както вече споменахте, в момента на аварията Испания е изнасяла електричество към Франция и Португалия. Това добре ли е било, или не… Че е имало консуматори на енергия?
- Износът на големи количества енергия към Франция – 884 MW, и Португалия – 2119 MW, e изключително неблагоприятно, защото при срива на испанската система се оказва, че Португалия не може да задоволи нуждите на своите потребители и също се срива, а част от Франция, която е в близост до Испания, се отделя от френската система и в продължение на два или три часа не може да бъде ресинхронизирана.
- Каква би трябвало да е поуката от този срив?
- Съвсем ясно се вижда, че причината за аварията е в големия дял (77%) на фотоволтаици в потреблението на електроенергия на Испания. При заместване на големите конвенционални генериращи мощности с паркови модули на ВЕИ, инерцията на системата намалява, тъй като силовата електроника в конверторите на ВЕИ отделя от динамична гледна точка честотата на енергийната система от генериращото оборудване дори и ако това производство се основава на въртящи се маси като вятърни турбини. Практически, инерционният момент от Вятърни електрически централи (ВяЕЦ) и ФЕЦ е нула.
Трябва да се знае, че най-значителен принос за денонощното поддържане на инерцията в ЕЕС имат големите турбогенератори в кондензационните електроцентрали. Запасената кинетична енергия във валовите линии на синхронните агрегати е естествен страничен продукт от производството на електроенергия.
Значителни смущения, в която и да е ЕЕС, са възможни, но е важно да се знае и разбере, че при подходящо съотношение на мощността на въртящите се генериращи машини към мощността на фотоволтаиците големите аварии могат да бъдат избегнати или в най лошия случай локализирани и ограничени.
- У нас фотоволтаците какъв процент от производството са през деня. Влизаме в сезони, в които ще има повече слънце?
- Към момента в синхронен режим в българската ЕЕС работят над 4900 MW фотоволтаична мощност, като три от най-големите към момента са съответно 251 MW (Априлци), 123 MW (Верила) и 410 MW (Гълъбово солар). До края на тази година ще бъдат присъединени още две нови големи фотоволтаични централи, които ще бъдат с мощности съответно 400 MW (Хасково) и 250 MW (Тенево солар). През 2026 г. ще бъдат включени нови три, а най-голямата за България и региона ще бъде 500 MW МВт (Язовир „Огоста“). Другите две са 229 MW (Силистра) и 100 MW (Мъглиж).
Това обстоятелство още тази година ще доведе ЕЕС до силна, може да се нарече критична зависимост от външни технически фактори, тъй като в определени часове на денонощието тя ще работи основно за експорт и сигурността на междусистемната свързаност става критична за енергийната сигурност на страната.
В допълнение:
- 3 от 4-те блока на ПАВЕЦ“Чаира“ не са в експлоатация като липсват и други подобни агрегати за първично регулиране на честотата;
- подценява се изграждането на вторично регулиращи газови генериращи мощности като се приема тази услуга да бъде предоставяна от външни доставчици на много висока цена;
- продължава натискът от страна на ЕК за максимално бързо затваряне на въглищните централи без анализ на последствията за сигурността на ЕЕС и определяне на бъдещия доставчик на необходимия инерционен въртящ резерв;
Всички изложени по-горе обстоятелства са причина за тревожни очаквания за негативно развитие на аварии в ЕЕС и трудностите при тяхното овладяване особено в случаи на единични откази на големи фотоволтаични мощности в режими на нисък товар на ЕЕС, като в такива режими съотношението на единичната мощност от фотоволтаици към общия товар може да надвиши критичните 10%. Още по-тежко ще се отрази на сигурността на системата множествените откази по обща причина, което е много вероятно при отказ на една голяма фотоволтаична централа, последвано каскадно от група фотоволтаици, какъвто беше случая в Испания. При това съотношението в Испания на единична мощност на фотоволтаик/общ товар на ЕЕС е бил под 2%.
