Всички бусове в ЕС трябва да имат тахографи

15 Септември, 2025 10:46 31 368 31

  • бусове-
  • европа-
  • тахографи

Очаква се оперативен хаос

Всички бусове в ЕС трябва да имат тахографи - 1

Световната асоциация за автомобилен транспорт (IRU) стартира план за въвеждане на задължителни тахографи за леки търговски превозни средства с тегло от 2,5 до 3,5 тона при трансграничен транспорт в рамките на ЕС. Промяната ще влезе в сила от 1 юли 2026 година. Досега подобни устройства за записване на работното време и времето за почивка на водачите бяха задължителни само за тежкотоварните превозни средства. Сега тахографите ще бъдат задължителни и за цялата група леки търговски превозни средства – камиони с плоска платформа, микробуси и ванове.

Според изданието Trasporto Europa, което цитира IRU, се очаква около три милиона превозни средства да бъдат прехвърлени на новото ниво на контрол върху режима на работа и почивка по европейските пътища. Това ще наложи ранна адаптация от страна на шофьорите и компаниите. Промените са насочени към спазване на разпоредбите за времето за шофиране и почивка, както и правилата за командировки на водачите. Приоритет е инсталирането на интелигентни тахографи от второ поколение на лекотоварните превозни средства.

За да се предотвратят потенциални санкции, IRU стартира план за готовност. „Нашата цел е да гарантираме, че шофьорите и фирмите са не само информирани, но и правилно екипирани, за да спазват правилата. Става въпрос за защита на работните места, избягване на глоби и гарантиране на ефективността на трансграничната логистика“, обясни Ралука Мариан, директор на IRU за Европейския съюз.

Най-трудното изпитание ще бъде оборудването на превозните средства с най-новото поколение интелигентни тахографи. Опитът от миналото показва, че забавянията в адаптацията вече са довели до недостиг на устройства и безкрайни опашки в оторизираните сервизи. Без предварителна подготовка съществува реален риск от парализа за микробусите и вановете, използвани в трансграничния трафик. Освен това, повечето шофьори на леки търговски превозни средства никога не са се сблъсквали с разпоредбите за шофиране и почивка.

Ето защо IRU настоява за необходимостта от програми за повишаване на осведомеността и целенасочени курсове за обучение. От септември тази година асоциацията стартира план за онлайн семинар с участието на оператори и институции от цяла Европа. Инициативата включва представители на Европейската комисия, Европейската администрация по труда, общността на инспекционните органи (CORTE), както и експерти от национални и секторни асоциации.

Планът на IRU вече включва редица конкретни действия: обучителни семинари, изготвяне на ръководства за експлоатация и постоянен диалог с европейските институции и контролни органи, за да се гарантира хармонизираното прилагане на новите правила. Това е стъпка, която цели да защити както водачите, така и компаниите, като същевременно осигури по-голяма безопасност и ефективност на европейските пътища.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 40 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЕСССР

    124 9 Отговор
    Благодарете на "гениалната" Другарка Урсула и целия "гениален" Апарат на ЕСССР!

    Коментиран от #2

  • 2 ЕСССР

    134 10 Отговор

    До коментар #1 от "ЕСССР":

    Следват "баничарките", комбитата, хечовете и така до детските колички!
    Да живей ЕСССР!

    Коментиран от #25, #26

  • 3 Пич

    96 6 Отговор
    И по един синджир на вратите за да не се отварят докрай като капачките ! Ще прескачате синджира и те толкова !!!
  • 4 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    26 71 Отговор
    До първи юли догодина има цели десет месеца, достатъчно време!
    И най-накрая ще се пътува малко по-спокойно през Унгария, Австрия и Германия където гъмжи от такива бусове...
  • 5 Световната асоциация за автомобилен тран

    56 4 Отговор
    А бе, тези да не са като СЗО, СВЕТОВНАТА БАНКА, ДАВОС, МВФ, и др. А?
  • 6 Знайко

