Световната асоциация за автомобилен транспорт (IRU) стартира план за въвеждане на задължителни тахографи за леки търговски превозни средства с тегло от 2,5 до 3,5 тона при трансграничен транспорт в рамките на ЕС. Промяната ще влезе в сила от 1 юли 2026 година. Досега подобни устройства за записване на работното време и времето за почивка на водачите бяха задължителни само за тежкотоварните превозни средства. Сега тахографите ще бъдат задължителни и за цялата група леки търговски превозни средства – камиони с плоска платформа, микробуси и ванове.
Според изданието Trasporto Europa, което цитира IRU, се очаква около три милиона превозни средства да бъдат прехвърлени на новото ниво на контрол върху режима на работа и почивка по европейските пътища. Това ще наложи ранна адаптация от страна на шофьорите и компаниите. Промените са насочени към спазване на разпоредбите за времето за шофиране и почивка, както и правилата за командировки на водачите. Приоритет е инсталирането на интелигентни тахографи от второ поколение на лекотоварните превозни средства.
За да се предотвратят потенциални санкции, IRU стартира план за готовност. „Нашата цел е да гарантираме, че шофьорите и фирмите са не само информирани, но и правилно екипирани, за да спазват правилата. Става въпрос за защита на работните места, избягване на глоби и гарантиране на ефективността на трансграничната логистика“, обясни Ралука Мариан, директор на IRU за Европейския съюз.
Най-трудното изпитание ще бъде оборудването на превозните средства с най-новото поколение интелигентни тахографи. Опитът от миналото показва, че забавянията в адаптацията вече са довели до недостиг на устройства и безкрайни опашки в оторизираните сервизи. Без предварителна подготовка съществува реален риск от парализа за микробусите и вановете, използвани в трансграничния трафик. Освен това, повечето шофьори на леки търговски превозни средства никога не са се сблъсквали с разпоредбите за шофиране и почивка.
Ето защо IRU настоява за необходимостта от програми за повишаване на осведомеността и целенасочени курсове за обучение. От септември тази година асоциацията стартира план за онлайн семинар с участието на оператори и институции от цяла Европа. Инициативата включва представители на Европейската комисия, Европейската администрация по труда, общността на инспекционните органи (CORTE), както и експерти от национални и секторни асоциации.
Планът на IRU вече включва редица конкретни действия: обучителни семинари, изготвяне на ръководства за експлоатация и постоянен диалог с европейските институции и контролни органи, за да се гарантира хармонизираното прилагане на новите правила. Това е стъпка, която цели да защити както водачите, така и компаниите, като същевременно осигури по-голяма безопасност и ефективност на европейските пътища.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ЕСССР
Коментиран от #2
10:52 15.09.2025
2 ЕСССР
До коментар #1 от "ЕСССР":
Следват "баничарките", комбитата, хечовете и така до детските колички!Да живей ЕСССР!
Коментиран от #25, #26
10:53 15.09.2025
3 Пич
11:01 15.09.2025
4 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
И най-накрая ще се пътува малко по-спокойно през Унгария, Австрия и Германия където гъмжи от такива бусове...
11:07 15.09.2025
5 Световната асоциация за автомобилен тран
12:21 15.09.2025
6 Знайко
Егати съюза, егати мерките, егати изискванията, егати ефективността (с двойно по-високи разходи от амуджите и панджабитата).
Май скоро ще го галим и ще го ближем!
12:31 15.09.2025
7 Анонимен
13:11 15.09.2025
8 От чужбина
13:49 15.09.2025
9 ПЗцдрцдпд
14:06 15.09.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Цвете
17:47 15.09.2025
12 Цвете
Коментиран от #14
17:49 15.09.2025
13 666
17:52 15.09.2025
14 Хербарий
До коментар #12 от "Цвете":
Вярваш ли си?Има лека разлика между микробус и ван от една страна и автобус и камион от друга .18:40 15.09.2025
15 Фон дер Миндер
Коментиран от #17
19:06 15.09.2025
16 Кецко
19:36 15.09.2025
17 Тими
До коментар #15 от "Фон дер Миндер":
Прави се за да се намалят катастрофите, има едни бусчета, дето ходят с един шофьор и едно каране до Англия. Тъпчат редбул, да не заспятКоментиран от #18, #28, #29
19:40 15.09.2025
18 Водач
До коментар #17 от "Тими":
Точно в тази посока е насочен закона. Тези със бутчетата са си живи камикадзета,във момента закона не ги лови и няма никакъв контрол върху тях.20:31 15.09.2025
19 задължителни тахографи
Търговски- регистрирани на фирма за стопанска дейност. Не лични.
Коментиран от #20
22:44 15.09.2025
20 Сещаш се,
До коментар #19 от "задължителни тахографи":
Ще почнат да ги регистрират като лични, за да заобиколят директивата. После ще влезне за всички, без кемперите може би.00:30 16.09.2025
21 Лумпен
Да се задавят дано !
03:19 16.09.2025
22 123
Коментиран от #23
07:14 16.09.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 И са квооо ...
14:45 16.09.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Никси
карта се слага в тахографа когато се отклониш от маршрута и пътуваш на разтояние над 50 километра от едно населено място до друго или преминаващ !!!.
20:20 11.10.2025