- И малко да поговорим за електроенергията у нас. Кое пак наложи отлагането на либерализацията на пазара на тока за битовите потребители?
- Отлагането на либерализацията на пазара на електрическа енергия за битовете потребители се налага по следните три причини:
-- висока цена на електрическата енергия на борсите в региона, включително на нашата борса заради дефицита на електрическа енергия в региона, вследствие на износа на енергия към Украйна, където бяха разрушени над 9000 MW произвеждащи мощности
-- ограничени възможности на фонд ”Сигурност на електроенергийната система“ за възможно компенсиране на високи либерализирани цени за битовите потребители заради дефицита във фонда вследствие на изтеглени над 600 милиона лева от Асен Василев за нуждите на бюджета, а и заради намалелите приходи от продажба на емисионни квоти във фонда.
-- невъзможността за каквато и да е компенсация на енергийно бедните и енергийно уязвимите потребители при едно евентуално либерализиране на цените за бита.
- Имаме ли у нас работещо решение на въпроса за компенсиране на енергийно бедните и енергийно уязвимите…
- Не, у нас все още няма работещо решение за енергийно уязвимите и основна причина за това се оказват пропуските в „НАРЕДБАТА ЗА КРИТЕРИИТЕ, УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА СТАТУТ НА ДОМАКИНСТВО В ПОЛОЖЕНИЕ НА ЕНЕРГИЙНА БЕДНОСТ И НА СТАТУТ НА УЯЗВИМ КЛИЕНТ ЗА СНАБДЯВАНЕ С ЕЛЕКТРИЧЕСКА ЕНЕРГИЯ“. Липсва и ясно регламентиран компетентен орган за създаване и управление на информационната система за Домакинствата в положение на енергийна бедност и на статут на уязвими клиенти за снабдяване с електрическа енергия (ДПЕБУКСЕЕ), като за отговорна институция е определена тази, която ще разработва Националния социален климатичен план в чл.11 - такава институция в момента няма.
Също така и няма ясно разписан ред и механизъм за функциониране на информационната система за ДПЕБУКСЕЕ. Не са ясно регламентирани мерките за подкрепа на енергийно бедните и енергийно уязвимите.
Защо спря електричеството в Испания! Пред ФАКТИ говори Еленко Божков
16 Май, 2025 09:06 6 490 86
Възстановяването на електроенергийната система след аварията е отнело около 10 часа напрегната работа на испанските диспечери, казва експертът

Снимка: Факти.бг/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 48 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Умен по цялата глава
09:10 16.05.2025
2 Боруна Лом
Коментиран от #8
09:11 16.05.2025
3 Зевс
09:11 16.05.2025
4 С две думи -
09:12 16.05.2025
5 Шопо
Вечеря на свещи, романтика, любов и накрая резултата бебче скача в кревата.
09:13 16.05.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Хихи
09:17 16.05.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Данко Харсъзина
09:17 16.05.2025
10 Елленкооо, Еленко
09:17 16.05.2025
11 ежко
До коментар #8 от "Сила":
Как кой бе!Поредният "специалист" от руменовчаровото котило.Много вещ, много ги разбира работите:) или поне той си мисли така.09:20 16.05.2025
12 Анджо
Коментиран от #15, #18, #35
09:20 16.05.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Данко Харсъзина
Другото са технически подробности, които за да се разберат, трябва да си изчел и изучил два вагона книги, и да си работил поне 10г. на терен.
Коментиран от #32
09:23 16.05.2025
15 Сила
До коментар #12 от "Анджо":
Това умение е придобито в партийните школи на БКП , говориш много не не казваш нищо !!! Стратега другаря Лилов можеше да говори часове наред по партийните пленуми без да каже нищо конкретно !!! Има още живи свидетели ....09:25 16.05.2025
16 Кико
Най-после нещо смислено по темата!
