BMW намери алтернатива на Китай в производството на батерии за електромобили

9 Октомври, 2025 16:05 5 908 8

  • bmw-
  • батерии-
  • електромобили-
  • африка

Южна Африка е готовата база

BMW намери алтернатива на Китай в производството на батерии за електромобили - 1

Европа продължава активно да търси начини за намаляване на критичната си зависимост от Китай за производството на батерии за електрически превозни средства. Въпреки многобройните инициативи и милиардите долари инвестиции, континентът все още няма стабилна, самодостатъчна верига за доставки.

Китай остава абсолютен лидер, контролирайки целия производствен цикъл – от добива на минерали до сглобяването на готови батерии. Този монопол е сериозен проблем за европейските автомобилни производители и политици, а спадът в търсенето на електромобили през последните две години само забави развитието на местната индустрия.

На този фон се появи неочаквано, но амбициозно предложение, което може да промени играта. Главният изпълнителен директор на BMW South Africa, Петер ван Бинсберген, призова за стратегически съюз между Европа и Южна Африка, който да оформи алтернативен пазар на батерии.

„Ако днес ви е необходима батерия, тя идва от Китай. Трябва да променим това“, подчерта ван Бинсберген. Той предлага съвместно да се създаде верига за създаване на стойност, която да осигури на двете страни стабилен достъп до суровини, технологии и производствен капацитет.

Южна Африка вече е безспорният лидер в производството на автомобили на континента, отговаряйки за над 51% от всички коли, слизащи от поточните линии в Африка. Страната разполага със заводи на водещи международни марки, които произвеждат автомобили както за местния, така и за европейския пазар. Повече от половината от износа на Южна Африка е насочен към ЕС, което вече създава солидна икономическа основа за потенциално партньорство.

Въпреки силната си автомобилна индустрия, нивото на електрификация в Южна Африка остава ниско. Осъзнавайки това изоставане, правителството разработва амбициозна стратегия за стимулиране на инвестициите в „зелени“ технологии. Ключова стъпка беше въвеждането на 150-процентно данъчно облекчение за компании, които инвестират в производството на електрически превозни средства, режим, който ще бъде в сила поне до 2026 година.

Освен това, в партньорство със Световната банка, Южна Африка вече работи по национална стратегия за разработване на критични минерали като литий, никел, манган и кобалт – основни суровини за производството на батерии. Тази инициатива има за цел да създаде цялостна верига за доставки, която може да задоволи не само вътрешните нужди, но и да генерира износ за Европа.

Европейските експерти виждат идеята като потенциално печеливша и за двете страни. За Европа това означава достъп до стратегически ресурси и разширяване на производствената база извън Азия, докато Южна Африка ще ускори технологичното развитие и ще модернизира собствената си индустрия.

Ван Бинсберген предупреждава, че прилагането на тази стратегия изисква координиран подход както от производителите, така и от правителствата в двата региона. „Ако не се адаптираме, рискуваме да загубим ключови експортни пазари“, казва той, подчертавайки, че Европа има уникален шанс да намери „неочакван съюзник“, за да преодолее стратегическата си уязвимост.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 производител

    7 1 Отговор
    на качествени неща не се става от раз
  • 2 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    13 2 Отговор
    Германците сигур и танк ще "направят" на батерии.

    Да живее холивуд пикчърс.

    И Амин за немската автомобилна промишленост.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 бай Даньо

    8 1 Отговор
    Положеното е отчайващо щом спасението на германската автоиндустрия ще дойде от Южна Африка ами за още по евтино направо да инвестират в субсахарна Африка тъкмо франсета опразниха терена ....
  • 6 Икономист

    6 1 Отговор
    Дали ЮАР е алтернатива на Китай ? И двете страни са от основателките на БРИКС. Китайско или Южноафриканско е все тая. И цената и качеството ще са еднакви, само ние ще си говорим че девирсифицираме доставките.

    Коментиран от #8

  • 7 12345

    5 0 Отговор
    Това ми звучи така: Дайте ни пари/инвестирайте , а ние евентуално може да ви произвеждаме батерии. Остава отворен въпроса кога и на каква цена ще се случи това.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.