Проблемите за Stellantis, компанията-майка на Peugeot и Citroën, продължават

17 Юли, 2025 13:00 6 833 8

  • stellantis-
  • peugeot-
  • citroen-
  • проблеми

Автомобилният производител е изправен пред нови предизвикателства: Провали в Китай и край на водородните амбиции

Проблемите за Stellantis, компанията-майка на Peugeot и Citroën, продължават  - 1

Проблемите за Stellantis продължават да се трупат. В допълнение към вече добре известните предизвикателства с надеждността на някои от бензиновите и дизелови модели, сега конгломератът трябва да се справя с фалита на един от основните си чуждестранни проекти и с прекратяването на друг, който изглеждаше обречен още от самото начало. Според изданието motor.es тези трудни решения са взети с цел минимизиране на финансовите загуби, като едното касае китайския пазар, а другото пряко засяга ангажимента на компанията към водородните технологии.

Проблеми с надеждността и пазарен отстъп от Китай

Настоящият период е особено труден за Stellantis, която от известно време е измъчвана от проблеми с надеждността на своите бензинови двигатели PureTech. Към тях се прибавят и тези, причинени от кристализацията на AdBlue и веригата на разпределителния вал в дизеловите двигатели. В допълнение към тези технически затруднения, бизнес групата, която включва гиганти като FIAT, Peugeot, Citroën, Opel и Jeep, предприе драстични мерки. Вече е официално: Stellantis изоставя китайския пазар след обявяването на фалит на GAC-FCA – съвместното предприятие с азиатския автомобилен гигант. Този рисков план, стартиран от покойния Серджо Маркионе, приключи своето 15-годишно съществуване.

Фалит на GAC-FCA и значителни загуби

Опитите за предлагане на пазара на модели на FIAT и Jeep, адаптирани за азиатския пазар, са приключили. Загубена е и инвестиция от 17 милиарда юана (приблизително 2,041 милиарда евро), която е била използвана за стартиране на два завода с годишен капацитет от 300 000 бройки. След обещаващ старт, продажбите на GAC-FCA започват да намаляват през 2018 г., като окончателно се сриват през 2021 г., когато са продадени едва 20 100 бройки на пазар с над 25 милиона продавани автомобила годишно. Въпреки че компанията е разпусната през 2022 г., едва сега се пристъпва към ликвидация след неуспешни опити за продажба на фабриките и останалото оборудване. По този начин Stellantis се отказва, понасяйки загуби от приблизително 972 милиона евро.

Край на водородните амбиции

Лошите новини за Stellantis не свършват дотук. Мултинационалната компания официално потвърди, че спира разработването на водородни горивни клетки. Това означава оттегляне на инвестицията, направена в Symbio – компания, създадена в партньорство с Michelin и Forvia, чиято цел е разработването на алтернативни превозни средства с нулеви емисии. Stellantis държеше 33,3% дял в Symbio от 2023 г., с цел да засили портфолиото си от водородни ванове. Въпреки че този сегмент представляваше близо 80% от общите приходи на проекта, стремежът към водород за лекотоварния транспорт никога не изглеждаше като печеливш вариант.

Нежизнеспособност на водородния пазар

Истината е, че пазарът на водород остава нишов сегмент, без перспективи за средносрочна икономическа устойчивост. Stellantis се оттегля поради "ограничената наличност на инфраструктура за зареждане с водород, високите капиталови изисквания и необходимостта от по-големи стимули за потребителско пазаруване". Компанията смята, че е нежизнеспособно да предлага на пазара леки търговски превозни средства, задвижвани с водород, през настоящото десетилетие и затова се отказва от пускането на гамата „Pro One“. Stellantis обяви, че е започнала дискусии с акционерите на Symbio, за да оцени текущите пазарни последици и да защити най-добрите интереси на Symbio, в съответствие със съответните си задължения.

Пренасочване на ресурси и бъдещи приоритети

"Трябва да вземем ясни и отговорни решения, за да гарантираме нашата конкурентоспособност и да отговорим на очакванията на нашите клиенти с нашия стремеж към електрически и хибридни леки автомобили и леки търговски превозни средства", добави Жан Филип Импарато, наскоро назначеният изпълнителен директор на Stellantis в Европа. От компанията също така заявяват, че това решение няма да засегне персонала в производствените обекти на Stellantis и че научноизследователските и развойни дейности, свързани с водородната технология, ще бъдат пренасочени към други проекти. Импарато отправи и предупреждение, че продажбите на електрически автомобили продължават да не отговарят на очакванията, а електрическите ванове са още по-далеч от постигането на заявените си цели, като дори намекна за евентуално затваряне на фабрики.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 У КЛУБА НА БОГАТИТЕ

    26 1 Отговор
    Май май не са добре нещата.

    Коментиран от #2

  • 2 Субар

    15 1 Отговор

    До коментар #1 от "У КЛУБА НА БОГАТИТЕ":

    Цар - пазар,
    ще ги подреди.
  • 3 Варна 3

    20 3 Отговор
    Стелантис фалира, а пък марките на компанията изчезват. Европа ще остане без автомобилостроене. И като Стелантис фалира, ще произвеждат каруци, теглени от коне.
  • 4 Вальо

    24 3 Отговор
    Проблеми с Puretech-a? Проблеми с дизелака и зле направеното AdBlue?? От вчера има новина и че "новия" PureTech също има проблеми и също го връщат към представителствата за отремонтиране! Така става, като занижиш жестоко качеството, дигнеш яко цените и се откажеш от иновациите и заложиш на "сигурното" което дори не могат да направят като хората и колите им са страшни кенефи. Имаше години в които френските коли имаха чар, технологии и надеждни задвижвания, сега нямат НИТО ЕДНО от тези неща. Заслужават пълен фалит, особено "майката" която всъщност е мащеха - Пежо.
  • 5 Хеми значи бензин

    15 4 Отговор
    Стелянтис имат РАМ и Джиип едни от най птодаваните пикапи и джипове в Сащ. Вярно Таваришч се опота да гинумори но върнаха хеми ве8.
    Пежо продава повече в Европа и е патерица на полу фалоралият Фят а Фят пък продава повече в Бразилиянот всички.
    Та май ФВ трябвя да се притеснява
  • 6 Запознат

    27 1 Отговор
    Тавареш разсипа и PSA и Стелантис след поредицата от сливания и поглъщания, добре че акционерите го разкараха, толкова некадърен и без визия за бъдещето топ мениджър няма в новата история на автомобилостроенето...Най съжалявам за Ситроен като марка, технологии и иновации, само като се сетя за чудесното хидроактивно окачване, което нямаше аналог в света или пък за дизелите 2.0 HDI и 2.2 HDI до към 2015, преди да минат на Адблу и Евро 6...Още през 2017 побързаха да спрат това окачване от производство заедно с С5....Сега Ситроен са коли еднодневки като масата знайни и незнайни марки. Жалко!
  • 7 Хахохи

    5 1 Отговор
    Като не можеш да се задържиш на най-големия пазар в света с 1/4 от всичките 100мил. продадени коли... довиждане. Всичко стана шир употреба, китайските мпс обаче през 1г. имат нови модели и вече са в крак с тех. тенденции и качеството. Още малко напъни и фв може да ги последва.
  • 8 Фен

    1 1 Отговор
    Fiat имат огромни продажби в САЩ защото
    там има голяма италианска диаспора.А
    Peugeot не ги мислете-били са и пак ще
    ги бъде със Ситроен.Французите са го-
    няма сила .