09:25 16.05.2025
17 1234
Например януари 250лв на регулирания/ цена на свободия п цени за януари
Март съответно 150лв колко на свободния
Юни 100лв и така нататък...
Накарах ДиипСиик да ми направи симулация и резултата съвсем не беше ужасяващ при 250/312 на свободния пазар. при 100 за юни/ 80 на свободния пазар...
Коментиран от #44
09:27 16.05.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Иван
09:27 16.05.2025
20 ЕДГАР КЕЙСИ
09:31 16.05.2025
21 Експерт
09:31 16.05.2025
22 Реалист1
Коментиран от #31
09:32 16.05.2025
23 Еленко, Еленкоооо!
Коментиран от #27
09:33 16.05.2025
24 е те това е енергиен експерт
Е заради такива , имам пълна вяра на българския съд
09:33 16.05.2025
25 Българин 🇧🇬
09:35 16.05.2025
26 Ван
Това в Испания ще е само началото, ако не започнат да инвестират в кадри.
09:37 16.05.2025
27 Данко Харсъзина
До коментар #23 от "Еленко, Еленкоооо!":
Точно казано, макар и с циничен език.09:39 16.05.2025
28 ЕДГАР КЕЙСИ
09:41 16.05.2025
29 Еленко пропуска 2 обстоятелства:
2. Защитите във ФЕЦ са доста по-различни отколкото при "въртящите" се централи. Ако във ВЕЦ и ТЕЦ се регулира честотата и мощността на един генератор с доста голяма единична мощност, примерно 100 MW, то във ФЕЦ това регулиране се прави във всеки инвертор с единична мощност 5 MW. Тези инвертори не реагират заедно, а всеки следи един куп параметри и променя режима си много пъти в минутата. За ФЕЦ не е необичайно да работи при променлива входна мощност (слънцегреене) и променящ се изходен товар. Точно разпределението на регулирането в много машини позволява ФЕЦ да е гъвкава. Друг е въпросът как тази гъвкавост е била използвана в енергийната система на Испания.
Коментиран от #33
09:41 16.05.2025
30 ПЕТ ЗА ЧЕТИРИ
09:41 16.05.2025
31 Да бе , да ?! 😜
До коментар #22 от "Реалист1":
Обяснено е , адаш : 20 % ако са нови . А понеже господарите ни (янки и Турция) не ни позволяват да построим АЕЦ Белене Белене , имаме два реактора , като срока на единия изтича 2027г , а другият е със срок изтекъл 2019 г . Съмнява ме нашите да са се обадили на братушките да му удължат срока . Така че ; 20% само в сънищата .09:47 16.05.2025
32 Има и други начини
До коментар #14 от "Данко Харсъзина":
и подходи. Вместо 1 милион къщи у нас да имат монтирани по 10кВтп солари по покриви, гаражи и сушини, нашите политици искат да има 20 огромни соларни парка по 500МВтп, да смучат евросубсидии и да стават милионери(пример - Гинка Върбакова). Мощността и в двата ми примера е една и съща - 10 000МВтп. Разликата е, че в тия 1млн. къщи има 1-2млн. бойлери и още толкова акумулиращи печки които ще съхраняват под формата на топлина голяма част от еленергията. Например през деня се пуска бойлер и се загрява с 10кВтч енергия, а зимата и акумулираща печка с 24кВтч. През деня пускате пералнята и съдомиялната от снощи. Ако пък имате електрическа кола с 30кВтп панели може да я зареждате за 1 ден през лятото или за 2-3 дни през зимата. Остатъка се консумира от домакинството или зарежда акумулатор. Няма нужда да се усилват далекопроводите, хората си консумират тока на място. За вятъра е същото, има едни симпатични ветрогенератори с вертикални цилиндри.09:53 16.05.2025
33 Данко Харсъзина
До коментар #29 от "Еленко пропуска 2 обстоятелства:":
Еленко, не е учил дисциплината "Преходни процеси в електоенергийната система" при Професор Петко Нотов и дрънка глупости на кило. С тези знания нямаше да си вземе изпита никога при Професора, и сега щеше да сади картофи, вместо да се мотае по върховете на държавата и да говори глупости по медиите.ДЪЛБОК ПОКЛОН ДО ЗЕМИ, ПРОФЕСОР НОТОВ!
