Докато по-голямата част от автомобилния свят трескаво се опитва да „включи“ бъдещето си в електрическата мрежа, инженерите от Mazda отново доказват, че не се страхуват да плуват срещу течението. Mazda, която от години защитава правото на съществуване на двигателя с вътрешно горене, представи революционна концепция: дизелов мотор, който не просто намалява отпечатъка си, а активно „пречиства“ природата, стремейки се към отрицателни емисии.
В сърцето на тази иновация стои амбициозна система за улавяне и съхранение на въглерод (CCS), която превръща автомобила в малка подвижна лаборатория. Технологията вече премина „бойното си кръщение“ по време на изтощителни състезания за издръжливост в Япония. Там прототип на Mazda 3, задвижван с биодизел HVO100, прекара четири часа на предела на възможностите си. Резултатите са повече от впечатляващи: комбинацията от чисто гориво и новата филтрираща система позволява на мотора да генерира отрицателен баланс на емисиите, като само улавящото устройство добавя допълнителни 20% към общото спестяване на CO₂.
Магията се случва в специален сепаратор, монтиран на мястото на резервната гума. Вътре в него е скрит зеолит – порест минерал, познат на мнозина от състава на висококачествените котешки тоалетни, но тук използван заради уникалната си способност да абсорбира въглерод. Две отделни системи с вентилатори насочват отработените газове през влагоуловител към зеолита, който при нагряване буквално „заключва“ въглеродния диоксид в специален резервоар. Целият хардуер тежи около 50 кг – скромна цена за потенциала да превърнеш дизела в екологичен съюзник.
Японците дават и нагледен пример със своя флагман Mazda CX-60. Оборудван с 3,3-литров двигател, този кросоувър отделя около 13,77 кг CO₂ на всеки 100 километра. С новата технология автомобилът би могъл да „хване“ близо 28 кг въглерод при преход от 1000 км. Това обаче поставя пред производителя един последен, но огромен логистичен ребус: къде отива този събран газ?
За да стигне технологията до крайния клиент, Mazda трябва да измисли ефективен начин за изпразване на контейнерите. Дали това ще става в официалните сервизи или ще е необходима напълно нова инфраструктура по бензиностанциите, предстои да разберем. Освен това инженерите трябва да оптимизират енергийния разход на самата система, която в момента леко повишава консумацията на гориво. Ако тези препятствия бъдат преодолени, Mazda може би ще напише най-неочакваната глава в историята на дизеловите двигатели – тази, в която те спасяват планетата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 в резултат
Коментиран от #4, #12
11:22 25.12.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 6135
До коментар #2 от "в резултат":
Статията е неясна.В началото говорят колко "въглероден двуокис" отделя колата, но по-късно когато представят резултатите на филтъра, казват колко "въглерод" хваща той. Ако това не е грешка и при положение че въглерода е по-малко от 1/3 като тегло в състава на СО2, тогава наистина ще се окаже че филтърът усвоява повече от колкото отделя колата.
Май ще трябва да се чете оригиналната публикация, че нашите журналисти ...
12:19 25.12.2025
5 Всеки знае че
12:30 25.12.2025
6 Ония с форда
12:36 25.12.2025
7 Дърво
12:39 25.12.2025
8 ои8уйхътгрф
Просто сравнение- как работи един ДПФ и как "екологично" се чисти като се задръсти...
И един жокер- самият СО2 не е никакъв проблем и няма нужда да бъде улавян, проблемът са другите гадости дето излизат от ауспуха...
Коментиран от #10
12:41 25.12.2025
9 Световно
глупост на неграмотните японци.
Да живей!
12:56 25.12.2025
10 Точно така
До коментар #8 от "ои8уйхътгрф":
Зеолита се освобождава със загряване, за което отиват нови въглеродни емисии. В казармата носихме слончета с калциеви пясъчни филтри, модел 1958 година.13:24 25.12.2025
11 Ба, то
Таман свикна да яде само баластра и взе че умря.
Тъй, зер.
13:41 25.12.2025
12 Коментиращ
До коментар #2 от "в резултат":
Само се чудя, кой реши, че СО2 е основен причинител на глобалното затопляне???Някой провери ли, дали е имало ледникови периоди с голямо количество СО2 (чрез почвените слоеве), или щом шорошите твърдят (чрез урсулите), че пръдните и домашните животни затопляли планетата, значи трябвало да ядем насекоми???!!!
Крайно време е тия дето работят срещу човечеството, да бъдат оповестени публично!
13:47 25.12.2025
13 гоуем праз
13:48 25.12.2025
14 Нов дизелов мотор,
С нафтови печки бръмчат само пропадналяци.
13:52 25.12.2025
15 Мразим дизел
Форд транзит дизел се кара за наказание или се подарява на най-големият ти враг.
Коментиран от #16, #17
13:54 25.12.2025
16 Име
До коментар #15 от "Мразим дизел":
Надали си карал нов Транзит. За работа са много удобни. Лично съм шофирал нов дългата база и му навъртях почти 200000 км без грам обслужване, дори и маслото не му смениха( идиотско е, но така са решили шефовете). Разбиха му се каретата, това беше.14:42 25.12.2025
17 Жокера
До коментар #15 от "Мразим дизел":
Форд Транзит е легенда.15:03 25.12.2025