    79 9 Отговор
    Браво! Измислихме как да продадем повечко тахографи и не само това но и защитаваме "работните места", "водачите" и "фирмите".
    Егати съюза, егати мерките, егати изискванията, егати ефективността (с двойно по-високи разходи от амуджите и панджабитата).
    Май скоро ще го галим и ще го ближем!
  • 7 Анонимен

    31 1 Отговор
    Закон незакон, в софийски градски транспорт няма да има тахографи.
  • 8 От чужбина

    46 13 Отговор
    Поредната глупост. Не виждам да има нужда. За тези над 3.5 тона вероятно е добре, но за под 3.5 тона е излишно.
  • 9 ПЗцдрцдпд

    46 4 Отговор
    Интересно като наемеш или си купиш бус и го караш с категория В, пак ли ще го искат?
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Цвете

    11 26 Отговор
    И КОЕ Е НОВОТО???? ЧЕ ТЕЗИ " ЧАКРИ,," СА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ОТ МНОГО ГОДИНИ. БРЕЙ КАКВА НОВИНА. 🚚🚛🚚🚛🚚🚜
  • 12 Цвете

    9 22 Отговор
    И КОЕ Е НОВОТО???? ЧЕ ТЕЗИ " ЧАКРИ,," СА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ОТ МНОГО ГОДИНИ. БРЕЙ КАКВА НОВИНА. 🚚🚛🚚🚛🚚🚜

    Коментиран от #14

  • 13 666

    40 3 Отговор
    За леките коли кога ще си купуваме тахографи със шаиби може ли или трябва да купува дигитален?????
  • 14 Хербарий

    23 1 Отговор

    До коментар #12 от "Цвете":

    Вярваш ли си?Има лека разлика между микробус и ван от една страна и автобус и камион от друга .
  • 15 Фон дер Миндер

    55 3 Отговор
    Всички членове на ЕК трябва да имат килии !

    Коментиран от #17

  • 16 Кецко

    28 3 Отговор
    Скоро и на колите ще сложат
  • 17 Тими

    43 9 Отговор

    До коментар #15 от "Фон дер Миндер":

    Прави се за да се намалят катастрофите, има едни бусчета, дето ходят с един шофьор и едно каране до Англия. Тъпчат редбул, да не заспят

    Коментиран от #18, #28, #29

  • 18 Водач

    37 6 Отговор

    До коментар #17 от "Тими":

    Точно в тази посока е насочен закона. Тези със бутчетата са си живи камикадзета,във момента закона не ги лови и няма никакъв контрол върху тях.
  • 19 задължителни тахографи

    19 0 Отговор
    за леки търговски превозни средства
    Търговски- регистрирани на фирма за стопанска дейност. Не лични.

    Коментиран от #20

  • 20 Сещаш се,

    19 2 Отговор

    До коментар #19 от "задължителни тахографи":

    Ще почнат да ги регистрират като лични, за да заобиколят директивата. После ще влезне за всички, без кемперите може би.
  • 21 Лумпен

    26 5 Отговор
    Не се наяде това племе в ЕС!
    Да се задавят дано !
  • 22 123

    15 4 Отговор
    Имам Вартбург, за него тахограф кога ?

    Коментиран от #23

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 И са квооо ...

    2 0 Отговор
    Ооооп, извиняям са ...
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Никси

    1 0 Отговор
    ако караш в разтояние от точка А до точка Б до 50 километра , Дигитална Карта не се слага в тахографа или шайба но е задължителна да се носи от водача както и професионалната компетентност при нужда за изискване на проверка от ДАЙ , а картона за психотест за водачи за презвоз на пътници и товари е вече безсрочени и се изисква само от работодателя при назначаване на работа в транспортната ф-ма или транспортното дружество ,
    карта се слага в тахографа когато се отклониш от маршрута и пътуваш на разтояние над 50 километра от едно населено място до друго или преминаващ !!!.