09:54 16.05.2025
34 Хехе
09:54 16.05.2025
35 ДА ама НЕ
До коментар #12 от "Анджо":
За да разбереш трябва да си чел много книги. А сега по същество: Енергийната система е с чистота 50 херца +-2,5херца. Натоварването на системата води до промяна чистота. Когато имаме много натоварване или разтоварване (сутринта е било 2 градуса, а към обяд 24 градуса, печки, климатици и т.н., заоблачило се е бързо над фотоволтаици и пада производството) и се разиграва честотата. Всички АЕЦ, ТЕЦ, ВЕЦ имат защита по честота, и изключват ....Коментиран от #41, #46
09:59 16.05.2025
36 Много го Овърташ и Усукваш Еленко!?
10:00 16.05.2025
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Данко Харсъзина
Това е ситуацията с енергетиката в България в момента.
10:04 16.05.2025
39 НЕЗНАЕЩИ, НЕМОЖЕЩИ НИ УПРАВЛЯВАТ
10:04 16.05.2025
40 В България
10:06 16.05.2025
41 Данко Харсъзина
До коментар #35 от "ДА ама НЕ":
Много зависи и диспечерите на коя граница я държат и как реагират в екстремни ситуации. В България не е ставал сакатлък, защото все още имаме най-добрите енергийни Диспечери в света.Коментиран от #73
10:08 16.05.2025
42 Тъй ше е
10:10 16.05.2025
43 Еленко, тея, които учиха по СОЦ време
10:16 16.05.2025
44 1234
До коментар #17 от "1234":
Не мога да разбера 4-те цъкнали минуси.Аргументирайте се!
Коментиран от #47
10:17 16.05.2025
45 Троян
Коментиран от #48
10:22 16.05.2025
46 Анджо
До коментар #35 от "ДА ама НЕ":
Така, значи съм прав в моя коментар. Аз какво написах, че няма нужда да обяснява на дълго и на широко. Как разбрах всичко от своят коментар. Нали това написах, конкретика и по сбито и хората ще разберат за какво иде реч.Въпреки, че вчера прочети за китайските фото волтажи и , че американците и проверяват цялата електроника прикачена към тях. Яко навлиза интелекто.
10:25 16.05.2025
47 Данко Харсъзина
До коментар #44 от "1234":
Защото не можеш да направиш адекватна симулация. Цените зависят от много фактори, голяма част от тях технически. И Господ не може да направи адекватна симулация. Ел. енергията не са домати или компир.10:29 16.05.2025
48 Данко Харсъзина
До коментар #45 от "Троян":
Законите на физиката не са стари и нови. Те са си едни и същи откакто свят светува.10:31 16.05.2025
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Зелен Екоталибан
У нас фотоволтаиците никнат като гъбки. Наскоро прекосих половината страна и видях на всевъзможни места. В интерес на истината доста от тях са на териториите на бивши индустриални зони, съвсем малка част бяха по покривите. Но едни добри хора от едно село споделиха, че близката гора, в която ходехме на разкодка и за гъби тихомълком са я изсекли, за да сложат солари. И сега ще берат фотоволтаични гъби, до първата по-силна градушка...
Без ПАВЕЦ, който да го играе балансьор и батерия, тия солари са безполезни за енергетиката ни. Само се пълнят едни ненаситни гуши със "зелени" субсидии. И цената на тока расте. Спрат ли им субсидиите и зелената лудост ще спре.
Долу Урсулите!
Коментиран от #53, #54
11:23 16.05.2025
51 Макробиолог
11:40 16.05.2025
52 Енергетик
Проблемът е точно фотоволтаиците - те не са инертни като генераторите в другите централи и могат мигновено да подадат голяма мощност и мигновено пък да отидат на нула с което системата и автоматиката не може да се справи. Не ги ли задължат да имат батерии които поне няколко минути да могат да подават ток и инверторите да си ограничават мощността при повишаване на честотата пак ще има такива аварии.
Коментиран от #56
12:24 16.05.2025
53 Има и други начини
До коментар #50 от "Зелен Екоталибан":
описал съм ги в 32 пост. Лятото с излишната енергия на ФЕЦ трябва да се произвежда зелен водород който до 15% може да се смесва с природния газ или да се съхранява в големи стационарни резервоари. Нашите ТЕЦ трябва да минат на газ, а зимата да горят и този водород. ТЕЦ-овете да работят само през зимата или когато АЕЦ сменя горивото. Не знам икономически дали това е изгодно, но и ФЕЦ бяха на дотации в началото.Коментиран от #58, #60
12:34 16.05.2025
54 Енергетик
До коментар #50 от "Зелен Екоталибан":
"Без ПАВЕЦ, който да го играе балансьор и батерия"И ПАВЕЦ няма да спаси - фотоволтаиците могат мигновено да си сменят мощността а на ПАВЕЦ да преминеш от помпен режим в режим централа му трябва поне половин час. Уви ПАВЕЦ не е батерия и за балансьор не става - Чаира се води 800 мегавата но на тази мощност водата ще стигне само за около 2 часа а нощта е дълга. За да компенсира 4900 мегавата мощност колко ПАВЕЦ-а трябва да направим още и то с доста по-големи язовири (по два на всеки) за да издържи цяла нощ че и мрачните дни. АЕЦ Козлодуй няма да е вечен а нов нямаме.
Коментиран от #61
12:35 16.05.2025
55 Факт
12:44 16.05.2025
56 Има едно много старо
До коментар #52 от "Енергетик":
решение на проблема с честотата и то се нарича двигател-генераторна група. Например ТЕЦМИ2 има 4 генератора по 185МВт и още 4 по 240МВт. Единият генератор може да работи като брушлес синхронен двигател захранван от ВЕИ и да върти другата машина като синхронен генератор. Така механически куплирани и захранвани от ВЕИ ще имат и предимството на въртящи се електрически машини. Това може да се направи без да се закрива възможността за работа на въглища или газ.Коментиран от #63
12:45 16.05.2025
57 Механик
12:46 16.05.2025
58 Химик
До коментар #53 от "Има и други начини":
"или да се съхранява в големи стационарни резервоари"Ами нали точно това е проблема на водорода - при нормално налягане и температура енергийната плътност на водорода на кубичен метър е много ниска и ще трябват наистина много не големи а много по малки резервоари защото ако са големи ще излетят. Ако се втечнява пък трябва да се поддържа много високо налягане или много ниска температура за да стои такъв. Ако е високо налягането успява да премине през стените на всякакви материали които го държат като и ги разрушава.
"който до 15% може да се смесва с природния газ" - водородът не може да се смесва с природния газ - саморазделят се че са с различно тегло. 15% от молекулата на метана (природен газ) е водород но той е свързан химически с въглерода.
Коментиран от #67
12:46 16.05.2025
59 Факт
Коментиран от #64
12:49 16.05.2025
60 Данко Харсъзина
До коментар #53 от "Има и други начини":
Имаш ли на представа колко ще струва това? И колко ще струва произведената енергия? Иначе идеята е много добра. И съвсем не е нова. Просто е много скъпа. Можеше да се изгради пилотна такава инсталация с тези 1.5 милиарда евро от Плана за възстановяване дето ги дадоха на Гинка Върбакова и други такива като нея.12:50 16.05.2025
61 Грешиш за
До коментар #54 от "Енергетик":
ПАВЕЦ Чаира. Среднодневната работа на ПАВЕЦ „Чаира“ (капацитет за производство на електричество 864 MW и за изпомпване на вода 788 MW) е ограничена от обема на долния изравнител яз. Чаира. Текущият му обем позволява непрекъсната работа от 8.5 часа в генераторен режим и 11 часа в помпен режим.Сега работи само единия генератор от 216МВт и би "издържал" 34 часа непрекъсната работа.
Коментиран от #66, #68, #69
12:51 16.05.2025
62 Георги
12:52 16.05.2025
63 Енергетик
До коментар #56 от "Има едно много старо":
Наистина е много старо решение това и не дава никакво предимство в съвременния свят освен големи загуби. Механичната инерция на роторите двигател-генераторната група може да се постигне с малка батерия свързана към инвертора. Но основното трябва да ги задължат да заменят инверторите с такива които сами си ограничават мощността при повишаване на честотата.И рано или късно да задължат тези с фотоволтаиците да си накупят батерии и да осигуряват целодневно захранване иначе никакво връзване към мрежата.
12:54 16.05.2025
64 Данко Харсъзина
До коментар #59 от "Факт":
То и сега има глоби за "небаланс" и те са доста дебели.12:55 16.05.2025
65 Въпрос
12:57 16.05.2025
66 Данко Харсъзина
До коментар #61 от "Грешиш за":
Ще строят язовир "Яденица" някога, но не сега. Тати ша ми купи колело, ама друг път. При българските невежи и неграмотни политици. вдичко е "ЩЕ", някога но не сега.Коментиран от #71
13:00 16.05.2025
67 Разсъждаваш наистина
До коментар #58 от "Химик":
като химик. Никой не говори за резервоари-балони при 1атм. налягане които ще излетят. В Германия и сега има водородни станции за автомобили с водородни горивни клетки които се зареждат с 700атм., а резервоарите са от композитни материали. Двата газа се движат и изгарят едновременно независимо, че 1 мол водород тежи 2 г., а метана 16гр.Коментиран от #72
13:02 16.05.2025
68 Енергетик
До коментар #61 от "Грешиш за":
"Текущият му обем позволява непрекъсната работа от 8.5 часа в генераторен режим"Ами моите сведеня са малко стари - нали едни се облажиха от ремонта му - явно са увеличили долния язовир. И въпреки това от помпен в генераторен режим не минава мигновено и пак не може да конпенсира сегашните 4900 мегавата фотоволтаици в България в момента - те ще се увеличават а АЕЦ Козлодуй няма да е вечен. По груби сметки трябва още 5 ПАВЕЦ да построим а това значи 10 язовира. Какво става и ако се задържи зимата студено и мъгливо време една седмица и вали обилен сняг - кой ще поеме тези липсващи тогава 4900 мегавата.
Коментиран от #70
13:04 16.05.2025
69 Данко Харсъзина
До коментар #61 от "Грешиш за":
Работи само единия хидроагрегат защото на другия няма кой да му подмени колоните, а останалите два ги е страх да ги пуснат. Само виж какви хора управляват НЕК и енергетиката като цяло, и всичко ще ти стане ясно.13:05 16.05.2025
70 Данко Харсъзина
До коментар #68 от "Енергетик":
"Долния язовир" е язовир "Яденица", който се "строи" от 30 години и още нищо не е започнало. Има един проект от времето на Живков и толкоз. Думата "ЩЯХА", която си използвал е съвсем на място.Коментиран от #76
13:10 16.05.2025
71 "Планирано е изграждането
До коментар #66 от "Данко Харсъзина":
на яз. Яденица в съседната долина, който ще бъде свързан с яз. Чаира чрез реверсивен тунел с дължина около 7 км. Това ще увеличи капацитета на долния изравнител трикратно и ще позволи непрекъсната работа на централата от 24 часа при пълна генераторна мощност. По предварителни данни изграждането на яз. „Яденица“ струва 70 милиона долара. Строителството е започнато със средства на НЕК-ЕАД и до октомври 2009 г. е изпълнено временно строителство за язовирната стена и е започнато изграждането на свързващия тунел от двете му страни. Към този момент строителството е спряно поради липса на финасиране."Виж за какви пари се говори, нека да са 700мил, а не 70мил. Не са все пак 35млрд. за неясното бъдеще на американските реактори.
Проблемът на ВЕИ-тата е, че се нуждаят от ПАВЕЦ и батерии, но някой друг да им ги направи/купи защото са много скъпи.
Коментиран от #74
13:13 16.05.2025
72 Химик
До коментар #67 от "Разсъждаваш наистина":
"Двата газа се движат и изгарят едновременно независимо, че 1 мол водород тежи 2 г., а метана 16гр"Ами кажи ми как ги смесват тогава когато при 700 атм и нормална температура водорода все още е газ а метана е течност и не е газ. Ако са в течно състояние при по ниска температура пак ще се саморазделят защото и течностите тежат различно.
Второ тъкмо за това все още няма серийни водородни коли масово - съхранението на пустия му водород е много трудно - ако успеят да направят нещо което да го свързва с въглерода както правят листата на растенията вече става много лесно но първо засега има само някакви експерименти и второ почти не се работи и финансира нещо подобно - защо ли?
Трето резервоарите на водородните коли въпреки многослойната структура от метали и полимери водорода пак съумява да минава през тях и това не е толкова лошо а лошото е и че ги разрушава като отслабва структурата им.
Коментиран от #80
13:18 16.05.2025
73 Иван4о
До коментар #41 от "Данко Харсъзина":
В Б-я имаше САКАТЛЪК тока преди близо 50 години - беше петък 13, разпадна се енергината система, минаха 5 - 6 часа докато се възстановяваше. СЛЕД случая се върна като министър проф.ТОДОРИЕВ.Коментиран от #75, #77
13:25 16.05.2025
74 Данко Харсъзина
До коментар #71 от ""Планирано е изграждането":
Опитаха се, да правят нещо, на няколко пъти откраднаха едни пари, и до там. Нищо не е започнало, а и проекта трябва да се актуализира по причини, които ме мързи да коментирам. Мисля, че дори няма актуален ОВОС.Черешката на тортата е, че и някакви рибари вдигат гюрултия, че язовира ще пречи на пъстървите, Бог знае защо.
13:29 16.05.2025
75 Данко Харсъзина
До коментар #73 от "Иван4о":
Да, точно преди Конгреса на БКП.13:30 16.05.2025
76 Енергетик
До коментар #70 от "Данко Харсъзина":
Еми значи моите сведения са верни че може да издържи 8 часа и половина ама само с този агрегат от 200 мегавата който работи сега и на пълна мощност (ако всичките работят) малко над 2 часа.Та пак питам привържениците на "чистата" енергия - някоя зима ако се задържи студено, мъгливо и със снеговалеж една седмица какво правим. Блоковете в АЕЦ Козлодуй руснаците бяха така добри и им удължиха живота но това ще е последно. Даже и да построят този на Уестингхаус за 35 милиарда той ще 1000 мегавата и от къде ще компенсираме сегашните 4900 мегавата фотоволтаици като и потреблението тогава ще е високо.
Коментиран от #79, #81
13:34 16.05.2025
77 Данко Харсъзина
До коментар #73 от "Иван4о":
Проф. Никола Тодориев и проф. Ангел Писарев, Минисър и зам. Министър на енергетиката, които изградиха най-стабилната енергийна система в света, са ми чели лекции и двамата.Сравни ги с този на снимката и с другия несретник Хиновски и всичко ще ти стане ясно.
13:36 16.05.2025
78 Данко Харсъзина
13:39 16.05.2025
79 Данко Харсъзина
До коментар #76 от "Енергетик":
То това е най-малкото гайле. Вече нямаме и студен резерв. При студена зима сме аут. За сега Господ е с нас и няма студове.Коментиран от #84
13:43 16.05.2025
80 Не си разбрал
До коментар #72 от "Химик":
700атм. има в автомобилния резервоар пълен само с водород. Тая добавка от 15% водород към природния газ се прави при по-ниски налягания и парциалното налягане не е достатъчно водорода да премине през метала.14:02 16.05.2025
81 Ние имаме огромни резерви
До коментар #76 от "Енергетик":
от ТЕЦ които ще се пуснат и ще компенсират неработещите ВЕИ-та. АЕС- 690МВт, ТЕЦМИ2 - 1600МВт, Контур глобал ТЕЦМИ3 - 908МВт, Стелар - 400МВт, ТЕЦ Варна - 630МВт. Общо - 4228МВт. Да не говорим за АЕЦ "Козлодуй с 2000МВт., заводските ТЕЦ - 100МВт, топлофикационните 360МВт. и ВЕЦ-овете.14:05 16.05.2025
82 До енергетиците и обикновените кибици
Изказаха се някои догадки около управлението на инверторите във ФЕЦ. Прочетете техническия менюал на един съвременен инвертор и ще разберете, че той може много повече, отколкото реално се очаква от него. Има ограничения по честота, по напрежение, по скорост на нарастване на напрежение, поведение при кратковременно и дълговременно претоварване, реакция на късо съединение и т.н. Инверторът реагира за време няколко периода на тактовата честота, която е килохерци. Енергодружеството налага ограниченията, в които инверторът трябва да работи, за да се имплементира успешно в мрежата. Ако има някакви по-големи очаквания те трябва да се насочат към енергодружеството, което осигурява връзката на ФЕЦ с енергосистемата.
Тепърва системните оператори ще трябва да организират така системата, че да е устойчива на преходни процеси с по-екзотичен произход.
Коментиран от #83
16:08 16.05.2025
83 Това което
До коментар #82 от "До енергетиците и обикновените кибици":
си написал за инверторите е точно така, но при номинално захранване. Проблемът в Испания е, че при двата солара рязко е намаляла мощността на панелите - може би голям тъмен облак ги е засенчил за няколко минути. Решението в случая е доста тривиално. Ако всеки соларен парк има буферна батерия която да може да захранва инвертора с номинална мощност поне 5 минути нещата щяха да се оправят. Нямаше да има резки преходни процеси и операторите щяха да реагират адекватно. Сега е момента да задължим нашите големи солари да имат такава буферна батерия.Коментиран от #85
16:54 16.05.2025
84 бай Даньо
До коментар #79 от "Данко Харсъзина":
Поздравления за информативните постове, ех ако нивото беше такова и по други теми тук.... Интересна дискусия между енергетици, интересно четиво за тук Джон 3Волта ... винаги съм гледал на специалност "Електрически машини и апарати" с пренебрежение , днес добих малко респект....19:05 16.05.2025
85 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #83 от "Това което":
Има някаква мистерия, честотата е паднала поради включването на някакъв огромен свръх-мощен консуматор...Пита се в задачата кой е той? Същевременно инверторите на фотоволтаиците поради естеството си нямат нужната гъвкавост за да компенсират спадналата честота, а може единствено да се изключат превантивно, при което се увеличава разсинхронизирането и системата се срива. От космоса може да се засече необичайно висока температура в някоя точка от континента, тъй като всяка енергия преминава в топлина. Мисля, че всичко ще се потули, както стана със засечените от космоса ДВА взрива в района на Чернобилската АЕЦ, а набедиха в некомпетентност загиналите оператори от дежурната смяна.22:03 16.05.2025
86 Шаран БГ
22:26 16.05.2025